Permalänk
Medlem

pogramerings pogram

Heej. Detta är mitt första inlägg här på Sweclockers så jag ber om ursäkt om jag gör något fel, ifall det redan finns någon liknande tråd eller om jag lägger den på fel ställe...

...men i alla fall, jag har en fråga nu till alla er jag undrar villket programerings program ni skulle rekomendera till en nybärjare, jag har alldrig programerat något program nånsin, men i alla fall det lättaste programet villket är det??

Visa signatur

Köp ett ATI så har du en garanterat plats i himlen

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska göra? hemsidor i html och css? är det program i c++ eller liknande?

edit:
Dev-C++ kan du använda för c++

Permalänk
Medlem

Tjenare Qain och välkommen till Sweclockers, hoppas du kommer att trivas.

Först ett litet förtydligande angående din fråga:
Ett program är något som du använder på datorn för att utföra en specifik uppgift (såsom word för ordbehandling, Firefox för att vios websidor)
Ett Programeringsspråk används för att skapa ett program.

Att säga vilket programmeringsspråk som är enklast / bäst är svårt. Det beror mycket på vilken mål du har med ditt programmerande. Många duktiga programmerare behärskar ofta flera språk och väljer språk efter uppgift.

Man skulle kunna dela in språken i lite olika grupper:

• Markup - Är egentligen inte programmering, det märker istället upp text för att beskriva vad et är (ex HTML)

• Scriptspråk - "Enklare" språk som exempelvis PHP, Javascript etc

• Kompilerande språk - Detta är det man oftast tänker på när man säger programmeringsspråk. Java C och C++ är exempel på populära och kraftfulla kompilerande språk. Här skriver du först kod som sedan av en kompilator översätts till msakinkod (eller JAVA-bytekod i Javas fall). Filerna kan länkas til körbara filer etc.

• Asembler - Hårdvarusspråk, används sällan, dock vid speciella tillfällen.

I denna tråd diskuteras programering för nybörjare:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48546...

Som du ser förspråkar jag Java. Det är ett "rikigt" språk utan begränsningar.

Hoppas det klarnade lite!

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

hade tänkt mej pogramera små pogram.. av nått slag.

Ja, jag tackar nu förstår jag nog lite mer:)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qain

sitter du i windows och vill se snabba resulutat med gui (alltså grafiska program) så kan du ju alltid börja med VB

Permalänk
Medlem

Python (www.python.org) - ett trevligt programmeringsspråk med många användningsområden.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk

Re: pogramerings pogram

Citat:

Heej. Detta är mitt första inlägg här på Sweclockers så jag ber om ursäkt om jag gör något fel, ifall det redan finns någon liknande tråd eller om jag lägger den på fel ställe...

...men i alla fall, jag har en fråga nu till alla er jag undrar villket pogramerings pogram ni skulle rekomendera till en nybärjare, jag har alldrig pogramerat något pogram nånsin, men i alla fall det lättaste pogramet villket är det??

Citat:

Ja, jag tackar nu förstår jag nog lite mer:)

Om du driver med oss:

Om inte: Program stavas med r

Permalänk
Medlem

ja.. jag har ju faktist funderat på att göra ett text rollspel ochså... men kanske inget för nån som alldrig har pogramerat.

Edit: och jag ursäktar mej så enormt mycket att jag skrev slarvit för att det stod 2 små syskon å hackade på mej. SRY

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Learn To Program av Chris Pine är en rätt så bra guide för de som vill programmera men är fullständiga nybörjare. Språket guiden lär ut är Ruby.

Ruby är ett mysigt språk. Det är därför jag alltid förespråkar det i trådar som dessa.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
sitter du i windows och vill se snabba resulutat med gui (alltså grafiska program) så kan du ju alltid börja med VB

Varför är VB alltid det första som dyker upp i folks huvuden när någon vill ha ett nybörjarspråk för windows.
Finns mängder av andra språk som är betydligt bättre än 7år gamla VB. Visst, det finns en ny version (VB.NET) som kom för en vecka sen men det är oftast inte den folk pratar om när dom säger VB.
Nu vet jag inte om just du gjorde det men i allmänhet så menar folk VB6 när dom säger VB. Det är iaf den uppfattningen jag fått.

Jag rekommenderar istället C# .NET om du vill ha snabba resultat.
Det är säkert inget fel på VB.NET heller men du kommer få lättare att lära dig andra språk om du lär dig C# eftersom det använder sig av C-syntax vilket i princip alla andra språk också gör.

Permalänk

För att summera upp så testa så många du kan/vill. Det är helt upp till ens eget tycke vad man gillar för språk och dess upplägg osv.

Dock så är inte Delphi nämt. Inte för att det är ett litet programmeringsverktyg men det är enklare att läsa rent gramatiskt än t.ex C++.

Men som sagt, kolla runt och sök efter how-to's om programmering och testa vilt!

En sak som du kan göra för att få ett hum om allt är att göra det där rollspelet i t.ex Java, sen skriva det eller bitar av det i andra språk.
Klart bra sätt att se hur mycket skillnad det är och vad som känns bäst.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

vad finns det för java programmeringsverktyg?...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

vad finns det för java programmeringsverktyg?...

Om du menar utvecklingsmiljö så ta en tiit på www.eclipse.org

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Är det någon här som vet var man kan ladda ner gratis, VB coder. alltså färdiga program som man kan ändra lite i själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för att vara oförskämd eller diskriminerande på något vis, men... Hur gammal är du Qain?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

11 år och luktar kiss

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=104446

...kan du läsa medans du tvättar av dig kisslukten Qain.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)