Permalänk
Medlem

Felsoka nataggregat?

For nagan dag sedan drabbades jag av det som jag beskriver i denna trad: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55656...

Kortfattat sa skulle jag mata en spanning med multimeter, men maste ha missat med en pinne och kortslutit nagot. Detta har resulterat i att flaktarna snurrar ett varv nar jag trycker pa brytaren, sen ar det lite olika:

Scenario 1, med processorn i: Jag kopplar in agget i MoBo:t som det alltid suttit, men drar ur allt forutom MoBo:t och en DVD-brannare. Sedan trycker jag pa startknappen. Flaktarna rycker till i 0.3 s eller nagot, och sedan kommer nagat gnisselljud, och allt stannar igen. Forsoker jag att trycka pa startknappen igen hander ingenting, men drar jag ur nataggssladden och vantar ett tag, sa gar det igen. Detta har fatt mig att tro att gnisslet ar en automatsakring som loser ut, som aterstaller sig nar agget fatt vila ett tag, ratt/fel?

Scenario 2, utan processor: Samma koppling, fast utan processor. Skillnaden blir att flaktarna snurrar nagat langre, for att sedan stanna efter ca 1 s med det sedvanliga avstangninsklicket. Jag kan ocksa forsoka starta datorn flera ganger, dvs ingen sakring loser ut.

Forst och framst, tyder detta pa nagat fel i natagget, eller ar det till 99% moderkortet/processorn? Om det kan vara ett fel i natagget, hur felsoker jag enklast? Kan aven tillagga att agget startar ett annat system, om an ett mycket stromsnalare..

Jag har gjort sa har: Jag bryggade power on (gron) med jord, och kopplar in strommen. Sedan mater jag pa alla utgangar, men far 0.00 V overallt, men om jag kopplar in en flakt, sa snurrar den. Ar detta normalt? Dvs, maste man belasta for att nagat ska handa?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

har inget med din fråga att göra men har du inet å ä ö på ditt tangentbord???

Permalänk
Medlem

Nepp, som du kan se i min sign.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

@ Nyrostad

Din inkorg är lite full igen.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Rensat

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

har sj försökt felsöka 3 nätagg .. är nästintill hopplöst om man inte ha något chema över vilka punkter man ska ha ström på... men vad jag vet så ska 5- alltid ligga på eller någon sån för att startknappen ska funka.. annars så kan man kräva belastningar som 1-2A på 12 och 5v... öppna uppagfget lite försiktigt om du inte har garanti kvar,
titta efter svartabruna eller någon konstig gegga eller sladdar som lossnat mm sitter kanske en proslinsäkring som kan vara paj.. det med att agget får fläktarna att snurra 0.3sec kan vara rester av ström som ligger i agget...

köp nytt är ett råd..

det är väldigt svårt o laga om man inte har vänner eller cheman över vad man ska ha mätpunkter...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Grejen ar den att agget endast ar tva manader gammalt, och det funkar ju i den andra datorn..

Tror jag chansar pa att det ar moderkortet, och koper ett nytt sadant.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

fan vad jobbigt att läsa det du skriver=). men om det funkar i andra så måste det ju vara mobo

Visa signatur

LOL är det fattigaste ordet i välden

Permalänk
Medlem

Jo..

Jag ska forsoka fixa tangentbordet, ska bara fa tummen ur, filerna som behovs ligger pa den kraschade datorn..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G