Windows på Intel Mac nu bekräftat

Permalänk
Melding Plague

Windows på Intel Mac nu bekräftat

<font style="font-size: 10pt"><b>Windows på Intel Mac nu bekräftat</b></font> <small class="small">torsdag 16 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Ända sedan Steve Jobs för snart ett år sedan avslöjade att Apple skulle börja använda x86 Intel-procssorer för kommande Mac-datorer har entusiasterna väntat på att kunna köra Windows-baserade operativsystem på sin Mac. Idag kom så nyheten att signaturen narf2006 vunnit tävlingen <a href="http://www.winxponmac.com/" target="_blank">”Windows XP på en Intel Mac”</a> och prissumman på 13 854 amerikanska dollar.
<br />
<br />På samma sida kan man <a href="http://www.winxponmac.com/download/" target="_blank">ladda hem</a> (servrarna är dock överbelastade) lösningen, hur den fungerar rent tekniskt är i dagsläget oklart. Den uppges dock fungera fint både på Imac, Mac Mini och Macbook Pro. Även <a href="http://youtube.com/watch?v=4ARyOPN35as" target="_blank">en film</a> på spektaklet finns.
<br />
<br />Detta är givetvis en glädjande nyhet för alla Mac-användare som nu även kan använda programutbudet (läs: spel) som finns till Windows. Kan detta få folk som tidigare ratat Mac på grund av programutbudet att tänka om?
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är all övrig hårdvara kompatibel med XP tro?

Visa signatur

/Spec

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som det, men man vet aldrig...tror vi får vänta tills all information om "hacket" släpps...

//Lazaruz

Permalänk
Medlem

Drivrutiner och sånt? Alltså kommer spel att rulla eller fungerar bara winmiljö precis som en nyinstalerad dator utan drivrutiner.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk

we like.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Lösningen består troligtvis av ett gäng drivare för EFI som emulerar en miljö som Windows känner igen och på så sätt kan boota. En snubbe som deltog i samma tävling men inte vann beskriver på sin hemsida hur han gick tillväga.

http://daemons.net/~clay/index.php/2006/03/15/dual-booting-wi...

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Frågan är: vill man verkligen köra windows på sin Mac? borde man inte lika gärna kunna köpa en vanlig dator? MAC'arna brukar väl vara i dyraste laget, är det värt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Frågan är: vill man verkligen köra windows på sin Mac? borde man inte lika gärna kunna köpa en vanlig dator? MAC'arna brukar väl vara i dyraste laget, är det värt det?

varför skulle man inte göra det? Om man redan har eller tänker köpa mac.

Jag funderar själv på en macbook pro i höst.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

polygon5: Om man vill spela så kan man ju köra med två operativsystem. Använda XP endast för spel, som det står i nyheten.

Permalänk
Medlem

Underbart!!! NU blir det att gå ner och köpa mig en iMac eller mac mini...
Aldrig mer PC! Underbart!!!! Weeei

Permalänk
Hedersmedlem

Precis, hårdvaran är standard PC-hårdvara egentligen, bara det att det saknar BIOS. När man väl fått Windows och drivrutinerna att ta över är det inga problem, det svåra är att komma dit.

Så det gäller att göra ett eget BIOS som funkar med hårdvaran, ladda det genom EFI och sen försöka boota Windows när den är på plats.

EDIT: Nu kanske fler vågar köpa en Mac när de inte är fast med OS X på sin nya fina dator ifall det skulle visa sig att de inte gillar det.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Går Mac att uppgradera överhuvudtaget? Finns det nån "överklockningskultur"?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Inget illa om Mac så men det är faktiskt sjukt höga priser om man ser till vad det är för hårdvara i dem egentligen. Visst de är sjukt snyggare än de flesta PC lösningar och byggda på ett mer grundligt sätt men tycker ändå inte det är värt priset än även om det skulle se fint ut i hemmet.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Frågan är: vill man verkligen köra windows på sin Mac? borde man inte lika gärna kunna köpa en vanlig dator? MAC'arna brukar väl vara i dyraste laget, är det värt det?

wtf dedär e min avatar han har.. jag känner mig kopierad

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem

we like this

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Går Mac att uppgradera överhuvudtaget? Finns det nån "överklockningskultur"?

klart som gatan! allt går att överklocka!

http://www.xlr8yourmac.com/systems/Dual_533_overclock/dual_g4...

Permalänk
Medlem

Mjo detta är ju väldigt bra! Några saker att tänka på dock:
- Man måste använda en annan PC med Windows XP Pro Sp 2 för att fixa det.
- Man måste ha Nero Burning ROM (som kostar men finns som trial) eller annat program.
- Än så länge funkar det bara för iMac 17 " och MacBook Pro men ska snart även funka för Mac Mini och iMac 20 ".
- Det finns drivrutiner för ATI 1600 men man vet inte om de funkar till Windows eftersom de är "Mac drivrutiner" men detta kommer fixas fort.
- Än så länge kommer man alltså inte kunna fixa XP Home Edition men snart troligen.

Detta är ju intressant, kanske provar sen vem vet. Men det som också vore intressant är att köra Windows Vista på en Mac.

Kul att man då kommer kunna köra windowsspel och windowsprogram på Macen.

Kolla in tråden jag gjort här http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57004... där vi pratar lite om det.

Permalänk
Medlem

Det finns tydligen drivrutiner till det mesta, det enda som jag har läst saknades var drivrutinerna till Mac minins trådlösa nätverk, annars ska allt fungera.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

känns som man går mot strömmen här men...
me do not like...

i min bok så blir mac+intel+XP = PC, och då köper jag ju hellre delar och bygger själv, blir antingen billigare för jämlik prestanda eller bättre för samma kostnad... Visst är Macs design nått helt fantastiskt snygg, men det går att fixa med ett lianli och lite moddar också...

Nej, en mac ska va en mac, OSX och allt!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man skaffar väl inte en svindyr MAC för att kör Winows på?!

Andra hållet måste vara mer prisvärt - köra OS X Tiger på svinbillig PC.

Länk till download kanske?

Någon?

Permalänk
Medlem

ehh jaha?
varför skulla man gå och köpa en svin dyr mac med dålig hårdvara i för att sedan installera windows xp på den?
Kan man ju lika gärna köpa en riktig pc istället med betydligt snabbare hårdvara i för en billigare peng...

Det som skulle vara kul är ju att köra mac os x på en pc istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyProx
ehh jaha?
varför skulla man gå och köpa en svin dyr mac med dålig hårdvara i för att sedan installera windows xp på den?
Kan man ju lika gärna köpa en riktig pc istället med betydligt snabbare hårdvara i för en billigare peng...

Det som skulle vara kul är ju att köra mac os x på en pc istället...

För att man gillar Mac OS X, för att man gillar designen. Sen så skiljer det faktiskt inte så fruktansvärt mycket i pris.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Ni flesta missar att det inte nog kommer att användas att uteslutande köra Windows utan Windows XP endast för alla de spel som endast släpps dit, vilket är mångas argument för varför de står över att köpa en Mac, de spelar för mycket.
Ingen är nog så korkad att de faktiskt helt byter ut Mac OS X emot Windows

Permalänk
Medlem

Men fattar ni inte? Man kanske har eller köper en Mac för man tycker om Macen och Mac OS X, men det kanske finns program och spel bara för Windows man vill köra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ni flesta missar att det inte nog kommer att användas att uteslutande köra Windows utan Windows XP endast för alla de spel som endast släpps dit, vilket är mångas argument för varför de står över att köpa en Mac, de spelar för mycket.
Ingen är nog så korkad att de faktiskt helt byter ut Mac OS X emot Windows

Enligt mig är det bara idioti. Varför ens köra båda OS på en mac?

Det är dessutom helt ologiskt, och orimligt. Okej, man använder Win XP till att spela spel och OS X till allt annat? Vi antar att alla som spelar spel kör redan Win XP på en PC dator. Så nu kommer det Intel baserade Mac datorer som man kan köra Windows XP på. Vad gör man då? Springer och köper en Mac? Varför i helvete ska man köpa en Mac för, när man redan har en fungerande Win XP maskin? Bara för att kunna köra Windows XP på en Mac?...trots att man redan kör Win XP på en PC? Det är fullständigt absurt! De som köper Mac gör det i första hand för att de behöver en välfungerande maskin till grafisk design, videobehandling och diverse audio tillämpningar, och inte till att spela Quake eller CS med.

En Mac är den ultimata arbetsmaskin till estetiska yrken, och det har den alltid varit. Därför har den också kretivt tilltalande design som inspirerar. Känslan av att sitta vid en Mac och arbeta med musik är inte den samma som att sitta vid en tråkig grå PC låda som bara påverkar det kreativa arbetet negativt. Men det är i första hand på grund av den goda prestanda i kreativa tillämpningar som man väljer att köpa en Mac.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Skitbra. Men fan vad folk gnäller? Bara att dualboota ju. Nästa gång man ska köpa en dator, men vill fortfarande spela, så kan man nu välja en Mac.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Enligt mig är det bara idioti. Varför ens köra båda OS på en mac?

Det är dessutom helt ologiskt, och orimligt. Okej, man använder Win XP till att spela spel och OS X till allt annat? Vi antar att alla som spelar spel kör redan Win XP på en PC dator. Så nu kommer det Intel baserade Mac datorer som man kan köra Windows XP på. Vad gör man då? Springer och köper en Mac? Varför i helvete ska man köpa en Mac för, när man redan har en fungerande Win XP maskin? Bara för att kunna köra Windows XP på en Mac?...trots att man redan kör Win XP på en PC? Det är fullständigt absurt! De som köper Mac gör det i första hand för att de behöver en välfungerande maskin till grafisk design, videobehandling och diverse audio tillämpningar, och inte till att spela Quake eller CS med.

En Mac är den ultimata arbetsmaskin till estetiska yrken, och det har den alltid varit. Därför har den också kretivt tilltalande design som inspirerar. Känslan av att sitta vid en Mac och arbeta med musik är inte den samma som att sitta vid en tråkig grå PC låda som bara påverkar det kreativa arbetet negativt. Men det är i första hand på grund av den goda prestanda i kreativa tillämpningar som man väljer att köpa en Mac.

Och alla kreativa människor avskyr förstås att spela datorspel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
känns som man går mot strömmen här men...
me do not like...

i min bok så blir mac+intel+XP = PC, och då köper jag ju hellre delar och bygger själv, blir antingen billigare för jämlik prestanda eller bättre för samma kostnad... Visst är Macs design nått helt fantastiskt snygg, men det går att fixa med ett lianli och lite moddar också...

Nej, en mac ska va en mac, OSX och allt!

Läs detta, http://www.overclockers.com/tips00925/
en mac är redan pc.

Permalänk

Kommer här som en totalt oventande lite människa.
Jag vetinte dom faktiska anledningarna till att man kör mac är men vad jag ser och vet så är det för att man gillar mac OS X och utformnigen rent estetiskt.
Varför vill man då köra Win Xp på en mac burk? Är det inte lättare att installera OS X på en vanlig pc och skaffa en snyggare låda? Känns som att det är att kasta pengarna i sjön om man instalerar Wn Xp på en mac. Vad har kvar lixom?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----