Problem med 9800Pro på senare tid. Datorn bootar om huxflux.

Permalänk

Problem med 9800Pro på senare tid. Datorn bootar om huxflux.

Jag har en XP 2700+ med ett Hightech excalibur 9800pro.

Sitter på ett epox ep-8rda+

Datorn har fungerat stabilt i 3 år eller när det nu var jag köpte den, den har aldrig låst sig eller bootat om eller dummat sig utan verkligen varit en kanondator.

Efter en formatering och ominstallation av xp så har den börjat reboota titt som tätt och jag mistänker att det är grafikkortet, för ibland efter rebooten kommer en ruta upp från catalyst controllcenter "bla nånting sket sig så grafikcpun har återställts" eller nått liknande. Det spelar ingen roll vad jag gör, jag kan köra vilken gammal drivrutin som helst men det GÅR bara inte. Om jag surfar eler kollar mail eller bilder då funkar den fint, men så fort jag ska spela så ba kzz så bootar den om. Eller om det kommer nån flashfilm på internet då kan den också boota om.

Nån som har varit med om det? Har kortet gått sönder eller?

Det enda andra jag vet som funkar sämre nuförtiden är mitt logitech dinovo bluetotth mus t-bord combo. Ibland när jag startar om datorn så hittar den inte bt-hubben så t-bordet funkar kasst, och ibland funkar inte musen....otroligt frustrerande eftersom det funkar ibland och ibland inte....speciellt kul är det (not) i kombination med att datorn rebootar sig med jämna mellanrum, och som grädde på moset med rebooten och komma igång med allt man höll på med så ser man den där lilla b-loggan lysa rött rakt upp i nyllet lixom haha nu funkar inte jag heller så det så!

Hmm.

Jag SKA köpa ny dator snart men jag har inte råd än så vad ska jag göra? Köpa ett nytt graffekort så länge eller? Asså det verkar ju inte vara trasigt utan det är bara nått som skär sig för allting fungerar ju kalas ända tills *det* händer och den bara *poff* bootar om.

Permalänk
Relik 📜

Ta en kik på moderkortet med, 8RDA+ hade vissa problem med läckande kondensatorer.
Själv hade jag problem med detta, vilket orsakade lite "random reboots" när man minst anade det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Lezziter har helt rätt. Jag har själv reparerat några Epox, bl a 8RDA+, så det kan mycket väl vara felet.

Givetvis kan det vara något annat också, men undersök kondensatorerna först. Svullna i toppen och brun/beige sörja är ett tydligt tecken på trasiga sådana.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller att det är grafikkortet.

Permalänk

Hmm, kondensatorerna ser fina ut.

Men den bootar inte om precis när som helst utan bara när det är något tyngre grafikrelaterat, plus då att catalyst efter rebooten säger det om att de har återställt nått med apun.

Klart det kan vara moderkortet ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätaggregat? Modell och watt? Det kan vara nära att ge upp.

Det kan även vara värmerelaterat. Snurrar fläkten på grafikkortet och är den dammfri?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har ett ganska nytt powersupply och det är inte det som är problemet det vet jag.

Fläkten snurar på grafikkortet och den är hyffsat ren och fin.
Det är ganska troligtvis inte värmerelaterat eftersom jag innan ominstallationen spelade alla möjliga grafikintensiva spel som pressade kortet för fullt i flera timmar.

Asså problemet uppstod efter en ominstallation och med nya ati drivers och jag misstänker att det är drivarna som är boven i dramat men jag kommer inte ihåg vilken version jag hade förut. Nån gång när folk har loggat in på msn så har rutan varit skräpgrafik plus dessa medelanden om grafikapun gör att jag misstänker något kompatibilitetsproblem eller konflikt nånstans.

Ingen som har ett 9800pro som fått problem på senare tid?

Någon som känner igen en meddelanderuta i catalyst stil som säger typ: "the apu has recovered from from an error and has been restored" eller liknande?

Det finns ju den funktionen i catalyst längst ner.
Det står "VPU recover allows the ATI display driver to reset the graphics processor in the event that it stops responding to commands from the display driver. Using VPU recover the display will, in most cases, be able to reset the graphics processor without requiring a system restart"

Och det är exakt vad den gör hela fucking tiden så fort jag ska spela
Nån som vet vilken den stabilaste ATI drivers är för gamla kort?