Permalänk
Medlem

A8N-SLI Premium mot Asus A8N SLI-Deluxe!

Vad är skillnaden på dessa moderkort. När jag snabbt kollar på moderkorten så verkar enda skillnaden vara den passiva kylningen av nordbryggan, är det något mer och isf. vad?

Jag funderar även på vad för minne fungerar bäst med Asus moderkort?

Mvh Marcus

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Heatpipekylningen på nForce4-chippet och SLI-styrning via BIOS är de två fördelarna med Premium vad jag vet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Discokungen

SATA2 och två gigabitlananslutningar om jag inte har helt fel för mig Deluxe har det och oDeluxe har det inte

Edit: Missförstånd

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Okej, såg själv nu även att dem hade tagit bort SLI-styrningen mellan duel och singel grafikkort.

Menar du att man ställer in detta via bios på moderkortet?
Och är det är fördel rent prestanda mäsigt?

Sen är jag väldigt intresserad av vad för minnestillverkare Asus samt AMD 2x processorerna föredrar för jag har hört att med det inbyggda minneskontrollern i CPU:n kan vara väldigt känslig mot olika minnes typer/märken.

Jag antar även att moderkortet klarar av singel grafikkort?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det gör den men en varning du måste ha den i en tower låda så ingen desktop låda på grund av heatpipe kylningen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Okej, låter väldigt bra. Min nuvarade dator gick just sönder så jag måste köpa en ny, typ imorgon. Så jag uppskattar verkligen era snabba svar

Är det någon som vet minnen osv, vad man bör välja?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

moderkorten.

men KÄRA NÅN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fatta skillnaden.

ALLA asuskort innan har ju mer eller mindre sugit val-kuk *exuse my french* MEN det stämmer på en punkt.. överklockning, på exakt det typ av moderkort brassade jag och min kollega upp en 3500+ Venice med vanlig luft kylning *Zalman 7700 ALCU* varianten i 2806Mhz MED 2 ST Club3D 7800GTX PCI-e KORT....... fick rätt sjyssta resultat, Ficklampa på 64bits.se kan ju troligen visa en hel av detta. INTE för att ge reklam om detta om andra siter... bara för att ge vissa indikationer på att jag inte bull-shittar. Jag är personligen helt säker på att med samma processor och vattenkylning är det troligen inte omöjligt att kunna brassa upp den till 2900+ eller rentav 3000Mhz+ utan att gå sub-zero på den cpu´n. Kör idag en Winchester 3200+ i 2700Mhz och 1.564v i CPU-Z på ett MSI K8N-Neo2 Platinum nForce3. med Zalman reserator vattenkylning. (Idle efter 96H online på den har den 47C temp, som stiger till 52-53C vid hårt spelande ett par timmar. Och som en stark sista rekommendation, efter att ha fått pilla på en sån på jobbet.... skaffa en, den nya varianten *svarta* har ju snabbkopplingar för vattentornet......... helt plötsligt vart den inte så jäkla oportabel som förut !!!!!

//crazy_maze

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Hedersmedlem

Snälla någon vad försöker du säga?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

crazy_maze vad försöker du säga?

Är det Asus du klagar på? För det andra hade jag inte tänkt att överklocka för det brukar alltid sluta illa för mig på något sätt när jag börjar modda.

Har kört peltier och vattenkylning så jag vet vad du snackar om men denna gång är jag mest ute av ett stabilt moderkort som klarar 24/7 utan problem och klara av nyaste hårdvaran på ett bra sätt med bra prestanda.

Men som sagt, jag har mer eller mindre besämt mig för ett Asus kort men om du tycker jag borde överväga det vill jag gärna ha fördelar och nackdelar med ett annat märke/kort.

Om det blir ett asus samt amd 2x vilka minnen ska man välja?
Tänkte köpa 1GB kvalitets minnen som klara långa timnings som kanske 2 2 2 5 eller något. Är inte så insatt i AMD 64 2X samt vilka minnen som passar bra osv. Så jag uppskattar all hjälp jag kan få.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Många klagar på ASUS med det är nog för att dom säljer klart mest och då blir det fler i antal som klagar och visst finns det problem men inte mer än vad andra tillverkare har.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

crazy_maze, sounds like you've been snacking on some of the local mushrooms. Vad försöker du säga?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

han kallas väl inte crazy_maze utan anledning

Permalänk
Medlem

Min mobofläkt på mitt Asus A8N-SLI Deluxe gick precis sänder, är skitförbannad.
köp premium för min skull

Visa signatur

Chieftec Mesh - AMD Athlon64 3200+ "Venice" @ 2,6Ghz (1.550v) - Asus A8N-SLI Deluxe - 2x512Mb DDR Corsair Value Ram - HIS Radeon X800XL @ 432/1000Mhz - 200Gb Maxtor S-ATA
SuperPI [34.324s] - 3DMark2001 [23883p]

Permalänk
Medlem

Har beställt premium, tänkte att det är värt att lyxa till det lite när man ändå ska köpa nytt. Sen tycker jag även om att det ska vara så tyst som möjligt.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Men det fungerar med den klassiska Zalman flänsen på A8n-SLI deluxe va?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Men det fungerar med den klassiska Zalman flänsen på A8n-SLI deluxe va?

Ja, iaf om man har lite luftflöde runt den, t.ex. från grafikkortets kylning.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

val av moderkort

Jag kanske svävade lite väl högt i mitt inlägg där.

När det gäller X2 har jag inget att säga, har inte sett eller hört så mycket om dom, du väljer cpu efter användningsområde så du bör ju ta en funderare om du verkligen behöver det eller inte, är det spel så skulle nog vanliga cpu´er vara mer värda.

Däremot så kan jag säga lite granna om minnena, mosar du in låt oss säga 2gb ram i burken ökar ju chanserna för minnesfel, och därav rekommenderar jag inte att man kanske ska gå så lågt som 2-2-2-5 T1, utan du släpper lite på tyglarna. Den extra minnesmängden kommer nog göra sig märkbar på andra områden istället.

Stabilitet över lag är väl asus ett bra märke. så länge man inte göra några överklockningar eller kör minnena på vansinnigt låga latency´s så är man safe. Det är iallfall ett bra val du gör med tanke på heat-pipen, det är ju inte ovanligt att det sitter en ettrig liten fläkt som går i 5-8000rpm, sådana låter galet mycket. och livslängden??? heatpipen tar ju inte slut direkt hehe.

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Ja, iaf om man har lite luftflöde runt den, t.ex. från grafikkortets kylning.

Jag som tänkte ha vattenkylning på grafikkortet. Men det borde nog fungera då jag tror att jag har ganska bra luftflöde i övriga lådan.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Jag som tänkte ha vattenkylning på grafikkortet. Men det borde nog fungera då jag tror att jag har ganska bra luftflöde i övriga lådan.

Annars kan du ju vattenkyla även nForce4-chippet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Annars kan du ju vattenkyla även nForce4-chippet.

Det verkar vettigt...

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger