Permalänk
Medlem

DVD med surround

Jag har sedan tidigare en förstärkare vid namn Philips FR735, med inkoppling för 5.1-ljud som ser ut såhär:

Nu har jag tänkt köpa en DVD-spelare som jag kan koppla in i den, och vad jag har läst så ska LG DVX-9900H vara en bra spelare.

Det står på pricerunner att spelaren har koaxial och optisk ljudutgång, men det har inte min förstärkare. Så vad jag undrar är alltså om jag kommer kunna koppla in DVD-spelaren till min förstärkare, som på bilden, och få 5.1-ljud? Finns det annars nån adapter jag kan använda?

EDIT: Såg att Centrum Gemini 500 på netonnet.se ligger i samma prisklass och har dom utgångar jag behöver. Nån som kan rekommendera för eller emot den?

Det är viktigt för mig att spelaren klarar xvid/divx med .srt-subtitles på ett bra sätt.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk

Centrumen har inte dom utgångar du behöver. Det du vill ha är en dvd-spelare med inbyggd dolby digital-avkodare, och många sånna finns inte kvar idag. Du kan leta på en sådan, eller skaffa en extern avkodare, vet att creative sålde en sådan för ~1500 för ett tag sen. Eller så köper du en ny förstärkare istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Centrumen har inte dom utgångar du behöver. Det du vill ha är en dvd-spelare med inbyggd dolby digital-avkodare, och många sånna finns inte kvar idag. Du kan leta på en sådan, eller skaffa en extern avkodare, vet att creative sålde en sådan för ~1500 för ett tag sen. Eller så köper du en ny förstärkare istället.

Jag kollade på bilderna på netonnet-sidan, och såg då denna:

Är det inte just utgångarna där över "audio output" som jag behöver?

Det låter som det blir en dyr historia annars :/ Har inte mycket mer att lägga ut än vad centrumen kostar.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Hedersmedlem

Jodå,

L, R, Ls, Rs, Sub, Cen. Allt du behöver.

Permalänk

Hm, det var ju lite udda. Det är nog bäst du kontaktar netonnet då texten säger något helt annat. Står ju t.ex.

Stöd för DTS, Dolby Digtial, MPEG Multi-kanal och LPCM audio via de digitala ljudutgångarna.

DTS/Dolby Digital: Ja/Ja (Digital Out)

Permalänk
Medlem

Jo efter bilden verkar den ha vad du är ute efter. Och bilden ger nog den korrekta infon.
Annars är netonnet jäkligt dåliga på att få ut rätt information så dubbel kolla allt du köper därifrån.

Visa signatur

minhembio.com/darkages