Permalänk
Inaktiv

Idé med en skena när man böjer gör mig lite orolig ändå =/ Kommer inte båda rören plattas till då (självklart inte lika mycket) eller blir rörväggen för tjock?

"Kondens" kan väl avhjälpas med vulktejp runt alla nipplar? (Eller gängorna på kopplingarna i det här fallet)

Självklart så ger man sig inte in på ett sådant här projekt om man inte är 100% på att man kan få till rördragningen perfekt.

Försämras kylförmågan ju längre rörslinga man har? Annars skulle man kunna dra rören så att de inte är i vägen för något så gott som möjligt, det går säkert att lösa på något smart sätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
1: Nej det blir inte sämre flöde utan samma tryck är igenom hela rör-konstruktionen vilket i sin tur gör att vattnet kommer röra sig lika fort som på raksträckor som i krökar..

Men en 90 graders böj lär ju öka motståndet?
Och därför sänka hastigheten.

Självklart rör sig vattnet lika fort i raksträckor som i krökar (undantaget vid kompression osv. men det är nog försumbart i vattenkylningssystem för datorer).

En rörkonstruktion lär innebära ett betydligt längre system och vilket även det kommer påverka vattenhastigheten.
Tveksam på att man får så mycket kylning med kopparrören - även om man lyckas fästa dem direkt på blocken. Någon som har någon info om detta?

Har själv böjt 13mm (ytterdiameter) kopparrör 180 grader med en radie på 55mm (innermåttet). Men då var jag visserligen i en instrumentverkstad så det kanske räknas som fusk?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men en 90 graders böj lär ju öka motståndet?
Och därför sänka hastigheten.

just därför vi spekulerar i sätt att få till böjarna utan att platta till röret. om man lyckas hålla röret runt genom hela böjen borde inte motståndet äka mer än i en böjd slang rimligtvis. Med tanke på att slangar bara består av böjar i princip så borde väl motståndet hamna ungefär lika eftersom ett rörsystem mest skulle bestå av raka rör?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tveksam på att man får så mycket kylning med kopparrören - även om man lyckas fästa dem direkt på blocken. Någon som har någon info om detta?

Såg ett aluminiumrör som fungerade som radiator någonstans, tror det var på EKs hemsida. det var i princip ett rör med tunna aluminiumprofiler på, såg ut som ett kylfläns i rör-version.

Permalänk

herregud? har ni inte hört talas om en rörbock? man böjjer inte rören mot bordskanten direkt..

mäter man bara o böjjer efter måtten man mätt upp så är det inga konstigheter.. ungefär lika svårt som att mäta upp hur lång slang man behöver.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
herregud? har ni inte hört talas om en rörbock? man böjjer inte rören mot bordskanten direkt..

mäter man bara o böjjer efter måtten man mätt upp så är det inga konstigheter.. ungefär lika svårt som att mäta upp hur lång slang man behöver.

Vi säger inte att röret blir vikt, men även om man använder en rörbock så deformeras röret lite och blir mer ovalt när man bockar. Det är ovalt vi menar snarare än platt.

Permalänk
Medlem

har hört att rörmokare ibland fyller rören med sand o sen täpper igen ändarna
sedan är det bara att bocka och låta sanden hålle formen på röret, eftersom sanden inte har ngn stans att ta vägen så borde inte röret deformeras
vet ej om detta stämmer men det låter vettigt iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
just därför vi spekulerar i sätt att få till böjarna utan att platta till röret. om man lyckas hålla röret runt genom hela böjen borde inte motståndet äka mer än i en böjd slang rimligtvis. Med tanke på att slangar bara består av böjar i princip så borde väl motståndet hamna ungefär lika eftersom ett rörsystem mest skulle bestå av raka rör?

Jo det förstås, trodde vi pratade om sådana där färdigjorda 90 graders böjar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Såg ett aluminiumrör som fungerade som radiator någonstans, tror det var på EKs hemsida. det var i princip ett rör med tunna aluminiumprofiler på, såg ut som ett kylfläns i rör-version.

Jo, jag har haft två sådana själv (gissar jag, utifrån din beskrivning i alla fall). Dessa var egentligen tidigare värmeelement i en båt som fungerade så att den värmde upp vatten och pumpade igenom.

Visst kommer det hjälpa, det är ju precis så en radiator fungerar. Men det är inga stora värmeskillnader vi pratar om här och jag tror att skillnaden blir minimal. I alla fall vad gäller de element jag hade, men så slängde jag dem innan jag ens testade (så mycket förtrående hade jag för dem). Dessutom var de ju rätt stora...
Hade först tänkt ha dem till att kyla en peltier och skaffa en enkel pump för ett billigt och tyst kyl-bygge.

Men om det är något som är gjord som en radiator så kommer det ju fungera, men undantaget då att "radiatorn" kommer vara rätt kasst placerad och kommer bli lite småjobbigt att få bort all varm luft (jämfört med en vanlig radiator). Sen kommer det ju bli lite smått klumpigt att jobba med datorn.

Radiatorer kyler inte bra (för de temperaturskillnader som man har i en dator) när man kör dem passivt. Gör enorm skillnad bara med ett svagt luftflöde. Om det är för kylningsegenskaper har man mycket att tjäna på genom att skaffa en till radiator eller nåt. Jag skulle inte rekommendera någon att bygga med koppar/alu-rör för prestandans skull.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, jag har haft två sådana själv (gissar jag, utifrån din beskrivning i alla fall). Dessa var egentligen tidigare värmeelement i en båt som fungerade så att den värmde upp vatten och pumpade igenom.

Visst kommer det hjälpa, det är ju precis så en radiator fungerar. Men det är inga stora värmeskillnader vi pratar om här och jag tror att skillnaden blir minimal. I alla fall vad gäller de element jag hade, men så slängde jag dem innan jag ens testade (så mycket förtrående hade jag för dem). Dessutom var de ju rätt stora...
Hade först tänkt ha dem till att kyla en peltier och skaffa en enkel pump för ett billigt och tyst kyl-bygge.

Men om det är något som är gjord som en radiator så kommer det ju fungera, men undantaget då att "radiatorn" kommer vara rätt kasst placerad och kommer bli lite småjobbigt att få bort all varm luft (jämfört med en vanlig radiator). Sen kommer det ju bli lite smått klumpigt att jobba med datorn.

Radiatorer kyler inte bra (för de temperaturskillnader som man har i en dator) när man kör dem passivt. Gör enorm skillnad bara med ett svagt luftflöde. Om det är för kylningsegenskaper har man mycket att tjäna på genom att skaffa en till radiator eller nåt. Jag skulle inte rekommendera någon att bygga med koppar/alu-rör för prestandans skull.

De jag såg var mycket mindre, har sett sådana där du pratar om också någon gång har jag för mig, de här var kanske någonstans mellan 30-50 cm långa och runt 5 cm i diameter. Man skulle ju kunna köpa ett Chieftec Bravo, de har en 120mm fläktplats ovanför nätaggregatet, spärra av den delen av lådan och sätta grenrör till två sådana rörfläns. då får man en dedikerad vindtunnel till dem ^^,
(Har ett sådant chassi själv.)

Permalänk

man fyller inte med sand utan salt, då sand inte löses upp ytav vatten, vilket salt gör.

att säga att det blir platt är en annan sak.. klart de påverkas en aning i form när man böjer, men det är minimalt om man har en bra rörbock.

men det är klart, kör ni med era biltema/classe grejjer som ska vara nå allt i allo från 6mm-1" rör eller vad det ni kan vara så äre inte så konstigt att det blir dåligt resultat.

o vad beträffar salt i rören så betyder inte det att det inte blir deformerat, bara att det blir mindre benäget att bli problem, jag har dock aldrig vart med om att man fyller rör under 1" med salt.. har aldrig haft problem att bocka dessa rördimmensioner.. varken blåa rör, koppar eller syrafast.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Sen får man ju tänka på att så länge luften i datorn inte håller rumstemperatur så lär det knappast kyla bättre alls för att rören är i koppar, och den värmekonduktiviteten man får mellan rör och block som skulle öka blockets yta är försumbar, eftersom värmen måste ledas först genom rörkopplingen och sen genom rörets väggar vilka är tunna..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Förstår fortfarande inte hur man tror det ska bli kondens om man inte kyler ner något under rumstemp. Kondens bildas när varmluft möter kallyta och inte tvärtom utan "när varmluft möter kallyta "

Permalänk
Inaktiv

http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/products_id/803/c...

Hittat 42 cm långa, 5 cm diameter ^^
Säljs som radiator, gaah, skitsugen på att prova det här, men måste spara alla pengar till körkort =/

Permalänk
Medlem

vet inte ifall ni kommit på det än eftersom jag inte orkar läsa hela eran dumma diskussion.

1. det är för liten skillnad på temperaturen mellan omgivningstemperaturen och temperaturen på rören för att kondens ens ska kunna bildas.. plus bildas kondens på KALLA områden inte varma.
varför är det inte kondens på era radiatorer som sitter i lådan för? dom är ju uppbyggda av rör?

2. när du bockar röret så blir det klart inte 100% runt i böjarna men så länge du inte är så klantig att du böjer röret så det blir helt platt utan du applicerar tryck på sidorna där röret vill expandera med hjälp av tex en tving eller skruvstäd^^ så kommer arean på hålet i röret inte skilja sig från ett o-bockat rör med mer än nån femtedels milimeter.

3. varför inte löda fast kopparör på alla plåtar i datorlådan där det finns ledig plats, använd silicon slang för att koppla ihop alla rören sen koppla dom till en pump så har du lådan som radiator precis som zalmans fläktlösa datorlåda förutom att detta är runt 9000kr billigare och förmodligen bättre kylningsmåga. det kommer iaf kyla klart bättre än lösa kopparrör inuti datorn.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Usch det här låter jätte omständigt. Har jobbat som rörläggare hela sommaren och att böja rör så att det blir precist är inte det lättaste, om du inte jobbat med det i flera år dvs

För övrigt så används det nästan inte rör alls längre i nya husbyggen, nu är det plastslangar som gäller, förmodligen för att rör är för omständigt att dra.

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy