Permalänk
Medlem

Jag har också stor tur när det gäller snälla skrotgubbar

Brukar få knata runt och roffa åt mig det mesta, sen visar jag upp det och ber om ett pris. Två förstärkare, en 17" monitor, en 15" monitor, två högtalarlådor, en snygg lampa, och en dvd-läsare för 200kr

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

hmm du kan burna in där med bilen fort som fan slänga in Datorerna i bagaget,sen inan du drar där ifrån så spränger du sopp gubbarnas fika ställe med en Rocket launcher sen skriker du payback's a bitch och skrattar som en maniac mohahaha.

Eller så åker du ditt bara med nått som du ska slänga sen när dom inte kollar slänger du in Datorerna i bilen...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Säger bara....
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47466&highlight=

Usch, jag mår illa...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Har en polare som brukar åka förbi elgiganten lite då o då

En gång hittade han en splitterny 19" tft skärm till datorn, stod en lapp (glapp i kabel), jag lödde om den åt honom och den funkar än idag

Bara för nån vecka sen kom han hem med en 32" wide tv

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
vi får in ett hundratal datorer om dan som går till destruktion, gissa om några "kommit bort" på vägen, men om 1 st till kommer bort polis anmäls vi, lite tråkigt, datorerna som förstörs är:
P4or mellan 2-3ghz
400mhz ddr 512mb ram
runt 50gigs diskar.
scysta skärmar och skrivare förstörs oxå, tråkigt fattar inte varför?

Vem märker om några komponenter skulle försvinna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Säger bara....
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47466&highlight=

DearGod
det svider att se det där j*vla Mördare...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Det är lite lustigt, skolorna säger att de inte får nog med pengar av staten för att köpa in datorer. Sen så ser man de här bilderna.... Varför inte göra något nyttigt av dom? Kommer ihåg när man var sisådär 10-11 år och satt o spelade quake och doom på skolans datorer med lagg o skit. Med de där 6600/6800 grafikorten kan dagens skolbarn slippa uppleva lagg i spel. Ge skiten till skolorna i stället, hårddiskarna och annat material som lagrar info kan de ju skrota men resten är det ju värde i.

Permalänk
Medlem

Jag blirså jävla arg. Att man inte får sälja moderkort o cpu osv är ju bara löjligt! jag har för mig att det har o göra med att man riskerar att mätta begagnatmarknaden ännu mer om man säljer allla dessa saker, men det är ju så IDIOTISKT att slösa naturresurser på det viset! Ge bort det till skolor eller vad som helst, men släng inte det! GRRRR

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Det där är häleri och väldigt olagligt, samt strider det även mot Sweclockers regler.

Ville bara påpeka det.

EDIT: Oops, jag misstolkade visst det där. Tack Cenzar, och ursäkta gOry.

Jupp jag vet, men de va inte så att jag snodde de för de kröp i fingrarna, de va en kille där som jobba som sa att jag "ser inte" ifall du vill ta nått. Så tog jag ett par nätverkskort som satt i trashade bärbara datorer.

Permalänk

Ja håller med helt till fullo att detta är riktigt fel, man blir riktigt blöt i ögat när man ser folk slänga BRA fungerande burkar på tippen. Men en del har juh ingen anning vad som går att göra med datorhårdvara. Men de är klart man förstår de här med att de finns konfidentiellt skit på hårddiskar, och att sånt inte får komma ut. När ja gick i 2an på gymnasiet hade de varit och plockat hem en massa skit från hagbytippen i väsby. Kan ju säga att ingen disk var formaterad. På en av diskarna hittade de massa viktiga ritningar och skit, de stod även att ritningarna va hemliga och att de inte får spridas på nått sätt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det finns ju trotts allt 2 ord: "Fattigdom" och "U-land" Där finns ju en del hål att fylla om man säger så, men att slänga det och sen gnälla på att oljan börjar ta slut? Det är väl klart som f*n att den gör det, all olja går ju åt till att tillverka nya datorprylar!
Tragiskt... :'(

(kanske Lite överdrift, men så anser jag att det är)

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk

Den tragiska sanningen är att en marknad där alla företagsdatorer återanvändes skulle skada nytillverkningen. Det är bara att inse att vi är inne i den anglosaxisk-japanska slitosläng-eran. Det är ju av samma anledning tillverkare klockar ner processorer för att sälja dem billigare. Tillverkningskostnaden är i princip densamma.

De stora tillverkarna slänger t.om. sina egna lager av nya datorer när en ny modell ska komma ut. Hörde av en kompis, kompis, kusins, kompis, svärfars, farfars, tandläkares, kompis att IBM slängde flera tusen datorer när de bytte namn till vad datorerna heter nu...

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

I min skola slängs datorer lite då och då, vi har en egen elektronik skrot.
Dit får man gå och plocka på sig delar när det väl finns en dator där, kanske en gång i månaden, bara man ber om lov först så är det lugnt. Det dem gör med sina hårddiskar är att bara slå ett stort hål på hårddisken med hammare

Senast tog jag en cd läsare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Det är lite lustigt, skolorna säger att de inte får nog med pengar av staten för att köpa in datorer. Sen så ser man de här bilderna.... Varför inte göra något nyttigt av dom? Kommer ihåg när man var sisådär 10-11 år och satt o spelade quake och doom på skolans datorer med lagg o skit. Med de där 6600/6800 grafikorten kan dagens skolbarn slippa uppleva lagg i spel. Ge skiten till skolorna i stället, hårddiskarna och annat material som lagrar info kan de ju skrota men resten är det ju värde i.

Hahaha töntigaste inlägget någonsin.
Vilken bra idé! Vi gör barnens datorer till spelmaskiner så dom kan spela i skolan!!!

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CUBErt
Hahaha töntigaste inlägget någonsin.
Vilken bra idé! Vi gör barnens datorer till spelmaskiner så dom kan spela i skolan!!!

Jag ser inget fel i det. Nu menar jag inte att man ska spela under lektionstid, men under raster och håltimmar. Det är väl ändå bättre att spela än att smygröka utanför Shell, inte sant?

Jag brukar åka bort till en miljöstation ibland och kika bland elektronikskroten, ibland hittar man bra saker men mest är det 200-500mhz:are. Har även fått tag i några gig sdram sammanlagt
Men sedan bytte personal så vågar jag inte gräva för mycket bland datorerna, den nya killen verkar riktigt grinig.

Permalänk

man vill ju slå till någon när jag ser sånt här.. den som har skrivit reglen som att skrota sånna saker är säkert 120 år gammal och levda när man återvinnde smidesjärn... ganska onödigt att kasta fullt fungerande saker som skulle kunna användas 5-10 år till..
jag måste bli superkompis med han som har hand om datorerna på skolan, han har typ 30 st 20-50 gig hårddiskar liggandes i ett rum, alla skall skrotas. jag frågad om jag kunde få några men han så att jag inte kunde ta några bara för att han trodde att jag bara skulle slänga runt dom i skolan och att jag inte skulle använda dom... det går säkert att muta honom

Permalänk

Alså sikka kött!!
Att slänga sådana delar...e borde vara straffbart!
Hursomhelst när i ändå håller på måstej ag berätta en sak som hände igår. Jag praoar på ett dataföretag. De skulle slänga lite datorer. Så jag fick:
2 stycken p4 på 2ghz
1gb Rambus

I princip en hel dator (utna hdd dock) + massa mer

Om fler människor gjorde så skulle denna värld vara ett mycket trevligare ställe.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Säg bara vart jag kan "sno grejer som folk har slängt" så fixar jag hella containern

Permalänk
Medlem

Gråter blod när jag läser allt detta, jag köper att man inte ska få ta hårddiskarna, det e nästan självklart.

MEN RESTEN BORDE MAN KUNNA FÅ TA. KOM IGEN SVERIGE!

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem

Anledningen till att företag och diverse organisationer sänder burkar på destruktion istället för att "ger bort" eller säljer dem är att det är en mer kostnad för dem.

Har för mig att det är mestadels skatt, men det består även av en massa skumma avgifter. Ibland kan man ju fundera om alla "plast" lagar motarbetar välfärdsstaten? :S

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Det är ju sopor!

Bara man inte tar infromation(hårddisken) så tycker jag att man borde få ta vad man vill!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

tycker det är slöseri men sen så är det ju bättre att kunna få bättre saker av sämmre saker så att säga dock så kanske ett stortföretag kunde gå in och bara köpa alla varor förutom hddsen och sen säljavidare.. skulle nog bli något men det kostar som sagt för mycket med dessa lagar vi har

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Där jag bor kan man bara gå igenom ett stängsel så är man inne

Visa signatur

över och ut

Permalänk

CUBErt, jag undrar men som är tönt egentligen, trodde du att jag var seriös när jag sade det. Det jag menade var att man kunde ge datorerna till skolor som har inriktning på design, datorkunskap och 3d inte att något litet dagis skulle få det.

Permalänk

jo det hade varit bra i skolan där vi ska börja exprimentera lite de som ite kan vill säga ibland är en normal villa källare fylld med gårdagens datorer och ibland så finns det inte tillräkligt med att ens en halvklass kan få igång en dator.. dock så tror jag att skolan har kontrakt med de störreföretagen i stan osv

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Var nyss på tippen här i komunen. Jag hittade en P4 Socket 423 Med Cpu 1.4, 512 RAM och ett GeForce 5700 + mobo .Allt fungerade!

Men jag vart lite ledsen då "Bossen" på tippen hade väntat på mig en vecka tidigare, men då jag inte kom så hade han skicka iväg alla elektronik delar

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

vi lever i en konstig värld, allt gammalt eller trasigt kastas ofta många bryr sig inte ens om att kolla vad felet kan vara, kan ju vara så enkelt som en säkring.

den bästa jag vet va en som hade problem med sin dator: han kunde inte mejla med den. vet ni vad han gjorde? jo han slängde datorn och köpte en ny *!!!!!!!!!!!*
hej sjukt om jag får säga det. "oj dvd spelaren fungerar inte, kasta, vi köper en ny!"....

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Ja fast värre, eftersom en trasig DVD iaf är ett hårdvaruproblem. Att det inte går att mejla beror på en eller flera trasiga användare

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

Ursäkta uttrycket, men ZOMG!!!111

Jävlar. Man kanske skulle bli lite bundis med någon på skroten. Var ligger den närmsta här i Stockholm?

Jag får nog ta mig i kragen och hiva iväg ett mail till det organet som håller i det här med skrotupplag. Kolla vad i hela friden de tänker med. Om det är för privat bruk utan ekonomisk vinning (förutom de pengar man sparar, men det har väl aldrig varit olagligt att spara pengar?) så borde det ju gå bra. Scheisse.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!