cdon.com blåser sina kunder

Permalänk
Medlem

cdon.com blåser sina kunder

Jag beställde en del dvd-filmer från cdon.com för ganska länge sen.. Jag kommer ihåg att jag blev så jävla arg då när det hände, men har inte tänkt på att diskutera det på ett forum förut.
Bl.a. var det hela band of brothers-boxen för 99kr. Jättebilligt tänker ni säkert, och det tyckte jag oxå. Hur som helst fick jag en orderbekräftelse och dom drog pengar från mitt kontokort. Sen kom dom på att priser för bob-boxen var fel varpå dom stoppade min beställning. Jag iofs tillbaka pengarna senare oxå.
I efterhand fick jag veta att vissa hade fått boxen, men dom hade prioriterade bort mig eftersom jag hade beställt två stycken (en kompis beställde med mig). Det jag ville påpeka är alltså dom inte fullföljer sitt avtal som dom visat att dom gått med på (eftersom jag fått en orderbekräftelse).
Som sagt blev jag riktigt irriterad över detta, så jag kontaktade konsumentverket. Dom sa att jag givetvis hade rätt egentligen eftersom jag fått en orderkräftelse och att köpet redan var gjort (jag hade ju redan betalt), men dom kunde tyvärr inte hjälpa mig mer än att kontakta cdon.com och påpeka att dom gjort fel (det brydde sig inte cdon.com om..). Konsumentverket har tydligen någon regel att värdet för produkten måste vara värd mer än 1000 eller 1500 kr (kommer inte ihåg vilket) för att dom ska "ta ärendet vidare".

Hur som helst, vad tycker ni om detta?

Permalänk

Orderbekräftelse är inte ett avtal. Det är bara ett automatiserat system där du ser att säljaren har sett din order. Ingen chans att du får boxen för 99kr. Det har hänt liknande event med Telia, ElGiganten m.fl. som sålde varor lite väl billigt. I vissa fall skall du t.om kolla om priset är ansenlig enligt marknadspris, annars åker man på häleri. För övrigt är CD-ON en seriös butik; jag har fullgjort mer än 25 köp utan problem.

Permalänk
Sötast

Nä, dom blåser inte sina kunder. Affärer är skyddade mot felskrivningar i priser osv, just därför kan dom även stoppa när något sånt här händer.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte riktigt med dig.. Jag vet att orderbekräftelsen skickas ut automatiskt. Men eftersom jag redan betalt varan så är köpet gjort. Det faktum att jag redan betalat är hela grejen sa konsumentverket, och dom måste man ju tro på.
Och för övrigt är det fan ingen skyldighet jag har som kund att kolla om priset stämmer med marknaden. För att åka fast för häleri krävs mer än så.. Däremot har jag full förståelse att dom råkar skriva fel pris, men då förväntar jag mig att dom tar ansvar för sina fel och ursäktar sig osv. Man kan inte ens ringa till dom, och när man ber om att få komma i kontakt med någon form av chef på mail-kundtjänsten svarar dom inte ens. Det kallar inte jag bra kundservice.

Permalänk

Fanns det nån objektivitet hos din post? Konsumentverket och ARN besitter ingen som helst juridiskt dömande rätt, således innebär det att företagen kan skita i vad de säger. Sedan har ingen fysiskt personligen på CD-ON accepterat din order, utan en dumburk som lite och hit accepterar godtyckliga siffror. FYI: http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=... komplettera ovanstående med avtalslagen och distanslagen.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara bra om du läser vad jag skriver.. Det är skillnad på att dom gör annonseringsfel och att man redan köpt produkten!

Permalänk

Suck vad dryg man är :p, läs denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Och detta:

Det står på inte på distanslagen, inte iallafall från broshyren från KOV (konsumentverket), om hur ett avtal kommer till; endast vilka vilkor som gäller efter och innan avtalet. Således har jag studerat avtalslagen. I den står det att avtal kommer till genom att köparen har accepterat ett anbud (pris) från säljaren (i detta fall El-Giganten). Sedan är avtalslagen dispositiv, dvs den gäller endast om inget annat gäller, och El-Giganten har skrivit att de reserverar sig för tryckfel. Men samtidigt är inte deras internetkatalog riktad till en specifik kund, det anses alltså inte som ett anbud. Då är det istället köparens beställning som räknas som ett anbud (offert), om sedan säljaren accepterar beställningen (skickar ut ordern) räknas då som ett giltigt avtal.

Applicera ovanstående på ditt fal.

Permalänk
Medlem

Nej jag skiter i allt.
Tänk själv om du går och köper en köttbit i en affär varpå kassörskan råkar slå in fel och det blir för billigt (och du betalar för det). Sen går du hem och ska laga en god måltid varpå affären ringer på, kommer in och tar tillbaka din köttbit. Skulle du glatt ge tillbaks den då eller?

Permalänk
Medlem

Felet i din jämförelse där är att du då redan fått hem varan, vilket du inte fått med din DVD-box om jag förstått det rätt. En mer rättvis liknelse skulle vara att du, när du betalat i kassan och är på väg ut ur butiken får höra av kassörskan att det blev fel i kassan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

För det 1:a, en dålig analogi. För det 2:a, CD-ON gjorde ett männskligt fel, de satta fel pris, något som man kanske visserligen borde ha förstått, speciellt när priset är misstänkt (uppenbarligen) för lågt. Låt oss vända på steken, du har 1000 enheter hårddiskar á 1055.00 kr st men råkar sätta 105.500 kr st, skulle du skicka beställningarna och förlora massa pengar? Jag tror inte att en eda säljare med vett i skallen skulle sälja dem för det priset och skulle säkerligen annulera alla felaktiga ordrar, likaväl är det så med CD-ON. Sedan drog pengarna av automatiskt utan att en fysiskt människa kunde bevaka det hela.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är vi inte av helt samma åsikt. Men men...själva ordet orderbekräftelse säger ju att ordern är bekräftad. Det är det som stör mig. Om nu inte en orderbekräftelse innebär det, så får dom fan hitta ett annat ord som åtminstone kan stå för vad det är.

Permalänk

Drog de pengarna helt eller reserverade de dem?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Bevisa med en lagtext att orderbekräftelse är avtal. Annars är det en subjektiv åsikt vilket du inte har någon som helst rätt i.

Permalänk
Medlem

Pengarna drogs helt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yllert
Pengarna drogs helt..

De reserveras, enligt lag dras pengarna först varan är utskickat från deras lager.

Permalänk

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&session=1

"Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer samt för eventuella prisfel."

Permalänk
Medlem

Jag minns det där. Vart en massa på dvdforum som beställde också.
En del fick, andra inte. Netonnet gjorde också en miss (kommer inte ihåg vilken box) tog 99:- istället för 499:-. Var nån som beställde 50 boxar.

Sånt här händer då och då. Missarna sprids som en löpeld över internet.
Oftast är vi väldigt medvetna om att priset är fel, eller informeras om det i nån forumtråd, men förtränger det.

Går det så går det annars lev med det.
Det har inte kostat dig något.

Permalänk
Medlem

Hehe vem är det som blåser vem egentligen :D. Du vet att det är felaktig pris, beställer och sedan klagar att du inte fått produkten och skriver att de blåser sina kunder? Tänk efter lite...

Permalänk

Jag har personligen upplevt CDON som seriösa och OK att handla av och
i fallet Yllert har man förmodligen handlat juridiskt korrekt.

Men affärsmässigt ... Simpelt och klumpigt. I och med att man hämtade hem betalningen från köparens konto borde man fullföljt affären, svalt förtreten och skärpt korrekturläsningen.
Rent ekonomiskt handlar det om en 'skitsumma', som man förmodligen förlorar flera gånger om på negativt skriveri liknande det som pågår här.
Liksom 'snacket', som Yllert, hans kompisar och vi här förmodligen bidrar med.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

För att jämföra med felaktigt utsatta priser i vanliga mataffärer så har vissa butiker policyn att kompensera kunden om de satt ut fel pris på varan, eller så får man helt enkelt köpa varan för det utsatta priset.

Har man rutiner där man automatiskt drar pengar från en kunds konto så kanske man får stå sitt kast eftersom säkert de flesta kunder anser sig ha köpt varan om man har betalt för den, att då säljaren ångrar sig och "tar tillbaka" varan känns lite oprofessionellt.

Permalänk

Visst jag hade blitt less om jag inte hade fått produkterna (som när jag hittade diskar för 1kr och köpte ett tiotal som jag aldrig fick).

Nu är kanske CDON lite större men vi kan jämföra det med killen som hade en obemannad mack och erbjöd bensinen en halv krona billigare per liter. En dag gick pumpen itu såatt folk kunde tanka hur mycket de ville, och det gjorde de och tömde hela tanken (var kilometerlånga köer). Därefter hade killen varken råd eller intresse av att driva macken längre...
Och ALLA förlorade på det. (I längden iaf).

Fast om nu macken hade varit bemannad, då hade detta kunnat stoppas då det är orimligt att betala 0kr/l för bensinen, vi kan då jämföra med att betala en bråkdel av vad boxpriset egentligen är.
Det man kan göra om man vet att en produkt är såpass felmärkt är att
1. Beställa och hoppas på att man får den.
2. Berätta för företaget i fråga om den felaktiga prissättningen och kanske få produkten för det priset ändå som tack för hjälpen.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

snarare du som blåser som trodde verkligen du skulle få den för det priset, som andra sa så har dom skydd mot felaktiga priser.

Permalänk
Medlem

Åsa-Nisse: Word.

Varför tjatar alla om att "du visste ju att det är ett felaktigt pris"? Hur i hela friden ska en kund veta om affären har satt ett felaktigt pris? Även om den såldes för EN krona så kan man ju tänka sig att det är korrekt, för ett företag skulle kunna sälja en vara så billigt av många annledningar, för att locka kunder, för att göra sig av med varan då den inte säljs tillräckligt fort, för att människor ska lägga in order på fler varor på samma frakt etc etc. Kunden har ju ingen skyldighet att vara skeptiskt mot ett pris som en affär satt upp, det är ju som att gå in på prisjakt och säga till affären som är listad som dyrast att det måste vara något fel då deras pris är 2k kr dyrare än den billigaste, skulle det gå igenom tro?

CDON kanske inte blåste honom på produkten, men de framställde sig inte heller som en seriös butik i det ärendet. Jag menar om de släppte boxar till vissa och gjorde avslag till andra, för ynka 3-400kr (man kan ju gissa hur mkt de omsätter per år, då är detta bara ören för dem, dessutom är 99kr säkert mer än inköpspriset) så kan man ju fråga sig hur bra de skötte ärendet.

Minns att datorbutiken (kan ha vart någon annan butik) för ett par år sen skrev fel på hårddiskar som skulle kostat runt 1.5k, dessa såldes för xkr (vill säga en krona men kan ha fel, hur som helst var det inte över 500 iaf) och många hann givetvis lägga in en order på detta. När datorbutiken märkte detta meddelade de alla att det hade uppstått ett fel, men att alla order som redan blivit satta skulle gå igenom. Detta är vad jag kallar ett seriöst företag, de visar sin givmildhet och förlorar (för deras del) några fjuttiga (tio)tusenlappar men vinner många poäng i mångas ögon.

Permalänk

noShame:
Så du menar på fullt allvar att en rent ny DVDbox som på andra ställen kostar minst 500 inte är felmärkt när den kostar 99? Företag brukar sällan sälja varan för under inköpspris föratt bli av med den (och nej jag tror inte att en DVD-box kostar under 100 i inköpspris, snarare 300).

Jo kunden har en viss skyldighet! Stämmer priset inte i förhållande till andra affärer brukar det vara fel (+-ca30%) och därmed ska man kolla upp såatt det stämmer.

Jag tycker de gjorde helt rätt. Ställ det tvärt om, det råkar bli fel såatt en kund får betala 499 istället för 99 för en produkt, skulle bara kunden betala och se glad ut?

Det beror totalt på hur många ordrar. Tänk så lägger 1000pers en order på 5 diskar var. Det är 5000diskar och om en kostar 1000kr mindre, då går de 5miljoner back! Tror inte det är speciellt ekonomiskt försvarbart!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev ovan, en affär kan ha många annledningar till att sänka priset väldigt mycket på en vara. Du menar alltså om du går ned till ditt köpcentrum och ska handla mat/kläder som är billigare i den ena affären (kan vara så att det är rea just då, utförsäljning eller att affären är billigare i överlag) så skulle du ställa dig skeptisk till att priset är så billigt jämfört med den andra affären och kanske rent av låta bli att handla för att det kanske är fel?

Om vi vänder på kakan igen och säger att kunden köpte en vara för 500 men som egentligen kostade 100kr, tror du att de i efterhand skulle kontakta dig för att ge dig tillbaka dina 400kr?

"Jo kunden har en viss skyldighet! Stämmer priset inte i förhållande till andra affärer brukar det vara fel (+-ca30%) och därmed ska man kolla upp såatt det stämmer." - Så jag har en skyldighet att göra en marknadsundersökning innan jag går och köper en dvd-box? Om jag har internet kan jag göra det snabbt, i annat fall betyder det åtskilliga turer till olika affärer bara för att kolla hur mycket den kostar i genomsnitt. Låter inte som något som jag skulle göra, och det utesluter i såfall "impulsköp" som man inte ens planerade med (kanske skulle jag handla musik på cdon, men såg en dvd-box som va billig och skulle fungera som en bra present till någon). Så att kunden har skyldighet håller inte, snarare affären som säljer produkterna som har skyldighet att märka sina varor rätt och intemissleda kunden.

Nej men då ska de väl kalla tillbaka alla ordrar och inte släppa igenom vissa? Eller i annat fall släppa igenom alla ordrar som motsvarar mängden i lagret för att sedan cancla resten. (Tror inte att de har 5000 diskar i lager snarare under 100)

Permalänk
Medlem

Det verkar bara vara noShame som har något innanför pannbenet här.. Ni andra lär ju vara anställda på cdon.com eller nåt.
Jag jobbar faktiskt själv på en affär där vi resonerar så att om vi råkar sätta fel pris på en vara (i butiken) så får de kunder som hinner handla den köpa den till "fel pris". Självklart förlorar vi på detta. Men om det står fel i ett annonsblad (där vi reserverat oss för tryckfel) så säljs varan för det rätta priset.
Precis som ni diskuterat så innebär det ENBART att göra dålig reklam för sig själv genom att inte kunna ta ansvar för sina misstag. I slutändan förlorar man ändå på det, även fast man kanske tjänade lite på det enstaka fallet.
Det som gjorde mig mest irriterad med detta fall var att vissa fick sina boxar, men inte jag.
Kakan av detta är att jag aldrig kommer handla på cdon.com av principsak, och kommer gladeligen säga till alla jag känner att cdon.com är ett jävla skitföretag.

Permalänk

Så länge du inte bevisar med lagtexter att du har rätt i frågan gör du ingen rätt till att få boxen. Så kom inte med _åsikter_ att du ska ha boxen. Ännu en gång: _Bevisa_ med tvingande lagtexter att CDON har gjort fel om du är så ivrig med att få boxen

Permalänk

Skiljer det mer än 30% skulle jag vara skeptisk ja, och gått och frågat om priset stämde.

Där blir det svårt, tror inte affären kollar såatt alla fakturor är helt rätt.
Däremot hade de betalt tillbaka de 400 om kunden påpekade att det blev fel.

Sa inget om att du skulle göra en marknadsundersökning, jag syftar på att man med lite sunt förnuft förstår att en rent ny DVDbox inte kostar 99 utan att det blivit något fel! Inte ens lockpriser går under inköpsvärde! Men är den däremot är över ett år gammal brukar det närma sig den prisklassen.

Om de reserverar sig mot fel har de handlat helt rätt. Ett fel behöver inte betyda att de vilseleder kunden.

En orderbekräftelse betyder inte att ordern har gått igenom utan att den har registrerats i systemet och pengarna reserveras så att när de väl ska dras så finns de. Men är orden packad och ska skickas så har den gått igenom och DÅ är köpet slutfört! Det är skillnaden mellan de som fått och inte fått sina boxar.

Yllert: Där säger du emot dig själv lite... När era varor är felannonserade och ni reserverar er för feltryck så säljs inte varan för det priset, men när DU handlar en felannonserad vara så ska DU ha den till det priset...
Och de som betalt sina varor får dem för det priset, samma sak som att de som fick sina boxar hann få sina ordrar packade innan felet upptäcktes!

Synd att du inte kommer handla där mer, nog mer din förlust än deras tyvärr.
Jag kommer handla mer där! bra pris/sortiment och frakt! La 2 ordrar bara i helgen...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yllert
Det verkar bara vara noShame som har något innanför pannbenet här.. Ni andra lär ju vara anställda på cdon.com eller nåt.
Jag jobbar faktiskt själv på en affär där vi resonerar så att om vi råkar sätta fel pris på en vara (i butiken) så får de kunder som hinner handla den köpa den till "fel pris". Självklart förlorar vi på detta. Men om det står fel i ett annonsblad (där vi reserverat oss för tryckfel) så säljs varan för det rätta priset.
Precis som ni diskuterat så innebär det ENBART att göra dålig reklam för sig själv genom att inte kunna ta ansvar för sina misstag. I slutändan förlorar man ändå på det, även fast man kanske tjänade lite på det enstaka fallet.
Det som gjorde mig mest irriterad med detta fall var att vissa fick sina boxar, men inte jag.
Kakan av detta är att jag aldrig kommer handla på cdon.com av principsak, och kommer gladeligen säga till alla jag känner att cdon.com är ett jävla skitföretag.

För det första så vill nog ingen ha en sån gnäll kärring som dig... Så lika du sticker och gömmer dig i ett hål..

Ontopic då.. Jag beställde också Band of brothers boxen då den var billig. Jag fick ingenn men en jag känner fick 2 för priset ;P

Lite orätvist men så är det. Och eftersom det var prisfel så spelar det ju ingen roll då gick man ju in med.. ää va fan jag chansar och får jag inget så spelar det ingen roll, jag har ju inte förlorat något precis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine

Yllert: Där säger du emot dig själv lite... När era varor är felannonserade och ni reserverar er för feltryck så säljs inte varan för det priset, men när DU handlar en felannonserad vara så ska DU ha den till det priset...
Och de som betalt sina varor får dem för det priset, samma sak som att de som fick sina boxar hann få sina ordrar packade innan felet upptäcktes!

Problemet är att företaget är en hel juridisk person, och som näringsidkare innehar man en viss policy mot t.ex tryckfel och priser, en anställd person som t.ex Yllert, har ingen som helst verkan vare sig företaget skickar ut varor som är för billigt eller för dyrt. Som privatperson utanför företager kan han alltså som konsument göra lite hursomhelst och "kräva" att saker skickas ut löjligt billigt. Men jag håller med dig, hyckleriets vägar är oändliga.