Varför Microsoft stödjer HD DVD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicknet
du kanske missade att det stog att man inte får göra kopior överhuvudtaget i usa nu?
vad de gör är alltså att tillåta en kopia(kanske) och sen inget mer. Bluray kommer inte att ha enligt artikeln förmodligen inte att ha något sånt system, vilket betyder att de inte får göra några lagliga kopior alls, men de kan fortfarande eftersom det inte finnns något likadant skyddssystem. I sverige DÄR VI FAKTISKT BETALAR KASETTERSÄTTNING för de LAGLIGA KOPIOR VI FÅR GÖRA, kommer vi alltså att kunna kopiera bluray som vi vill men hddvd en gång och algrig mer.

right?

Nej, bluray är tänk att vara lika låst som DVD skulle vara, HD DVD har inbyggt stöd för att tilllåta kopiering.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag ställer mig rätt frågande till hur folk kan bli upprörda för att företagen försöker hindra dem från att sprida skyddat material hej vilt... Tror ni det är någon sorts rätt ni har när ni köper en film? Märkligt som fan.

Denna artikel säger ju att ni faktiskt får göra ett begränsat antal kopior för eget bruk och ändå går ni i taket. Det är ju knappt man tror det är sant. Vad krävs för att ni skall vara nöjda, om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Mikael. Har jag köpt en skiva så ska jag ha lov att göra hur många kopier jag vill av denna. Orsaken till att det finns så många licenser och kopieringskydd är att MS och andra storföretag ska flå folk på pengar och inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Mikael. Har jag köpt en skiva så ska jag ha lov att göra hur många kopier jag vill av denna. Orsaken till att det finns så många licenser och kopieringskydd är att MS och andra storföretag ska flå folk på pengar och inget annat.

Ja, men problemet här är att du inte behöver göra så många kopior. Vad hade du tänkt att göra? Fylla hela huset med kopior? Nej just det. Grejen är den att alla vill sprida musiken/filmerna/spelen till alla de känner, inklusive resten av världen via internet. Detta vill företagen stoppa och det skall de också få lov att göra. Det är absolut inget fel med det.

Menar du på allvar att det skulle ställa till problem för dig att bara kunna göra en eller ett par kopior av dina skivor? Är du säker på att du inte sätter dig på tvären bara för att trotsa de förhatliga storbolagen? Känns som om alla är på krigsstigen mot de större företagen, utan att ha någgra verkliga belägg för det...

När du skriver att MS m.fl. har alla dessa kopieringsskydd för att flå folk på pengar, menar du då verkligen att du gör sönder så mycket av dina skivor? Det är ju nämligen enda gången du skulle behöva skaffa en ny skiva. I annat fall har du ju din skiva och kan på intet sätt "flås" på mer pengar. Förklara gärna mer ingående vad du menar med detta uttalande.

Permalänk
Medlem

Kan ta till ett extreme exempel bara för att vissa bristerna i kopieringsrätten.

Du har en orginalskiva av exempelvis Roxette, du gör 3 kopier, en till bilen, en till båten, en till sommarstugan.
Ditt hus brinner ner o tar orginalet med sig i askan. Din bil blir stulen och båten kantrar o sjunker till havetsgrund. Kvar har du kopian i sommarstugan.
Enligt tänka förslag ska du få göra ett "fåtal" kopier av orginalet. Ifall nu redan har gjort alla dina kopier så ska du inte få göra fler.

Ifall jag nu har köpt en en skiva, varför ska någon bestämma vad jag gör med denna. Har man tur så är oftast tre låtar bra på en skiva. Men du får inte lov att ändra den.

Hur hade du känt dig ifall du hade köpt en ny Volvo och du vill modifiera den förra att sätta in Neon eller en fettare stereo. Ska säljaren ha rätt att bestämma över något som du har köpt. Svaret på den frågan är enkel. NEJ NEJ NEJ och Ytterligare NEJJJJJJJ.

Ifall nu tex MS var så mån av sina kunder. Varför får man inte lova att modifiera programvaran så att den passar precis dina behov? Svaret är enkelt. PENGAR.
Uppenbarligen funkar OpenSource perfekt för tex Linux. Där får du lov att ändra i källkoden och företagen går fortfarande i vinst. Ett extra plus är att programvaran är biligare.

Så nej tack till kopieringskydd och länge leve OpenSource

Permalänk
Medlem

tycker att om man kan göra en kopia är det bättre än ingenting..
men VEM tror på att det blir så... det finns redan inskrivet att kanske vissa INTE vill att det skall gå och kopiera deras film och då blir det ingenting utav det hela..

men visst vore det skönt att kunna ha en kopia och ge till barnen, hunden, frugan i stället för originalet??

nej.. man borde gå och köpa en ny rulle... det kan ju inte bara vara rätt i dagens "digitala samhälle"..
man borde helt enkelt kunna ladda ner sin film ifall man får det förstörd.. nej inte det heller..
köp köp köp.. skall det vara..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicknet
du kanske missade att det stog att man inte får göra kopior överhuvudtaget i usa nu?
vad de gör är alltså att tillåta en kopia(kanske) och sen inget mer. Bluray kommer inte att ha enligt artikeln förmodligen inte att ha något sånt system, vilket betyder att de inte får göra några lagliga kopior alls, men de kan fortfarande eftersom det inte finnns något likadant skyddssystem. I sverige DÄR VI FAKTISKT BETALAR KASETTERSÄTTNING för de LAGLIGA KOPIOR VI FÅR GÖRA, kommer vi alltså att kunna kopiera bluray som vi vill men hddvd en gång och algrig mer.

right?

Du får inte göra några kopior alls på spel eller program, vilket jag antar diskussionen gäller eftersom MS inte brukar släppa film eller musik. Så nej du kommer inte och får inte kopiera spel/program till framtida X-boxs osv hur du vill även om de nu skulle ha blu-ray.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Jag måste säga att jag ställer mig rätt frågande till hur folk kan bli upprörda för att företagen försöker hindra dem från att sprida skyddat material hej vilt... Tror ni det är någon sorts rätt ni har när ni köper en film? Märkligt som fan.

Denna artikel säger ju att ni faktiskt får göra ett begränsat antal kopior för eget bruk och ändå går ni i taket. Det är ju knappt man tror det är sant. Vad krävs för att ni skall vara nöjda, om jag får fråga?

Om man ska kolla på en film med kopieringsskydd måste mjukvaran stödja det. Innan CSS knäcktes fanns det inget sätt att kolla på en film under Linux... Filmindustrin skiter alltså i andra OS än Microsofts. Även om det skulle komma en mediaspelare till Linux som hanterar alla kopieringsskydd kommer den säkert vara dyr och stängd. Vad jag vet är den enda "licenserade" DVD-spelaren för Linux som stödjer CSS skitdålig, och det var först flera år efter DVD:s blev populära den släpptes.

Det är väl inte så konstigt att folk blir förbannade när friheter man tidigare haft tas bort?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kan ta till ett extreme exempel bara för att vissa bristerna i kopieringsrätten.

Du har en orginalskiva av exempelvis Roxette, du gör 3 kopier, en till bilen, en till båten, en till sommarstugan.
Ditt hus brinner ner o tar orginalet med sig i askan. Din bil blir stulen och båten kantrar o sjunker till havetsgrund. Kvar har du kopian i sommarstugan.

Har du kopior på ditt hus, bil, båt och sommarstuga? Kopierar du alla böcker du äger?

Citat:

Hur hade du känt dig ifall du hade köpt en ny Volvo och du vill modifiera den förra att sätta in Neon eller en fettare stereo. Ska säljaren ha rätt att bestämma över något som du har köpt. Svaret på den frågan är enkel. NEJ NEJ NEJ och Ytterligare NEJJJJJJJ.

Jag förstår inte hur du kan jämföra att sätta i en stereo i bilen med att kopiera en skiva.

Citat:

Ifall nu tex MS var så mån av sina kunder. Varför får man inte lova att modifiera programvaran så att den passar precis dina behov? Svaret är enkelt. PENGAR.
Uppenbarligen funkar OpenSource perfekt för tex Linux. Där får du lov att ändra i källkoden och företagen går fortfarande i vinst. Ett extra plus är att programvaran är biligare.

Så nej tack till kopieringskydd och länge leve OpenSource

Hur skulle det se ut om du är inne och rotar i källkoden och sen försöker få support för att programvaran inte funkar? Och hur mycket har tex redhat bidragit med utvecklingen av Linux? De distribuerar i princip bara vad andra har utvecklat. Då behöver det inte kosta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du kopior på ditt hus, bil, båt och sommarstuga? Kopierar du alla böcker du äger?

Kopior på skivorna återfinns i huset, bil etc. Vilket också står i texten, var du fick ifrån att jag kopierar husr begripper jag inte. Nope varför skulle jag har kopior böcker, sånt sparar man online.

Citat:

Jag förstår inte hur du kan jämföra att sätta i en stereo i bilen med att kopiera en skiva.

Mikeal skrev och jag citerar "Menar du på allvar att det skulle ställa till problem för dig att bara kunna göra en eller ett par kopior av dina skivor? Är du säker på att du inte sätter dig på tvären bara för att trotsa de förhatliga storbolagen? Känns som om alla är på krigsstigen mot de större företagen, utan att ha någgra verkliga belägg för det..." slut citat. Om man nu ska överföra detta till det verkliga livet så gäller detta även modifiering av produkten ifrågan. Varför ska någon bestämma över vad du gör med din vara. Kanske inte den bästa liknelsen:P

Citat:

Hur skulle det se ut om du är inne och rotar i källkoden och sen försöker få support för att programvaran inte funkar? Och hur mycket har tex redhat bidragit med utvecklingen av Linux? De distribuerar i princip bara vad andra har utvecklat. Då behöver det inte kosta.

De som inte vet vad de sysslar med behöver inte pilla på källkoden. Smarta drivrutiner löser de flesta problem. Men de som verkligen vill ändra ska ha möjlighet till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
vem faan orkar kopiera 100 gb skivor (blue ray) Kan iaf bli jobbigt om man ska tanka ner ett spel på 100 gig:P hehe alla lär väl inte ta det men dem som gör det:P

Jag undrade vem fan som skulle orka ladda ner en hel dvd på 4.7Gb också.. men det var länge sen..

Permalänk
Medlem

Baloubic skrev:

HD-DVD kommer sluta som med DVD-skivorna, dvs att alla brännbara skivor har 15 och alla filmer man köper har 30gb. Suuupersunk.
Med BD vet man att man får 25gb som minst, mer än tillräckligt för att bränna en 1080-film, dual layer eller inte.

Tycker valet(BD) är självklart ur lagringssynpunkt i alla fall.

Där håller jag med. Blu-ray kommer bli bättre, och det enorma stöd Sony har gör att formatet kommer ut iallafall. Så det är upp till konsumenterna att välja kvalitet före pris denna gång.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Ja, men problemet här är att du inte behöver göra så många kopior. Vad hade du tänkt att göra? Fylla hela huset med kopior? Nej just det. Grejen är den att alla vill sprida musiken/filmerna/spelen till alla de känner, inklusive resten av världen via internet. Detta vill företagen stoppa och det skall de också få lov att göra. Det är absolut inget fel med det.

Menar du på allvar att det skulle ställa till problem för dig att bara kunna göra en eller ett par kopior av dina skivor? Är du säker på att du inte sätter dig på tvären bara för att trotsa de förhatliga storbolagen? Känns som om alla är på krigsstigen mot de större företagen, utan att ha någgra verkliga belägg för det...

När du skriver att MS m.fl. har alla dessa kopieringsskydd för att flå folk på pengar, menar du då verkligen att du gör sönder så mycket av dina skivor? Det är ju nämligen enda gången du skulle behöva skaffa en ny skiva. I annat fall har du ju din skiva och kan på intet sätt "flås" på mer pengar. Förklara gärna mer ingående vad du menar med detta uttalande.

Du missar principen. Jag har inte betalat för skivan. Jag har betalat för rätten att använda materialet på skivan. Själva distributionsformen är ointressant. För att dra en parallell, vad skulle du anse om staten installerade tvångsmässiga motorbegränsningar på bilarna, med motiveringen att stjäva brottsligheten?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Baloubic skrev:

HD-DVD kommer sluta som med DVD-skivorna, dvs att alla brännbara skivor har 15 och alla filmer man köper har 30gb. Suuupersunk.
Med BD vet man att man får 25gb som minst, mer än tillräckligt för att bränna en 1080-film, dual layer eller inte.

Tycker valet(BD) är självklart ur lagringssynpunkt i alla fall.

Där håller jag med. Blu-ray kommer bli bättre, och det enorma stöd Sony har gör att formatet kommer ut iallafall. Så det är upp till konsumenterna att välja kvalitet före pris denna gång.

Precis. BR är överlägsen på alla sätt, förutom att den kostar lite mer just nu. Båda formaten kommer ju att bli billigare ju fler som köper det, så att haka upp sig på priset är enbart dumt.
Kolla på DVDer, i början låg ju alla på runt 350:- /st, nu är genomsnittspriset runt 220:- i affärer. (såklart finns det många billigare med, men GENOMSNITTET är runt 220:-).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du missar principen. Jag har inte betalat för skivan. Jag har betalat för rätten att använda materialet på skivan. Själva distributionsformen är ointressant. För att dra en parallell, vad skulle du anse om staten installerade tvångsmässiga motorbegränsningar på bilarna, med motiveringen att stjäva brottsligheten?

Antar att jag har svårt för att hänga upp mig på en principsak som denna. Att kopiera filmer, musik och spel åt kors och tvärs känns helt enkelt inte särskilt relevant och jag tvivlar på att det här blir något verkligt problem för särskilt många. Förutom de som väljer att sätta sig upp mot det av ren princip då.

Permalänk
Medlem

"Dell has no doubt that BD best meets the needs of computer users and provides the type of open industry standards needed to drive innovation and growth of the format across all platforms - consumer electronic, personal computers and gaming consoles," the company's CTO, Kevin Kettler said.

"From a PC end-user perspective, Blu-ray is a superior format. It offers 67-150 per cent more storage capacity, higher transfer rates, slimline notebook compatibility, broadband connectivity and a proven interactive layer with BD-Java," added Maureen Weber, general manager of HP's Personal Storage Business. ®

Om Dell och HP tycker om Blu-Ray mer så kan man ju gissa att det betyder en hel del...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du missar principen. Jag har inte betalat för skivan. Jag har betalat för rätten att använda materialet på skivan. Själva distributionsformen är ointressant. För att dra en parallell, vad skulle du anse om staten installerade tvångsmässiga motorbegränsningar på bilarna, med motiveringen att stjäva brottsligheten?

Till saken hör fortfarande att jag har köpt en produkt som jag sen ska få bruka hur jag vill. Det här med motorbegränsningar ser jag inget fel med. Med tanke på att medparten av befolkning inte kan hålla hastighetesgränserna så vore det önskvärt.

Skillnaden mellan kopiering och motobegränsningen är dock att den ena görs för att spara människorliv och den andra för att öka redan rika människor/företags kassa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Jag undrade vem fan som skulle orka ladda ner en hel dvd på 4.7Gb också.. men det var länge sen..

just förtillfället finns begränsningarn med 100mbit abonomanget... max download inkl upload p åett x antal gig... jävligt dyrt också... men med .05 mbit vill man inte tanka det.. 8 tar också en viss tid:)

Permalänk
Medlem

och med 24Mbit tar de 30min max på maxhastighet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Antar att jag har svårt för att hänga upp mig på en principsak som denna. Att kopiera filmer, musik och spel åt kors och tvärs känns helt enkelt inte särskilt relevant och jag tvivlar på att det här blir något verkligt problem för särskilt många. Förutom de som väljer att sätta sig upp mot det av ren princip då.

Javisst är äganderätten en struntsak som bara tjurskallar hävdar.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

DRM och skit börjar bli allt mer absurt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Javisst är äganderätten en struntsak som bara tjurskallar hävdar.

Nej, men men någon sorts måtta får det väl ändå vara? Jag hävdar fortfarande att den egentliga anledningen att folk blir så förbannade är utsikten att de kanske inte kommer kunna sprida och ta del av andras spridna musik/film/programvara i framtiden. Är det verkligen så svårt att förstå att företagen får ta till mer eller mindre drastiska åtgärder för att hindra folk från att sno deras material? Ni får det att framstå som att dessa kopieringsskydd är företagens "fel", när det egentligen är alla piratkopierares fel. Något säger mig dessutom att de allra flesta som visat sitt missnöje i denna tråd är ivriga DC- och Bittorrent-användare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Skillnaden mellan kopiering och motobegränsningen är dock att den ena görs för att spara människorliv och den andra för att öka redan rika människor/företags kassa

Ursäkta? Är det där skon klämmer? Den gamla hederliga avundsjukan och missunnandet? Upphör aldrig att förvånas över att folk tycker det är så okej att missunna den som redan har det gott ställt ytterliggare pengar. Gör man något bra/eftertraktat har man väl lika stor rätt att få betalt, även om ens produkt råkat bli en succé och man tjänat massor med pengar?

Fy fan vad ruttet det luktar om sådana här uttalanden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Nej, men men någon sorts måtta får det väl ändå vara? Jag hävdar fortfarande att den egentliga anledningen att folk blir så förbannade är utsikten att de kanske inte kommer kunna sprida och ta del av andras spridna musik/film/programvara i framtiden. Är det verkligen så svårt att förstå att företagen får ta till mer eller mindre drastiska åtgärder för att hindra folk från att sno deras material? Ni får det att framstå som att dessa kopieringsskydd är företagens "fel", när det egentligen är alla piratkopierares fel. Något säger mig dessutom att de allra flesta som visat sitt missnöje i denna tråd är ivriga DC- och Bittorrent-användare...

Vill du ha måtta så kolla hur apple har implementeradt DRM i ITMS. Att du försöker rationalisera bort det här intrånget i äganderätten är tråkigt för dig, dock förändrar det ingenting. Att företagen väljer att straffa de som faktiskt är laglydiga och köper istället för att piratkopiera är för mig helt obegripligt. Vill man straffa någon ska man straffa de som faktiskt piratkopierar. Inte de som faktiskt är hederliga. Jag kan förövrigt inte på något sätt se att det här skulle vara piratkopierarnas fel, det är företagen som implementerar kopieringskydden, ingen annan.
Ifall du anklagar mig så känner jag mig inte det minsta träffad. DC kommer jag inte in på, (120gb hårddisk) bittorent använder jag för att tanka linuxisos.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vill du ha måtta så kolla hur apple har implementeradt DRM i ITMS. Att du försöker rationalisera bort det här intrånget i äganderätten är tråkigt för dig, dock förändrar det ingenting. Att företagen väljer att straffa de som faktiskt är laglydiga och köper istället för att piratkopiera är för mig helt obegripligt. Vill man straffa någon ska man straffa de som faktiskt piratkopierar. Inte de som faktiskt är hederliga.

Tja, vi har nog helt enkelt fullständigt skillda synsätt, så det är väl ingen större idé att diskutera detta. Personligen har jag ju aldrig haft behov att göra mer än en eller ett par kopior, så för mig blir det här ingen förändring. För alla de som gör fem, tio, ja kanske till och med hundra kopior av sin media förstår jag dock att detta kan ställa till med mycket stora problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag kan förövrigt inte på något sätt se att det här skulle vara piratkopierarnas fel, det är företagen som implementerar kopieringskydden, ingen annan.

Nu försöker du bara spela tryg... De gör ju det av en anledning, eller hur? Om ingen kopierade hade det inte funnits kopieringsskydd. Ett relativt enkelt koncept att förstå, trots allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Ifall du anklagar mig så känner jag mig inte det minsta träffad. DC kommer jag inte in på, (120gb hårddisk) bittorent använder jag för att tanka linuxisos.

Ohh, nej. Jag pratar om folk i allmänhet. De allra flesta jag känner och stöter på (bland annat på forum som detta) laddar ner mer eller mindre allt som över huvud taget går att ladda ner. Den enda gången de tar en paus är när de behöver skaffa en ny/större hårddisk, sedan är det "business as usual". Jag måste dock säga att jag är rätt ensam om att tycka att detta är ganska förkastligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Tja, vi har nog helt enkelt fullständigt skillda synsätt, så det är väl ingen större idé att diskutera detta. Personligen har jag ju aldrig haft behov att göra mer än en eller ett par kopior, så för mig blir det här ingen förändring. För alla de som gör fem, tio, ja kanske till och med hundra kopior av sin media förstår jag dock att detta kan ställa till med mycket stora problem.
Nu försöker du bara spela tryg... De gör ju det av en anledning, eller hur? Om ingen kopierade hade det inte funnits kopieringsskydd. Ett relativt enkelt koncept att förstå, trots allt.
Ohh, nej. Jag pratar om folk i allmänhet. De allra flesta jag känner och stöter på (bland annat på forum som detta) laddar ner mer eller mindre allt som över huvud taget går att ladda ner. Den enda gången de tar en paus är när de behöver skaffa en ny/större hårddisk, sedan är det "business as usual". Jag måste dock säga att jag är rätt ensam om att tycka att detta är ganska förkastligt...

Du tror att det inte blir någon förändring. Det är inte samma sak som att det inte kommer att bli så. Hade det inte funnits någon kopiering hade det inte funnits särskillt många saker. Det har ingenting med kopieringskydd att göra. Vad du vill bevisa med det sista om bittorent övergår mig helt, för du håller dig väl inte med att argumentera Ad Hominem?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta? Är det där skon klämmer? Den gamla hederliga avundsjukan och missunnandet? Upphör aldrig att förvånas över att folk tycker det är så okej att missunna den som redan har det gott ställt ytterliggare pengar. Gör man något bra/eftertraktat har man väl lika stor rätt att få betalt, även om ens produkt råkat bli en succé och man tjänat massor med pengar?

Fy fan vad ruttet det luktar om sådana här uttalanden...

Avundsjuka har inget saken att göra, den enda som verkar lida av det problemet är du. Jag till skillnad från du råkar anse att företag inte ska suga ut den sista kronan ur varje konsument för att maximera sina vinster.
Företag så som Mircosoft hävdar att de förlorar sååå mycket pengar på piratkopiering. Verkligen? Ett företag som har vinster på motsvarande 40 miljarder om året ska nog inte klaga på en sådan sak.
Produkter från MS så som Halo och Windows XP sålde så pass bra den första veckan att den senare vissade sig att hela utvecklingskostande/reklam och alla andra merkostander var betalda. Och detta är bara första veckan.

Hade nu MS varit så folkkära så hade de för de första betalt sin programmerar mer för deras arbete, samt alla andra i koncernen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Hade det inte funnits någon kopiering hade det inte funnits särskillt många saker. Det har ingenting med kopieringskydd att göra.

Än en gång försöker du spela dum genom att få det att verka som om du inte förstår att jag skriver om illegal kopiering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad du vill bevisa med det sista om bittorent övergår mig helt, för du håller dig väl inte med att argumentera Ad Hominem?

Nej, som jag redan skrev var det inget som var direkt riktat till dig.

Du skriver: "Javisst är äganderätten en struntsak som bara tjurskallar hävdar."

Jag svarar: (nerkortat) "Äganderätt är okej, men den verkliga anledningen att så många blir upprörda lär snarare ha att göra med att folk vill ha fri tillgång till media utan att betala."

Du får gärna förklara hur detta får mig att argumentera ad hominem, för jag kan inte riktigt se det. Jag förklarade redan i förra inlägget att detta inte gäller dig som person, men ändå fortsätter du på denna linje. Jag är säker på att inte alla de som är missnöjda i denna tråd är piratkopierare, utan bara ser detta som någon sorts inkräktan på deras rättigheter. Däremot är det också rimligt att anta att flera ser HD-DVD som en inkräktan på deras "rätt" att sprida/ta del av skyddad media utan att betala.

Under denna diskussion har jag reflekterat över den generella stämning (desperation...) som majoriteten uttrycker, men jag har inte och har inte haft för avsikt att ta sikte på någon enskild person. Jag har ingen som helst aning om vad du sysslar med bakom din skärm och skall jag vara ärlig är det inte heller något jag reflekterat över.

Jag står fast vid att de som kommer få störst "problem" med hårdare kopieringsskydd kommer att vara piratkopierare. För majoriteten av oss andra är det trots allt ett begränsat problem. Sedan kan man ju fortfarande av ren princip gå i taket över att man inte själv får göra vad man vill med sin programlicens (eller vad det nu gäller). Observera nu också att jag inte säger att ingen utom piratkopierare kommer att få verkliga problem med de hårdare skydden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Företag så som Mircosoft hävdar att de förlorar sååå mycket pengar på piratkopiering. Verkligen? Ett företag som har vinster på motsvarande 40 miljarder om året ska nog inte klaga på en sådan sak.

Du kör fortfarande med samma logik.

"Vad är väl några miljoner hit eller dit, när det ändå handlar om så mycket pengar? Huvudsaken är att jag får ta del av produkten och kan låta pengarna ligga kvar i fickan. Det är ändå många andra som betalar för sig, så det märks inte på det stora hela."

Det är bara dåliga argument för att rättfärdiga en i grunden uppenbart förkastlig handling.

Nåja, jag skulle vetat bättre än att ge mig in i en sådan här diskussion. Med sådana vitt skilda och cementerade grundåsikter är det egentligen en fullständigt hopplös argumentation som aldrig någonsin kommer att leda någonvart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får gärna förklara hur detta får mig att argumentera ad hominem

http://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Än en gång försöker du spela dum genom att få det att verka som om du inte förstår att jag skriver om illegal kopiering.
Nej, som jag redan skrev var det inget som var direkt riktat till dig.
Du skriver: "Javisst är äganderätten en struntsak som bara tjurskallar hävdar."
Jag svarar: (nerkortat) "Äganderätt är okej, men den verkliga anledningen att så många blir upprörda lär snarare ha att göra med att folk vill ha fri tillgång till media utan att betala." Klipp

Q.E.D.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
http://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Jag vet vad det betyder. Istället för att ge mig definitionen så får du gärna visa hur den passar in i vår lilla diskussion här. Eftersom jag personligen inte tycker att jag tagit detta till en personlig nivå så blir det ganska svårt att få till det, tror jag.

Ber även om ursäkt om jag inte var tydlig nog och någon faktiskt kände sig utpekad. Det var inte tanken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Q.E.D.

Vet inte vad Q.E.D. står för, men antar att du inte håller med mig i alla fall. Jag trodde jag kunde diskutera det här fenomenet, eller vad man nu vill kalla det, utan att behöva peka ut någon speciell person. Uppenbarligen klarade jag inte riktigt detta. Jag har tyvärr svårt att se hur jag skulle kunna ha fört fram mina åsikter på ett sätt som fått dig att känna sig mindre träffad.

Tack för mig.