Permalänk
Hedersmedlem

Precis, och i min mening är det helt okej att sälja en vara som ny ifall man bedömer att den inte är använd, dvs att den är som ny (när man står där och försöker pricka rätt är det ju ändå det som man undersöker). Oavsett om man har tillgång till någon information från kunden eller ej.

Känns som vi mjölkat ut denna fråga rätt bra nu och båda vet varandras ståndpunkter

Permalänk
Medlem

För att citera mig själv längre upp:

Säg att du knallar in på siba och ber att få kika på en Logitech Joystick för att spela flygspel på. Personalen öppnar kartongen och låter dig "torrflyga" lite för att känna om just den rätta känslan finns i stickan. Du tackar så mycket för hjälpen och går därifrån. Tar de då fram prismärkaren och sänker priset för att du dragit lite i den eller packar de ner den igen och ställer tillbaka i hyllan ?

Vart står du i den frågan Santa Claus?

Skulle vi gå den linjen som du vill så skulle istort sett alla företag som pysslar med detta gå i konkurs. Man har inte råd att ha en massa sänka varor bara för att man fått tillbaka nått pga ångerrätten.

Detta skulle även kunna utnytjas av folk som sätter i system att köpa bara för att sedan ångra. Varan sänks och då köper man ingen. Denna gång till ett lägre pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
För att citera mig själv längre upp:

Säg att du knallar in på siba och ber att få kika på en Logitech Joystick för att spela flygspel på. Personalen öppnar kartongen och låter dig "torrflyga" lite för att känna om just den rätta känslan finns i stickan. Du tackar så mycket för hjälpen och går därifrån. Tar de då fram prismärkaren och sänker priset för att du dragit lite i den eller packar de ner den igen och ställer tillbaka i hyllan ?

Vart står du i den frågan Santa Claus?

Skulle vi gå den linjen som du vill så skulle istort sett alla företag som pysslar med detta gå i konkurs. Man har inte råd att ha en massa sänka varor bara för att man fått tillbaka nått pga ångerrätten.

Detta skulle även kunna utnytjas av folk som sätter i system att köpa bara för att sedan ångra. Varan sänks och då köper man ingen. Denna gång till ett lägre pris.

Tjae, man märker helt enkelt upp varan som "Demoex." och låter nästa kund som är intresserad pilla på samma vara.

Och jo, det går, jag har själv upplevt det och sett siffror.

Permalänk

Begagnad eller inte... Produkten infattas i exakt samma garantier som en sk oanvänd produkt har. så om produkten ser okej ut... och fungerar kanon..... WTF spelar det för roll om den varit hos kund innan ? fungerar den så är det väl ingen som himlar med ögonen ELLER ?

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_maze
Begagnad eller inte... Produkten infattas i exakt samma garantier som en sk oanvänd produkt har. så om produkten ser okej ut... och fungerar kanon..... WTF spelar det för roll om den varit hos kund innan ? fungerar den så är det väl ingen som himlar med ögonen ELLER ?

Jag tycker det är principiellt och etiskt fel.

Sen att det fungerar precis tvärtemot i många fall är en annan femma.

Permalänk

Jag säger bara att det handlar om en enda sak i slutändan.. Folk hittar på ursäkter för allting för att få produkten billigare.. om det hör med etik eller inte det blundar alla för.

"Jag har väntat länge på produkten jag vill ha avdrag"
"Jag har väntat 30 min i kö jag vill ha den billigare"
"Butiken på andra sidan stan säljer den för 15:- mindre jag vill att ni matchar priset"
"skyddsplasten runt produkten har en repa, jag vill ha den billigare"
"Jag har handlat så mycket här jag vill ha rabatt"

Det är bara ett fåtal av många ursäkter. Har jag fel ? Och det här är "skit" som alla butiker hör oavsett om dom köper ett par byxor eller tvättmaskin eller en D-Link 604:a !

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)