okej, jag hade för bråttom, jag lägger till säkerhet och storlek... jag hade folk som väntade på mig när jag skrev det där, så jag fick tokskriva
Kom ihåg att allt i cookies inte är hemligt.
Jag sparar just nu rätt många saker i en session för varje användare på wintown, allt som visas i medlemskolumnen och på välkomstsidan - nästan. Detta är helt enkelt för att denna informationen presenteras vid varje sidladdning ( i medlemskolumnen då).
Såå, lösningen som behövdes var ju såklart "ingen jäkla databasinstruktion för detta varje sidladdning" så det blev helt enkelt att spara allt i en session. Jag vet inte vilka andra potenta lösningar som finns faktiskt, cookie, sure, men det är mycket skrot som ska skickas till servern varje gång. Spara det i en cachefil (typ txt) sure - men varför inte fortsätta använda sessionen istället? Det kanske finns fler smarta lösningar, informationen är i alla fall inte på något sätt hemlig, och om någon vill editera så får dom väl det, det är bara på deras skärm det blir annorlunda.
Men men, frågan är inte specifikt ställt till detta, men jag använder sessioner i massor just nu, det är bekvämt, men jag vet inte hur smart det är egentligen.
edit: Inte för att det intresserar mig nämnvärt, men för att se till att folk inte gör om en cookie borde väl inte vara något klurigt. Räcker det inte bra med att md5a datan och spara på servern, om inte detta stämmer - generera om cookien / kasta ut användaren.