Permalänk
Medlem

importera själv?

Hejsan! Jag går i bärbarköpartankar.
Jag föredrar en ultraportabel med bra bateritid och kontorsprestanda, spelande är inte intressant alls. Några tips på modeller?

Dessutom funderar jag lite på dethär med att beställa från utlandet,
vilka butiker rekomenderas?
hur mycket kostar, och var kan man köpa, ett nytt tangentbord?
måste man betala tullkostnader osv om man beställer som privatperson?
när det gäller laddaren, måste man byta hela "dosan" eller brukar sladden till transformatorn finnas att köpa löst?

Tacksam för alla svar, jag vill igentligen ha en "köpguide, ultraportabel bärbar från utlandet". Tack på förhand

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

varför köpa från utlandet om man får fråga?
hoppas du spara några kroner eller vad?
med tanke på alla "problem" du själv nämner, tgb, batter,adapter, garanti etc förstår jag inte riktigt syftet....men du kanske kan upplysa mig?

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Du maste betala moms och tull, om det nu ar tull pa datorer plus hanteringsavgifter om du bestaller utanfor EU.

Tangentbord finns att byta ut till specifika marken/modeller, har bland annat bytt pa en toshiba. Dock tycker jag inte tangentbordet ar nagra storre problem, valj bara svenska i operativ systemet sa far du svenska tecken istallet for amerikanska.

Aven stromadapter beror pa modellen, min hp jag kopte i USA var forberedd for Europeisk standard. Var bara att bytta ut sista sladden (35 kr pa classe). Aven program som foljde med fanns pa svenska, sa nar man formaterade om var all mjukvara pa svenska.

Storsta problemet for dig blir nog att hitta en butik som dels accepterar utalandska kreditkort, skeppar till sverige och har den dator du vill ha.

Forresten kan du kolla pa i tyska butiker, sa slipper du tull.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

markusw: Det är MYCKET billigare.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Tack för tipset!

markusw: Det är MYCKET billigare.

ok om du säger det så...vore mkt intressant vad du tar för modell och specs för att se vad motsvarande skulle kosta här i sverige?

ska följa tråden o se vad du väljer!

vidare så valde jag själv än bärbar modell Dell X1, vikt 1,14kg mao mkt bärbar o mindre släpbar. betalade ca15k för den med 1280MB internminne 60GB HD etc. dock verkar det ha vart en galen drive, motsvarande kostar idag ca 20k...
det ända negativa med denna dator är att skärmen inte är i närheten så bra som Sony Vaio som vännen har men den är o andra sidan mkt mkt dyrare...

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

En acer ferrari 4005(?) kostar ca. 12000 kr i England, visst.. då ingår det eng tagentbord, men sådant går att byta från 400 kr. Så säge.. 13000 kr totalt iställte för 22000kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
ok om du säger det så...vore mkt intressant vad du tar för modell och specs för att se vad motsvarande skulle kosta här i sverige?

ska följa tråden o se vad du väljer!

vidare så valde jag själv än bärbar modell Dell X1, vikt 1,14kg mao mkt bärbar o mindre släpbar. betalade ca15k för den med 1280MB internminne 60GB HD etc. dock verkar det ha vart en galen drive, motsvarande kostar idag ca 20k...
det ända negativa med denna dator är att skärmen inte är i närheten så bra som Sony Vaio som vännen har men den är o andra sidan mkt mkt dyrare...

Du kan bara beställa till sverige från dells svenska shop

Om man köper från utanför europa, vilka avgifter behöver man betala då? Och om man köper innom, vilka måste man betala då?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
En acer ferrari 4005(?) kostar ca. 12000 kr i England, visst.. då ingår det eng tagentbord, men sådant går att byta från 400 kr. Så säge.. 13000 kr totalt iställte för 22000kr.

En Acer Ferrari 4005 med samma spec com den svenska kostar INTE 12000kr i England!!!

Posta en länk som visar att du kan köpa den för 12000 kr i england....... det finns inte!!!

17-18000 kan du hittade den för (sist jag kollade).

Dumt att sprida massa falsk info på forumen.....

EDIT:
Vissa kanske har svårt för skillnaden mellan pund / euro...... i storbritannien är det pund som gäller! Det kanske är något klantarsle som har räknat om priserna från euro till kronor..... då är det inte konstigt att man får det till 12000.....