Permalänk
Medlem

riktigt snyggt! keep up the good work

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem

Nice, ruskigt snyggt!

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoelR
Nice! Skulle gärna villja se en bild på hur du har gjort i skarvet syns inte alls på bilderna.

På de bilderna som finns i senaste updaten så har jag inte satt fast ändarna med varandra. Planen är inte att limma utan att skruva ihop dem. Mer om det i nästa update.

Som tack för alla positiva reaktioner så lägger jag upp lite bilder på några av de saker som kommer finnas inuti.

Här har vi graffet samt lite UV-ljus.

Närbild på förpackningen...

...och innehållet

Slutligen en snabb glimt av UV-ljuset.

Kanske skulle upplysa er om att det här är mitt allra första datorbygge. Jag har inte ens moddat en sketen mus innan det här.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk

Vill se lite update på detta projekt

I övrigt mycket fint bygge!

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Jovisst ska ni få en update.

Men eftersom ingen tog och postade efter förra updaten så gick det helt enkelt inte (man får inte dubbelposta). Så nu har jag suttit och väntat på att någon vänlig själ ska göra just det du gjorde nämligen posta.
Stort tack!

PS
En update kommer kommer i eftermiddag eftersom jag jobbar.
Senast klockan sju skulle jag tro. Om någon annan postat innan dess förstås ;).
DS

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Dra ut på det, vänta till söndag kväll och läg ut 100 bilder=)

Visa signatur

System :: Aopen HQ08 :: Hiper Type-R 580W :: Gigabyte ATX nForce4 SLI :: AMD Athlon 3000+ :: TwinMOS 2 x 1024 PC3200 :: GeForce 6800 GT :: 2 x 200GB
Säljes :: 2 st 250 GB HDD Sata :: 8 st 120 mm fläktar
Mail :: Emil.hermansson@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Moderkortsplatta

Okej, dags för en ny episod i sagan om cubens födelse.
Själva skalet till chassiet är färdigt men än är det mycket som återstår. Nästa steg är att bygga mittsektionen som har till uppgift att stabilisera chassiet. Denna del kommer även att fungera som moderkortsplatta.

Från början var det tänkt att moderkortsplattan skulle köpas. Men det visade sig vara omöjligt att få tag på här delen utan att köpa ett helt chassi och det var inte något jag ville göra.

Moderkortsplattan har samma dimensioner som dörren som finns med i förra updaten. Första uppgiften var att komma på ett enkelt sätt att jämna till kanterna på plattan så att de passade mot de runda kanterna på chassiet. Problemet var att de runda bockarna inte är helt identiska vilket skulle leda till att jag skulle vara tvungen att testmontera plattan ett antal gånger extra för att få en bra passform. Så istället bestämde jag mig för att skära ut en "kvarts-cirkel" i varje hörn. Lite svårt att förklara så titta på bilderna istället.

Först så markerade jag "kvarts-cirkeln" på plexit genom att helt enkelt spika fast en spik i bordet (undvik matsalsbordet) och binda en tråd mellan spiken och en penna.

Sedan skar jag bort så mycket som möjligt av plexit med hjälp av vinkelslipen.

Det som blev kvar slipades bort med hjälp av min dremelkopia.

Sedan så slipade jag ner de sista slipmärkena med ett fint sandpapper.

Men än är det inte klart. För att en moderkortsplatta ska bli en moderkortsplatta så krävs det nämligen distanser. Vilket kommer att sättas dit nu.

Det var bara ett litet problem, mitt moderkort hade inte kommit hem än. Så därför var jag tvungen att mäta var distanserna skulle sitta. Men det gick även om det var tråkigt.

Efter att hålen var markerade så borrad jag med ett borr som hade en diameter som var lite mindre än den gängade delen på distanserna (dessa köptes på clasohlson). Sedan så borrade jag med ett borr som lika stort som distansen (fortfarande gängade delen), men bara ett par millimeter djupt. Sedan var det bara att skruva fast distanserna som gängade fast sig själva. Detta går att gör på ett enklare sätt om man har en gängtapp men det har inte jag.
Så här blev det til slut.

Från sidan.

Kommande update:
Montering av moderkortsplatta.
Börjar på dörrarna.

Stay Tuned!!!

Off Topic
Det var en liten unge som sprang in på jobbet idag och när han såg mitt DH armband så visade han stolt upp sina. Han hade typ 5 och han var inte mer än 12. Vilket leder mig till att upmana er att komma till DH i vinter. Det var för lite folk från swec i somras och för lite moddade lådor.
Som sagt Off Topic.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

hoho, tomten säger glatt: "nice" (up)

Permalänk
Permalänk
Avstängd

väldigt nice
fortsätt

Permalänk
Medlem

Ser schysst ut, väntar spänt på slutresultatet

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk

riktigt snyggt asså....

Visa signatur

Amd64 3500+ , Epox nForce4 SLI, 2Gb, 200Gb segate barracuda , Asus Nvidia GeForce 7800GT

Permalänk
Medlem

jag tycker detta är skit snyggt.. kreativt och allt ! bra jobbat !

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut .. Längtar tills resultatet
Keep it up

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

det ser riktigt fint ut, önskar att jag orkade hålla på och göra lådor

Visa signatur

Jag är kung

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Verkligen kul att så många tycker om det.

Ok Update

Moderkortsplattan kommer fungera som en skiljevägg mellan moderkort och övriga komponenter men det måste fortfarande löpa kablar mellan komponenterna. Därför måste jag borra hål i plattan.

Efter att jag kollat upp vilka kablar som skulle behöva passera skiljeväggen så bestämde jag mig för att fem hål skulle räcka.

Jag använde två borr för att göra hålen. Först ett vanligt träborr och sedan ett hålborr tyvär så hade jag inget som hade samma diameter som hålet. Det sista slipades med en dremelkopia.

Sedan var det äntligen dags att fösta moderkortsplattan i chassiet. För att ni ska förstå vad detta innebar så har jag ritat en bild på hur jag planerade att fästa plattan. Sex minus tre delat på två ger en och halv millimeters marginal innan, så för att överhuvudtaget kunna genomföra detta så var jag tvungen att hitta en pelarborr.

Som tur var så hade en släkting till mig precis vad jag behövde. Tyvär så glömde jag kameran hemma så det blev inga bilder på borrandet. Men här är resultatet.

Lite svårt att få en bra bild men jag hoppas ni kan se det ändå.

Förmodligen blir det en liten update idag eller imorgon med bilder på moderkortsplattan ditsatt.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Väldigt inspirerande!

Permalänk
Medlem

riktigt najs bygge =D

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dags för en snabb update.

Det är dags att fästa moderkortsplattan i chassiet.

Från början så verkade det vara en enkel sak, men ack vad jag bedrog mig. Det visade sig var en aning svårt att mäta ut var borrhålen i chassiet skulle vara eftersom alla kanter var rundade och jag hade verkligen ingen lust att borra fel.
Vad göra? Vi spänner helt enkelt fast moderkortsplattan där den ska vara och borrar efter ögonmåttet. Enkelt men ändå genialt, men besvärligt att genomföra.

Sedan var det "bara" att hitta hålen och försöka lista var jag skulle borra. Ni som läst fysik vet säkert om att ljus bryts när det passerar olika material, vilket gör att saker (under vatten tex) befinner sig något till höger eller vänster om den punkten som ögat ser. Detta gäller även när man tittar genom plexi. Därför så använde jag mig av det tunnaste borr jag kunde hitta för att borra provhål ner i hålensom redan fanns i moderkortsplattan. Om ni inte förstår vad jag menar titta på bilden istället.

Det här borret använde jag.

Följt av det här.

Sist men inte minst så skruvades skruvarna fast i hålen.

Har fått lite fler paket från posten.

Nu får det vara nog med updates för ett tag men jag svarar gärna på frågor.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

kommer bli fint när du satt i allt kan jag tro..

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt vanligt bygge, äckligt dålig kvalitet på bilderna

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Tråkigt vanligt bygge, äckligt dålig kvalitet på bilderna

varför klaga? bilderna är det inga fel på man ser det man ska se och alla är nöjda.

mkt bra jobb btw, längtar efter att se ett slutresultat.

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av doodeley
Tråkigt vanligt bygge, äckligt dålig kvalitet på bilderna [/QUOTE

Bara jobbigt med jättestora bilder som tar 10 minuter att ladda.

Jättefint bygge längtar efter updates

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut!

Bra jobbat. Gillar bockningen av plexit, ser proffsigt ut :D.

Permalänk
Medlem

Ursäkta bilkvaliten men den enda digitalkameran jag har sitter i min mobil.

Kan försöka minska storleken på bilderna om det är fler som har problem med dem.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Ursäkta bilkvaliten men den enda digitalkameran jag har sitter i min mobil.

http://i18.photobucket.com/albums/b110/Belmoria/A925.jpg

Kan försöka minska storleken på bilderna om det är fler som har problem med dem.

Storleken och kvalitén e fullt duglig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Ursäkta bilkvaliten men den enda digitalkameran jag har sitter i min mobil.

http://i18.photobucket.com/albums/b110/Belmoria/A925.jpg

Kan försöka minska storleken på bilderna om det är fler som har problem med dem.

det är inga problem med bilderna, tar 10 sec att ladda alla =D

update efterlängtad.

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Tråkigt vanligt bygge, äckligt dålig kvalitet på bilderna

Du, försök att komma med lite mer saklig kritik, om det där är det bästa du kunde komma på är det lika bra att du struntar i att skriva överhuvudtaget nästa gång.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

de kommer nog bli grymt bra när den är klar... lycka till...

Visa signatur

[1,2,3]