Ni som har LCD-TV som datorskärm

Permalänk

Ni som har LCD-TV som datorskärm

Jag vet att det finns många trådar om att kombinera LCD-TV och datorskärm, men jag skulle vilja höra lite från er som gör det.

Jag funderar på att köpa en 22-23" LCD-TV som har upplösning 1280x768 eller 1280x720. Den ska kopplas via DVI.
Hur tycker ni som har liknande konfiguration att det fungerar, är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat att koppla datorn till vår nyinköpta 30" LCD-TV (1280x720) ännu, men att bedömma från skärpan i menyer och liknande så måste det bli alldeles kanon! Funderar du dessutom på en TV med storleken 22-23" så innebär ju det att pixlarna blir mindre och därmed upplevs som ännu skarpare.

EDIT: Sedan beror det ju självklart på TVn:s kvalitet, men det gissar jag att du själv också har räknat ut.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Jag har inte testat att koppla datorn till vår nyinköpta 30" LCD-TV (1280x720) ännu, men att bedömma från skärpan i menyer och liknande så måste det bli alldeles kanon! Funderar du dessutom på en TV med storleken 22-23" så innebär ju det att pixlarna blir mindre och därmed upplevs som ännu skarpare.

EDIT: Sedan beror det ju självklart på TVn:s kvalitet, men det gissar jag att du själv också har räknat ut.

Jo, egentligen vill jag ha en 30", men eftersom jag ska sitta 50cm från skärmen så tror jag att det blir för pixligt. Den det lutar åt är "Samsung LCD-TV 22'' 16:9 LW-22N23N" för ca 7000:-.

Är intresserad av att veta vad de som har skärmar i den storleken tycker... nån mer?

Permalänk
Medlem

köp en äkta "20-23" tumms wide datorskärm istället. de för 7000 har högre upplösning (1600x1200) och är förmodligen snabbare änn en lcd tv

Visa signatur

heh..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
köp en äkta "20-23" tumms wide datorskärm istället. de för 7000 har högre upplösning (1600x1200) och är förmodligen snabbare änn en lcd tv

Jo, jag vet det där, det är inte det tråden handlar om. Har du testat en LCD-TV som datorskärm och haft dåliga erfarenheter av det eller?

Permalänk
Medlem

nej jag bara spekulerar

edit. eller jo... en polare fick sin pappas gamla lcd tv för att ha som skärm, men det var något skummt med den som gjorde att det blev spår utav text och ikoner efter att man stängt ner ett fönster. Antagligen var det så eftersom den var gammal eller så var det kanske fel på den.

Visa signatur

heh..

Permalänk

Jag kör vår Samsung 26":are i sovrummet som datorskärm. Ibland när jag får hit nån mer dator för service (morsan och farsans tex.....) så brukar jag lyfta in den dit och köra antingen VGA eller DVI. Våra stationära dator som jag sitter vid nu är kopplad med en 10m VGA kabel och ljud in till sovrummet. Har även ett DiNuvo blutooth tangentbord och mus så då har man ju räckvidden in dit utan att behöva förlängningar.

Det jag kan säga direkt är att det är mycket bättre att se LCD-Tv:n från sidan än min skärm. Annars är det plug and play som vilken skärm som helst. Rätt najs också med picture in picture, så min flickvän kan se tv när jag surfar på Sweclockers forum.

Så nu fattas ju bara en högupplöst plasmatv till vardagsrummet också.......

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Jag kör vår Samsung 26":are i sovrummet som datorskärm. Ibland när jag får hit nån mer dator för service (morsan och farsans tex.....) så brukar jag lyfta in den dit och köra antingen VGA eller DVI. Våra stationära dator som jag sitter vid nu är kopplad med en 10m VGA kabel och ljud in till sovrummet. Har även ett DiNuvo blutooth tangentbord och mus så då har man ju räckvidden in dit utan att behöva förlängningar.

Det jag kan säga direkt är att det är mycket bättre att se LCD-Tv:n från sidan än min skärm. Annars är det plug and play som vilken skärm som helst. Rätt najs också med picture in picture, så min flickvän kan se tv när jag surfar på Sweclockers forum.

Så nu fattas ju bara en högupplöst plasmatv till vardagsrummet också.......

Det låter ju trevligt=) Men det verkar finnas många olika åsikter i den här frågan. Jag tror nästan jag skaffar en 19" vanlig TFT ändå, så kan jag skaffa en LCD-TV senare, för jag ska ändå köra två skärmar på datorn när jag får råd. Men det är fortfarande intressant att höra vad andra tycker!

Permalänk
Medlem

Jag har en 27" wide LCD-tv, den har tyvärr inte DVI, dock D-SUB. Vart och köpte mig en 5 meters kabel, eftersom 1 meter inte riktigt räckte...

Nåväl, kvaliteten e alldeles kanon, inga som helst problem att läsa, osv.... Både surfar och spelar på den, märker ingen ghosting elle nåt...

E verkligen nöjd, speciellt som jag bara betalade 6000 för den :P, Elgiganten pwns!

Permalänk
Medlem

Jag har en 32" lcd tv som jag använder som datorskärm. Jag har inte haft ett enda problem med den.
Bilden är klockren synd bara att jag inte kan köra den fullt ut i spel, vill att PC-spels utvecklarna fixar val för 1080i/p men annars så är jag riktigt nöjd jag rekomenderar dig verkligen att köpa en lcd tv, fast jag sitter 50cm från skärmen och jag tycker det är bra avstånd för spelande i 32" men skrivande och klicka runt i windows bör man göra 1m ifrån.

Visa signatur

:Dator1-:P4 3ghz|PSU450W|512DDR |Abit X800pro|800-BUS|Skärm:HDTV

:Dator2-:AMD64-3200+(1mb cache)|CORSAIR 1024mb ram 400mhz CL2.0|Soundblaster audigy 2|ASUS 9800XT 256mb|5 chassi fläktar|Skärm:HDTV

Permalänk
Medlem

Hej!
Ursäkta om jag drar upp en inte allt för gammal tråd, men det jag undrar är
hur bra fungerar en 27-30" LCD-TV till spel?
Tänkte World of Warcraft / First-person etc. Om det blir mycket eftersläpningar och sådant?
Skulle vara riktigt kul och höra av er som fått ihop pengar till att köpa en.
Tack för mig, hoppas man får svar.