Vad mår diskar bäst av?

Permalänk
Medlem

Vad mår diskar bäst av?

Vara igång dygnet runt eller att stängas av några timmar i taget då de inte används? (tänkte speciellt på slave-diskar som inte kör ett operativ)

Jag vet ju att motorer mår bäst av att vara igång och inte stängas av/på, men är det samma sak med hårddiskar?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det bättre att de står på. Dels så hålls samma värme då och dels så slits de en del av uppstarterna. Men är de riktigt varma så kanske de mår bättre att att få kyla ner sig lite möjligen.

Permalänk
Medlem

Win XP spinner ju upp diskarna titt som tätt. Det var mer det jag menade, inte att stänga av dem helt.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag kyler mina diskar med en fläkt, den sänker temperaturerna otroligt mycket.

Övrigt så vet jag väl inte, en HDD ska klara av att spinna mycket.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Vad mår diskar bäst av?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Vara igång dygnet runt eller att stängas av några timmar i taget då de inte används? (tänkte speciellt på slave-diskar som inte kör ett operativ)

Jag vet ju att motorer mår bäst av att vara igång och inte stängas av/på, men är det samma sak med hårddiskar?

hehe du är rolig du, det är ju en motor i hårddisken
Dom flesta nya hårddisktillverkarna speccar antalet start/stopp på en HDD till minimum 50,000 gånger. Så det räcker ett vääääääldigt långt tag.

Permalänk
Medlem

Att sätta på och stänga av diskarna för ofta är INTE bra för hållbarheten, om man skulle använda en disk kanske 5 timmar per dag och ha den avstängd resten av tiden så är det bra att stänga av disken.
Men ska disken bara vara avsstängd några timmar på dygnet så är det bättre att låta den vara på hela tiden.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Har ni några belägg för det ni säger?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'