Permalänk
Avstängd

Trådlöst nätverk med BBB 100Mbit

Hejsan! Ska bygga ett litet "trådlöst nätverk" i min nya lägenhet och behöver lite hjälp med några frågor. Hoppas ni orkar läsa...

Så här är läget idag:

Jag har Telia 8Mbit med 1st IP-address. Internet går in i en dedikerad server bestående av en "hyffsat" snabb maskin som kör MS Windows Server 2003 Enterprise Ed. Maskinen har dubbla nätverkskort. I ena kortet sitter modemet, i andra sitter en switch (16p).

Använder mig av tjänster inbyggda i Windows (DHCP + RAS) för att dela ut Internetuppkopplingen via "tråd" till ett antal stationära vilket fungerar utmärkt.

Så här blir läget:

Ska snart flytta till en lägenhet med BBB 100Mbit och kommer då att ta med mig min server och hade tänkt använda mig av den. Skillnaden nu är att jag + min sambo har varsin bärbar dator, alltså 2st bärbara datorer ska dela på internetuppkopplingen från BBB och ingen stationär/trådburen dator. Visst får man fortfarande flera IP-addresser från BBB?

Hade tänkt mig nåt i stil med det här:

En kabel från nätverksuttaget till servern och därifrån ska Internet distrubueras till våra 2st bärbara. Och eftersom jag (tror jag) får flera IP-addresser av BBB så undrar jag vad jag behöver för något för att få detta att fungera. Räcker det med en accespunkt? För inte behöver jag väl någon trådlös router för detta, eftersom jag får flera IP-addresser från BBB?

Skulle behöva lite hjälp och förslag på BRA grejer för detta. Behöver inte vara dom dyraste men inte heller billigaste..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Accesspunkt är det du söker. Dock kan det vara så löjligt att trådlösa routrar kan vara billigare i bland.

Vad som är bra har jag tyvärr ingen koll på =/

Permalänk
Avstängd

Tackar! Jo hade det på känn, har läst en del här men det är ju en djungel..

Så vad rekommenderas det för accesspunkt till två bärbara Acer med inbyggda "802.11b/g" kort?

Permalänk
Snusfri

Syslink gör riktigt bra grejer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mor_tuta
Syslink gör riktigt bra grejer.

Du menar inte Linksys då?

Typ en sån här kanske vore nåt?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306150

Dubbla antenner jämfört med en antenn som man ser hos dom flesta andra.. plus jag undviker helst D-Link och Netgear pga tidigare erfarenheter av deras produkter.

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jfqvist
Du menar inte Linksys då?

Typ en sån här kanske vore nåt?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306150

Dubbla antenner jämfört med en antenn som man ser hos dom flesta andra.. plus jag undviker helst D-Link och Netgear pga tidigare erfarenheter av deras produkter.

Självklart så menade jag Linksys, skyller på att jag inte snusat tillräckligt idag.
Linksys är som du kanske vet cisco's hemmaprylar, så det borgar för kvalité.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Cisco gör bra och prisvärda accesspunkter, kolla på deras Aironet serie.

Permalänk
Avstängd

Har kollat runt på lite olika affärer här i stan och hittar mest routrar, inga accespunktar.. Så jag kan alltså använda en trådlös router utan själva dhcp-funktionen? Kommer då datorerna att få ett eget externt BBB-IP tilldelat av routern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jfqvist
Har kollat runt på lite olika affärer här i stan och hittar mest routrar, inga accespunktar.. Så jag kan alltså använda en trådlös router utan själva dhcp-funktionen? Kommer då datorerna att få ett eget externt BBB-IP tilldelat av routern?

ja det stämmer fint