Permalänk
Medlem

men asså har datorer känslor eller, för annars känns de ju inte så mkt när dom dör?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Håller med, det är förbannat irriterande.

Jag har sett flera stycken datorer på skroten med 1ghz 256mb ram osv. Dom duger ju gott till en server!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
sj får du gärna ge något till mig behöver allt av vikt ovärde..

den dagen jag får för mig och kasta allt kan jag komma ihåg att du ville ha lite skräp.. då kommer det säkert stå en fylld kontainer utanför din dörr... :/ (har väldigt långa fingrar och sparar gärna på sånt jag knappast kommer behöva )

Visa signatur

<3

Permalänk

Skulle ju vara kul om man kunde ta något någongång, men är det någon risk för att dom upptäcker att man tar något? Brukar det vara mycket folk som jobbar på en sån återvinningscentral?

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Min morsa som jobbar på försäkringskassan brukar få erbjudande via deras mail.
Då brukar hon skriva ut mailet till mig, och ibland kan man få riktigt bra datorer för under 500 kronor.

Visst, de kanske inte är så bra för spel, men om man piffar upp de med ett nytt grafikkort så kommer det funka bra.

EDIT: Glömde nämna skärmarna. 17" och 19" Tft skärmar slumpas också ut för några hundralappar ett par gånger om året.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Hmm, min moster jobbar på Försäkringskassan och dom skulle sälja ut lite datorer nu och självklart är man på det. Men hmm, sant det där med skärmarna för dom priserna?!? Give me!

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk

Ja, ta och slumpa hit en skärm eller tio vid nästa tillfälle då!

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

Jaa, en skärm hade inte varit fel
(Tittar med lömsk blick på min 15" Crt)

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Säger bara....
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47466&highlight=

Jag saknar faktiskt ord:(

Sunt förnuft borde i vissa fall gå före lagar..

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk

Snyft! Jag dör av sorg. Gubbarna på soptippen hotar med stryk om man ger sig på deras elektronikcontainer.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk

jag hittade en 800 mhz helt fungerande delldator som jag gav till min syrra på tippen

Permalänk
Medlem

Om man tar med lite gott fikabröd till gubbarna på tippen och lovar att man kommer tillbaka med dom grejerna man inte behöver, så brukar man få plocka lite.
Funkar för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shino_san
jag hittade en 800 mhz helt fungerande delldator som jag gav till min syrra på tippen

Bor din syrra på tippen? :S

Visa signatur
Permalänk

ROFLOL - PÅ RIKTIGT!!!

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

På tal om slöseri: när stormen gudrun drog igenom sydsverige för nåt år sedan så blev det översvämmning nere i hamnen där alla nya fina bilar står uppställda(i Halmstad). Ca 3 dm havsvatten fyllde nästan hela ytan där bilarna stod. Vad tror ni hände med bilarna? Allt skrotades, varenda bil (ca tusen st). Jag vet att en utav skolorna i Halmstad som bedriver fordonsutbildning ansökte om att få köpa en eller 2 st för att ha i utbildningssyfte men icke!

Audi och VW som dom flesta bilarna tillhörde sade bestämt nej med anledningen att dom tyckte bilarna va fukt skadade och kunde inte garantera att elsystemet fungerade som det skulle och ville därför aldrig ha ut en enda av bilarna på vägarna då det kunde få punga ut med stora summor i stämmningar och liknande om olyckor orsakades av fel dom visste om, i detta fallet fukt skador på elsystemet. Det sjuka i hela historien är att vissa av bilarna som stod där fick inte känna på nåt havsvatten alls utan det enda dom utsattes för var lite vind och vanligt svenskt regn (precis som vanligt). Men beslutet var att alla skulle skrotas, dom ville inte ta någar risker.
Skolan som ville köpa bilarna försäkrade att bilarna aldrig skulle få känna på svenska vägar utan skulle endast befinnas sig i verkstad för demontering och montering i utlärningssyfte, men dom tyska biljättarna vägrade.
Summan av kardemumman blev att samtliga bilar slaktades helt och hållet och ett par lokala skrotfirmor sägs ha gjort en massa deg på affären.
Men eftersom jag har en polare som jobbar i hamnen fick jag höra att sista dan bilarna stod uppställda innan dom skulle iväg på slakt så försvann det en hel del fälgar och hjul, vissa av Audi modellerna som skulle skrotas var visst ganska high-end och hade 18 tums fälgar med fina Pirelli däck original.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Säger bara....
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47466&highlight=

precis, satt o grät i en vecka när jag hade läst den tråden...

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Såg den där länken en gång och klickade på den förra veckan på 64bits, jag vågar inte klicka igen jag blir så rädd för att min egen dator skulle slaktas.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Gubbar, sluta vara löjliga nu.

Säger "the cirlce of life" er något? Återvinning är en stor del i att få varor billigare (inte nödvändtigtvis datordelar) och ett utmärkt sätt att inte få ut skiten i miljön.

Ni skriver ju alla här, och jag tvivlar på att någon av erinte har en egen (bra) dator som i alla lägen slår en sån "tipp-dator". Sluta tråna efter mer och var nöjda med det ni har.

Tänk på barnen i Afrika!

:D:D:D

Permalänk

Men wääääääääääääähhh. Jag skulle aldrig klara av att skrota grejorna i 64-bittråden.

"No way man, i aint gonna do it!"

Permalänk
Medlem

Sånt här skit är oundvikligt så länge humanister är röstberättigade
Nä tack, kräv en tekniskt ingenjörsutbildning på vartenda politiker så kanske man kommit någonvart.

Permalänk

CSM101: Om du tänker så mycket på barnen i Afrika, vore det inte bättre att ge grejerna till dem istället för att smälta ihop allt till en hög?! Och kom inte och säg att återvinning är bra för miljön. Återvinning är bra för miljön som en sista utväg, när INGEN vill ha grejerna längre eller när de gått sönder...

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
CSM101: Om du tänker så mycket på barnen i Afrika, vore det inte bättre att ge grejerna till dem istället för att smälta ihop allt till en hög?! Och kom inte och säg att återvinning är bra för miljön. Återvinning är bra för miljön som en sista utväg, när INGEN vill ha grejerna längre eller när de gått sönder...

Humorn är uppäten av en björn ser jag...

Edit: Återvinning ÄR bra för miljön. Och Företagen som skrotar sina datorer _vill_ inte ha dem längre, vilket du skrev var en anledning till återvinning.

Permalänk

Nja, nu sa jag faktiskt INGEN, och inte företagen som slänger grejerna

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

Men enda anledningen till att ni vill ha dem är ju enbart för at de är gratis ju, inte köper ni såna datorer från datorbutiken o alla de andra ju

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Sånt här skit är oundvikligt så länge humanister är röstberättigade
Nä tack, kräv en tekniskt ingenjörsutbildning på vartenda politiker så kanske man kommit någonvart.

mycket bra sagt, håller med

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Jag hatar sånt trams.

Ett annat exempel är på pappas jobb. De bytte ut alla datorer. Alla gamla datorer låg på en pall snyggt staplade och jag tänkte, "Ohh YEAH" och knatade in till chefen och fråga om jag fick ta. Lång näsa fick man, man får inte ta av dem för de ska tas om hand. Jaha, sa jag. Vad händer med dem då? De slängs sa han. Men då kan väll jag få ta sa jag. Men nähä det gick minsann inte för de hade nått jävla avtal och sån skit, så de fick verkligen inte lämna ut det hur som helst. Det var minsann miljöfarligt. Senare komm det en stor lastbil och kastade allt i en container. Jag led

Exakt likadant på min farsas jobb.
Ca 20st gamla dell/hp burkar slängdes upp på lastpallar o sedan iväg
Ibland blir man bara för sur på IT-sverige.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Säger bara....
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47466&highlight=

Nee fy fan!

Rest In Peace enmassafinadatordelarsomjagskullekunnabyggaettx-antaldatorerochservrarav!

Btw;Ngn som har lite gamla datordelar liggande som man kunde få för en (väldigt)bra peng/gratis? Vill bygga en liten server nämligen, men har inga pengar

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Själv så sitter jag på en amd socket A på 1400mhz med 2x256 sdram pc133 och Matsonic MS8308E med inbyggd graffe och två diskar på 3,5gb st och ett nätagg på 250w... och allt är från tippen och funkar bra till det mästa

Permalänk
Medlem

Haha!
Hittade en gammal Powerbook 170 eller något sådant.
50 mb hdd.
Funkade fin fint, inget batteri dock så jag görde med mig förstärkar strömkabel.
Brände den nästan.
Sen slog jag sönder datorn.
Mycket dumt gjort.
Förlåt

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Haha!
Hittade en gammal Powerbook 170 eller något sådant.
50 mb hdd.
Funkade fin fint, inget batteri dock så jag görde med mig förstärkar strömkabel.
Brände den nästan.
Sen slog jag sönder datorn.
Mycket dumt gjort.
Förlåt

hehe problem med aggressioner? ahahahah. gött e det