USB gamepad till PocketPC/Windows Mobile 5?

Permalänk
Medlem

USB gamepad till PocketPC/Windows Mobile 5?

Alltså, är det inte så att de flesta Windows PDA:er använder USB för att synca filer mellan datorn och en PC? Borde det då inte sitta ett mini-USB jack på PDA:n som man kan använda för att trycka in en eventuell gamepad som till exempel den här:

http://www2.elecom.co.jp/peripheral/gamepad/jc-u1008t/index.a...

Dålig idé kanske, jag vet inte, men det känns som om det vore något...

Permalänk

Om det inte står utryckligen i manualen att du kan ansluta tillbehör till din PDA så är det ganska säkert bara en slav-nod. Din PDA har alltså troligtvis inte en USB HCI.

Permalänk

Översatt till svenska (no offence Albatorsk ) så betyder det att din handator endast kan användas till sync för att den inte har någon USB-HOST dvs den kan inte hantera andra USB-enheter. Precis som en usb-hårddisk eller en vanlig mp3-spelare.

Fan det här blev man inte så jäkla mycket klokare av...

Finns dock vissa handdatorer som kan agera host, tror det finns en enhet i LOOX-serien som har den funktionen.

Visa signatur

* Stationär P4 3200 MHz - 1024DDR - 250GB - RADEON 9800 PRO - AUDIGY 2 - LG 19" TFT
* Server AMD 2500@3200+ - 512DDR - 30GB - GF2 MX400 - 19 TFT
* Bärbar FUJITSU AMILO - P4 2800 MHz - 512DDR - 80GB - RADEON 9000 - 15.1" TFT

Permalänk

Egentligen så är det inte en USB i Pocket PC's. Iallafall inte iPAQ's. Det är en seriel(com) som sitter där. Jag fattade de inte heller först men men. Och även om det va en usb så skulle den ej kunna använda tillbehöret för de finns inga drivisar + tillbehöret är för engislukande.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Ah, har hört att vissa PDA:er har USB Host faktiskt (glömde bort termen för det hela, men tack för påminnelsen).

Däremot tänkte jag inte på att prylarna såklart slukar extra batterier! (Dock så tror jag att en mini-usb kontakt inte ger någon ström för den delen heller...)

Drivrutiner är dock däremot inget problem för gamepads och möss, eftersom de troligtvis är HID enheter som jag tror att alla datorer med USB känner igen.