Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tachiyon
Så...är en sådan manick billig/bra "försäkring"? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308808

Om jag fattat det rätt så skyddar denna bara mot små strömpikar inte av den storlek som kan uppstå vid blixtnedslag i närheten, så, nej man kan inte vara säker bara för att man har en sådan, men lite kan den skydda.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
För er som läst fysik så ska inte det här vara så konstigt.

Blixtar är stora mängder elektroner som "hoppar" mellan två poler. Det gör de när spänningsfallet mellan dem blir för stort.

När urladdningen sker så blir det en "blixt". För ström går genom en ledare så bildas det magnetfält. Ju starkare ström, ju starkare fält. När det blir en blixt så blir det därför väldigt starkt magnetfält.

precis som ström i en ledare ger magnetfält, så ger magnetfält ström i ledare. Så är det starka magnetfält i luften så det induseras en spänning i ledaren. Har du då oskyddat kablage som telefon kablar och nätverks kablar, så induseras det ofta väldigt höga spänningar i ledaren som då kan förstöra elektronik. Detta fungerar givetvis även på bärbara datorer, och det utan att blixten slår ner i själva datorn. Risken för detta är dock ganska liten, då längden på ledaren spelar en viss roll.

Dock om man har en 10m nätverkssladd så kan det vara en idee att dra ur den i båda ändarna för att vara på dne säkra sidan.

Längden spelar en VISS roll ja

Typ längden i kvadrat om jag kommer ihåg rätt

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Längden spelar en VISS roll ja

Typ längden i kvadrat om jag kommer ihåg rätt

Jepp. Därför är ju inte risken så jätte stor på bärbara datorer.

Bästa åskskyddet för nätverk är en billig skräp switch som går sönder så fort en pik går igenom den. Den lokala internet leverantören där jag bodde förut, använde 5ports Sweex switch, som åskskydd

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm