Permalänk

Bornet

är det någon här som har samma problem med bornet , att bredbandet gör timeouts ca i gång varje minut , detta avbryter onlinespel och liknande..
jag pratade med supporten innan i dag men fick bara svaret att teknikerna inte viste vad som var fel,, att dom nu skulle gå hem för helgen och återkomma på måndag då det skulle komma mer kunniga tekniker ..

kanske nån som vet nått jag kan göra lokalt för att få det att funka lite bättre över helgen /toxicdude

EDIT Bornet är en lokat el och bredbands leverantör i borås /EDIT

Permalänk
Medlem

Har Bornet kabel och märkte att något var fel i går kväll. Exakt samma problem som du har.

Har redan försökt att köra utan router, skruvat på inställningar, installerat om nätverket. Inget har hjälp för mig i alla fall.

Åtminstone skönt att höra att felet inte ligger hos mig.

Permalänk

Man kan väll inte lämna saker till efter helgen?

Trodde ingen mer än Glocalnet skönk så lågt

Permalänk
Medlem

Deras support har öppet mån-tor 08.00-19.00 och fre 08.00-17.00.

Vadårå att bredbandet går ner fre 17.01 för alla abbonnenter ... vi har våra tider och ni får snällt ge er till tåls till måndag morgon ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Man kan väll inte lämna saker till efter helgen?

Trodde ingen mer än Glocalnet skönk så lågt

Hahaha jo du.. du skulle bara veta. Har själv varit på väg att skaffa Bornet men de lyckades inte få fram några användaruppgifter åt mig. Allt var kopplat o klart men nån var på semester och då kunde dom inte skaffa fram några uppgifter åt mig. Har även hört hur skamligt dålig support dom har. Nu sitter man utan nät i väntan på byte från Telia ADSL -> BBB Lan

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsApa
Hahaha jo du.. du skulle bara veta. Har själv varit på väg att skaffa Bornet men de lyckades inte få fram några användaruppgifter åt mig. Allt var kopplat o klart men nån var på semester och då kunde dom inte skaffa fram några uppgifter åt mig. Har även hört hur skamligt dålig support dom har. Nu sitter man utan nät i väntan på byte från Telia ADSL -> BBB Lan

du hade tur där ...
jag skulle inte rekomendera bornet till någon... hade comhem innan och det funkade bra bra hastigheter mycket stabilt och ok support .. tror bornet valde bort dom sakerna när dom togöver

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför Bornet ska ge sig in på "Kabelmarknaden" överhuvudtaget. De kan ju knappt sin ADSL...

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Medlem

Bornet även känd som Hornet. Gissa varför.

Permalänk
Medlem

Rätt skoj att missa Molten Core pga. Bornet.

Visa signatur

Ölkorv är gott.

Permalänk
Medlem

Bornet's "default gateway" på 148.160.188.1 mår inte bra.

Tracing route to tptest.arrowhead.se [195.54.133.12]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms router [192.168.0.1]
2 3847 ms 3980 ms * 148.160.188.1
3 8 ms 11 ms 13 ms 213.187.193.73
4 11 ms 9 ms 8 ms rif2-cr1-vf-jkp.se.sn.net [213.187.193.1]
5 12 ms 9 ms 11 ms rif2-cr2-vf-jkp.se.sn.net [213.187.193.10]
6 12 ms 14 ms 23 ms rif4.cr2.png.nrk.se.sn.net [195.54.159.149]
7 14 ms 14 ms 15 ms rif17-rs2-t4-sto.se.sn.net [195.54.159.133]
8 14 ms 14 ms 17 ms rif3-rs1-t4-sto.se.sn.net [195.54.156.38]
9 13 ms 13 ms 13 ms tptest.arrowhead.se [195.54.133.12]

Trace complete.

Permalänk
Medlem

Faaaan ska man göra då? Inte kunnat lira varken WoW eller WC3 i flera dagar nu när man är så sugen... Orkar fan inte ens ringa supporten, tar hur långt tid som helst innan man blir kopplad och dom på supporten är ju helt bakom flötet.

Så jävla segt!

Permalänk
Medlem

Bornet har haft väldigt stora problem nu det senaste, detta för att dom håller på att koppla in nya kunder samt introducera kabel-tv via bredband och annat tjafs. Så har jag fått höra iaf.
Annars har jag fått uppfattningen om att bornet ska vara riktigt stabilt, en kompis hade en uptime på runt 200 dagar då han inte hade blivit dissconectad en gång. Fast det kan ju bero på vart man bor också.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Nu har de lyckats få sprutt på 148.160.188.1

Tracing route to tptest.arrowhead.se [195.54.133.12]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms router [192.168.0.1]
2 8 ms 9 ms 9 ms 148.160.188.1
3 7 ms 7 ms 7 ms 213.187.193.73
4 10 ms 12 ms 11 ms rif2-cr1-vf-jkp.se.sn.net [213.187.193.1]
5 12 ms 9 ms 9 ms rif2-cr2-vf-jkp.se.sn.net [213.187.193.10]
6 13 ms 13 ms * rif4.cr2.png.nrk.se.sn.net [195.54.159.149]
7 19 ms 13 ms 13 ms rif17-rs2-t4-sto.se.sn.net [195.54.159.133]
8 13 ms 14 ms 12 ms rif3-rs1-t4-sto.se.sn.net [195.54.156.38]
9 14 ms 14 ms 13 ms tptest.arrowhead.se [195.54.133.12]

Permalänk
Medlem

148.160.130.1 är också okej nu, men jag får fortfarande timeouts. Lite störande eller...

Visa signatur

Ölkorv är gott.

Permalänk

jag fick detta

Spårar väg till www.sunet.se [192.36.125.18]
över högst 30 hopp:

1 1165 ms 800 ms 509 ms 148.160.188.1
2 16 ms 12 ms 6 ms 213.187.193.73
3 10 ms 7 ms 7 ms rif2-cr1-vf-gbg.se.sn.net [213.187.193.14]
4 8 ms 7 ms 23 ms rif2-cr3-png-gbg.se.sn.net [213.187.193.30]
5 9 ms 9 ms 6 ms rif1-cr4-png-gbg.se.sn.net [195.54.131.126]
6 7 ms 14 ms 8 ms Gi10-0-rgn-p1.got.se.sn.net [81.216.0.122]
7 7 ms 10 ms 8 ms 213.50.118.42
8 9 ms 7 ms 7 ms goteborg2-SRP2.sunet.se [130.242.85.2]
9 10 ms 8 ms 24 ms boras2-POS0.sunet.se [130.242.81.9]
10 19 ms 17 ms 17 ms jonkoping1-POS0.sunet.se [130.242.81.18]
11 22 ms 18 ms 24 ms stockholm1-POS3.sunet.se [130.242.81.102]
12 21 ms 18 ms 23 ms kthnoc6-SRP5.sunet.se [130.242.94.6]
13 31 ms 25 ms 29 ms www.sunet.se [192.36.125.18]

Spårning utförd.

Permalänk
Medlem

kan säga så här:
Jag hade sådana problem som du har i en månad men jag gick ner till bornet och sa att de skulle fixa det och att jag inte tänkte betal för fösta månaden eftersom man inte kan kalla det för "bredband" då 56k gick bra mö snabbare. Fasikens vad fort de fixade det med kniven mot strupen, innan jag sa det så sa de att det inte gick att göra så mycket och att det troligen var mitt fel (fel jack etc som jag visste att det inte var.). Alltid värt att testa och säga deras tjänst inte överstämmer med post och telestyrelsens avtal om höghastightets upkoppling.....
BTW: har ganska kass ping (32 till sunet) men det kan man ju leva med, speciellt om man inte är en gamer.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Ringde senaste i fredags, då hade de ett förinspelat meddelande i supporten som riktade sig "till alla som har problem med att uppkoppling kopplas ned ofta"

Där bad de iaf alla att avvakta tills efter helgen. Tidigare har jag fått reda på att de tydligen inte haft en enda tillgängliga tekniker den här veckan, den ena skall tydligen har varit på semester och den andre sjuk, att hyra in vikarier verkar uppenbarligen okänt för dem.

Men man får ju förmoda att eftersom de nu är så väl medvetna om problemet att de kommer fixa det direkt under måndagen.

Förövrigt vill ja ha tillbaka comhem som var grymt bra, men som det snåla kommunala bostadsbolaget valde att offra i utbyte mot lite ryggklappande tillsammans med det lokala el och bredbands bolaget, ja just det, bornet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berenpx
Deras support har öppet mån-tor 08.00-19.00 och fre 08.00-17.00.

Vadårå att bredbandet går ner fre 17.01 för alla abbonnenter ... vi har våra tider och ni får snällt ge er till tåls till måndag morgon ...

Vi har jour även på på ADSL och Kabelteve men inte i samma utsträckning som på el-sidan. Är det något större fel så att tex hela nätet går ner eller flera stationer går ner skickas teknikerna ut men är det fel för några enstaka kunder får detta ibland vänta tills arbetstid om felet inträffar på en helg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsApa
Jag förstår inte varför Bornet ska ge sig in på "Kabelmarknaden" överhuvudtaget. De kan ju knappt sin ADSL...

Vad grundar du det på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMashER-
Faaaan ska man göra då? Inte kunnat lira varken WoW eller WC3 i flera dagar nu när man är så sugen... Orkar fan inte ens ringa supporten, tar hur långt tid som helst innan man blir kopplad och dom på supporten är ju helt bakom flötet.

Så jävla segt!

Eftersom time-outproblemet har drabbat större delen av användarna kanske det inte är såååå kontisgt att supporten har fullt upp. Och om det nu är ett fel som teknikerna tom har problem att hitta så kanske det inte är så konstigt att supporten inte kan hjälpa till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
kan säga så här:
Jag hade sådana problem som du har i en månad men jag gick ner till bornet och sa att de skulle fixa det och att jag inte tänkte betal för fösta månaden eftersom man inte kan kalla det för "bredband" då 56k gick bra mö snabbare. Fasikens vad fort de fixade det med kniven mot strupen, innan jag sa det så sa de att det inte gick att göra så mycket och att det troligen var mitt fel (fel jack etc som jag visste att det inte var.). Alltid värt att testa och säga deras tjänst inte överstämmer med post och telestyrelsens avtal om höghastightets upkoppling.....
BTW: har ganska kass ping (32 till sunet) men det kan man ju leva med, speciellt om man inte är en gamer.

Att ta i med hårdhandskarna brukar fungera i dom flesta situationer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maiawraith
Ringde senaste i fredags, då hade de ett förinspelat meddelande i supporten som riktade sig "till alla som har problem med att uppkoppling kopplas ned ofta"

Där bad de iaf alla att avvakta tills efter helgen. Tidigare har jag fått reda på att de tydligen inte haft en enda tillgängliga tekniker den här veckan, den ena skall tydligen har varit på semester och den andre sjuk, att hyra in vikarier verkar uppenbarligen okänt för dem.

Men man får ju förmoda att eftersom de nu är så väl medvetna om problemet att de kommer fixa det direkt under måndagen.

Förövrigt vill ja ha tillbaka comhem som var grymt bra, men som det snåla kommunala bostadsbolaget valde att offra i utbyte mot lite ryggklappande tillsammans med det lokala el och bredbands bolaget, ja just det, bornet.

Att Bornet har haft problem med uppstarten av sin Kabeltevetjänst är inget man kan sticka under stolen med. Men folk skulle bara veta hur många det är som har skickat in felaktiga Mac-adresser till oss och för att inte tala om hur många det är som inte har skickat in den alls. Och är mac-adressen fel så kan vi inte starta tjänsten. Men nu borde dom flesta mac-adresser vara rätt. Under två dagar på dataavdelningen rättade jag till omkring 60-70 macadresser och fick således igång tjänsten för lika många kunder.

Och ni som undrar. Ja jag jobbar på Bornet men inte på dataavdelningen.

Permalänk
Medlem

om man gör en tracert till eu.logon.worldofwarcraft.com så ser det ut så här jsut nu, alltså prs-tc-ks51-geth0-1.telia.net [213.248.70.22] som krånglar

1 20 ms 46 ms 18 ms 148.160.188.1

2 5 ms 5 ms 17 ms 213.187.193.73

3 25 ms 18 ms 15 ms rif2-cr1-vf-gbg.se.sn.net [213.187.193.14]

4 59 ms 17 ms 17 ms rif2-cr3-png-gbg.se.sn.net [213.187.193.30]

5 23 ms 13 ms 14 ms rif1-cr4-png-gbg.se.sn.net [195.54.131.126]

6 12 ms 10 ms 15 ms Gi10-0-rgn-p1.got.se.sn.net [81.216.0.122]

7 24 ms 16 ms 15 ms pos2-0.kst-p1.sto.se.sn.net [62.95.54.13]

8 29 ms 27 ms 51 ms pos3-0.tg4-peer1.sto.se.sn.net [62.95.54.218]

9 21 ms 35 ms 30 ms pos5-0.2488M.stkm1nxg7.ip.tele.dk [195.215.109.69]

10 61 ms 50 ms 42 ms pos4-0.2488M.stkm2nxg1.ip.tele.dk [83.88.12.157]

11 136 ms 127 ms 53 ms so-1-1-0.2488M.boanxu1.ip.tele.dk [195.249.1.153]

12 36 ms 33 ms 39 ms so-1-0-0.2488M.albnxu1.ip.tele.dk [195.249.1.246]

13 36 ms 112 ms 44 ms pos0-0.2488M.albnxg7.ip.tele.dk [83.88.12.78]

14 47 ms 31 ms 37 ms peer.ge4-2.1000M.0xc3d76d02.albnxg7.peer.tele.dk [195.215.109.2]

15 29 ms 28 ms 34 ms kbn-bb1-pos1-0-0.telia.net [213.248.65.9]

16 53 ms 70 ms 54 ms hbg-bb1-pos7-0-0.telia.net [213.248.65.146]

17 55 ms 59 ms 58 ms ffm-bb1-pos7-0-0.telia.net [213.248.64.42]

18 66 ms 73 ms 57 ms prs-bb1-pos7-0-0.telia.net [213.248.64.110]

19 56 ms 73 ms 91 ms prs-b2-pos15-0.telia.net [213.248.65.222]

20 65 ms 56 ms 57 ms prs-tc-ks51-geth0-1.telia.net [213.248.70.22]

21 * * * Beg„ran gjorde timeout.

22 * * * Beg„ran gjorde timeout.

23 * * * Beg„ran gjorde timeout.

24 * * * Beg„ran gjorde timeout.

25 * * * Beg„ran gjorde timeout.

26 * * * Beg„ran gjorde timeout.

27 * * * Beg„ran gjorde timeout.

28 * * * Beg„ran gjorde timeout.

29 * * * Beg„ran gjorde timeout.

30 * * * Beg„ran gjorde timeout.

sedan, hur kommer det sig att så många på officiella wowforumet har samma problem med disconnectingar när de är spridda över europa och har helt andra isp än bornet? är inte speciellt nätkunnig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus

Eftersom time-outproblemet har drabbat större delen av användarna kanske det inte är såååå kontisgt att supporten har fullt upp. Och om det nu är ett fel som teknikerna tom har problem att hitta så kanske det inte är så konstigt att supporten inte kan hjälpa till?

[/B]

Problemet verkar utifrån det jag lyckats få ut från supporten inte ligga i att teknikerna inte hittat problemet utan snarare i det faktum att där inte funnits några av de ordinarie teknikerna närvarande. Något som jag finner fullständigt oacceptabelt, man måste givetvis försäkra sig om att kunderna inte blir drabbade oavsett om folk blir sjuka eller har semester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom time-outproblemet har drabbat större delen av användarna kanske det inte är såååå kontisgt att supporten har fullt upp. Och om det nu är ett fel som teknikerna tom har problem att hitta så kanske det inte är så konstigt att supporten inte kan hjälpa till?

För mig så räknas teknikerna in i supporten. När jag ringer supporten så vill jag att de tar tag i problemet direkt, om det betyder att personen i andra änden av telefonen har lösningen, eller om det betyder att de måste medela teknikerna som får springa ut och leta reda på problemet, skiter jag i faktiskt. Supporten är till för att lösa problem, har Bornet inte rätt personer när det behövs, ja, då tycker jag faktiskt att supporten suger.

"Våra tekniker är på semester, så här sitter vi med en handikappad support som inte vet vad felet är" Det är inget jag kan acceptera, och samma borde gälla för Bornet. Problemet har funnits före helgen, varför hyr inte Bornet in nya tekniker när de blir sjuka? Hur skulle andra arbetsplatser där tusentals personer är beroende av se ut om de sket i att ta in vikarier?

Ja, jag är sur, för det är helg och då är man mest sugen att slappa framför datorn så åker man på något sånt här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maiawraith

Problemet verkar utifrån det jag lyckats få ut från supporten inte ligga i att teknikerna inte hittat problemet utan snarare i det faktum att där inte funnits några av de ordinarie teknikerna närvarande. Något som jag finner fullständigt oacceptabelt, man måste givetvis försäkra sig om att kunderna inte blir drabbade oavsett om folk blir sjuka eller har semester.

Det finns alltid tekniker på plats. Måste alltid finnas folk på dataavdelningen. Sen är det ju inte säkert att felet ligger i vårat nät utan nånstans hos dom som har hand om internetlinan till vårat nät.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMashER-

För mig så räknas teknikerna in i supporten. När jag ringer supporten så vill jag att de tar tag i problemet direkt, om det betyder att personen i andra änden av telefonen har lösningen, eller om det betyder att de måste medela teknikerna som får springa ut och leta reda på problemet, skiter jag i faktiskt. Supporten är till för att lösa problem, har Bornet inte rätt personer när det behövs, ja, då tycker jag faktiskt att supporten suger.

"Våra tekniker är på semester, så här sitter vi med en handikappad support som inte vet vad felet är" Det är inget jag kan acceptera, och samma borde gälla för Bornet. Problemet har funnits före helgen, varför hyr inte Bornet in nya tekniker när de blir sjuka? Hur skulle andra arbetsplatser där tusentals personer är beroende av se ut om de sket i att ta in vikarier?

Ja, jag är sur, för det är helg och då är man mest sugen att slappa framför datorn så åker man på något sånt här.

Men om teknikerna letar efter felet så hjälper det väl inte att prata med dom? Felet ligger ju inte hos användaren utan någonstans i vårat nät. Det är inte supportens uppgift att fixa igång nätet utan deras uppgift är att ta emot samtal från personer som behöver just support. Och om felet då inte ligger hos användaren utan i vårat nät kan ju supporten inget göra. Och om teknikerna jobbar på problemet blir det ju knappast bättre av att dom skulle ta emot alla samtal och säga samma sak.

Som sagt. Vårat ADSL och Kabel-tvnät är väldigt invecklat och inget som man kan hyra in utomstående tekniker till att hoppa in och sköta i nån dag eller två om någon blir sjuk. Att det inte skulle finnas en enda tekniker inne är inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Dags att anställa.

Tycker det är dåligt att inte kunna åtgärda ett problem som var kännt redan i måndags FÖRRA veckan.

Tycker även att det är konstigt att det inte står någonting om detta problemet på www.borne.se?

Borde inte det finnas någonting där?

/exel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exel_kk
Dags att anställa.

Tycker det är dåligt att inte kunna åtgärda ett problem som var kännt redan i måndags FÖRRA veckan.

Tycker även att det är konstigt att det inte står någonting om detta problemet på www.borne.se?

Borde inte det finnas någonting där?

/exel

Hemsidan är skitdåligt uppdaterad. Den gjordes för länge sedan och det finns typ ingen som ansvarar för den vad jag förstått det som.

Och visst skulle det helt klart behövas någon extra tekniker när sånt här händer men utöver detta problemet så har det inte varit några andra stora grejer som drabbat många användare.

Permalänk
Medlem

Sant!
Har haft Bornet ungefär i 2 år. Aldrig haft några som helst problem innan. Tills nu.

Och nu ser man ju hur sårbar organisationen är, vilket är olyckligt för oss användare.

Permalänk
Medlem

mm, får hoppas att de lsöer det i början av veckan, verkar ju inte bra att de inte visste vad det var
jag var så nära att formatera datorn innan jag hitta den här tråden, tur

Permalänk
Medlem

Någon som vet status?

/exel

Permalänk

jag pratade med supporten i dag , det ska bytas hårdvara i kväll och att det ska fungera i kväll / i morgon .. vi får hoppas att det kommer i gång snart.

Permalänk
Medlem

Jag vet exakt status nu.

Det är en shapingserver som har kastat in handduken. Så en av våra tekniker avbröt sin semester i helgen och åkte till Varberg för att sätta ihop en ny shapingserver och lägga in all programvara. Så ikväll kommer den att bytas och således kommer nätet gå ner. Hur länge vet jag inte dock.

Permalänk
Medlem

Tack för den uppdateringen!