Permalänk

skulle nog kunna tänka mig att gå över till sovak om det inte vore för att jag använder en hel mängd olika datorer på jobbet, oftast under korta perioder. så att konka med sig ett tangetbord eller installera en "drivrutin" vart jag än går tar för lång tid (och meningen med det hela är ju att man ska spara tid )

blir nog qwerty tills den dagen då jag har ett jobb där jag använder en eller ett fåtal datorer.

Permalänk

Nå, nu har jag också installerat Svorak (skriver detta i Svorak, inte går det fort direkt...). Tvenne frågor: 1. Vilken dialekt använder och rekommenderar ni som knackar mycket kod, kör ni med samma hela tiden eller byter ni till t.ex. amerikansk layout när ni ska koda? 2. Gäller det allmänt att man ska trycka ner skift med andra handen än den man skriver bokstaven med? Har av någon orsak mest använt höger-skift förut, men vad är "rätt"?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Kära medbrottslingar av Svorak.

Jag bytte till Svorak(likets) för 3-4 år sen och är än idag en glad svorakian. Först några tips för de som vill prova svorak:
Flytta INTE! om tangenterna, det är bättre att du tvingas titta på skärmen när du skriver. Chatta mycket, eller som någon sa; spela typing of the dead. Det tog mig ca 2 veckor att komma igång riktigt bra med svorak så ha tålamod.

Allmänna tips:
Sitter du mycket i Photoshop och liknande program med mycket shortcuts är det enklast att gå över till qwerty tillfälligt med alt+shift. Då får du tillbaka alla dina shortcuts och kan jobba vidare. Detta funkar även i en del spel. Ctrl+c och Ctrl+v sitter dumt på svorak, men som några sagt kan man vänja sig in till att använda insert och delete med shift.

Allmänna observationer:
Svorak i allmänhet är en riktigt trevlig layout. Mina händer är mer avslappnade när jag skriver och jag skriver lite lite snabbare. Jag var väldigt snabb på qwerty också men då var fingrarna tvungna att sträcka sig väldigt mycket.

Angående hem/jobb/skol-datorer:
Jag kör bara svorak på min hemdator och det fungerar utmärkt. Jag kan byta till qwerty på en halv sekund utan att tänka på det och skriver nästan lika snabbt på det. Så med träning och erfarenhet är det här inget problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Nå, nu har jag också installerat Svorak (skriver detta i Svorak, inte går det fort direkt...). Tvenne frågor: 1. Vilken dialekt använder och rekommenderar ni som knackar mycket kod, kör ni med samma hela tiden eller byter ni till t.ex. amerikansk layout när ni ska koda? 2. Gäller det allmänt att man ska trycka ner skift med andra handen än den man skriver bokstaven med? Har av någon orsak mest använt höger-skift förut, men vad är "rätt"?

Jag kör med Magnus layout (även kallad Svorak A.5), vilken är helt underbar både vid kod och vanlig skrift.

Ja, man ska trycka ner modifiers och shift med den motsatta handen än den man skriver med, om man vill skriva korrekt touch-typing that is, jag rekommenderar dock att lära sig det då det är mycket lättare att nå bokstäver om handen är fri samt att man då kan använda rätt fingrar för att trycka på tangenterna.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Hej! Har börjat köra svorak och gillar det starkt. Jag hade dock en del problem med att få igång den Xmodmap som fanns på aoeu.info på Solaris 10 (Sparc that is). Så jag gjorde ändringarna manuellt och det funkar perfekt. Så här gjorde jag:

http://netzwerk.no-ip.org/~larsrohdin/blandat/Xmodmap-svorak

Kritik och förslag på ändringar mottages tacksamt!

/Lars

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Hoppade på sv_dvorak tåget igår kväll, jag har tänkt att lära mig den rätta fingersättningen samtidigt. Än så länge går det mycket sakta, detta är förövrigt första gången som jag skriver utan fusk lapp. Har suttit en del i notepad med en bild av sv_dvorak layouten ovanför.

EDIT: Är svorak att föredra framför sv_dvorak?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Hedersmedlem

vladmir: Använd den layout du tycker känns bäst. Själv skulle jag inte orka sv_dvorak, gillar inte placeringen av åäö samt att den kräver tangenten för <>| som jag inte har på något av mina tangentbord (förutom laptopens).

larsrohdin: Nice, nice. Skicka gärna den till magnus@aoeu.info så lägger han upp den på sidan.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Sitter nu med mitt andra försök i Svorak och den här gången går det riktigt bra, även om jag måste koncentrera mig då jag skriver. Är uppe i 90 kpm på typera.tk efter två dagar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
vladmir: Använd den layout du tycker känns bäst. Själv skulle jag inte orka sv_dvorak, gillar inte placeringen av åäö samt att den kräver tangenten för <>| som jag inte har på något av mina tangentbord (förutom laptopens).

larsrohdin: Nice, nice. Skicka gärna den till magnus@aoeu.info så lägger han upp den på sidan.

Japp, ligger uppe nu!

http://aoeu.info/?site=layouts_unix

Kul att vara med och bidra och nu finns det väl ingen återvändo för mig.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Svorak <3

Människor bör läsa lite om the how and why of Dvorak/Svorak: http://dvzine.org.

Räds ej! Det är i serietidningsformat!

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Skrev för länge sedan i denna tråden, att jag skulle testa Svorak. Det gjorde jag, och gav upp efter några dagar.
För några månader sedan eller något testade jag dock igen, efter att ha blivit uppmanad av m0REc på IRC, och sedan var jag fast.
Svorak A.5 <3

Dock har jag inte bytt på min MacBook, med anledning av att tangentbordet är konstigt, och att jag inte har en A.5-layout för OS X (bara vanliga Svorak.)
Om någon kunde vara så vänlig och ge mig en A.5-layout för OS X skulle jag vara tacksam.

Permalänk
Medlem

Du kan göra en egen. Säg till om det blir bara så jag får pröva.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem...
Vilken modifier ska jag använda? Jag är ju van vid altgr, men där sitter nu Apple-knappen, och om jag använder den kan jag ju inte använda tangentbordsgenvägar
Kan man inte binda om den högra Apple-knappen till något annat och använda vänstra för tangentbordsgenvägar? Det funkar ju inte att använda shift, heller, med tanke på hur A.5 ser ut

Permalänk
Medlem

alt/option?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
alt/option?

Jobbiga att nå, men jag antar att jag inte har något val
Man måste liksom förstöra hela handhållningen för att komma åt alt+z t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod
Jobbiga att nå, men jag antar att jag inte har något val
Man måste liksom förstöra hela handhållningen för att komma åt alt+z t.ex.

Satt och lekte lite själv, det är helt klart ett problem. Jag håller på att fixa med en layout där enterknappen är alt (helst vill jag använda högra cmd-knappen som modifier men jag vet inte om det går).

Edit:
Här kommer ett första utkast. Alt används som modifier vilket är lite bökigt, men det går att lösa med DoubleCommand om man vill offra enterknappen.

Svorak_A5.keylayout (installationsanvisningar)

Caps Lock och § är dock orörda, går att ändra med Ukulele.

Permalänk
Medlem

Då har man gett sig på svorak igen då. Tror jag börjar lära mig nu.. det går långsamt, men det går.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades fixa svorak till min dator inatt, efter en massa krångel och såklart gör jag allt detta i fyllan så det var riktigt intressant att använda datorn imorse...

Men roligt är det!

För att träna lite: http://gigliwood.com/abcd/abcd.html#lesson_1

Visa signatur

//Geek Girl

Permalänk
Medlem

När man väl har lärt sig svorak och är van vid det, hur är det att anpassa sig till qwerty igen? Går det att behärska båda layoutena samtidigt och (mentalt) byta mellan dessa omedelbart? Qwerty är ju trots allt vad som är standard, och man kommer ju behöva använda det vid olika tillfällen, i skolor och hos kompisar och så vidare. Står man där och fumlar i några extra minuter varje gång så känns det ju ganska ovärt.

Permalänk
Hedersmedlem

muiker: Jo, då, en kompis kan switcha utan problem. Själv behöver jag numera en kort stund för att komma upp i hastighet, men kan ändå hoppa mellan layouterna. Antar att detta är eftersom att jag enbart skriver Svorak hemma, medan han har en burk stående som han använder relativt regelbundet med Qwerty som layout.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

skulle vara coolt att testa svorak men hur gör jag?
har ju qwerty-bord nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
skulle vara coolt att testa svorak men hur gör jag?
har ju qwerty-bord nu..

installera från http://aoeu.info/?site=layouts_windows (gissade på win)

har själv skrivit svorak från den 17:e oktober, och är nu uppe i cirka 2-3 tecken/sekund.. här är en graf över min utveckling: http://erikhk.net/svorak/gfx/svorak_medium.png

EDIT: http://gigliwood.com/abcd/abcd.html är bra för att lära sig, se till att ha händerna rätt från början, och skriv med 4 fingrar/hand.. (aoeu och htns ska händerna vila på.)
Lycka till!

Permalänk
Medlem

men då blir jag ju så illa tvungen att lära mig layouten utantill (kanske meningen?) finns det inte färdiga bord att köpa?

Permalänk
Medlem

fyfan va detta e svårt...
nu skriver jag med qwerty, klarar inte av o skriva nånting.

känns heeelt sjukt.
hur fan lär man sig ?

jo, man skriver bara tills man kan men det känns skitkonstigt.

förresten, varför blir det qwerty i textareas o sånt?
såg att nån hade skrivit det nånstans i tråden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muiker
När man väl har lärt sig svorak och är van vid det, hur är det att anpassa sig till qwerty igen? Går det att behärska båda layoutena samtidigt och (mentalt) byta mellan dessa omedelbart? Qwerty är ju trots allt vad som är standard, och man kommer ju behöva använda det vid olika tillfällen, i skolor och hos kompisar och så vidare. Står man där och fumlar i några extra minuter varje gång så känns det ju ganska ovärt.

Det går alldeles utmärkt. Så länge man använder qwerty någon gång då och då funkar klockrent.
Eftersom jag skriver en del på japanska så är jag så illa tvungen att skriva med qwerty (om jag inte orkar läsa mig till om hur man skriver japanska med dvorak... ), och det är inte några som helst problem att helt enkelt byta.
Först när jag vande mig vid svorak så kunde jag inte skriva qwerty utan att blicka lite på tangentbordet, men sen använde jag qwerty ett rätt bra tag (orkade inte fixa svorak på MacBooken) och var väldigt snabbt uppe i min ursprungliga hastighet. Sedan bytte jag tillbaka till svorak, och återigen var jag väldigt snabbt uppe i min ursprungliga hastighet där. Nu använder jag båda flytande utan några som helst problem.
Det gäller bara att inte använda bara den ena HELA tiden, så är det inga problem.

_simis_: Jo, det är meningen, självklart... Ha bilden på layouten uppe på skärmen, eller ännu hellre skriv ut den, vik pappret, och ställ framför/bredvid skärmen på skrivbordet. Att titta på tangentbordet gör att man skriver väldigt långsamt, och inte lär sig alls. Man ska hela tiden ha rätt fingersättning, att kolla på tangenterna går bort direkt om man ska hålla det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod

_simis_: Jo, det är meningen, självklart... Ha bilden på layouten uppe på skärmen, eller ännu hellre skriv ut den, vik pappret, och ställ framför/bredvid skärmen på skrivbordet. Att titta på tangentbordet gör att man skriver väldigt långsamt, och inte lär sig alls. Man ska hela tiden ha rätt fingersättning, att kolla på tangenterna går bort direkt om man ska hålla det.

fördelen med svorak är ju då att det går ju inte att tjuvkolla på tangetbordet
ska nog ta att testa när jag kommer hem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
fördelen med svorak är ju då att det går ju inte att tjuvkolla på tangetbordet
ska nog ta att testa när jag kommer hem...

lär dig inte var dom sitter genom att kolla på tangenterna, utan lär dig istället vilka fingrar du ska använda osv, på detta sätt kan du till slut skriva genom att inte ens ha ögonen mot datorn

Permalänk
Medlem

nej, jag ska fan försöka lära mig svorak.
detta tog mig ungefär en kvart.
herregud.
-------------
AAH qwerty igen!
tjohoo man kan skriva! *lalalalala*

det e verkligen svårt i början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kismo
nej, jag ska fan försöka lära mig svorak.
detta tog mig ungefär en kvart.
herregud.
-------------
AAH qwerty igen!
tjohoo man kan skriva! *lalalalala*

det e verkligen svårt i början.

oroa dig inte, det där stadiet är över ganska snabbt, dessutom är det kul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muiker
När man väl har lärt sig svorak och är van vid det, hur är det att anpassa sig till qwerty igen? Går det att behärska båda layoutena samtidigt och (mentalt) byta mellan dessa omedelbart? Qwerty är ju trots allt vad som är standard, och man kommer ju behöva använda det vid olika tillfällen, i skolor och hos kompisar och så vidare. Står man där och fumlar i några extra minuter varje gång så känns det ju ganska ovärt.

Jag kör med qwerty på min laptop och svorak på min stationära. Jag tänker inte ens på att jag byter dator. Har faktiskt hänt att jag efter några minuters skrivande helt plötsligt tittar ner på tangentbordet och upptäcker att jag inte skriver svorak, som jag trodde, utan qwerty, eller tvärt om. Omställningen sker ögonblickligen. (Även om det då och då händer att man får totalt hjärnsläpp och bara stirrar på tangentbordet ett tag. )