Snabb fråga angående fläktar/lödning

Permalänk
Medlem

Snabb fråga angående fläktar/lödning

Hej! Är det möjligt att löda två fläktar på samma kabel från nätagget?
Är i slutfasen på mini-kylsbygget och ska ansluta två stycken 120mm Everflow fläktar... Kan jag löda båda fläktarnas + till en 12V kabel från nättagget och båda fläktarna - till en jord?

Tacksam för snabbt svar MVH Emil

Permalänk
Medlem

ja de fungerar men de ser kanske inte så snyggt ut bruka finnas 3-pin y kabel anars men de går

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krakis
ja de fungerar men de ser kanske inte så snyggt ut bruka finnas 3-pin y kabel anars men de går

Tack så mycket för snabbt svar, allt jag behövde veta Anslutningarna är inget som syns så behöver knappast oroa mig över det estetiska.

Permalänk
Medlem

du e medveten om att du inte får lika mkt effekt va?

Visa signatur

LOL är det fattigaste ordet i välden

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AUX
du e medveten om att du inte får lika mkt effekt va?

Förklara gärna hur du menar. Två fläktar på en molex är inga problem.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AUX
du e medveten om att du inte får lika mkt effekt va?

Ett dåligt nätagg ger ~10A+ på 12V. En 120mm fläkt drar runt 1A så hur skulle inte strömmen räcka till hade du tänkt?

Sen eftersom båda fläktarna är likadana så kommer de vid paralellkoppling alltid att få lika mycket effekt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

fan vad jag e dum!. jag kan fan inte tänka redigt för fan! sorry!

Visa signatur

LOL är det fattigaste ordet i välden

Permalänk
Medlem

Länka gärna till byggloggen av din minikyl Är riktigt intresserad av hur du bygger den, har i tankarna att bygga en egen.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Drar inte fläktarna en mA? eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Drar inte fläktarna en mA? eller är jag helt ute och cyklar?

En milliampere? Det ska vara en liten fläkt i så fall.

En typisk "datorfläkt" drar mellan 0,1 och 0,3 ampere (däromkring), dvs hundratals mA.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
En milliampere? Det ska vara en liten fläkt i så fall.

En typisk "datorfläkt" drar mellan 0,1 och 0,3 ampere (däromkring), dvs hundratals mA.

Antog att jag var ute och cycklade, tänkte väl på leds... eller något.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Drar inte fläktarna en mA? eller är jag helt ute och cyklar?

Jo, fläktarna drar oftast runt en mA, alltså ungefär 1w

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jo, fläktarna drar oftast runt en mA, alltså ungefär 1w

YEEEY! TredoX FTW!

ööeehum... ja

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jo, fläktarna drar oftast runt en mA, alltså ungefär 1w

Hmm.. Som reg edit skulle ha sagt; Ohms lag!

P = I x U

En mA och 12v ger alltså effekten 0,001 x 12 = 0,012W.

Om 0,012W är ungefär 1W kan man diskutera..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |