Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har dem börjat tagit betalt nu ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp,dom har börjat ta betalt sen 25 dec 2006

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Fan att det inte är gratis längre, skulle lätt haft en uppe.
Även om jag personligen inte har någon som helst nytta av wifi, har inte ens laptop.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Fan att det inte är gratis längre, skulle lätt haft en uppe.
Även om jag personligen inte har någon som helst nytta av wifi, har inte ens laptop.

Be en kompis som beställt en router, beställa en åt dig. Det är gratis.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag att jag får min snart.. Beställde den 23nov vilket är lite över en månad sen..

Citat:

Ett stort parti FON routrar skickades från Spanien till Sverige den 3:e Januari och beräknas vara levererade till sina mottagare senast den 10/1.

Från: http://www.blifonero.nu/order-problem.html#leverans

Dom skickar alltså för fullt till sverige.. Läste också på forumet att dom skickar 5000 per gång till hela skandinavien... Den borde komma snart alltså.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Hej!

Min router har inte kommit ännu men börjar bli lite orolig nu!.

Har nämligen fått reda på att det tydligen är så att den saknar LAn portar. Dvs det krävs ett trådlöst nätverkskort för att registera den. Jag saknar sådant då jag bara har en vanlig stationär dator. Beställde en enbart för att det var gratis samt att det vore roligt att kunna tillhandahålla en hotspot för andra(jag är ju pirat i hjärtat älskar att dela med mig). Man måste visst registera routern inom en månad annars åker man visst på att betala både för routern.

Känner ingen som äger något trådlöst nätverkskort heller.

Jag har ingen lust att betala något för detta. Kan dock tex kanske köpa ett sådant kort på öppet köp och sedan lämna tillbaks det när routern är registerad. Men det fungerar ju bara om man bara behöver det trådlösa nätverkskortet vid registeringen och att man sedan kan komma åt att administera den via vanliga Internet.

Frågan är då om det trådlösa kortet enbart behövs vid registeringen eller hela tiden?

Ett annat problem som jag månne kan drabbas av är att jag har fast IP hos BBB (har ADSL 24/1). Då modemet från BBB enbart är en switch så fungerar de andra portarna i modemet enbart om man har flera IP vilket jag inte har. Fon routern kanske inte fungerar alls hos mig med andra ord!

Bara bekymmer detta! är orolig nu!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Fattar inte vad du menar? http://www.blifonero.nu/images/LaFonera_2.jpg ser väl ut som en ethernetport eller? Varför skulle du behöva ett trådlöst kort för att aktivera den?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Fattar inte vad du menar? http://www.blifonero.nu/images/LaFonera_2.jpg ser väl ut som en ethernetport eller? Varför skulle du behöva ett trådlöst kort för att aktivera den?

Det är en router, dsl modem skall in i ethernet porten...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Det är en router, dsl modem skall in i ethernet porten...

Mja, eller så sätter man den direkt till nätverket i en redan befintlig router. Så som jag har det. Den sänder ju ut två SSID. Ett som är skyddat där man kommer åt sitt nätverk och ett som är helt öppet där man inte kommer åt något annat än internet.

Permalänk
Medlem

Blir lite trött på min.

Får inte portforwardingen att funka och frågar på deras forum men får inget svar.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Det är en router, dsl modem skall in i ethernet porten...

På vilket sätt skulle det vara ett problem att ansluta denna precis som en accesspunkt menar du?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Mja, eller så sätter man den direkt till nätverket i en redan befintlig router. Så som jag har det. Den sänder ju ut två SSID. Ett som är skyddat där man kommer åt sitt nätverk och ett som är helt öppet där man inte kommer åt något annat än internet.

Är det så enkelt att man kopplar in FON-routern till en port i min befintliga router (trådlös)? Inge inställningar som behöver göras för att få det till skiljda nät?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rimion
Är det så enkelt att man kopplar in FON-routern till en port i min befintliga router (trådlös)? Inge inställningar som behöver göras för att få det till skiljda nät?

Ja, FON-routern delar ut ip som börjar på 192.168.10.x som går till privat SSID, 192.168.168.x för publik SSID.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Fått min router nu också, gratis wifi ap är inte helt fel alltså!
Funkar utan problem också, rätt stark signal också för en sån liten sak

Permalänk
Medlem

Är det möjligtvis någon som kan tänka sig att skicka mig en inbjudan?

Permalänk
Medlem

Alltså mitt problem är följande:

-Var tidigare Bostream kund men upgraderades sedan till 24/1 anslutning med statisk IP utan extra kostnad normalt kostar ju statisk IP 30kr. Betalar idag dock överpris 395kr/mån men det är irrelevant i det här samanhanget.

-har inget trådlöst nätverkskort eller hemmanätverk med någon router det enda jag har är Xavi 5222r modemet från BBB som min PC är kopplad mot. Mycket enkel installation således.

-Enligt manualen som jag läst online så skall man bara koppla in strömadaptern i sitt uttag och en ethernetkabel mellan modemet och Foneran så skall det vara klart. Foneran tilldelas då medelst DHCP rätt info och konfigurerar således sig själv i de flesta fallen. Sen skall det bara vara att registera den. De som manuellt måste in i Foneran är ju de som inte har DHCP och som har tex Statisk IP som jag har eller som har PPPoE. Att göra denna konfiguration är dock inte svår. Bara att koppla in den och sedan göra lite ändringar i sina nätverksinställningar och surfa till den. Piece of cake som man säger.

Men sedan när den är konfigurerad då uppstår problemet dvs när man skall regga den. Eftersom det nu är Foneran som tilldelats min IP address så kan ju inte min dator ha samma IP nummer. Detta vore ju inget problem om jag hade dynamiskt IP från BBB eftersom man ju då tilldelats upp till 5 IP nummer. Min dator skulle då kunna ha en egen separat trådad anslutning med eget IP via en port i BBB's modem, medans Foneran separat lägger beslag på en annan IP address i en egen port i modemet.

Hade BBB's modem varit en riktig router/bredbandsdelare hade detta ju inte varit ett problem eftersom min dator då kunde få ett privat internt IP via NAT. Men som jag förstått så är modemet icke konfigurerbart och funkar endast som ett slags switch. Då fungerar ju inte de andra portarna i modemet då jag har statisk IP address. Då Foneran laggt beslag på den enda fungerande porten blir ju det enda alternativet att kommunciera med mitt Internet via Foneran och således via dess trådlösa interface.

Man måste då ha ett trådlöst nätverkskort. Den andra lösningen vore ju att skaffa en Router/Bredbandsdelare. Vilket som duger väl.

Min fråga är om mina antaganden stämmer efter att ha studerat frågan eller om jag uppfattat saker och ting felaktigt?

Min plan är i alla fall följande:

Köpa trådlöst nätverkskort på öppet köp hos ELGiganten. Använda det för registeringen. Lämnar sedan tillbaks det i affären. Kommer sedan dock inte att vara online med Foneran på ett tag. Frågan är hur länge kan man vara offline med den utan att riskera att man får nån räkning från Fon?

Jag planerar om det går uppgradera min tjänst till 20PRO med 3mbit/s upload och kanske då byta till 5 dynamiska IP addresser samt få deras trådlösa modem. Men det kan ju ta ett bra tag kanske flera veckor eller tom mer än 1 månad. När jag fått det så skall det ju gå att koppla upp Foneran.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Någon som skulle kunna tänka sig att skicka en inbjudan om en gratis FON-router? Är väldigt intresserad av detta och vore kul att testa !

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
Någon som skulle kunna tänka sig att skicka en inbjudan om en gratis FON-router? Är väldigt intresserad av detta och vore kul att testa !

ge mig din e-mail så får du en

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att man får en räkning om man inte kör igång den?
Jag kunde bara läsa mig till att man gick med på att ha den online. Inte vad som hände om man inte hade det och om man skulle få förhinder så får man gärna ge den till en kompis. Om kompisen inte har den online då så kan man ju inte få en faktura på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Vad är det som säger att man får en räkning om man inte kör igång den?
Jag kunde bara läsa mig till att man gick med på att ha den online. Inte vad som hände om man inte hade det och om man skulle få förhinder så får man gärna ge den till en kompis. Om kompisen inte har den online då så kan man ju inte få en faktura på den.

Vad skulle hända om alla tänkte som du?

Här kommer ett erbjudande om gratissurf (om man nu väljer det alternativet) där man även gratis får hem en FON-router. Då känner det lite lågt av dig att efter en sådan beställning börja på att planera för att inte ha den på, det vill säga att låta andra kunna få ta del av din accesspunkt.

För att den här tjänsten ska fungera så gäller det ju givetvis att alla som har beställt en FON-router ställer upp och delar med sig av sitt bredband. Den här tjänsten är ju väldigt bra för oss användare. Och dessutom gratis.

För att få det att fungera så måste ju alla givetvis alla ställa upp. Om vi alla bidrar, så gör vi ju oss själva en tjänst i slutändan. Ju mer accesspunkter som kommer upp, desto större intresse kommer FON att få och fler kommer skaffa sig en FON-router.

Tänk att tex kunna åka utomlands och ha möjlighet till gratis surf. Överallt...

Så N!klas, jag rekommenderar dig att tänka om. Det är ju faktiskt för ditt eget bästa i förlängningen.

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Vad skulle hända om alla tänkte som du?

Här kommer ett erbjudande om gratissurf (om man nu väljer det alternativet) där man även gratis får hem en FON-router. Då känner det lite lågt av dig att efter en sådan beställning börja på att planera för att inte ha den på, det vill säga att låta andra kunna få ta del av din accesspunkt.

För att den här tjänsten ska fungera så gäller det ju givetvis att alla som har beställt en FON-router ställer upp och delar med sig av sitt bredband. Den här tjänsten är ju väldigt bra för oss användare. Och dessutom gratis.

För att få det att fungera så måste ju alla givetvis alla ställa upp. Om vi alla bidrar, så gör vi ju oss själva en tjänst i slutändan. Ju mer accesspunkter som kommer upp, desto större intresse kommer FON att få och fler kommer skaffa sig en FON-router.

Tänk att tex kunna åka utomlands och ha möjlighet till gratis surf. Överallt...

Så N!klas, jag rekommenderar dig att tänka om. Det är ju faktiskt för ditt eget bästa i förlängningen.

mvh

Ursäkta mig? Jag har min router välldigt igång för vem som helst att använda. Alltid! Jättefin text men jag har aldrig sagt att jag inte har min tillgänglig. Jag svarade lite på vissa personers oro om att man verkligen MÅSTE ha den online annars så får man en faktura.

Så, jag hoppar över det där med att tänka om. Det är bättre att du läser igen och tänker om istället.

Permalänk
Medlem

Jag fick min la fonera idag. Funkar fint och så men jag tycker att den blir väldigt varm...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Jag fick min la fonera idag. Funkar fint och så men jag tycker att den blir väldigt varm...

Det blir min med men det är nog helt okey.

Permalänk

Hur lång är leveranstiden? Beställda idag.. Tidigare idag...

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
Hur lång är leveranstiden? Beställda idag.. Tidigare idag...

Min tog typ upp till en månad.

Permalänk
Medlem

Binder sig de som beställer en la fonera idag att ha igång den i ett år? Känns ju inte värt att ha en sån isf när den kostar

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

LÄST OM FEL ROUTER !!

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
Är det någon som har testat Bittorrent clientet i routern?
Läste i ett pdf dokument om att routern skulle ha en sådan client inbyggt så man kunde ansluta en USB-disk.

Om ni har testat får ni gärna skriva hur det fungerar och om det är något att ha..

Du har nog läst i totalt fel PDF-dokument då..
Enda som finns som kontakter på denna "router" är ström och ett ethernet-uttag

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

jag fick min igår - beställde i November...

men det var strul med beställningar lagda då ocskå (tekniskt fel)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...