AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz klarar inte 4st minnesmoduler

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz klarar inte 4st minnesmoduler

Någon som har haft samma problem som mig?
CPUn värkar inte kunna hantera 4st minnesmoduler.

Alla är av samma modell och tillvärkare.
Har sänkt Mhz men det blir ändå black screen vid start.
2st i Dual channel går bra, men såfort jag stoppar i de 2 andra så blir det black screen igen.

Någon som har haft samma problem som mig och vet hur jag ska lösa det?

Hela historian om problemet (för er som orkar läsa)

Har detta mobo:

ECS Extreme KN1 SLI Lite, nForce4 SLI, Socket-939, GbLAN, ATX, SATAII, PCI-Ex16

Dessa minnen:

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
(4x512mb)

Såhär står det i manualen:

Jag hade velat att köra med 4st 512mb minnen men det värkar inte fungera.

Testat detta

  • Clearat CMOS.

  • Flashat med nyaste update.

  • Testat kört med alla minneskort.

  • Testat kört med 2st minneskort (dual channel) i dimm1&3 (fungerar)

  • Testat varje minne för sig i dimm1 (fungerar)

  • Ökat voltantalet

  • Ändrat timings osv.

Dessa inställningar har jag testat innan jag satt i 4st minnesmoduler:

Har testkört memtest och får inga fel, står dock att det är 64-bits minnen och i manualen i Table B på så står det att den inte supportar 4st minnesmoduler och i 128-bits så går det att ha 4st.

Vet inte vad 64-bits och 128-bits har för funktion i detta...

De senaste dagarna har allting varit en ren soppa och jag vet inte hur jag ska gå tillväga.

Har haft mailkontakt med Komplett och i deras senaste mail skrev de såhär:

Citat:

Har just nu kört ett test på denna plattform.

Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315841
Processor: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307203
Minnen: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118737

Minnena skör i: 2.5 3 3 7 i 166MHz (333MHz) automatiskt.

Vi använde oss av ett Fortron Source nätaggregat på 550W men det skall inte ha någon betydelse.

Så moderkortet kör med samma chipset nForce4 Samma processor med samma kärna, men högre klockfrekvens.
4st minnesmoduler av samma sort som du har.

Fungerar felfritt för oss. Så denna konfiguration bör fungera för dig med.
Konstligt att även ECS säger att deras moderkort inte klarar av detta?

Men om du väljer att skicka in grejerna för test så bör du skicka moderkortet minnesmodulerna samt processorn så att vi kan testa ditt system ordentligt.

De har iof inte testat med exakt samma CPU och mobo men dem fick det att fungera med dem inställningarna...

Vad tycker ni jag ska göra?

Finns det någon lösning på detta eviga problem?

Snälla hjälp :D.

Permalänk

hmm... vet ärligt talat inte vad som kan vara fel, men jag har svårt
att tro att din CPU inte klarar av minnesmodulerna så länge du inte
t.ex. har olika minnestillverkare till dina minnen, det är inte särskilt bra
att blanda enligt min erfarenhet.

Visa signatur

x64-system äger :)

Permalänk
Medlem

Varje minne är 64 bitar, därför kör man dem parallellt för att uppnå 128 bitar (dual channel). Samtliga moderkort jag känner till (frånsett MSI) ska man sätta minnena färgvis för att få dual channel.

1&3 på detta moderkort är INTE dual channel, utan single channel. Om datorn inte på något sätt startar med minne i slot 2 eller 4 kan det vara den sekundära minneskanalen som är trasig i processorn.

Minneskontrollern sitter i processorn, och uppdateras ständigt. Har du en äldre 3000+ så klarar den inte samma timings som en nyare, som den 3500 venice som komplett körde med.

Pröva att ändra siffrorna nedanför 166MHz till 3, 8, 4 resp 4.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag e superny på att bygga datorer och detta var det första problemet jag stötte på. Mitt system kan ni läsa i nerkant och anledningen till att jag "bara" har 2x1024 är att datorn helt enkelt vägrade starta med 4 stickor.

När jag lämnade in datorn till en förstå-sig-påare så körde vi lite felsökning och hittade till slut att det berodde på minnena och dess placering.
(Alla stickor är 1024 kingston med minne på båda sidor)

4 och 3 stickor startar ej. 2 gick bra. Satte vi ist i ett 512MB med minne på en sida i slot 3 startar den också. Sannolikt startar den med en fjärde sticka av samma 512MB-modell.

Jag skall uppdatera min bios och sedan testa med mina 4 igen. Kanske får jag byta ut mina extra 1024-stickor mot 512 med minnen på en sida. Datorn funkar iallafall nu men jag har en massa andra problem som jag söker svar på bland trådarna här och det var så jag hittade denna och tänkte dela med mig av mina få, men färska erfarenheter.

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z77, IC i5 3570K, ASUS GTX670-DC2-2GD5, Corsair Dominatior Platinum 2x8GB, Corsair AX-750, Antec H2O Kühler

Permalänk
Medlem

Hoj!
Jag vet att man kanske ska se tråden som död, men jag ger mig in här ändå då jag har exakt samma problem. Har nästan samma grejor oxå:

Ecs KN1 Lite
AMD 64 3500+ med Venice kärna
4*Corsair CMX512-3200C2

Har oxå flashat bios till senaste o testat i princip allt jag kan.
Hur som helst så krashade mitt win. när jag bytte låda, och när jag installerade på nytt på tvär dog installatioen precis innan man får välja att göra ny installation/reparera gamla installtionen.

Fick blue screen som menade på Unmountable_boot_volume, lr på att jag inte hade tillräckligt med diskutrymme för det här. =/
Vart lite lätt förtvivlad efter det här o fick returnera mobot till komplett som inte hitta ngt fel.
Och givetvis så gick det ju inte att få ngt vettigt ur dem om hur de hade gjort testerna, men när jag fick tillbaka kortet så kunde jag iaf konstatera att dom hade testat med en minnesmodul.

Jag har oxå fyra minnesmoduler, och så fort jag kör dual channel så krashar datorn efter ~1 min. Den fungerar om jag har 2st stickor, inte i dual då.

Har kört några tester, bla stressprime vilket efter ett tag med 2st minnesmoduler börjar strejka och säger så här:

"Type: Blend - stress CPU and RAM Min: 8 Max: 4096 InPlace: No Mem: 766 Time: 15
CPU: 2211MHz FSB: 201MHz [201MHz x 11.0 est.]
2007-01-17 23:23 Beginning a continuous self-test to check your computer.
Press Stop to end this test.
Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using 1024K FFT length.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Torture Test ran 6 minutes 3 seconds - 1 errors, 0 warnings.
Execution halted."

[QUOTE]

1&3 på detta moderkort är INTE dual channel, utan single channel. Om datorn inte på något sätt startar med minne i slot 2 eller 4 kan det vara den sekundära minneskanalen som är trasig i processorn.

Minneskontrollern sitter i processorn, och uppdateras ständigt. Har du en äldre 3000+ så klarar den inte samma timings som en nyare, som den 3500 venice som komplett körde med.

Pröva att ändra siffrorna nedanför 166MHz till 3, 8, 4 resp 4.

[/QUOTE]

Det här med sekundära minneskanalen låter jävligt jobbigt. Kan man köra ngt test för det här utan att byta prolle lr?
Är det möjligt att den sekundära minneskanlen har pajjat utan att ngt annat har havererat?
Jag menar, jag har kört med dual channel, 4st stickor ända fram tills jag bytte låda o allt havererade, så det borde väll inte kunna vara att det skulle vara ngt med timingsen som bråkar, som jag inte har pillrat på.

Tacksam för svar

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad som var problemet men CPUn blev faktiskt trasig efter 2 veckor. Den körde jag en RMA på.

Böt sedan ut mobot pga jag ville ha ett värre.
När det gäller minnesmodulerna så trodde tillvärkaren att det skulle fungera om man ställde in Tras, Trcd & Trp manuellt eftersom det skulle dra mer ström med 4 minnesmoduler.

Enligt manualen ska det gå att använda 4 minnesmoduler...

Bästa är att maila Corsair så som jag gjorde.
Var så längesedan nu och har varken mailen eller något minne utav det...

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har exakt samma fel när jag kör med K8N Neo2 mobo + A64 3200+ och fyra minnesmoduler inkopplade.
Jag hade två sen tidigare, sedan köpte jag två till, men det fungerar ej.

Har testat så att alla minnen och minnesplatser fungerar, testat sänka minnesklockan till 100mhz (org. = 200) i BIOS.

EDIT:

Uppgraderade till nyaste BIOSen och det verkar fungera ok nu.
Problemet är nu att Windows inte visar all minne (visar bara 1.5gig utav 2), fastän CPU-Z visar korrekt

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester @ 4100+(2.6ghz) med Zalman 7000b | 2x 512mb Kingston PC3200 HyperX | MSI K8N Neo2 Platinum |
GeForce Leadtek 6800LE (12/6 pipes & 1,4v mod) @ 395/890 med NV Silencer 5 | 60gb + 120gb WDC SATA

Permalänk

är det inte så att man ska enabla memory hole i bios?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte kan köra 4st moduler i 1T Commandrate timing. Sätt den på 2T och problemet skall inte finnas där sålänge som övriga timings är korrekta.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]