Intel Conroe prestanda-preview på Anandtech

Permalänk
Medlem

socket 775 som gäller för conroe va ? och chipset 975 har jag förstått eller funkar i945 chipset för denna cpu ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Det blir nytt moderkort för Conroe. Det kan du nog vara säker på.

Permalänk
Medlem

Prototypen kör LGA775 och 975x, men det betyder inte att det inte kommer ett nytt chipset om 6 mån när conroe släpps, XE modellen ska ju förmodligen köra 333MHz FSB och det klarar inte 975x för den delen. Nya moderkort blir det ju varesig de kör med 975X eller ett nytt chipset jo allt ska ju vara nytt även om det bygger på gamla grejer.

Permalänk

undra vad den snabbaste Conroe kommer kosta

man är ju bra sugen nu

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Mods kan ni inte unbanna sledgehammer? Skulle vilja höra vad han har att säga

Han hänger ju på nordicharware nu. Lite kul att se hans komentarer där faktiskt!

http://www.nordichardware.se/forum/kinc-och-crotale-benchhelg...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Han hänger ju på nordicharware nu. Lite kul att se hans komentarer där faktiskt!

http://www.nordichardware.se/forum/kinc-och-crotale-benchhelg...

Vad var det för intressant med den länken? Han var ju saklig och korrekt i allt han sa. Tror han håller sig ganska lugn i det mildare klimatet på NH.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att "googla" runt lite på internet. Sök på "chipset" samt "conroe". Tycker att det framgår mycket tydligt att den kommer att behöva ett chipset som kommer att heta 965.

Kommer att finnas i 4 olika varianter beroende på vilken typ av grafik man väljer.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Det är ju bara att "googla" runt lite på internet. Sök på "chipset" samt "conroe". Tycker att det framgår mycket tydligt att den kommer att behöva ett chipset som kommer att heta 965.

Kommer att finnas i 4 olika varianter beroende på vilken typ av grafik man väljer.

975 kommer att stödja det också.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Har suttit och funderat på en amd burk för 22.000kr nu ett tag, men nu då jag riktigt har tagit tag i detta så blir det att vänta och satsa på en burk då concore kommer. Klarar mig med min nuvarande intel ett tag

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
975 kommer att stödja det också.

Helt korrekt. Du kan köra conroe på en 975 Chipset, skall du kräma ut max prestanda krävs dock en 965 Chipset som har en modifierad voltregulator samt ICH8.:up:

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som har hört något mer än de preliminära priserna som har dykt upp. Jag är lite skeptisk till dessa om man kollar på hur Intel brukar prissätta sina CPUer.

Samma sak med när Conroe + 965 ska komma ut. Något mer än Q3? Juni? Juli?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
undra vad den snabbaste Conroe kommer kosta

man är ju bra sugen nu

Det är en extreme edition (3,33GHz, 1333FSB). Jag antar väl som vanligt: 10 000kr.

Ang. priserna hittade jag det här:

Permalänk
Medlem

frågan är ju i fall man ska köra på en värstig eller köra med två stycken con core undra vad som är bäst

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se om de klockar bra typ en 2.4GHz Conroe @ ~3.5GHz Vore kanske prisvärt

Runt 3000 kr skulle jag nog kunna tänka mig att ge för en Conroe 2.4GHz. Inte direkt så att jag är i behov av att byta ut min Opteron 165:a än iaf

Visa signatur