Hemlig dataavläsning

Permalänk
Medlem

Rent ut sagt för jävligt, vad har hänt med våran sekretess?

Finns det inte något ställe där man kan typ protestera?

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Protestlista, någon ?

Kan inte riksdagen direkt bygga murar runt om städerna, stoppa upp vakttorn i centrum, elstängsel runt om gårdarna direkt istället för att dra ut på det?

Okej, kanske lite överdrivet, men endå.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är lite intressant med den riktning Sverige (och världen för den delen) tar. Ser en liten revolution i våran framtid. Kul med lite anarki och allmän oro i samhället. Har varit alldelles för lugnt nu den sista tiden så det är dags att det händer nått så man får nån nytta av värnplikten och all utbildning man fick.

Så nu är det bara att börja hamstra vapen och konserver och förbereda sig på den kommande kampen.

Head to the hills and wait for my commands! Go for the eyes Boo, GO FOR THE EYES.

Permalänk

Det här är helt sjukt, hur många var det inte som sa att det här skulle hända när datalagrings direktivet gick igenom. Det var ju många som tyckte att det var helt okej att man kunde blev övervakad för att personen ifråga hade rent mjöl i påsen. Det dom inte tänkte på var när väl datalagringen gick igenom så skulle det bli mycket lättare att utveckla fler lagar så som den nyaste och mycket riktigt så blev det kanske det. Lagen har väl inte gått igenom än men risken/chansen är stor, så länge som Bodström sitter där han sitter.
När förslaget om datalagrings direktivet kom upp så var ju Bodströms bästa argument att man skulle kunna sätta dit terrorister mycket lättare... det han och regeringen inte fattar är att dom nya lagarna kommer göra alla med dator till terrorister. Det är sånt här som gör att folk blir terrorister enligt min mening, demokratin avskaffas och folket har inget att säga till om, vad gör man då? terrorist dåd? Ja, vad f*n ska man göra då, inte för jag själv förmodligen inte skulle göra nåt sånt så finns det ju andra.

Skulle man inte kunna få kanske inte alla men ett par stycken isp:s att släcka ner nätet x antal timmar/dagar, för visa sitt missnöje.

Ja det är väl bara att vänta och se vad som händer, det finns ju inte så mycket att säga till om.

Permalänk
Medlem

Många av er glömmer att enligt förslaget så ska "i vissa fall" folk som inte är misstänkta för brott att avlyssnas, vad är då dessa "vissa fall"?
För mig är det självklart att det ska vara goda grunder, så som vi har det idag, även om det inte kommer att krävas domstol/åklagar OK för att göra det.
Jag har svårt att tro att folk kommer att avlyssnas bara för roligt.

Visst jag är emot även detta likt datalagringsdirektivet.

Permalänk
Medlem

Så dom ska alltså tvinga alla ISP'er att installera dessa system på deras egen bekostnad? Låter minst sagt absurt.. Kan tänka mig att månadsavgiften på bredband kommer att höjas markant =/

Permalänk
Medlem

Seriöst, om det förslaget går igenom att dom får spana in i min computer, bye bye BBB.

Dom ska ge f*n i min privata dator! iofs, med EU så är f*n inget privat.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Equilibrium och The Island, här kommer vi!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

1984! Var tar folks privatliv vägen?

Permalänk
Medlem

Detta påminner faktiskt lite om hl2, snart kommer väl combines sparka upp dörren utan anledning och små robotar kommer flyga runt och fota oss...

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det som är helt otroligt att inte media skriker ut mer än vad dom gör.
Dom brukar ju vara så snabba att lägga näsan i blöt i vanliga fall, men tydligen så är dokusåpa figurer och all annan skit viktigare.
I ett sånt här fall där hela samhället blir drabbat av maktmissbruk så börjar man fundera vad i helv dom sysslar med när dom knappt skriver en rad eller
säger ett ord på nyheterna.
Som dom håller på nu så kommer dom starka debatterna och motståndet utebli pga informationsbrist ute i landet.
Boström och hans anhang kan härja fritt ute på grönbetet hur tusan dom vill utan att någon vet ett smack.

Permalänk

"Om Du läser detta meddelandet Thomas, så blir jag för det första glad, men jag skulle tycka att det var väldigt trevligt och även modigt om Du läste våra tankar om Ditt lagförslag och sedan svarar på de frågor som har kommit upp.
För att svara så behöver Du registrera dig på forumet, men det är gratis och tar inte lång tid. Alla svaren är kanske inte så genomtänkte, men folk är väldigt upprörda.

Om Du gör det så blir jag liksom alla aktiva på Sweclockers.com djupt imponerad.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53851...

God jul"

Jag skulle faktiskt bli väldigt glad om han läser detta, och ännu bättre, svarar.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
Kan man inte skapa ett allternativt internet?
Jag tycker att man ska jämnföra det med husransakan, det är ju faktiskt det man gör.

Det här känns faktiskt jävligt deprimerande, för vi är på väg mot vår undergång, tidigare än vad den behövt vara.

Gällande film så tänker jag mest på femte elementet

Tänker man på det så är det som en husransakan där de sätter upp kameror och mikrofoner och bevakar allt du gör.
Nu vill man ta reda på hur man bygger ett eget internet

Sen kommer det säkert komma program som tar bort sånna saker, fast kanske inte fungerar om det finns nån regerings mjukvara som tarbort det hela tiden.

Allt blir bara värre ju mer man tänker på det....

Permalänk

Tycker ni att det är dags att göra något åt våra folkvaldas agerande? Är ni villiga att göra ett aktivt va i höst? Vill ni vara med om att skapa en informationskanal som berättar vilka ni ska rösta på?

Joina projektet it-politik-se på http://it.syppe.nu/forum/index.php målet är att skapa en sida med information om vad våra riksdagspartier verkligen tycker i it-politiska frågor. Vi lever i en deemokrati, låt oss utnyttja det.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
"Är ni inte emot telefonavlyssning eller att misstänkta sätts under bevakning IRL som det är nu, så är ni inte emot det här heller.

T.ex. narkotikaspaning sker ju redan nu mot personer som anländer till och lämnar en fastighet där man misstänker att det säljs narkotika, även om personerna var och en inte inledningsvis är direkt misstänkta för brott. Nu vill man kunna göra motsvarande med datortrafik också. En uppdatering av gamla lagar och regler till dagens verklighet alltså."

Jag är för telefon avlyssning och bevakning av misstänkta personer. Detsamma tycker jag om övervakning av datortrafik.

Dock så är det här fel därför att det inte drabbar de som borde avlyssnas.

Att skapa en lag som säger att man får avlyssna vem som helst utan egentlig misstanke är som att skita i Sveriges orubbliga lagar och hålla folk fängslade utan misstanke. Det finns säkert tillfällen då man bör göra det, och jag hoppas att man gör det då, men man ska inte sätta det i rutin.

Detta är ett verktyg som är så kraftfullt att man inte kommer att kunna hantera det. Privata intressen blandas in också vipps så har allt gått åt helvete.

Det är min åsikt.

Edit: Politiker i Sverige har inte höga löner. Man blir inte politiker här för att tjäna pengar. Gällande 84 så var jag inte född då.

En riksdagsman i Sverige tjänar ca 516000kr /år + andra förmåner, hur många inkomsttagare i landet har en lön på ca en 1/2 milj?
Dom 19 EU parlamentarikerna vi har tjänar idag ca 45000kr/mån, från och med 2009 så kommer dom och alla andra parlamentariker tjäna ca 63000kr/mån + att dom får resor betalda mot kvitto.
Så visst är Politiken en väg att vandra om man gillar pengar och förmåner

Permalänk
Medlem

Förstår inte att alla tar detta som något nytt. I all evighet så har det bevisat att när människan får makt så missbrukar han det, det är då Maktensmän vill ha kontroll att ingen annan tar över. Om en kung var rädd att någon skulle slå revolt så döda han dem. Har alltid varit så o kommer vara så.

Håller med att alla e sura, e ju oxå det, men det e inget nytt. Det e fakta människor kan inte styra.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Den personliga integriteten är inget politikerna tänker på skulle jag kunna gissa..
Seriöst, om jag hittar något skit på min dator med en digital sign liknande "Sveriges Rike, SÄPO"
så kommer jag personligen se till att avrätta varenda person som på
ett eller annat sätt har varit inblandad i installationen av denna spyware.

Nej, men minst stämma varenda en av dom för diverse olika lagbrott
och funkar inte det så får man gå över till dom mer våldsamma varianterna.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimbo66
Det som är helt otroligt att inte media skriker ut mer än vad dom gör.
Dom brukar ju vara så snabba att lägga näsan i blöt i vanliga fall, men tydligen så är dokusåpa figurer och all annan skit viktigare.
I ett sånt här fall där hela samhället blir drabbat av maktmissbruk så börjar man fundera vad i helv dom sysslar med när dom knappt skriver en rad eller
säger ett ord på nyheterna.
Som dom håller på nu så kommer dom starka debatterna och motståndet utebli pga informationsbrist ute i landet.
Boström och hans anhang kan härja fritt ute på grönbetet hur tusan dom vill utan att någon vet ett smack.

Den tanken hade jag också.
Janne Josefsson är visserligen inte någon jag är så förtjust i, men här är något för honom att bita i.
Detta var i och för sig inte något oväntat. Vi har redan sett 2 s.k. skådeprocesser mot fildelare (lagen skulle enligt Bodström bara vara mot stora piratkopierare och fildelare och inte mot "medelsvensson") för att sedan plötsligt handla om att motverka terrorism.
Kan jag bli en terrorist om jag skickar e-mail till någon ,som sedan har kontakt med en tredje o.s.v. som i 10:e led har mailkontakt med någon som är misstänkt för eller har någon bekant eller släkt som är terrorist.

Här har då politikerna (inga partifärger alla är lika stora kålsupare) gjort allt för att stödja övergången till informationssamhället. Man har uppmuntrat folk till att använda internet till att göra t.e.x. sina inköp, bankaffärer, deklarationer, jobbsökning och korrespondens via e-mail.

Nu när dom flesta är beroende av internet, så kommer ett sådant lagförslag som detta.

Om det nu ska bli tillåtet att i hemlighet installera trojaner eller gå in och undersöka någons dator, så frågar jag mej hur mina läkarjournaler och mina e.v. uppgifter om lösenord och liknade till bankkonto kommer att skyddas. En dag kanske man upptäcker att kontot är länsat.

Och hur ska dom kunna garantera att ingen med brottsligt uppsåt kommer åt allt information som samlats in. Det är ju inte alla inom polisen eller säpo som är laglydiga änglar. Frestelsen kan bli för stor.
Och det att man inte behöver vara misstänkt för något brott, det är så absurt.
Det är som på Stalins tid "du finns alltså är du misstänkt"

Man tänka så här också att vissa uppgifter lagras utan att det är olagliga saker och sedan någon månad efteråt kommer en ny lag som gör det olagligt. Vad kommer och ske då ?

Jag trodde inte att jag år 2005 skulle få uppleva att det land som jag har levat i, skulle utvecklas till något som har varit försvunnet sedan järnridån försvann 1989. Och det utan att media inte skriver något om det , eller att det inte debatteras offentligt

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Nästa år gäller det, om du är emot det sitt inte vid datorn och gnäll bara. Finn ett sätt att nå ut till andra.
Allas frihet står på spel.

Permalänk
Medlem

Storebror ser dig.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Glömsk

Ska man vara rättvis så skrev Guillou av alla om detta i Oktober: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,714179,00.... . I vanlig Guillou-manér blandar han in mellanöstern i sin kolumn. Vill dock ge credits till mannen, han är dryg, men han är högljudd, och folk hör därför vad han säger. Ungefär som Eric S Raymond.

EU:s datalagringsförslag (det som blev lag 14 december) var det däremot väldigt tyst om, och det är olyckligt. Förslaget stressades helt klart igenom.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

dax att fly från svergie ?
Politiker som totalt ignorerar medborgare. (tsunami katastrofen)
Vill ha totalt kontroll. (övervakning i massor)
vill hälst av allt att man är tyst och inte gör något väsen av sig (den allmäna svenson)
Vill bara ha saker men gör inte mycket (politiker)

om jag nu får en person som kanckar på min dörr ska man våga öpna då man vet ju inte det kanske är säpo.

sen har vi massmedia som inte bryr sig och visar dokusåpor dagarna i enda.
Nej den stora faran är företag som tex sony, microsoft osv som bara gnider händerna av glädje ingen har rätt att använda en dator som har seginerat utav micrsoft och ingen får lysna på musik om man inte betaltar 500 spän skivan. nej det är nog dax för en revulition i europa där vi kasar ut byrokrater och annat pack som vars enda vilja är den som betalar mäst.

Nej detta blev vist lite väll konsipirations aktigt men det kan vara den bistra saninigen men det skrämande är att våra politiker inte hukar sig för dessa metoder.

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Hade inte haft något emot detta om det hade gällt under samma regelsystem som telefonavlyssning men det verkar det ju uppenbarligen inte göra !

Visa signatur

"Fat people are harder to kidnap"

Permalänk
Medlem

Går det där igenom flyttar jag till Australien.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk

Jimbo: Eu-parlamentariker är inget du blir över en natt. Vill du tjäna de pengarna så finns det mycket enklare och mindre tidskrävande sätt.

twoedge: Det är förbjudet enligt mänskliga rättigheterna att straffas för något som vid "brottstillfället" inte var straffbart. Om det kommer vara så i framtiden kan man däremot fundera över.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu

Om du har rent mjöl i påsen så haruinget attvara rädd för.

Och det har inte slagit dig att vad som räknas som rent mjöl kan betraktas som subjektivt? Eller kanske rent av att allt mjöl i påsen inte är ditt?

Nej, hur i helvete dom kan bestämma sig för att helt plötsligt avskaffa folks privatliv är fullständigt obegripligt.

Det här är ett typexempel på hur dom utnyttjar möjligheter. Är det troligt att vi inom en snar framtid kommer ha ett gäng nissar som sprättar och läser igenom brev på postkontoren? Nej. Varför? Det är inte genomförtbart, och skulle drabba staten (och enbart staten) ekonomiskt. Det gör inte det här lagförslaget, det drabbar bara privatägda företag. För att inte tala om intrånget i gemene mans privatliv.

Permalänk
Medlem

Dom kommer väll kunna avläsa all internet trafik in och ur datorn men de kommer alldrig kunna gå in i datorn då man kommer ha brandvägg. eller visst kan de ändå men då måste de ju hacka in sig. sånt tar tid och tid är pengar.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chaos
Själv tycker jag det är lite intressant med den riktning Sverige (och världen för den delen) tar. Ser en liten revolution i våran framtid. Kul med lite anarki och allmän oro i samhället. Har varit alldelles för lugnt nu den sista tiden så det är dags att det händer nått så man får nån nytta av värnplikten och all utbildning man fick.

Så nu är det bara att börja hamstra vapen och konserver och förbereda sig på den kommande kampen.

Head to the hills and wait for my commands! Go for the eyes Boo, GO FOR THE EYES.

precis - Go for the eyes (Görans!)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazzza
usch och tvi... snart kan man ju inte bo kvar i sverige, funderar faktiskt på att flytta utanför europa och jobba utomlands sen när jag har tagit studenten, det känns allt mer och mer lockande för snart ser jag inget lockande med Sverige längre

EXAKT !!!

5 månader kvar på sjöingenjörsutbildningen sedan har man 70% av jorden som arbetsplats. OCH jag kan direkt säga att fortsätter det som det har gjort den senaste tiden i Sverige så kommer jag lämna landet det för gott !!................ Dessutom är det kallt som F*N här med.....

Permalänk
Medlem

"Datainspektionen avstyrker förslaget av flera skäl. Hemlig dataavläsning är betydligt mer integritetskänsligt än de tvångsmedel som finns idag. |...| Avsikten är att metoden ska få användas även om det inte finns någon skäligen misstänkt. Dessutom står det i förslaget att det är informationssystem som ska avläsas och det begreppet är inte närmare definierat. |...| Datainspektionen ifrågasätter om förslaget är lagligt om man ser till reglerna om enskildas rätt till skydd för privat- och familjeliv, hem och korrespondens som bland annat finns i regeringsformen och Europakonventionen. |...| På senare tid har det kommit en rad förslag och beslut om nya metoder för brottsbekämpning: nya tvångsmedel och utökade möjligheter att samla in och registrera personuppgifter. Datainspektionen efterlyser en sammantagen bedömning av den samlade effekten om förslagen genomförs. En ny polisdatalag är också angelägen." ( http://www.datainspektionen.se/nyhetsarkiv/nyheter/2005/decem... )

Vaför gick det åt helvete med allt...

Visa signatur

Nej är också service.