ASRock 939Dual-SATA2

Permalänk
Melding Plague

ASRock 939Dual-SATA2

<font style="font-size: 10pt"><b>ASRock 939Dual-SATA2 </b></font> <small class="small">onsdag 7 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
AnandTech har skrivit ett test på ett moderkort från tillverkaren ASRock, som är baserat på ULi M1695/M1567-chipset för S939. Det är ett moderkort i det lägre prissegmentet och är utrustat med både PCI Express- och AGP-slot. AnandTech testar både spel- och överklockningsprestanda. Cirkapriset här i Sverige ligger på 700 kronor.<br /><br /><i>"ASRock, the value line manufactured by Asus, has a long history with the Ali chipsets that were the forerunner of the current ULi chipsets, so it came as no surprise when ASRock was first to retail with the 939Dual-Sata2. Frankly, we really hoped to see a ULi board from Abit or another enthusiast brand board built around the ULi chipset. Some of these are coming, according to sources at ULi, but the shipping ASRock 939Dual-Sata2 is starting to appear in markets around the world. As you will see in our closer look, the ASRock is much better than we expected, and it adds a couple of features for the future that weren't even on the ULi Reference boards."</i><br /><br />Läs hela testet hos <a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2524&p=1" target="_blank">AnandTech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte illa verkar helt okej moderkort, billigt var det också. En mycket bra budget planka verkar det som

Permalänk
Medlem

HAHAHA VAD HAR JAG SAGT NU I EN MÅNAD!!!!

det trors vara en budget planka men den slår ut både MSi och Chaintech i testerna + att den har allt det lilla extra man behöver och ännu ett STORT + är att den överclockar rigtikt bra!!!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, perfekt om man skall bygga ett billigare system till polaren, och denne kanske redan har ett AGP-kort. Skulle han/hon bestämma sig för ett bättre grafikkort senare så finns det även plats för det.

Spectryym: Vad bra.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd! Det är inget överklockingsmonster som DFI korten, men prestandan är det som sagt inget fel på. Har man ett hyffsat AGP graffa så finns det heller inget alternativ om man vill kunna uppgradera till PCI-E i framtiden. Hoppas också innerligt på en ny BIOS med lite mer volt till både cpu och minne, men även utan dessa är överklockningen helt ok.

Hoppas att ULi säljer tillräckligt för att kunna fortsätta göra fina kretsar som konkurerar lite med nVidias, det är alltid nyttigt med lite konkurans.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

ABSOLUT GO ULi!!!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag kommer ha det som en övergångsplanka typ. Jag just nu inte råd med både moderkort, gfx o Samsung 193p+. så då får det bli detta moderkort o min Amd64 3700+ med mitt 9800pro ett tag.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Mycket intressant kort! Vet nån om det är fler tillverkare som planerar att släppa plankor baserade på detta chipset?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Vad menas det med det att den har "Future CPU Upgrade Slot for AMD M2" är den redan klar för Slot M2 eller?

Permalänk
Medlem

DualCore, man kan i framtiden trycka i ett kort i "slotten" på vilket man kan montera en socket M2 cpu (troligen även passande minne) Finns liknande s754/s939 plankor redan. Kolla t ex shg.biz ganska fräckt..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Avstängd

Riktigt kalaskort det här

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
DualCore, man kan i framtiden trycka i ett kort i "slotten" på vilket man kan montera en socket M2 cpu (troligen även passande minne) Finns liknande s754/s939 plankor redan. Kolla t ex shg.biz ganska fräckt..

Får man med ett sånt kort med moderkortet. Jag hittar inget speciellt info på Shg om just det.

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande.
att ASrock har lyckat göra ett bra moderkort som är billigt och överklockat bättre än msi och andraa moderkort av den bättre varianten.
verkade ju prestaera mycket bra i 3dmark och i spel för övrigt då den presterade bättre än DFi

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Får man med ett sånt kort med moderkortet. Jag hittar inget speciellt info på Shg om just det.

Man får nog köpa ett när de existerar, precis som för de för 754->939 som säljs för ca 250:-. Vet inte hur bra de funkar, det vore väldans intressant att läsa ett test och se om/hur stor prestandaförlusten blir. Men men, har kollat in m1695 och ULi sedan juli när de första referenskorten kom ut till testarna och nu är det bara att hoppas på
- bättre BIOS från ASRock
- andra tillverkare som släpper sina så att det blir lite press på marknaden och chipsetet inte bara "dör" när det inte säljs tillräckligt många för ULi att få det att gå ihop.
- dessa andra kanske lägger till lite lulllull i form av FW, IR-in, bättre layout, GBit LAN, ännu bättre OC osv

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NirreFirre
Man får nog köpa ett när de existerar, precis som för de för 754->939 som säljs för ca 250:-. Vet inte hur bra de funkar, det vore väldans intressant att läsa ett test och se om/hur stor prestandaförlusten blir.

Tack.

Permalänk
Medlem

Stämmer NirreFirre, det följer inte med. Tror inte det är många som köper detta kort pga just denna funktionen. Jag hoppas att någon listar ut om och hur man kanske skulle kunna pinmodda för att få lite extra vcore.. Tror 1.55v skulle göra en hel del.. *drömmer*

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Det här chipssetet har jag väntat på, hoppas bara några andra gör ett moderkort med det. Vill helst inte köpa ultra-budgetgrejer som Asrock.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
HAHAHA VAD HAR JAG SAGT NU I EN MÅNAD!!!!

det trors vara en budget planka men den slår ut både MSi och Chaintech i testerna + att den har allt det lilla extra man behöver och ännu ett STORT + är att den överclockar rigtikt bra!!!

Samma här men ingen lyssnar när man säger att den är bra.

Den har bara en svacka och det är AGP prestanda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tycker inte Agp prestandan verkar dålig.
Får 4400 i 3dmark05, men då körde jag dock 415/870 med mitt 6800LE dock bara 12pipor

Permalänk
Avstängd

Agp prestandan är väl inget att klaga på...

vad är det 1-2% som skiljer agp och pci-e

Permalänk

Hur mycket kommer kortet att kosta här i sverige? Det stod ju $68 Bredvid Newegg.com och om man räknar på att dollarn idag ligger på 7,4kr så blir det alltså ca. 500kr. Men sen vet jag ju inte resten av kostnadera som får priset att stiga.

***************************

Hitta kortet på pricerunner. Så det behövs ingen hjälp.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Hur mycket kommer kortet att kosta här i sverige? Det stod ju $68 Bredvid Newegg.com och om man räknar på att dollarn idag ligger på 7,4kr så blir det alltså ca. 500kr. Men sen vet jag ju inte resten av kostnadera som får priset att stiga.

***************************

Hitta kortet på pricerunner. Så det behövs ingen hjälp.

Läser du nyheten en gång till så står det.

"Cirkapriset här i Sverige ligger på 700 kronor."

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem

Tja i ett av testen var PCIe nästan 9% snabbare och det är en hel del det så den har svagheter i AGP läge.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Tja i ett av testen var PCIe nästan 9% snabbare och det är en hel del det så den har svagheter i AGP läge.

Är det just det kortet eller är AGP-porten lite sämre? Eller är grafikkorten helt identiska?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Läser du nyheten en gång till så står det.

"Cirkapriset här i Sverige ligger på 700 kronor."

www.itel.se har kortet för 720:-..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Jag är väldigt nöjd! Det är inget överklockingsmonster som DFI korten, men prestandan är det som sagt inget fel på. Har man ett hyffsat AGP graffa så finns det heller inget alternativ om man vill kunna uppgradera till PCI-E i framtiden. Hoppas också innerligt på en ny BIOS med lite mer volt till både cpu och minne, men även utan dessa är överklockningen helt ok.

Hoppas att ULi säljer tillräckligt för att kunna fortsätta göra fina kretsar som konkurerar lite med nVidias, det är alltid nyttigt med lite konkurans.

Du har inte märkt av de kallstartsproblemen som Anandtech hade på sitt exemplar?
Men de visste inte om det berodde på kompabilitetsproblem med minnet de använde eller om BIOS var knasigt på något sätt.

Blir nordbryggan väldigt varm förresten? NForce4-moderkorten kräver ju fläktar eller heatpipekylning för nordbryggan och det vore trevligt med något energisnålt och högpresternade alternativ till NVidia. Verkade som det var fläktlöst i alla fall.

Verkar som ett trevligt moderkort! Men lite synd att det saknar firewire.

Permalänk

webhallen har för under 700kr!!!!!! köppköppköpppp

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Meh, hade varit än roligare om det funnits en för socket-754 utan den ämlans uppgraderingsporten och med en städad layout. Gärna µATX också... kanske kommer något år.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

För alla som funderar och är lite tveksamma till webhallens lagerhållning mm: Prisjakt och Megapart (de tar 653:-) har hämtlager söder om söder i stockholm, har dock inte kollat lager.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

ronnylov: Inga problem whatsoever. jag har läst väldigt mycket om kortet och anandtech är de första (vad jag sett) som haft problem med cooldboot. Dom kan säkert sina saker, men det kan ha varit nån drivrutin som var lite "BETA", kanske för lite kylpasta på nån norrbrygga eller så var det ett måndags ex. Alla som har kortet är väldigt nöjda förutom vissa som inte lyckas överklocka. Men som sagt, i denna prisklass (köppte mitt för 689 på shg.biz) så skall man vara glad om det går att överklocka alls.

Jag har inte kännt eller mätt tempen på NB. Har läst att ULis chipsets drar mindre ström generellt så jag är inte orolig över att norrbryggan skall brinna upp.

För övrigt får jag också ~4400p i 3dmark05 och att det skiljde 9% i ETT specifikt test är väll inget att hänga upp sig på? Test resultat varierar och skillnaden kan bero på en massa saker.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p