köpa WLAN router imorrn, välja rätt?

Permalänk
Medlem

köpa WLAN router imorrn, välja rätt?

HEJSAN!
skulle behöva lite hjälp med att välja en WLAN router! helst innan imorrn, då jag tänkt
fara och inhandla routern på Elgiganten, Siba, PC-city lr liknande kedja!

jag har telia 2MBit och hade tänkt ansluta en router till denna så jag
kan surfa trådlöst med mina bärbara datorer mha routern!

har i dagsläget två stationära som ansluts via kabel och en D-Link DI-604
men om jag väljer rätt WLAN router så kan jag förhoppningsvis forsätta med dem
på samma sätt som nu och "slänga" ut min DI-604

de alternativ jag står och väger mellan är följande: (från elgiganten)

NETGEAR NGWPN824 RangeMax 108 Mbps MIMO-g trådlös bredbandsrouter för 1195kr

BELKIN F5D82304 Trådlös router med PRE-N teknologi för 1269kr

de bärbara datorerna är en Dell Latitude X1, en Dell Inspirion 6000 samt ev en Sony Vaio
jag förutsätter att de har så "bra" wlan kort i sig så att de fungerar med någon
av de två ovan alternativen på router som jag valt, eller?

tusen tack på förhand!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Netgear skulle jag valt, enbart därför att jag aldrig hört talas om Belkin och jag har haft en bra router från Netgear tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du inte åker till någon sån där skräpbutik, eftersom allt de säljer när det gäller nätverkskomponenter är skräp. Köp något från 3com eller Linksys på typ Dustin eller inWareHouse. Notera att DustinHome inte har 3coms OfficeConnect-serie av någon anledning. Den fungerar dock utmärkt, har aldrig upplevt några stabilitetsproblem med mina två OfficeConnect-gateways (ena trådad, andra trådlös).

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

det vart till slut en netgear av den modell jag ovan nämnde!
den fungerar kalas hittills, felfritt och bra, täcker en två plans villa utan med bekymmer
med FULL täckning överallt!
busenkelt gränssnitt för att ställa in WPA kryptering, låsa mac-adresser etc!

har planer på att ev. köpa en till men kan nån rekommendera något "bättre" så lyssnar
jag mer än gärna!

lite trist att det är sån "prestige-hets" (måste köpa på Internet-butiker och speciella
märken) och ovilja att hjälpa till här på swec. men å andra sidan kanske detta forum
är enbart till för "insnöade datornördar" (missförstå mig rätt, haft dator hela mitt liv
och är tämligen "haj" på datorer, tycker jag) och inte gemene man, eller?
jämför man med exempelvis pokerforum.nu så är det som dag och natt...

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

markusw Jag tror dom rekommenderade Dustin och liknande utav den enkla anlednineng att HJÄLPA dig.
Inte av någon annan anledning. Jag skulle rekommendera en Linksys WRTG54S som trådlös hemma router. Har för mig att den finns i någon utav de där kedjor du nämner i dit första inlägg. Har själv en Linksys router fast utan WLAN som fungerar uttmärkt har haft en gammal d-link innan som inte var något vidare. Men kolla på WRTG54S kostar en del men det är den värd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
det vart till slut en netgear av den modell jag ovan nämnde!
den fungerar kalas hittills, felfritt och bra, täcker en två plans villa utan med bekymmer
med FULL täckning överallt!
busenkelt gränssnitt för att ställa in WPA kryptering, låsa mac-adresser etc!

har planer på att ev. köpa en till men kan nån rekommendera något "bättre" så lyssnar
jag mer än gärna!

lite trist att det är sån "prestige-hets" (måste köpa på Internet-butiker och speciella
märken) och ovilja att hjälpa till här på swec. men å andra sidan kanske detta forum
är enbart till för "insnöade datornördar" (missförstå mig rätt, haft dator hela mitt liv
och är tämligen "haj" på datorer, tycker jag) och inte gemene man, eller?
jämför man med exempelvis pokerforum.nu så är det som dag och natt...

Det handlar inte om någon "prestige-hets", utan helt enkelt om att få produkter som fungerar bra. Jag har haft två st. Netgear-routrar, och BÅDA har haft problem med överhettning om man har överfört mer än typ 50 KB/s i mer än en timme. Överför man snabbare går det givetvis mycket snabbare. När jag laddade ner i ca 600-700 KB/s över bittorrent så tog det ungefär 10 minuter innan den kraschade. Jag har även hört om liknande problem med D-link. Därför brukar jag alltid avråda från dessa, och istället rekommendera 3com då jag av personlig erfarenhet vet att den fungerar mycket bättre. Har aldrig varit med om att dessa överhettats (även om det säkerligen är möjligt). Linksys vet jag fungerar bra från andra som använder Linksys.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grandin
markusw Jag tror dom rekommenderade Dustin och liknande utav den enkla anlednineng att HJÄLPA dig.
Inte av någon annan anledning. Jag skulle rekommendera en Linksys WRTG54S som trådlös hemma router. Har för mig att den finns i någon utav de där kedjor du nämner i dit första inlägg. Har själv en Linksys router fast utan WLAN som fungerar uttmärkt har haft en gammal d-link innan som inte var något vidare. Men kolla på WRTG54S kostar en del men det är den värd.

har som jag redan skrev köpt en NETGEAR WPN824IS RANGEMAX W-LAN ROUTER 11G för 1290kr hos pc city, dock har de 30 dagars öppet köp varför jag kanske kan tänka mig att byta till den du gav som förslag, hittade den för billigare peng (825kr dustin) men frågan är om det är värt "mecket" att göra det?
när jag jämför dem bägge på dustins hemsida ser jag ingen större skillnad på dem förutom:

linksys
Trådlös standard, trådlös överförings hastighet: 802.11B/G + SpeedBooster, 125Mbps

netgear
802.11b/g ,108Mbit

så jag får alltså bättre prestanda/driftsäkerhet/märke/billigare om jag tar den du föreslår, eller? tilläggas bör kanske att STABIL uppkoppling är vital snarare än priset/märke etc. så mer förslag mottages gladeligen!

det verkar finnas hopp ännu för swec fourm...

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
har som jag redan skrev köpt en NETGEAR WPN824IS RANGEMAX W-LAN ROUTER 11G för 1290kr hos pc city, dock har de 30 dagars öppet köp varför jag kanske kan tänka mig att byta till den du gav som förslag, hittade den för billigare peng (825kr dustin) men frågan är om det är värt "mecket" att göra det?
när jag jämför dem bägge på dustins hemsida ser jag ingen större skillnad på dem förutom:

linksys
Trådlös standard, trådlös överförings hastighet: 802.11B/G + SpeedBooster, 125Mbps

netgear
802.11b/g ,108Mbit

så jag får alltså bättre prestanda/driftsäkerhet/märke/billigare om jag tar den du föreslår, eller? tilläggas bör kanske att STABIL uppkoppling är vital snarare än priset/märke etc. så mer förslag mottages gladeligen!

det verkar finnas hopp ännu för swec fourm...

Som jag sa så har jag ingen trådlös själv så jag vet inte, utan jag rekommenderade vad en kompis kör och vad jag har hört andra säga. WRTG54S är det. vet tyvär inte hur den står sig mot andra routrar, det får någon annan svara på, så att inte jag säger en sak och så visar sig det vara helt fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag personligen vet inte så mycket om just den modellen från Netgear, men du kan ju inte jämföra på bara specifikationer. Det är ju inte så att tillverkarna (eller återförsäljarna) vill skylta med att produkten har dålig stabilitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag personligen vet inte så mycket om just den modellen från Netgear, men du kan ju inte jämföra på bara specifikationer. Det är ju inte så att tillverkarna (eller återförsäljarna) vill skylta med att produkten har dålig stabilitet.

skulle uppskatta ett förslag på modell från "experten" om det är ok? som vilsen hjälplös konsument så litar man ju "blint" på säljarnas snack...

kort och gott: vilken är den "bästa" wlan routern man kan köpa idag?
prioritet är stabilitet och prestanda! pris, märke etc är av mindre betydelse!

tack än en gång på förhand!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Det mesta är bättre än D-Link iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det mesta är bättre än D-Link iaf.

på onsdagar brukar jag ta en blå tröja men om det regnar tar jag en grön fast om det regnar då väljer jag en svart. torsdagar använder jag helst grå byxor men inte om det är en udda vecka för då tar jag svarta...ganska så intet sägande lr?
tillför det inget så kanska man bara kan "knipa igen" lr alla ska helst ha en syl i vädret...

alltjämt: Vilken är den bästa trådlösa-routern man kan köpa för pengarna idag?
krav: 4-lan portar
STABILITET
täcka en 2 plans villa om ca 150 kvm
har som sagt köpt NETGEAR WPN824IS RANGEMAX W-LAN ROUTER 11G för 1290kr hos pc city men jag undrar om det finns någon bättre? har öppet köp. så vill jag mer än gärna vet vilken som bla är "bättre än D-Link", "Köp något från 3com eller Linksys " vilken modell?

Visa signatur

markus