Permalänk
Medlem

Vad köra S768 Celeron 2GHz i?

Hej!

Vad är lämpligast att köra min Northwood Celeron 2GHz i för klockhastighet? Den går stabilt upp till 3,3GHZ, men jag är rädd att mina minnen ska ta stryk då de tvingas att köra i 166MHz.

Vad ska jag använda för hastighet, jag sitter mest och surfar så det är främst i windows jag hade velat ha lite mer ..

I 2,6GHz ligger tempen med luftkylning på 51 i idel och 56-57 i full load.
Får snart vattenkylning, men jag vill ju inte riskera att skada något.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej David,

Vad har du för minnen?
PC2100? PC2700? PC3200?

Skulle du ha PC2700 eller högre tar dom ingen skada av att köras i 160Mhz.
Har du PC2100 så är dom egentligen specificerade för 133Mhz, om du sedan kan köra dom högre är det en bonus, men knappast något dom tar skada av.

Ett minne tar ganska sällan skada, den vanligaste orsaken måste nog vara att man kör minnet på för hög volt.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Jag har vanliga PC133 minnen på ett ASUS P4B moderkort.. men om man kör minnena för fort så borde de väl bli varmare och därmed ta skada?
Hur påverkar överklockningen andra saker på moderkortet så som AGP och PCI portar? Finns det något som kan ta skada av överklockning?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Aha, du har ett såpass gammalt moderkort med SDRAM

Vad jag minns av PC133-minnen så går de inte speciellt mkt högre än just 133Mhz, men går dina att köra i 160Mhz så ser jag ingen anledning att inte köra dom i det

Frågan är om ditt moderkort har AGP/PCI-lås (så att man låser frekvensen till 66/33Mhz), har du ett sådant lås i BIOS så ska inga övriga komponenter ta skada av att du överklockar.

Saknar du däremot detta lås kan det leda till ljudproblem / korrupta filer på din hårddisk och i väldigt sällsynta fall, förstörda PCI-kort / Hårddiskar.
Då ska man dock ha kört upp frekvensen rätt högt.

Har du inte dessa problem idag skulle iallafall jag kört vidare... men det finns ju alltid en risk att något händer, jag ser dock risken som väldigt liten, det är något man får räkna med när man ger sig in på överklockning.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb