slå av firewall, dhcp3-server

Permalänk
Medlem

slå av firewall, dhcp3-server

Jag har min Internet-uppkoppling setuppad såhär: Modem-router-server-workstation där routern ger IP till servern(192.168.0.x), och servern ger IP till mig (192.168.1.x), och jag har DMZ på routern inställt på serverns IP, men ändå så sitter jag bakom brandvägg... Jag har installerat och konfigurerat dhcp3-server genom APT, har den inbyggd firewall eller vill inte routern ge DMZ vidare? Jag har Debian på servern och routern är en DI-514..
router - server = eth0 server = workstation = eth1

PS det var inte jag som ställde in dhcp3-server, så jag vet inte riktigt hur allt är inställt... DS

Permalänk
Medlem

DMZ är en zon med en mycket begränsad åtkomst till internet, ingen frizon eller så.
Allt verkar fungera precis som de ska. Jag förstår inte problemet, helt ärligt.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
DMZ är en zon med en mycket begränsad åtkomst till internet, ingen frizon eller så.
Allt verkar fungera precis som de ska. Jag förstår inte problemet, helt ärligt.

Joo, jag tycker med det =/ Men det gör det inte av nån anledning... Kan t.ex inte köra active i DC, inte få full kontakt i BT osv..

Permalänk
Hedersmedlem

Om servern leker NAT åt dig så måste du göra forwards i servern, precis som i routern.
Om servern inte är NAT utan bara routar, så har du inte samma ip som servern, och då gäller inte routerns dmz-forward för dig, utan för servern.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Om servern leker NAT åt dig så måste du göra forwards i servern, precis som i routern.
Om servern inte är NAT utan bara routar, så har du inte samma ip som servern, och då gäller inte routerns dmz-forward för dig, utan för servern.

Den bara routrar, inget NAT, men jag har skrivit i nåt med IP-forward i /etc/options/network eller var det var i Debian... Men hur ska jag forwarda DMZ då?

Permalänk
Hedersmedlem

Du får göra separata forwards för workstation i din router.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Du får göra separata forwards för workstation i din router.

hmm, du har ingen aning om var det kan finnas i en D-Link DI-514?

Det finns 5 huvudkategorier: home, advanced, tools, status, help
under home: wizard, wireless, wan, lan, dhcp
under advanced: virtual server, applications, filters, firewall, DMZ, performance
under tools: admin, time, system, firmware, misc.
osv...

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
www.portforward.com

mm, men om jag IP-forwardar till mitt IP (192.168.1.1) så säger den att det är out of range eller liknande, för att routern delar ut i 192.168.0.x-rangen.. Jag har även testat att forwarda till serverns andra nätverkskort, med IP från routern, men det är ju det som inte funkar =/