få bort vibreringarna i golv - tips på lösningar för mitt chassi?

Permalänk

få bort vibreringarna i golv - tips på lösningar för mitt chassi?

Hej,
Jag försöker dämpa vibrationer i golv och
Coolermaster CMStacker STC-T01 chassi och lite ljud av fläktar:

Jag har bytat VGA fläkt på mitt grafikkort (Geforce 6800GT) till Zalman Vfu900-Cu och det låter inte mycket efter det. Jag har också bytat ut nätaggregatet mot ett Zalman noiseless power supply och allt är relativt tyst när datorn är igång. Men nu är det så att datorchassit antagligen ger ifrån sig vibration (så att det går ner till grannen) men jag tycker att datorn låter precis som vilken annan dator att där alltid är nåt ljud igång när man har datorn men inget högt. Just det, jag har också hårddiskupphängningar som ska stabilisera hårddiskarna och göra det tystare. Jag har Seagate hårddiskar 3 st och de låter inte alls något.
Min dator står just nu på golvet upppallat på ett par böcker med handduk emellan. Jag funderar på om man kan bygga någon ställning (ej hus) för tornet som dämpar vibrationerna ner till golvet? Coolermaster Stacker är ju väldigt tungt så det ska ju stå stadigt. Jag vill inte bygga någon kåpa eller så som jag sätter chassit i.

Inuti Chassit är det rätt gott om plats därav så gör det väl att ljud cirkulerar lättare i chassit eller?

Jag har tittat på följande:
Nexus dämpningsmattor och block
gummi fötter till chassi (acoustica)

Sedan någon form av dämpad ställning att sätta chassit på så det kommer upp från golvet lite?

Krav: Datorn ska inte bli varmare - om den ökar i värme bara för att man har dämpningsmattor i den - vad använder man för fläktar då som kyler mer? eller vad ska temperaturen stå på för att allt ska vara okej

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

tja tips, gummifötter, gummifästen för fläktar, hd, osv finns å köpa på typ komplett ett tyst kit.

annars vet jag inte säg åt grannen å sluta klaga

Visa signatur

Same shit different day

Permalänk
Medlem

om din granne hör ner så måste han höra när du går på golvet. Fråga om vederbörande hör när du ser på teve, går på toaletten går mellan rum osv.
Annars klaga hos hyresvärden att du har en granne som inte gör något annat än klagar.

Men först. Gå ned hos grannen och se om DU hör det.

Permalänk
Avstängd

Jag har även problem med ljud som går igenom huset, det behöver bara vara en liten bas eller en tv...

Det jag har gjort med min dator är att jag har lagt en ljuddämpningsskiva (en sån silvrig från Biltema) i botten och sen har jag ställt den på fötter från Kjell & co.
Då fick jag bort nästintill alla vibrationer.

Dom här:

Dom kostar 59 kronor och heter AcoustiFeet A 25.

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa spikes som man har till högtalare? Vet inte om det fungerar men det låter inte helt otroligt?

Permalänk

har också ett sånt chassi med 3st hdds, och det vibrerar något oerhört i hela chassit när man använder den medföljande hårdisk modulen, men jag tog loss hela den och la den i botten på chassit på en gammal musmatta, då dämpas vibrationerna mycket bra, men det är ju inte så bra om man ska flytta datorn för då kan de ju rulla omkring där inne

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

sånna självhäftande mjukis fötter man har under bord bord och stolar kostar inte mycket. jag tror det räcker för en dator låda.

finns ju annars grejer i vilken välsorterad hifi affär som har fötter som man sätter under cd-spelare etc aja varför lägga ner mycket jobb när lösningen är så enkel?
lite fantasi så e det avklarat.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Som Keigan sa, "spikes" funkar utmärkt..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!