Vad ska jag göra för att nå över 2520mhz med venice 3000+

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra för att nå över 2520mhz med venice 3000+

Jag har efter några tester försökt få upp min Venice 3000+ över 2500mhz vilket har funkat lite sisådär..

Men idag lyckades jag tillslut

Och nu har jag en fråga som gäller hastigheter ÖVER 2520mhz

När jag kör den i 2520 (280x9) och minnesdivider på 133mhz och vcore på 1.550V 10% så går den primestabil direkt.. minnena körs i 180MHZ och timing 2-2-2-6 1T och funkar ypperligt i memtest.

Men om jag ökar FSB lite till så vägrar deb bli primestabil.. PRime lägger av efter nån sekund bara.. varför ?

Kan det va så att min CPU inte orkar med eller är det så att mitt nätagg inte orkar kräma på nog med V för att den ska orka med ?

Eller är det minnena som inte vill, iofs så borde dom klara mycket mer eftersom jag körde dom i 225MHZ stabilt på samma timing när jag hade dividern 166mhz.

Är det någon som har några förslag på vad som kan tänkas va fel ?
Vill ju inte köpa t.ex ett nytt nätaggregat för att sen finna att det inte är något fel med det jag har, eller köpa nya minnen för att finna ut att det va nätagget

Kom gärna med förslag.

Systemspec:
A64 3000+ Venice
Msi k8n Neo2-FX
Kingston ValueR 256mb x2 (pc400)
Asus N6600 128mb GFX
4x hårddiskar
1x DVD-RW
NorthQ Nätagg 400W 18A på 12V

Mvh Mattias

Visa signatur

bläe

Permalänk

har precis samma problem som dig! fast jag kan inte gå över 2340mhz

specs:
A64 3000+ Venice
Msi k8n Neo2-FX
twinmos 256Mb x2 (pc 3200)
GF mx440
2x hdd
1 cd-brännare
nortQ nätagg 350W 17A på 12V

pluss nån fläkt.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Verkar som om alla sover, eller så är det ingen som har några bra förslag..

Visa signatur

bläe

Permalänk
Medlem

Jag kan ge en väldigt trolig anledning.
Erat mobo, såvitt jag vet så har det där mobot ganska dåliga klockegenskaper. har själv provat ett sånt och ja kunde verkligen inte klocka med det :S Men om ni är så sugna på att klocka rekommenderar jag ett DFI nforce 4 kort

Permalänk
Medlem

Testa med slappare timings...och sen kan ju nätagget vara en sak, testa att koppla ur allt som inte måste vara med och se om det blir stabilare.

Permalänk
Medlem

3b0: Med ett NF4 Kort kommer PCI-E, och med PCI-E kommer nytt graffe.. altså massa pengar.. så nejtack.. Sen så tycker ja nog det mobot jag har e hyffsat bra iaf.. om man har senaste bios som stöder E6 CPU så

Samael: Har funderat på det du säger.. ska ta och testa det imorgon när jag kommer hem från skolan.. ska även testa och sätta en fläkt till på cpu kylaren.

Visa signatur

bläe

Permalänk
Medlem

Hypertransportbussen X3?

Höjt volterna på den och nordbryggan?

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Hypertransportbussen är sänkt, och inga voltändringar är gjorda på den eller bryggan.. Tror inte ens det går att höja det på mitt moderkort

Visa signatur

bläe

Permalänk
Medlem

Har oxkså Kingstons Valueram och kommer upp till 2700 Mhz, men då i 2,5-3-3-7. I 2-2-2-6 vill det inte alls.

Har du prövat ändra timingsen ren?

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Ska testa med slappare timigs sen och se vad som händer..
Ska även testa och köra med bara dom nödvändiga grejerna samt mäta med multimeter på 12V rail och se vad jag får för spänningar och ström..
Vad bör Strömen och Volten ligga ¨på ?

Sen vart kan man mäta ut VCore någonstans med multimeter ?

Visa signatur

bläe

Permalänk
Medlem

Kan vara din processor som helt enkelt säger stop. Min går upp till nånstans över 2250MHz i original Vcore, jag har inte testat öka den. Hur högt kom du på original Vcore?

När jag ökar mer får jag problem direkt i prime och superpi, dock utan att mina temperaturer är för höga.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Testade lite igårkväll..

Kopplade ur allt utom det som va vesentligt och sen började jag..
Det visade sig att när jag fått ur nätagget ur burken så va det visst inte mer än 15A på 12V, E inte det lite väl lite ?

Men iaf.. burken vägrade bli primestabil vid hastigheter över 2550mhz, det bara gick inte..

men sen testade jag och sänka multiplyern från 9x till 8x och då gick de och köra upp den i 305mhz HTT och köra den primestabil i iaf 6 timmar... Ska försöka få lånat ett kraftigare Agg på torsdag eller på fredag och se vad som händer.. om det inte funkar med det så får ja väl helt enkelt nöja mig med 2500mhz.. vilket inte e så pjåkigt

Visa signatur

bläe

Permalänk

För mig så sa minnena stopp inan prollen och nätagget gjorde det....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Minnen stoppar aldrig en klockning. Bara om man ska köra synkat. Om minnen "stoppar", kör dem asynkront, dvs med dividers. Att köpa svindyra minnen och försöka köra synkat så högt det går är inte prisvärt, utan bara något extrema överklockare/entusiaster brukar göra i mina ögon. Prestandavinsten motiverar inte priset i mina ögon.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tror ni att ett nytt agg kan lösa mitt problem, eller är jag dömd att misslyckas ?

Visa signatur

bläe