Permalänk
Medlem

Funger wifi-nätverket FON?

På fon.com säljs wifi routern linksys wrt54gl för endast 4 eur vilket ju är löjligt billigt. Men har någon här kört FON och vet hur det funkar?

Permalänk
Medlem

haha va? 4 euro? elle rär jag dum?

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

A surcharge of €/$USD 46 shall be applied to all routers that are not registered with FON within one month of their purchase).

Nåja... Undra om det tillkommer nån frakt också?

EDIT: Frakt tillkommer.
Var nära att nappa på det där, men vill fan inte lägga ut min adress på en karta som alla kan se...

Permalänk
Medlem

"A surcharge of €/$USD 46 shall be applied to all routers that are not registered with FON within one month of their purchase"

så mao. kan man inte bara köpa routern å sen skita i att ansluta sig...

dock är jag väldigt skeptisk till konceptet..
säg nu att en av mina grannar råkar vara fon-användare, vad hindrar då honom från att pumpa torrentar på min lina 24/7 och på så sätt göra den totalt obrukbar för mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
"A surcharge of €/$USD 46 shall be applied to all routers that are not registered with FON within one month of their purchase"

så mao. kan man inte bara köpa routern å sen skita i att ansluta sig...

dock är jag väldigt skeptisk till konceptet..
säg nu att en av mina grannar råkar vara fon-användare, vad hindrar då honom från att pumpa torrentar på min lina 24/7 och på så sätt göra den totalt obrukbar för mig?

Problemet är nog större åt andra hållet, vad hindrar dig att sabotera för honom att ansluta sig till ditt nät.... Räcker med att du rycker antennen typ.

Permalänk
Medlem

Att registrera sig på kartan är valfritt och inget som krävs

Själv har jag beställt en och kommer placera ut en i Bollnäs så fort jag får den..låta FON-communitien växa.

Apropå att grannar gör linan obrukbar så har FON sagt att bandbreddskontroll skall implementeras någon gång nu i år.

själv kommer jag lösa sådanna problem direkt i linux-brandväggen och FON-användarna kommer tunnlas ut genom en egen ip från PRQ (bara dom får igång alla sina tunnlar igen).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
"A surcharge of €/$USD 46 shall be applied to all routers that are not registered with FON within one month of their purchase"

så mao. kan man inte bara köpa routern å sen skita i att ansluta sig...

dock är jag väldigt skeptisk till konceptet..
säg nu att en av mina grannar råkar vara fon-användare, vad hindrar då honom från att pumpa torrentar på min lina 24/7 och på så sätt göra den totalt obrukbar för mig?

det tar fon handom ska du se eftersom man msåte logga in med sitt egetkonto för att få tillgång via captive portal.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
det tar fon handom ska du se eftersom man msåte logga in med sitt egetkonto för att få tillgång via captive portal.

Va?

Nej, så dom tar hand om det är genom att man i 0.6.5 mjukvaran kan ställa in hur mycket bandbredd som skall tillåtas att användas av FON-användare.

Tidigare var det så att om grannen hade FON-konto (som är skittlätt att skaffa) så var det bara ansluta och toktanka, utan möjlighet att begränsa bandbredden. Men det går nu

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag menade mer om man abusear kontot så tar fon hand om det.

Givetvis får man trafikprioritera själv.

Jag köpr IPCop just nu, men hag inte fått routerns DHCP forward att fungera riktigt, så att alla bakom routern får ipn från ipcop, måste kika närmare på det senare...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

På tal om skeptisk... Det tråkigaste är väl att man på Fon råkar glömma tala om för folk att man högst troligen bryter mot avtalet med sin ISP om man delar ut sin lina och dessutom tar betalt för det...

Återstår att se hur detta kommer bli, om ISPerna ändrar avtalen mot att dom får vara med och tjäna en hacka. Men som det ser ut idag, så är i stort sett alla privatpersoner uteslutna via sitt avtal med sin ISP, att delta i Fon. Sen om man gör det ändå, är en annan sak...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
På tal om skeptisk... Det tråkigaste är väl att man på Fon råkar glömma tala om för folk att man högst troligen bryter mot avtalet med sin ISP om man delar ut sin lina och dessutom tar betalt för det...

Återstår att se hur detta kommer bli, om ISPerna ändrar avtalen mot att dom får vara med och tjäna en hacka. Men som det ser ut idag, så är i stort sett alla privatpersoner uteslutna via sitt avtal med sin ISP, att delta i Fon. Sen om man gör det ändå, är en annan sak...

Det fiffiga är att man inte gör det

Snart kommer även ISPer ( det pågår förhandlingar just nu) att lansera egna FON punkter ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Gör man inte??? Har du exempelvis Telias adsl så bryter du mot villkoren. Det här har även bland annat herr Birgersson redan klargjort i diverse tidningsartiklar där dom fått frågan. Däremot så har man "glömt" denna information på sin hemsida.

Länka gärna till de nya allmänna villkoren hos de operatörer som tillåter att man delar ut sin internetanslutning.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

jag är ju helt inne på andreas spår här...
läser man lite från t ex UPC`s villkor hittar man följande

Citat:

5.4 När Tjänsten har startats tilldelas Abonnenten en dynamisk IP-adress från UPCs huvudcentral. Tjänsten får endast nyttjas av en (1) användare vid varje enskild tidpunkt.Ytterligare samtidiga användare kan förekomma som tilläggstjänst mot särskild avgift.

5.5 Utöver vad som har angetts ovan i dessa Särskilda Avtalsvillkor får Abonnenten inte ansluta datorresurser, såsom servrar, datorer etc., till UPCs nät i syfte att tillhandahålla varor, tjänster eller information.

det lite roliga är ju dock att punk 5.4 skulle göra varenda hemanvändare med en ip, en router, och flera datorer, skyldig till avtalsbrott.

punkten 5.5, "tillhandahålla tjänster", är väl vad jag skulle tolka som att man inte får sälja vidare bredband via fon..

men vad vet jag, inte juridiskt insatt alls.. men känns som att företag med pengar och advokater kan vrida saker hur som helst

övrigt så undrar jag, alien-tjänsten finns inte ännu? enda sättet att få tillgång är att själv sätta upp en anslutning?

Permalänk
Medlem

Är inne på att köra fon ja å, men efter ett 5-minuterstest av fons firmware skrotade jag projektet, firmware va ju helt värdelöst.... Nån som vet om de är nå nytt firmware på gång?

Permalänk

Roligt med nya idéer... Men att dela ut sin egna lina för att man (eventuellt) sitter och surfar någon annanstans någon enstaka gång - nej!

Men om ISPerna nu skulle ändra villkoren (hahaha) så sätter jag hellre upp en egen captive portal och säljer kapacitet till mina grannar och behåller hela vinsten själv. Och när jag är iväg så fortsätter jag använda mitt 3G-kort, som då finansieras av min egen captive portal och jag har täckning även "i skogen" där det inte lär finnas många FON-kompatibla wifi-nät.

EDIT:

Projektet kommer vara mycket bra för Labs och andra inblandade parter... Man får automatiskt massor accesspunkter som "sniffar upp" attraktiva platser runtom i landet... Givetvis kommer man då via sina egna nät bygga upp stora hotspots i dessa områden, som enligt statistik visar sig lönsamma. Därefter slussas det stora antalet användare direkt in FON:s nätverk utan användaren "Linus" eller vad man nu vill kalla det... Och man slipper därmed dela provision med Linus i dessa områden.

Vågar ni sätta emot?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Att ISPerna är positiva till fon beror på att de kan sälja mer bandbredd, inte bara vid en fast anslutning som nu, utan trådlöst till flera!

samtidigt får användaren en liten del av kakan också, beroende på vilken av de 3 modellerna man väljer.

Jag kan rekommendera er att läsa om FON istället för att vilt spekulera bara Det är oftas lite mer givande

angående firmware så läs på fon.se ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Jag har läst allt som går att läsa om Fon, eftersom jag ville ha reda på hur det låg till med avtalsbiten Och det enda stället jag hittade det på, var från olika tidningsartiklar. Inget på FONs sidor

Bara hoppas det funkar. Men anledningen till att JAG är skeptisk, är att de inblandade parterna är företag som vill tjäna pengar. Ser man enbart till den MOBILA trafiken/klienterna, så skulle nog ISPerna vara sugna på att ta tuggor av denna kaka... Men då ska man ju även komma ihåg att de stora aktörerna (Telia, Tele2, BBB, etc) även är företag som är etablerade på mobiltelefonisidan. I vissa fall inte direkt, utan via dotter- eller systerbolag. Dessa har ju faktiskt inte ett lika stort intresse av att "konkurrera ut" 3G, till skillnad mot Labs2 och andra aktörer som enbart opererar på nätverkssidan idag.

Dessutom är det ju så, att man givetvis måste väga in risken att man förlorar en del fasta bredbandsabonnemang per FON-router. I ett område med en eller flera FON-routrar, kan man ju anta att det finns ett antal personer som hellre använder FON, än skaffar en egen lina. Och då har man ju därmed tappat en potentiell kund/säker intäkt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Tja, 3G och wlan koompletterar snarare varandra än konkurrerar.

Dessutom kommer nästan alla telefoner nu framöver ha inbyggt wlan så ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Att ISPerna är positiva till fon beror på att de kan sälja mer bandbredd, inte bara vid en fast anslutning som nu, utan trådlöst till flera!

samtidigt får användaren en liten del av kakan också, beroende på vilken av de 3 modellerna man väljer.

Jag kan rekommendera er att läsa om FON istället för att vilt spekulera bara Det är oftas lite mer givande

angående firmware så läs på fon.se ...

jag förstår inte hur du menar?
jag betalar säg 300:- i månan för mitt UPC. sätter jag nu upp en fon-router, då får ju inte ISP.erna någe cäsh? vinsten delas ju mellan mig och fon?

sen är det klart att ISP:Erna kan sätta upp egna fon-routers... men det är ju en annan femma...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
jag förstår inte hur du menar?
jag betalar säg 300:- i månan för mitt UPC. sätter jag nu upp en fon-router, då får ju inte ISP.erna någe cäsh? vinsten delas ju mellan mig och fon?

sen är det klart att ISP:Erna kan sätta upp egna fon-routers... men det är ju en annan femma...

nej vinsten går till ISPen också...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
nej vinsten går till ISPen också...

okej så du menar att dagens fon-system är uppbyggt så att det håller reda på:

1. mig som privatperson
2. vilken isp jag har
3. hur mkt tid folk surfar på just min/mina routers

och sedan delar systemet inkomsten mellan mig, min isp och fon?
det känns som att det skulle krävas sjukt mkt administration för att sköta all denna behandling och alla utbetalningar...

men men, bara förvånas åt det positiva hållet då...

sedan känns det fortfarande som att alla ISP:er måste kontaktas, ISP:erna måste godkänna detta, rutiner för betalningar måste sättas upp etc etc etc... (känns inte precis som att fon bara kan dunka in en klumpsumma rakt in på varje isp´s konto utan deras vetskap?)

blir det då sen inte nån sorts verksamhet av detta? staten lär ju vilja ha skatt och skit?

känns som det finns en miljon lösa trådar här..

Permalänk
Medlem

Ja så är det tänkt att fungera, sedan är ju FON så jäkla nytt så ...

men FON för diskussioner med de flesta ISPerna ...

den största franska ISPn med flera miljoner kunder kommer lansera FON till alla sina kunder, dvs se till så de har FON kapabla routrar tex ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

1 Euro fram till 8 juni kl 12.30

Permalänk

Måste jag vara konstant ansluten till FON för att inte riskera att få en räkning för routern, eller hur funkar det?

Edit: Tänkte så man inte blir återbetallningsskyldig om router hänger sig, om internet dör eller liknande? Innan jag beställer något vill jag veta vad jag egentligen ger mig in på

Permalänk
Medlem

korta avbrott gör ju inget, men om du tar ner router under ett år så blir det nog inte så glada

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Om jag bestämmer mig för att flytta utomlands då där FON inte finns? Får jag en räkning på routern i så fall? Eller om det blir fel använt så jag helt enkelt vill ta ner min router?

Permalänk
Medlem

antagligen inte ... de skriver så dära bara för att folk inte ska köpa routrar och sedan inte använda dem alls i fon, dvs bara utnyttja dem!

och fon finns där du sätter upp en fon hotspot .. så fon finns där du finns ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Men internet kanske inte finns där jag finns, om jag flyttar till en öde ö eller nåt

Permalänk
Medlem

tänk lite själv ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Jag hittade infon, man förbinder sig att vara aktiv i minst ett år, annars kan de kunna komma att kräva tillbaks routern