Permalänk
Medlem

Hehe, jag slog på stort å införskaffade mig ett typematrix-tangentbord

på en gång. Jag började med att köra drillen på Typing of the Dead (som tar mig ca en minut på qwerty). Första gången tog det mig över 14 minuter med svorak. ^^ Nu någon dag (läs: 2-3 dagar) senare är jag nere under 7 minuter.

Men ibland får jag fullständig panik när jag inte kan skriva det jag vill. Men jag antar att det bara är att räkna med i början.

Förövrigt så är tangentbordet helt blankt (inga tecken alls) men man drar över ett silikonöverdrag som har tecknen tryckta. Det gör det smidigt att byta tillbaks till qwerty den dag man vill det. :] Dessutom är det en gudagåva för mig som inte kan låta bli att äta ostmackan framför datorn. Aldrig mer smulor i tangentbordet!

Man märker snabbt hur lite man rör fingrarna mot vanliga fall. Men inlärningen är tuff, utan tvivel. Vissa tangentkombinationer är också sjukt störande. Att avståndet inte är lika långt till alt-f4 t.ex. Och än så länge när jag spelar har jag varit tvungen att byta tangentbord för att inte bli gratisfrag nr 1. Jag kör med båda tangentborden ikopplade samtidigt - typematrixens små dimensioner gör det väldigt smidigt. Knapparna verkar faktikst vara större än mitt vanliga tangentbord, men på mindre yta.

Huff puff, måste öva mera... ^^

Permalänk
Medlem

Det tipset jag har för att man skall lära sig att skriva svorak och komma in i det är:
*Byt inte plats på tangenterna.
*Titta inte på tangenterna när du skriver.
*Ha en lapp med layouten bredvid dig, alternativt ha layouten som bakgrundsbild.
*IRCa, då skriver man mycket och hela tiden.

Jag har skrivit svorak i snart ett år. Det är helt underbart. Jag rekomenderar alla att i alla fall testa

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Det tipset jag har för att man skall lära sig att skriva svorak och komma in i det är:
*Byt inte plats på tangenterna.
*Titta inte på tangenterna när du skriver.
*Ha en lapp med layouten bredvid dig, alternativt ha layouten som bakgrundsbild.
*IRCa, då skriver man mycket och hela tiden.

Jag har skrivit svorak i snart ett år. Det är helt underbart. Jag rekomenderar alla att i alla fall testa

Hur funkar det för dig att gå till någon annans dator som inte har Svorak då?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Hur funkar det för dig att gå till någon annans dator som inte har Svorak då?

Många som redan har kostaterat att det går precis hur fint som själv. Som jag själv sa på förra sidan, så sker omställningen ögonblickligen för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
*Ha en lapp med layouten bredvid dig, alternativt ha layouten som bakgrundsbild.

Jag funderade på att göra ett program som skulle visa en bild allways-on-top och massor, och så var det redan gjort =/ ImageOnTop kallades det visst.

Permalänk
Medlem

Jag har flyttat om tangenterna, förstår inte varför man inte borde göra det.. Jag har iallafall inga större problem med att hitta rätt fingersättning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Många som redan har kostaterat att det går precis hur fint som själv. Som jag själv sa på förra sidan, så sker omställningen ögonblickligen för mig.

Tänkte på dem som jag känner som kör Svorak har stora problem, det tar närmare 10-15 sek innan de får upp flytet. Om man nu kan kalla det stora problem.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluefish
Jag har flyttat om tangenterna, förstår inte varför man inte borde göra det.. Jag har iallafall inga större problem med att hitta rätt fingersättning.

Tanken är väl att du inte ska flytta på händerna och kolla på tangentbordet, utan snarare kolla på en bild och se att "jaaa, vänster ringfinger, rak ned" och till slut få upp flytet med korrekt fingersättning.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Tanken är väl att du inte ska flytta på händerna och kolla på tangentbordet, utan snarare kolla på en bild och se att "jaaa, vänster ringfinger, rak ned" och till slut få upp flytet med korrekt fingersättning.

Spot on.

Muskelminnet är överlägset det visuella minnet i hastighet. Dessutom brukar sådana saker göra att man kommer på dumma saker, såsom att använda fel fingrar på fel tangenter.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig genom att byta plats på tangenterna, och det gick bara fint. Nu har jag iofs inget att jämföra med, jag kanske hade lärt mig snabbare om jag inte bytt.

Permalänk
Medlem

Kört typematrix2030+svorak i ett år nu. Skapade en egen svorak-dialekt där jag har åäö på tangenterna 3, 4 och 5 på nummerraden, och jag har flyttat shift-tecknena på de tangenterna till alt-gr-nivå, vilket funkar utmärkt för mig.

lärde mig layouten genom att skriva den på ovansidan av handen, och plugga in den under dagen när jag var på föreläsningar osv. Sen använde jag Mastermind Typing Tutor, som hjälper till att lära in var alla bokstäver ligger. Och efter det är det bara hårdträning i form av att skriva som gäller.

Skriver fortfarande inte lika snabbt med svorak som med qwerty, trots att min hastighet är mkt bra, men fingrarna rör sig onekligen mindre och jag har inte längre besvär med ring+lillfinger på vänsterhanden, som jag hade innan jag bytte.

Om ni varit inne på aoeu.infos Wiki och kollat så är det jag som är Jojje där i berättelserna om hur man lärde sig svorak..

Visa signatur

Gigabyte GA-7DXR | AMD2400+ idle/full 45/52 | AX-7+Enermax@2300rpm | 1024mb pc2100 | Antec Sonata idle/full 30/32 | gf2 gts pro 64mb idle/full 53/58| TypeMatrix EZ-Reach 2030 dvorak

Permalänk
Medlem

Jag var i fart med att köpa ett typematrix, men sen så blev det en macbook och då kändes det onödigt. Känner dock mig väldigt sugen nu igen.

Permalänk
Medlem

köpte en macbook innan sommaren, men jag använder ingen svorak där..

den används ganska strikt när jag verkligen behöver nåt bärbart utan massa grejer runtomkring.

Visa signatur

Gigabyte GA-7DXR | AMD2400+ idle/full 45/52 | AX-7+Enermax@2300rpm | 1024mb pc2100 | Antec Sonata idle/full 30/32 | gf2 gts pro 64mb idle/full 53/58| TypeMatrix EZ-Reach 2030 dvorak

Permalänk
Medlem

Har faktiskt provat på svorak ett par gånger tidigare, men då har jag gett upp efter bara ett par dagar (sitter och skriver med svorak nu, men det går redigt sakta) eftersom det blir grymt frustrerande efter ett tag (jag har utvecklat ett hat för långa ord ).

Den här gången ska jag fan klara det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Har faktiskt provat på svorak ett par gånger tidigare, men då har jag gett upp efter bara ett par dagar (sitter och skriver med svorak nu, men det går redigt sakta) eftersom det blir grymt frustrerande efter ett tag (jag har utvecklat ett hat för långa ord ).

Den här gången ska jag fan klara det.

Jag lovar Wishie, alla har passerat det stadiet! Det är SÅÅÅ frustrerande att skriva i början. Man blir stressad av bara tanken att man måste skriva nåt..

Men jag kan garantera att det går ganska snabbt över. Jag gjorde så att jag bytte till QWERTY när det var tidspress, som t.ex inlämningsuppgifter, hemtentor osv, och sen tillbaks till det andra tangentbordet när det inte fanns så mkt stress.. Det tog mig nån månad att skriva med acceptabel hastighet.

Sen var det ju också att jag lärde mig inte bara en ny tangentbordslayout, utan också ett nytt tangentbord, som är ganska annorlunda. TypeMatrix har tangenterna rakt över varandra, och det är gaaaanska stor skillnad.

Men iaf, du kommer vänja dig, och sen kommer det ta nån sekund att slå över till QWERTY i huvet, när det behövs..

Kör hårt nu!

Visa signatur

Gigabyte GA-7DXR | AMD2400+ idle/full 45/52 | AX-7+Enermax@2300rpm | 1024mb pc2100 | Antec Sonata idle/full 30/32 | gf2 gts pro 64mb idle/full 53/58| TypeMatrix EZ-Reach 2030 dvorak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kanellos
Jag lovar Wishie, alla har passerat det stadiet! Det är SÅÅÅ frustrerande att skriva i början. Man blir stressad av bara tanken att man måste skriva nåt..

Men jag kan garantera att det går ganska snabbt över. Jag gjorde så att jag bytte till QWERTY när det var tidspress, som t.ex inlämningsuppgifter, hemtentor osv, och sen tillbaks till det andra tangentbordet när det inte fanns så mkt stress.. Det tog mig nån månad att skriva med acceptabel hastighet.

Sen var det ju också att jag lärde mig inte bara en ny tangentbordslayout, utan också ett nytt tangentbord, som är ganska annorlunda. TypeMatrix har tangenterna rakt över varandra, och det är gaaaanska stor skillnad.

Men iaf, du kommer vänja dig, och sen kommer det ta nån sekund att slå över till QWERTY i huvet, när det behövs..

Kör hårt nu!

Ojojoj, en HEL månad? :S

Haha, jag har bara sysslat med det här ett par dagar nu, och vetskapen om att det kommer ta en hel månad att skriva acceptabelt avskräcker mig.

Med andra ord kommer jag i princip inte kunna skriva förrän 2007. :x

Permalänk
Medlem

hehehe, sluta fega nu och visa lite disciplin! jag har kass disciplin och klarade det, så du borde inte ha några problem

tänk på att när du väl kan det så kommer ingen att kunna skriva på din dator, förutom du.. och eventuellt om jag skulle befinna mig i närheten hehe

Visa signatur

Gigabyte GA-7DXR | AMD2400+ idle/full 45/52 | AX-7+Enermax@2300rpm | 1024mb pc2100 | Antec Sonata idle/full 30/32 | gf2 gts pro 64mb idle/full 53/58| TypeMatrix EZ-Reach 2030 dvorak

Permalänk
Medlem

Är det värt att byta till Dvorak/Svorak? Hur provar jag det i Mac OS X?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Är det värt att byta till Dvorak/Svorak? Hur provar jag det i Mac OS X?

Du är ju fan helt otrolig, vad tror du hela tråden på fem sidor handlar om?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Du är ju fan helt otrolig, vad tror du hela tråden på fem sidor handlar om?

Trevlig typ du är Jonas. /ironi.

Varför måste du gnälla hela tiden? Jag undrar hur det är med Mac OS X och Svorak.
För i helvete, ni skrämmer iväg många medlemmar med era sura kommentarer hela tiden, skriv nåt vettigt i stället för o klaga på andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Trevlig typ du är Jonas. /ironi.

Varför måste du gnälla hela tiden? Jag undrar hur det är med Mac OS X och Svorak.
För i helvete, ni skrämmer iväg många medlemmar med era sura kommentarer hela tiden, skriv nåt vettigt i stället för o klaga på andra.

När du inte ens orkar öppna sidan har han all rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
När du inte ens orkar öppna sidan har han all rätt.

Jag har redan kollat sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Jag har redan kollat sidan.

och trots det lyckades du alltså missa nemrods inlägg på sidan fyra? är det läge att gratulera?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Jag har redan kollat sidan.

Jaså? Dags att skaffa glasögon då. Eller är det kanske läskunnigheten som lider? Det står ganska klart och tydligt att flera utav oss använder Svorak under OS X, bland annat jag.

Och säg inte åt oss att skriva vettiga saker, jag brukar sällan skriva ovettiga saker, men från dig har jag inte sett något vettigt på ganska länge.

Eftersom jag är så förbannat snäll (och skriver vettiga saker) så får du här en länk till ett inlägg i denna tråden (som du borde ha läst) där det du frågade om står (hur man provar Svorak i OS X): http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=689...

Var snäll och läs inlägget. Du får även gärna klicka på länken med titeln installationsanvisningar. Möjligheten finns att det du söker finns där. Bara ett förslag dock.

Permalänk

burned!

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Medlem

orka hacka på folk...

Visa signatur

Gigabyte GA-7DXR | AMD2400+ idle/full 45/52 | AX-7+Enermax@2300rpm | 1024mb pc2100 | Antec Sonata idle/full 30/32 | gf2 gts pro 64mb idle/full 53/58| TypeMatrix EZ-Reach 2030 dvorak

Permalänk
Medlem

Nåja tack. Nu vet jag: Fråga aldrig på Sweclockers, förmodligen blir dom förbannade och säger att man inte grävt i en fem sidor lång tråd. Tydligen passade det inte att fråga detta i denna tråden, kanske passar bättre i Spel tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Nåja tack. Nu vet jag: Fråga aldrig på Sweclockers, förmodligen blir dom förbannade och säger att man inte grävt i en fem sidor lång tråd. Tydligen passade det inte att fråga detta i denna tråden, kanske passar bättre i Spel tråden.

det kan ju också vara så att medlemmarna här inte är så pigga att servera svar på dina frågor på silverfat, och speciellt inte i de fall då frågorna redan besvarats i samma tråd eller enkelt går att söka sig till. på forum hör det för övrigt till god etikett att läsa igenom en tråd innan man skriver i den av denna och snarlika anledningar.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
det kan ju också vara så att medlemmarna här inte är så pigga att servera svar på dina frågor på silverfat, och speciellt inte i de fall då frågorna redan besvarats i samma tråd eller enkelt går att söka sig till. på forum hör det för övrigt till god etikett att läsa igenom en tråd innan man skriver i den av denna och snarlika anledningar.

Men om dom inte är det, svara inte då, strunta i det, varför ens slösa tid med ett svar då? Dessa frågor passar väl utmärkt i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Men om dom inte är det, svara inte då, strunta i det, varför ens slösa tid med ett svar då? Dessa frågor passar väl utmärkt i denna tråd.

Jodå, visst passar de här. Vilket vi ser utav de gånger som de redan har frågats, i just denna tråden.

Vad som irriterade mig mest var inte att du frågade, utan att du sedan påstod att du hade läst tråden, efter att uppenbarligen inte ha läst ett enda jota utav den.

Nästa gång kan du väl i alla fall FÖRSÖKA att inte ljuga? Särskilt när det är så uppenbart. Det skapar så dålig stämning då.

edit: Formuleringen "kollat sidan" användes visserligen ovan, men jag tog det som att det snackades om att ha läst tråden. Om jag har fel ber jag om ursäkt.