Microsoft nära att släppa mp3-spelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är ju faktiskt inte Apple utan skivbolagen som tvingar fram sånt här. Jag gillar inte heller DRM och köper inte musik över internet, ville bara tala om att Apples butik faktiskt är bäst, även om den är dålig.

Bärnna en audio-cd går utmärkt, varför skulle det inte göra det? Sen är det bara rippa skiten till valfritt format och göra vad du vill med den.

ITMS må vara mindre hemska än CDON men jag gör ingen skillnad på usel och urusel

Seriöst, går det att bränna en Audio-CD av skiten? Jag finner inga ord som kan beskriva idiotin...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det där är bara en ren jag-är-avundssjuk attityd. Jag är helt klart för monopol så länge produkten är bra. Och MS gör bra produkter tycker jag. Sedan är det nog ganska givet att MS väljer Mediaspelaren till sin mp3spelare. De lär nog iaf inte använda iTunes Sedan vet jag inte vad folk har emot mediaspelaren. Den gör väl det mesta helt klanderfritt eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Har monopol? Jaha? Inte deras fel att dom råkar ha "monopol", dom skapade en produkt som dell, hp, fujitsu osv använder som oem produkt i deras datorer.
Ska då Microsoft bli anklagade för "monopol" bara för att andra företag har bestämt sig för att använda deras produkt istället för andras?
Det finns många andra produkter som liknar/är bättre än microsofts produkter så nej du har tyvärr fel, microsoft kan inte ha monopol eftersom konsumenterna har flertalet val.

De här två inläggen är ju fantastiskt skrämmande. Att vara för eller att ens försvara privatägda monopol är en motsägelse, det finns verkligen ingen - förutom företaget i monopolposition naturligtvis - som är vinnare på en sådan situation. Detta är allmänt känt, att hävda något annat tyder på grav bildningsbrist.

Edit: Just det sista x-per säger i sitt inlägg är mer eller mindre det yttersta beviset på varför monopol suger. Microsoft har monopol på operativsystem riktat till privatpersoner, om det råder inga tvivel, trots att "det finns många andra produkter som liknar/är bättre än microsofts produkter". Uppenbarligen en märklig och infekterad situation som helt saknar positiva konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Ungefär som iPod då

Senast jag kolla så fungera iPod på min Windows XP maskin, och även med Linux.

Och jag måste säga att det är fortfarande dom helt klart snyggaste spelarna på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag gör det enda rätta, Skiter i hypen och fäller spydiga eller uppmundtrande kommentarer om mackapären baserat på slutmodellen när den väll är ute på marknaden och jag fått klämma på den.

Ingen idé att slita på fingrarna nu med att skriva långa inlägg. Dock blir det minuspoäng om en blog eller utalande bekräftar att eventuellt format är WMA.

Ang försäljningstjänster: MS får allt se till att ha någonting som kan konkurera med beatport.com om jag ska vara intresserad. En DRM fri wav fil för 1:49$ kan jag faktisk tänka mig med tanke på att jag kan göra vad fan jag vill med den.

Permalänk
Inaktiv

hoppas den blir überbra med stöd för alla format o snyggare än ipod fast det blir nog bara wma format som suger o den blir ful också

och så ska det vara höga bitrates.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Senast jag kolla så fungera iPod på min Windows XP maskin, och även med Linux.

Och jag måste säga att det är fortfarande dom helt klart snyggaste spelarna på marknaden.

Senast jag kolla så fungerade iPod endast ihop med iTunes, den hade urusel batteritid, ljudkvalitén var dålig och den visade ofta id3-taggar för fel låt.
Och ändå säljer de som smör.

Permalänk
Avstängd

ska bli kul o se va som händer nu
MS har redan ett väldigt bra operativsystem kallat windows o så xboxen.
konkuranns är bra

sen hatar jag ipod tillbehören för det finns så många larviga saker man kan köpa till den för flera 100-tals kr.

Permalänk

Kan man ta en spelare på allvar som heter SUNE?! OK, stavas med Z men ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
De här två inläggen är ju fantastiskt skrämmande. Att vara för eller att ens försvara privatägda monopol är en motsägelse, det finns verkligen ingen - förutom företaget i monopolposition naturligtvis - som är vinnare på en sådan situation. Detta är allmänt känt, att hävda något annat tyder på grav bildningsbrist.

När ett företag tjänar helt normala summor då är det ingen som bryr sig vad dom gör men när företag som microsoft lyckas då är det helt plötsligt monopol? Tycker du själv att det är logiskt?
Dessutom så har dom inget monopol eftersom dom inte är ensamma om att göra liknande mjukvara/hårdvara.
OEM säljer dom grymt mycket och varför inte? Ska Microsoft neka andra företag att köpa deras produkter bara för konkurenternas vining?

Microsoft är ett företag som får ta mer skit än något annat, tex skiten med att dom inte skulle få ha MP och IE inbakat i operativsystemet för att det hämmade andras produkter.

Men inte fasen är det någon som är sur på Apple för att dom bakar in QT och Safari.
Dessutom att dom bara tillåter att deras os installeras på deras egna dator är borde ju monopolanklagas grymt mycket mer än vad alla tjatar på Microsoft om.

Ska du komma med monopolanklagelser och liknande så får du ju vara rättvis, nu är ju ditt argument bara ologiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Att vara för eller att ens försvara privatägda monopol är en motsägelse.

Det handlar varken om att försvara eller att vara för.
Detta är det alltid någon användare som yttrar sig om och det låter lika mycket 12 årigt som vanligt.
Det handlar snarare att man använder logik istället för fördommar och att inte följa "jag-hatar-microsoft-bara-för-att-det-är-inne-att-göra-det"-vågen.
Jag gillar Apples produkter mycket bättre men att klanka ner på Microsoft bara för att dom försöker göra precis som alla andra företag är kapitalt fel.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Som jag skrev innan, jag gillar monopol och det har inget med avsaknad av utbildning att göra. Däremot är det alltid intressant att se Ung Vänster med tillhörande fans som tjoar "krossa monopolet" i vad jag får för mig vara avundsjuka...

(jag vet att jag öppnat för ett flamewar här )

Permalänk
Medlem

Finns dom som tycker att Microsoft borde ha ensam laglig rätt på göra operativsystem. Detsamma gäller Intel på x86-processorer. Och Dell och HP på PC-datorer ö.h.t.

Har stött på sånna, och man mår ju bara illa. Oftast är det 30+ människor samt 40-talister.

Och om någon tror jag är nån ung-vänster fantast så är dom fel på det. tvärtom. Jag ser gärna ekonomisk utveckling och företag som frodas. Men det ska inte bara vara 3st stora, det är helt livsfarligt.

Permalänk
Medlem

Diskussionen är inte om monopol eller inte. Det är att vad som än Microsoft gör får negativ kritik. Medan om Apple skulle komma med exakt samma nyhet prisas dom.

Väx upp för fan, det är inte coolt att hata Microsoft!

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
sen hatar jag ipod tillbehören för det finns så många larviga saker man kan köpa till den för flera 100-tals kr.

Det är ju inte apples fel, det är ju kundernas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
De här två inläggen är ju fantastiskt skrämmande. Att vara för eller att ens försvara privatägda monopol är en motsägelse, det finns verkligen ingen - förutom företaget i monopolposition naturligtvis - som är vinnare på en sådan situation. Detta är allmänt känt, att hävda något annat tyder på grav bildningsbrist.

Edit: Just det sista x-per säger i sitt inlägg är mer eller mindre det yttersta beviset på varför monopol suger. Microsoft har monopol på operativsystem riktat till privatpersoner, om det råder inga tvivel, trots att "det finns många andra produkter som liknar/är bättre än microsofts produkter". Uppenbarligen en märklig och infekterad situation som helt saknar positiva konsekvenser.

Ojoj, du har det inte lätt...jag skulle aldrig drömma om att gå i polemik med folk här..för låg nivå helt enkelt.

För övrigt har du alldeles fullkomligt rätt i frågan, och jag håller med till 100%!

Permalänk
Avstängd

Hoppas Zune nu blir minst lika nice som ipod nu då, med lägre pris..
Jag tycker att apples produkter är helnice:iga, men prislappen på dem håller mig kvar i PC-världens järngrep... Även om Ipod nu nästan är prisvärd finns det alltid billigare spelare med samma egenskaper. Jag köper gärna Zune om den nu är billigare, men har samma egenskaper som en ipod. Å så en vettig design också vorre la fint, fast om det nu har endast varit Apples starkaste sida de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Diskussionen är inte om monopol eller inte. Det är att vad som än Microsoft gör får negativ kritik. Medan om Apple skulle komma med exakt samma nyhet prisas dom.

Väx upp för fan, det är inte coolt att hata Microsoft!

Du har missuppfattat. Det jag sa från början var att den negativa kritik Microsoft får är välförtjänt och välbehövd JUST på grund av att Microsoft har ett monopol på en stor marknad. Frågan om negativ kritik och marknadsdominans hör alltså ihop, ökar dominansen måste även kritiken öka - checks and balances.

Att påstå att det har något med politik att göra är dock helt åt pepparn, är det bara ung vänster-människor som är mot privatmonopol? I helvete. Alla är emot privatmonopol av en enda enkel anledning: det drabbar alla! Alla företag - utom monopolföretaget - och alla konsumenter. Både ekonomisk och teknisk utveckling avstannar... Det har INGET med Microsoft-hat att göra och det har inget med politk att göra, det har med helt vanligt konsumentvett att göra.

Edit: Hoppas produkten blir bra, det är alltid roligt med bra grejer och Microsoft har leverat förr. Hoppas bara att lagsnubbarna ser till att de inte tillförsnasar sig marknadsandelar på ojuste vis, t.ex. genom att utnyttja sitt operativsystemsmonopol.

Permalänk
Medlem

Hmm...
Jag tror helt allvarligt att MS kan lyckas med att göra en bra spelare, absolut.
Men jag tror lika allvarligt att de själva kommer sabba den totalt med sin maniska besatthet av att kontrollera användarna. Detta är också varför jag tycker hela idén är mer eller mindre en katastrof, eftersom andra tillverkare givetvis kommer ta efter detta, oavsett om spelaren sen går bra eller inte... Ungefär som lämlar som följer ledaren utan att tänka själva... Utan tvekan lär man få se funktioner och andra påhitt som är till för "användarnas skull" som egentligen inte gör mer än är i vägen...

När det gäller MS och monopol kan jag bara säga följande till samtliga med en åsikt i frågan: Se till er själva först!
Var lite själviska för guds skull, är företagen det så ska banne mig kunderna vara det med. Ingen tjänar på att MS har så lite motståndare som de har, absolut ingen, utom MS själva då. Visst kan man säga att de har rätt till det, de har ju faktiskt tagit sig dit själva, men ingen kan ju heller med en strimma av sunt förnuft säga att det är för att de gör produkter som hör hemma på toppen. Det mesta MS gjort hittills har varit underlägset alternativen på rätt många sätt utom ur vinklarna att det oftast är enkelt, smidigt och kräver inga större kunskaper för att användas, och alltså faller det massorna i smaken. Ungefär som att Lego säljer mer än arkitekt-ritade villor...Men ett hus i lego är ganska underlägset i de flesta fall. Slutsatsen blir att MS inte är där de är för att de är bäst, utan för att massorna är okunniga/slöa/inkompetenta

Den monopolliknande situation och den makt som MS idag har över marknaden är alltså inte till något nöje alls för oss som kunder, det gör oss bara ont i slutändan då MS inte har någon anledning att förse oss med bättre produkter. Att försvara detta är visserligen möjligt (och i ett fåtall fall rätt) men är också otroligt självdestruktivt och alltså rätt korkat (inget ont menat)

x-per har rätt i mycket. Att MS vill tjäna mer pengar genom att ge sig in på en ny marknad är helt rätt, de borde dem göra. Det jag däremot fruktar är att de använder den makt de har för att skaffa sig själv fördelar de med sin produkt inte förtjänar, vilket de redan bevisat att de gärna gör inom andra områden.
Att de får ta mycket skit är också sant, men det är ju en av nackdelarna med att ligga på toppen, man drar alla former av uppmärkamhet till sig, bra som dålig. Mycket av det har de ju också förtjänat måste jag säga. Sen är det också så att när man har en så kraftig position och leden en sådan monpolliknande situation så ska man ha mer kritik än andra, man ska dömmas hårdare och man ska hållas till ett högre mått, just av anledningen att man har den positionen. Ribban ska vara högre så att säga, och klarar man inte av det så hör man inte hemma där. Så att MS får kritik för vad de än gör är oftast rätt, eftersom vad de än gör borde vara bättre än resten. Men det är det ju sällan med vad MS gör, så då får de svidande kritik för det...

Men som sagt, när det gäller spelaren så tror jag det är fullt möjligt att ms släpper en bra spelare, och jag tycker att de borde göra det. Om den sen ens är värd att titta på, eller ens befinna sig i närheten av på grund av villfarelsen att kunder är såna man har fastkedjade i källaren och kan mata med vad man själv vill är en annan fråga...

Sen finns det ju alltid andra teorier ^^ *asg*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Systembolaget har monopol. Microsoft har INTE monopol. Hur skulle jag i så fall kunna skriva det här från min linuxmaskin?

Personligen tycker jag att det är utmärkt med mer konkurrens, men om det är så att ett företag har en stor marknadsandel så gör det inte så mycket. Alla "monopol" faller förr eller senare, så det är inget att vara speciellt orolig över. Kommer ni ihåg den gamla goda tiden när Nintendo var enda riktigt stora TV-spelstillverkaren? Då fick man betala 799 kronor för ett NES-spel. Nu kan man köpa ett mycket mer avancerat spel till halva priset, därför att det finns olika plattformar att välja mellan.

Jag tänker absolut ge Microsofts spelare en chans. Inte för att jag tror att jag kommer köpa den, men det är i alla fall dumt att vägra göra det bara för att det är Microsoft.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
När ett företag tjänar helt normala summor då är det ingen som bryr sig vad dom gör men när företag som microsoft lyckas då är det helt plötsligt monopol? Tycker du själv att det är logiskt?
Dessutom så har dom inget monopol eftersom dom inte är ensamma om att göra liknande mjukvara/hårdvara.
OEM säljer dom grymt mycket och varför inte? Ska Microsoft neka andra företag att köpa deras produkter bara för konkurenternas vining?

Microsoft är ett företag som får ta mer skit än något annat, tex skiten med att dom inte skulle få ha MP och IE inbakat i operativsystemet för att det hämmade andras produkter.

Microsoft dömdes bara för en eller två veckor sedan till miljard-böter av EU-kommisionen för brott mot konkurens lagar. Tror du det beror på att EU är MS-hatande kommunist svin? En mer logisk förklaring är att MS gjort någonting fel.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

har inte läst hela tråden...

men man kan ju för &!#!¤ hoppas på en mp3 spelare med elegans å sånt skit (som ipoden) men ändå är lite mer tålig.. tittar på den så knäcks displayen för att mp3n är smalare änn en pennjävel....

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

Jag skiter ärligt talat vad det står på min mp3-spelare. iPoden är snygg som fan tycker jag. Men jag föredrar min SonyErisson-telefon, minneskort och "draochsläpp" från iTunes för min bärbara musik = iTunes funkar klockrent till det jag vill ha det till.
Dåså.

Gör MS en - i mitt tycke - bättre lösning tar jag den.
Om nu inte SonyEricsson, Siemens, Nokia eller Samsung gör en ännu bättre lösning med telefon/mp3 och bra programvara.

Fanboymentalitet låser bara fast en vid obsoleta lösningar. Det förlorar bara man själv på. Om vinnaren då heter Apple eller Microsoft känns inte speciellt intressant.

Visa signatur

anything goes

Permalänk
Medlem

Jag tror att de behöver en jävlig bra marknadsföring för att den skall slå igenom, precis som Apple.

Det finns ju hur många bra MP3-spelare som helst just nu och jag tror att den floppar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
?!
Om det var någon som var tidig med att sätta ihop mobiltelefon och mp3 spelare så var det Microsoft. Qtek 1010 släpptes i slutet av 2002! Det är bara vad jag vet Nokia 5510 (sent 2001) som var före, men den hade ett klent minne. Det tog sedan ganska lång tid innan nästa mobil med mp3 spelare från nokia släpptes.

Där har du fel, Siemens var först med att bygga in en mp3 spelare i mobilen, deras SL45 lanserades år 2000 (om det nu inte var lite tidigare inte helt säker).

Även Sony var före med sin CMD-MZ5 (år 2001)

Nåja det hör egentliggen inte hit, men det är nog den utvecklingen jag hellre ser, att vi får en pryl istället för flera.
Menar ljudkvaliten i Ipoden är inte så lyssande, så jag ser inte riktigt vitsen med dem. Visst de är snygga och rymmer ganska mycket, men ljudet är lika dåligt/bra som i min SE telefon. Vilket gör att jag nöjer mig med 1 Gb minne och behöver bara släpa på en pryl.

Men jag tycker det är bra att MS ger sig in på mp3 marknaden, allt för att få bättre produkter till bättre pris. Desstu fler företag som konkurerar desstu bättre enligt mig.

Sen får man tycka vad man vill om MS, själv ogillar jag dem, men i brist på konkurenter får jag sitta och förbana min MS dator.

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Microsoft dömdes bara för en eller två veckor sedan till miljard-böter av EU-kommisionen för brott mot konkurens lagar. Tror du det beror på att EU är MS-hatande kommunist svin? En mer logisk förklaring är att MS gjort någonting fel.

Och det är pga. det som folk hatar MS ?

Nej det är (främst) pga. att det är coolt att hata MS samt inkompetens i dess renaste form (med det har jag inte sagt att MS på något sätt är felfritt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är ju faktiskt inte Apple utan skivbolagen som tvingar fram sånt här. Jag gillar inte heller DRM och köper inte musik över internet, ville bara tala om att Apples butik faktiskt är bäst, även om den är dålig.

Och?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Bärnna en audio-cd går utmärkt, varför skulle det inte göra det? Sen är det bara rippa skiten till valfritt format och göra vad du vill med den.

Det är olagligt att göra så.

Det har aldrig varigt något problem att gå förbi kopieringsskydd. Problemet är att man blir en brottslig när man gör det.

Förutom att den lösningen är olaglig så är den även dålig (kvalitetsmässigt) och urkass ur användarsynpunkt samt extremt seg. Lyckat...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Fel fel fel. Microsoft är olikt de flesta av världens företag i en avgörande grej: De är stenrika och de har monopol på i alla fall en gigantisk marknad. Det gör att just Microsofts agerande skall granskas och kritiseras betydligt mycket mer än agerandet hos andra företag.

Jaaaaaaa, så bara för att MS är såpass stort så måste folk vara negativa mot deras produkter (som inte ens kommigt ut?).

Visst ska de granskas och kritiseras men produkterna ska slåss på samma vilkor som konkurrenternas. Bara för att MS är större än apple så bör inte apple ha något övertag om MS produkt i slutändan är bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Du har missuppfattat. Det jag sa från början var att den negativa kritik Microsoft får är välförtjänt och välbehövd JUST på grund av att Microsoft har ett monopol på en stor marknad. Frågan om negativ kritik och marknadsdominans hör alltså ihop, ökar dominansen måste även kritiken öka - checks and balances.

Förstår verkligen inte resonemanget där. Bara för att företaget är stort så blir produkterna sämre?

Kolla marknadsandelarna på mp3-spelare en gång och jämför skillnaden i kritik där mot MS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Jaaaaaaa, så bara för att MS är såpass stort så måste folk vara negativa mot deras produkter (som inte ens kommigt ut?).

Visst ska de granskas och kritiseras men produkterna ska slåss på samma vilkor som konkurrenternas. Bara för att MS är större än apple så bör inte apple ha något övertag om MS produkt i slutändan är bättre.

Förstår verkligen inte resonemanget där. Bara för att företaget är stort så blir produkterna sämre?

På sät och vis är det så. Det är inte så att man automatiskt ska vara kritisk för att MS är stort i sig. Däremot ska man samtidigt vara extra kritisk för att ett så pass stort företag ska förtjäna den storhet de har. Ser du skillnaden?

MS är enorma, det betyder inte att allt de gör är skit, men det betyder att de har resurser att få till sakerna de gör bättre än sina motståndare. Så när ett företag eller annat lyckas med att få till en jämnbördig eller bättre produkt än MS med alla sina resyrser, så är det klart att MS ska ha smisk för det, eftersom de borde kunnat göra så pass mycket bättre. Deras produkter ska inte slåss på samma vilkor som resten, de ska ha det tuffare, lite kämpigare med lite mera krav, så att de visar att de förtjänar att vara på toppen.

Så som sagt, man ska inte vara kritisk för att de är stora, men man ska vara kritiskt när sakerna de gör inte är på den nivå man rimligen borde kunnat förvänta sig. Och nivån på förväntningarna höjs i samband med att ett företag blir större.

Enkelt kan man säga att kritiken ska komma ifrån att stora företag ska vara bättre än resten inte för att de måste, utan för att de kan. Och detta är någonting MS inte är, vilket resulterar i offentlig spanking i form av svidande kritik...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
På sät och vis är det så. Det är inte så att man automatiskt ska vara kritisk för att MS är stort i sig. Däremot ska man samtidigt vara extra kritisk för att ett så pass stort företag ska förtjäna den storhet de har. Ser du skillnaden?

MS är enorma, det betyder inte att allt de gör är skit, men det betyder att de har resurser att få till sakerna de gör bättre än sina motståndare. Så när ett företag eller annat lyckas med att få till en jämnbördig eller bättre produkt än MS med alla sina resyrser, så är det klart att MS ska ha smisk för det, eftersom de borde kunnat göra så pass mycket bättre. Deras produkter ska inte slåss på samma vilkor som resten, de ska ha det tuffare, lite kämpigare med lite mera krav, så att de visar att de förtjänar att vara på toppen.

Så som sagt, man ska inte vara kritisk för att de är stora, men man ska vara kritiskt när sakerna de gör inte är på den nivå man rimligen borde kunnat förvänta sig. Och nivån på förväntningarna höjs i samband med att ett företag blir större.

Visst ser jag skillnaden.

Men samtidigt ska man komma ihåg att *oändliga* resurser inte förändrar den största flaskhalsen, människan, när man ska göra en produkt.

Apples resurser för ipoden lär vara något sjukt enorma och trotts det så presterar den rätt kasst. Det är marknadsföringen som gör att ipoden är bra, inte dess resurser (även om det förstås krävs en hel del resurser att driva marknadsföringen och allt annat).

Företaget i sig må behöva slåss på lite tuffare villkor men produkterna ska verkligen inte det. Kundens målsättning bör vara att få en så bra produkt som möjligt.
(nu generaliserar jag lite, barnarbete som nämnts är ju en sak, eller om man ogillar företag med monopol osv. men det är faktiskt inte det som det hela handlar om i majoriteten av fallen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Enkelt kan man säga att kritiken ska komma ifrån att stora företag ska vara bättre än resten inte för att de måste, utan för att de kan. Och detta är någonting MS inte är, vilket resulterar i offentlig spanking i form av svidande kritik...

Håller inte med om det men det är ju en smakfråga. Däremot så stämmer det inte överens med verkligheten. Kritiken som MS får grundar sig inte i något. Det är ren omvänd fanboyism. Helt ogrundad.
Eller mycket felaktig/vinklad/missförstådd information

Ja, självklart finns det vettig kritik mot MS men det är inte den som folk spyr ut på forumen utan det är främst ogrundad 'värdelös' kritik.
Och det är fel, oavsett om företaget råkar vara multinationellt samt innehar monopol-liknande positioner eller om det rör sig om den lokala pizzerian.

Det är sällan så pass stora företag får ut särskilt bra proukter av jusst den anledningen att de måste anpassa produkten till alla (i princip omöjligt) och därför finns det alltid nischade produkter som är bättre. Apple har ju löst det genom att anpassa folket till deras produkt istället för deras produkt till folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst ska de granskas och kritiseras men produkterna ska slåss på samma vilkor som konkurrenternas.

Precis. Och eftersom Microsoft är såpass stora är det viktigt att just deras agerande gällande produktlanseringar etc. granskas extra mycket så man kan förhindra att de t.ex. roffar åt sig marknadsandelar på mp3-spelarmarknaden med oschysta metoder. Det är hela min poäng.

Permalänk
Medlem

Självklart.

Men det rättfärdigar ingen kritik på förhand och dessutom rättfärdigar det ingen kritik mot produkten i sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Precis. Och eftersom Microsoft är såpass stora är det viktigt att just deras agerande gällande produktlanseringar etc. granskas extra mycket så man kan förhindra att de t.ex. roffar åt sig marknadsandelar på mp3-spelarmarknaden med oschysta metoder. Det är hela min poäng.

Du menar oschysst som att sälja den för billigt? Eller vilket annat ruttet knep tänker du dig?
Jag kan tänka mig ramaskriket från oss kunder, neeeeeej den är för billig....!

Eller så kan man ju ta till sådana tricks som med Xbox 360, att lansera den till konsument innan sin värste konkurrent har sin ens klar för alfatest.

Hur som helst är det som du säger taskigt mot oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Dunde: kortsiktigt ja, långsiktigt nej. Microsoft har råd att gå in på i princip vilken marknad som helst och dumpa priserna maxmialt och slå ut samtliga konkurenter, skulle du vilja det? Vore det bra för oss konsumenter? Njae, kanske inte va?