Nvidia struntar i ActiveArmor?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia struntar i ActiveArmor?

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia struntar i ActiveArmor?</b></font> <small class="small">måndag 6 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://techreport.com/onearticle.x/9483" target="_blank" >Tech Report</a> rapporterar att de flesta korruptionsproblem som Nvidia haft med sin brandvägg på nForce4-baserade moderkort har försvunnit i och med de nysläppta ForceWare 6.70.
<br />
<br />ActiveArmor, som brandväggen heter, har haft stora problem med att det använder för mycket av processorkraften. Som tidigare nämnt har drivrutinerna programmerats så att ActiveArmor skulle använda lite av processorkraften; detta resulterade dock i att datan blev korruperad istället vid vissa tillfällen. ForceWare 6.70 löser detta problem men ökar istället processoranvändningen när ActiveArmor är aktiverat.
<br />
<br />"<I>We'd rather swallow a few extra CPU cycles than deal with corrupt downloads, of course. However, we have not yet tested enough with these new drivers to state confidently whether the data corruption problems have been resolved.
<br />
<br />These problems have persisted too long into the life of the nForce4 lineup, and the purported fix may be disappointing to those who bought into the initial ActiveArmor hype. NVIDIA says ActiveArmor’s troubles will be fully resolved in its next-gen products. Rest assured we'll be busting out our testing tools to double-check once those products become available.</I>"
<br />
<br />Hanteringen av ActiveArmor hos Nvidia är enligt oss mycket oprofessionell. Hur kan man göra reklam för en funktion som finns på en mycket bred linje av styrkretsar för både AMD- och Intel-plattformen som inte fungerar till 100% och aldrig gjort det? Vi hoppas att Nvidia tar sig i kragen och löser dessa problem snarast. Har du haft problem med ActiveArmor? Kommentera!

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lägger inte ens in AA på de datorer jag bygger med nForce4, för mycket tjafs...

Permalänk
Medlem

Hur dålig är Active Armor?
Den kan väll inte vara sämre än windows egna inbyggda brandvägg?

SJälv kör jag AA på mina två datorer och har aldrig upptänkt några problem...

Permalänk
Medlem

Första gången jag prövade installera det så vägrade datorn ens att boota om windows.. Gick inte ens att återställa skitet.. Fick promt formatera och installera om allt på nytt utan AA... Har aldrig användt det sedan igen...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lyckats få det att fungera som det ska, man öppnar portar till program men ändå så kan inte programmen få access genom dem. Sen försvinner popup fönstret där man kan godkänna vilka program som ska få tillgång till vad. En ominstallation hjälper inte.

DC++ har jag aldrig fått att fungera alls när man har Active igång. Nån som har lust att skicka sin konfiguerings fil? Eller har tips?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

jag har ju kört det ett tag då jag saknade router, jag hade 2 gigabits portar på mobot, den ena av dem var en nvidia port, så när jag använde den porten(va tvungen o installera nvidiadrivisar för det) så blev det korrupta bilder på vartenda bild som webbläsaren visade, inga downloads var hela, dvs korrupta, allt var korrupt. grymt besviken då jag fick inhandla en router för 300 spänn, mobot kostade mig nästan 1500 (A8N-SLI Deluxe Nysläppt)

/MB

Permalänk
Medlem

Säger bara det vem pallar lägga in det? Kan iofs vara roligt för dom som vill ha blåskärm. d:

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PriNcO
Säger bara det vem pallar lägga in det? Kan iofs vara roligt för dom som vill ha blåskärm. d:

Håller faktiskt med här, windows har en brandvägg man kan använda om man inte har pengar/är snål. Duger inte denna får man köpa en riktig brandvägg typ Norton, F secure and so on.

Att använda en brandvägg som följer med moderkortet fungerar nog lika "bra" som ljudkorten gjorde på VIA KT133korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Håller faktiskt med här, windows har en brandvägg man kan använda om man inte har pengar/är snål. Duger inte denna får man köpa en riktig brandvägg typ Norton, F secure and so on.

Att använda en brandvägg som följer med moderkortet fungerar nog lika "bra" som ljudkorten gjorde på VIA KT133korten.

Pengar/snål??? men hallå. Finns gott om gratisbrandväggar.
Och råkar men sedmare använda sig av DC så vet jag inte ritkigt vad jag skall påstå

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

kör med 8.22 till xp64 och dom är från november 2005 så man skall nog inte klicka igång grejset ännu

hittade lite kurriga instruktioner....
http://www.nvidia.com/object/security.html
http://www.nvidia.com/object/LO_28249.html

Permalänk
Medlem

mmm Nforce firewall funktion är lagomt värdelös, dock så fungerar nätverkskortet klockrent utan firewall aktiverat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag testade Nvidias AA på mitt Asus A8N-SLI Deluxe Fungerade programmet i 5 min där efter bara la datorn av och boota om, men detta ver inte det enda problemet. Innan jag ens hunnit komma in på inloggnings fönstret bootade datorn om direkt.
Så det ända sättet för att jag skulle överhuvudtaget komma in i windows var att gå in i Bios stänga ner Ethernet portarna och därefter gå in i windows avaktivera AA och där efter avinstalleradet.

Tycker det är dåligt av Nvidia att släppa en "produkt" där saken inte ens fungerar som den skall. Ger ju helt enkelt sura/irriterade kunder.

Permalänk
Medlem

De verkar ha som standard att göra reklam för saker som inte funkar. Var det inte precis samma sak med PureVideo på (de första?) 6800-korten?

Permalänk
Avstängd

Riktiga brandväggar är i 19" format och placeras i rack. De andra "lösningarna" bör inte få kallas för brandväggar.

Permalänk

Gjorde en ominstallation av windows för ett tag sedan, bestämde mig att testa AA som medföljde på installationsskivan till mitt Asus A8N-SLI Deluxe..

Nu är datorn formaterad igen, och i brist på annat kör jag med windows inbyggda brandvägg, funkar avsevärt mycket bättre än AA.

Varför?

Tja, med AA fick jag (som några nämnt) korrupta downloads, frysningar osv..

Visa signatur

AMD64 3500+ @ 2.61GHz | Point of view 6800GS 256MB PCI-e @ 495/1200 | Asus A8N-SLI Deluxe | Zalman Reserator 1Plus | ADDA 120mm | Antec P160W | Tagan 480W Easyconn. | Samsung Syncmaster 930BF | Razer Diamondback PE | Logitech UltraX flat
3DMark 00: 23069 | 3DMark 01: 25250 | 3DMark 03: 13251 | 3DMark 05: 5923 | 3DMark 06: 2659

Permalänk

Det var inte länge jag körde AA innanjag tröttnade och avinstallerade, varje gång jag startade någon typ av filöverföring så startade datorn om efter några minuter.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Riktiga brandväggar är i 19" format och placeras i rack. De andra "lösningarna" bör inte få kallas för brandväggar.

Jaså, är det något magiskt med 19" formatet som gör att de blir mycket bättre? Hmm, jag får ta min gamla Netgear brandvägg och bygga en 19" ram till den så kanske den blir bättre?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag fick det inet att funska som det ska. AA skapar en Apache session och det är meningen man ska gå in på localhost för att kunna configurera den. Men har man redan en apache webbserver på datorn så fungerar inte det och då går det inte att configurera alls.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Har kört den men får roliga fel mess på vissa prog typ torrent prog, + är det så att det är fw som stört nvidias nätverkskort så det har fixat de blåa fina skärmarna? bah isf installerade en annan fw nu och avinstallerade nvidias skit.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Jag har DFI lanparty UT NF4-SLI D, har använt AA sen jag skaffa kortet och aldrig haft några problem. Fungerar utmärkt för mig och jag är nöjd.

Enda problem jag hade var att drivrutinerna för AA som följde med moderkortet inte fungerade, snabb nedladdning av de nyaste löste det.

Permalänk
Medlem

När det hela kom så såg jag positivt på det. Men nu har jag fått såå många varningar om det att nu när jag väl har det (köpte inte pga. AA) så har jag inte testat det.

Citat:

We'd rather swallow a few extra CPU cycles than deal with corrupt downloads, of course. However, we have not yet tested enough with these new drivers to state confidently whether the data corruption problems have been resolved.

These problems have persisted too long into the life of the nForce4 lineup, and the purported fix may be disappointing to those who bought into the initial ActiveArmor hype. NVIDIA says ActiveArmor’s troubles will be fully resolved in its next-gen products. Rest assured we'll be busting out our testing tools to double-check once those products become available.

Vilket uttalande. De säger ju typ rakt ut att de inte orkar bry sig om skiten längre.

Permalänk
Medlem

Installerade en ny burk till en kund i förra veckan. Installerade även Nvidias brandvägg och vips, så blev alla nerladdningar korrupta. Kände inte till detta sedan tidigare då jag alltid haft hårdvarubrandväggar men lösningen här blev att avinstallera NV's brandvägg och köra med WinXP SP2 inbyggda istället. Funkade kalas efter det.

Asus K8N SLI moderkort med AMD X2 4200+ och 2gb TwinMos ram, ett par WD SATA diskar i raid-1.

Permalänk
Medlem

datan blev korruperad??

Inte korrupt då?

Permalänk
Medlem

Forceware sux

kan bara håll med er andra här: man får blue screns och det bara blockar alla program, sedan jag skaffa en ny dator för 1 månadsen och nforce va nytt för mig visste jag inte hur kasst det var och fick formatera dator en extra gång..... brandväggar suger överlag, som tur e har jag det inbyggt i routern

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Tycker det låter väldigt alvarligt. Alla köpare borde få en kompensation t.ex. en licens på mjukvarubrandvägg. Vet hur jobbigt det är då man får en korrupt disk, förlorade massa bilder då jag ominstallerat Win 2000 och glömde att patcha för större hdd. Går att köra chkdsk men det räddar bara en del av filerna. Som tur var hade jag bränt och gett bort bilderna i julklapp till släktingar så de finns kvar.

Permalänk
Discokungen

Kul när man installerar det i mars förra året, ställer in lite saker och sen startar om för det var man tvungen till. Då provar man att surfa i IE, inte fan går det. Provar att gå in i inställningarna till AA men det öppnas i IE och funkar såklart inte heller Efter det har jag aldrig installerat det igen och behöver inte det heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

de skulle ha återinfört soundstorm till nforce.

Permalänk
Avstängd

jag fick blue-screens varannan timme när jag hade på AA. jag frågade här på swec (:)) och alla snälla här förklarade att AA kan skapa problem. efter det avinstallerade jag AA och har aldrig mer använt det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ge oss Soundstorm 2 istället!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd

Köp en router från Netgear istället så får du en utmärkt brandvägg, annars så funkar ju Windows brandvägg helt ok, lite jobbig ibland bara.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it