Permalänk
Medlem

Kommuner byter till Linux

Lite old news men jag kunde inte hitta det som varken nyhet eller foruminlägg på swec. Maybe är jag kass på att leta, det visar sig nu.

Iaf, flertalet kommuner byter ut MS produkter mot Linux och andra Opensource alternativ.

Hörde ett svagt rykte om att Luleå skulle byta via en vän, detta verkar bekräfta det: http://www.n24.se/dynamiskt/it_telekom/did_11042795.asp

Edit:
Personligen tycker jag att detta är på tiden. Mycket bra initiativ. Givetvis finns det alltid fördelar och nackdelar. Det jag fick höra ryktesvägen var att förutom en ekonomisk fördel på licenskostandsbiten så var ett av huvudskälen att Luleå kommun hade för stora problem med säkerheten.

Permalänk
Medlem

Min kommun (hyltekommun) byter under sommaren till Linux, mamma som jobbar där är inte allt för positiv, men det ska vi ändra på.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att jag tog upp det i en diskussion här på forumet för ett tag sen. Men det var inte så att jag startade en tråd om det så det kan ju vara lite svårt att hitta.

Tycker också att det är bra att de bytar. Så kan de ju lägga pengarna de sparar på vettigare saker än licenser.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jo, helt klart. Det handlar ju om en "omvänjningsperiod" för personalen. Många anställda gör ändå inte mycket mer än startar datorn och klickar igång en mailklient eller ett word/writer program.

Permalänk
Medlem

är det inte så att de som jobbar med windows support får sämre betalt än de som jobbar som linux support?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
är det inte så att de som jobbar med windows support får sämre betalt än de som jobbar som linux support?

Det måste ju vara av underordnad betydelse, de borde ju tjäna mera eftersom man behöver mer support på windows system

Aj, slå mig inte.

Jo visst är det väl flera kommuner som tittar på detta alternativ, på min arbetsplats (Marks kommun) har väl frågan väckts för några år sedan i ett forum för kommuninvånarna men jag tror att det lades på is, så jag är rätt ensam med att köra linux på min arbetsplats

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Det måste ju vara av underordnad betydelse, de borde ju tjäna mera eftersom man behöver mer support på windows system

Aj, slå mig inte.

Jo visst är det väl flera kommuner som tittar på detta alternativ, på min arbetsplats (Marks kommun) har väl frågan väckts för några år sedan i ett forum för kommuninvånarna men jag tror att det lades på is, så jag är rätt ensam med att köra linux på min arbetsplats

Slå dig? Du är i fel forum för att bli slagen för sånt

*Me ger zixl en klapp på ryggen*

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Den nordiska Microsoft supporten sitter i Piteå. Jag har tidigare jobbat på samma företag som har den supporten men på ett annat uppdrag. Vad linux-support-folk tjänar vet jag inte...

Permalänk
Medlem

Jag hade en praktikplats förra året, på en stor skola med ett par 1000 datorer. Whatev, jag och min handledare disskuterade opensource och han sa såhär "visst skulle vi spara en del pengar på att byta till en linuxlösning, men det som blir svårt är all 50-årig kanslipersonal, som har lärt sig att man trycker på den stora knappen på framsidan av datorn, väntar en stund, skriver in ett namn och lösenord, och sedan trycker den tredje ikonen från höger för att starta en mailklient".

Visa signatur
Permalänk

Älskar rubriken på nyheten du länkade till:

"På kort tid har fyra kommuner beslutat att överge Microsoft och i stället satsa på öppna programvaror från konkurrenten Linux."

Ja, det går bra för företaget Linux....

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Linux Rules!!!!
Kör linux på min server, med linux kan jag ha flera användarkonton igång samtidigt. Ansluter till dem med Vnc var jag än är. Linux har aldrig krashat för mig, aldrig några problem.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Linux Rules!!!!
Kör linux på min server, med linux kan jag ha flera användarkonton igång samtidigt. Ansluter till dem med Vnc var jag än är. Linux har aldrig krashat för mig, aldrig några problem.

No disrespekt, men din kommentar är ungefär lika relevant i en diskussion om drift av *nix på kommunal nivå som.. öhm, en ettöressmällare är lik en vätebomb.

Sen har du förstås rätt i sak ändå

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Linux Rules!!!!
Kör linux på min server, med linux kan jag ha flera användarkonton igång samtidigt. Ansluter till dem med Vnc var jag än är. Linux har aldrig krashat för mig, aldrig några problem.

Linux-lösning på servrar hos kommunerna är säkert inte alltför ovanligt, men det här foruminlägget och länken tar upp desktoplösningar. Har du kört någon dist med windowsmanager på din primära burk då?

Permalänk
Medlem

Om jag har rätt så är det väl relevant?
Eftersom det visar på att kommunen gör ett bra val att gå över till ett stabilare operativsystem!, samt att de kan använda flera konton samtidigt. (detta är inte möjligt med windows)
//Mvh Joel

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
samt att de kan använda flera konton samtidigt. (detta är inte möjligt med windows)

Que? Är Terminal Services bara en illusion?

Permalänk
Medlem

Mitt predikande om öppen mjukvara hos Jönköpings Kommun kanske gav nåt ändå Kul att de har tagit steget!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Mitt predikande om öppen mjukvara hos Jönköpings Kommun kanske gav nåt ändå Kul att de har tagit steget!

Jag funderar på att lämna in en motion till den här kommunen. Jag anser att det hela mest är en vanesak. De allra flesta använder Officepaketet och skickar lite mail med sin dator. Många kan byta ut sitt OS utan att det ska behöva bli ett större problem. Sen om alla skolor använder sig av Linux-distributioner och Openoffice så kommer ju många företag i sin tur att anställa personer som har kunskaper och vana av de mjukvarorna och då använda det själv i den uträckning det fungerar.

De allra flesta användarna på ett företag eller på en kommun behöver inte användarvänlighet kring installation av drivrutiner mm. De behöver användarvänlighet för att öppna filer, .doc, .pdf m.fl som det för det mesta finns stöd för och ett mailprogram. För den gemene användaren får alrig ändra systeminställningar ändå.

Klockad: Jag har haft flera användare i Windows? Jag har visserligen aldrig ens tänkt tanken att ha Windows som en server så det vet jag ingenting om. Men i XP funkar det ju med flera användare inloggade och växla användare finns ju. Sen har jag sett hos en polare ett program som gjorde att man fick i pricip "alt-tab" funktionalitet mellan användarna. Fast då med en annan tangentbordskombination.

Permalänk
Medlem

Kan det vara typ detta program månde
http://www.batchconverter.com/DUST-download-12913.shtml

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

zixl: japp det kan det!

Permalänk
Medlem

Problemet är att de rätt dåligt med desktop-nätverks-färdiga Linux-distar. Det enda jag kan komma på är väll Novell's. Jag menar, man vill ju kunna logga in mot något centralt från en katalogtjänst eller likande samt kunna mappa upp kataloger från en sever o dylikt, annars håller det inte.

Permalänk
Medlem

vissa burkar på liu kör CentOS och jag tycker det funkar fint kan man windows klarar man även det

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

mada: helt klart. ett os som inte kan hantera det blir ju svårt att använda i större företag eller offentliga sammanhang.

m0rm0r: på Ltu finns det en hel del Sun maskiner. Vilket såvitt jag vet inte är opensource.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ner
mada: helt klart. ett os som inte kan hantera det blir ju svårt att använda i större företag eller offentliga sammanhang.

m0rm0r: på Ltu finns det en hel del Sun maskiner. Vilket såvitt jag vet inte är opensource.

Jag kan räkna upp 5 datorsalar på LIU som kör centOS.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ner
Linux-lösning på servrar hos kommunerna är säkert inte alltför ovanligt, men det här foruminlägget och länken tar upp desktoplösningar. Har du kört någon dist med windowsmanager på din primära burk då?

Jadå, har ATI grafikkort så det säger väl en hel del:D
Det går ju inte att spela på Linux med ATI:P
//Mvh Joel

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Storebror sverige har smygtittat på lillebror norge hehe

Riktigt vettigt att lämna microsoft, detta kan i framtiden ge en bättre allmänkunskap om öppen mjukvara hos befolkningen. Vilket i sin tur kan leda till spännande saker.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Jadå, har ATI grafikkort så det säger väl en hel del:D
Det går ju inte att spela på Linux med ATI:P
//Mvh Joel

Du menar att du har ett ATI kort?
Jag har ett ATI-kort och kör Ubuntu. Funkar väldigt bra.

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

Allt som behövs sen funkar ett R9800SE iaf utmärkt.

Permalänk
Medlem

ner: MEn prestandan skiljer sej stort jämnfört med nVidias likvärdiga kort.

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk

Att byta server OS i kommuner och andra statliga enheter ser jag som något bra. De flesta maskiner idag med Windows Server i någon form rullar med sådant på som inte är beroende av något speciellt operativ. Där kan man spara mycket i budgeten.

Dock har jag fortfarande idag svårt att se en smidig Desktop miljö. Vad finns det för likheter i Linux världen med GPO, SMS, AD?

AD är väl den lättaste biten men sen blir det svårare tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
Att byta server OS i kommuner och andra statliga enheter ser jag som något bra. De flesta maskiner idag med Windows Server i någon form rullar med sådant på som inte är beroende av något speciellt operativ. Där kan man spara mycket i budgeten.

Dock har jag fortfarande idag svårt att se en smidig Desktop miljö. Vad finns det för likheter i Linux världen med GPO, SMS, AD?

AD är väl den lättaste biten men sen blir det svårare tycker jag.

AD kan väl ersättas med valfri directorytjänst, exempelvis OpenDirectory. SMS är väl, om jag förstått saken rätt, ett uppdateringshanteringsverktyg med managementfunktioner - och sådana finns det rejält gott om för *nix, så det är nog inga problem. Gruppprinciper tror jag dock att du kan ha rätt om, jag har inte ännu funnit någon direkt ekvivalent som fungerar bra. Men jag har från polare med mer insyn hört talas om att motsvarande nätverksbaserade inställningssystem för den grafiska miljön är på g i KDE respektive Gnome.

W