Heatpipe moderkort tillsammans med vissa chassin??

Permalänk
Medlem

Heatpipe moderkort tillsammans med vissa chassin??

Hej jag funderar på att köpa ett nytt system och ska troligtvis använda ett moderkort som liknar detta: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIG965P...

Jag undrar då hur det kommer att fungera rent kylningsmässigt i kombination med chassin som man monterar moderkortet "upp och ner" som i tex: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2517&session=039134...

Jag undrar detta eftersom jag har hört att sk. heatpipes innehåller en vätska som ska stiga när den blir varm och kylas av vid flänsen, hur fungerar då detta när man vänder på det?? blir det överhettat och liknande lr fungerar det ändå??

MVH/ martin

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Kommer inte fungera så bra, all värme kommer transporterar till nordbryggan istället för flänsarna.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem

det var det jag anade :(, får tänka igenom situationen och se om jag byter chassi lr moderkort:P

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk

Funkar fint för mig med ett Gigabyte DQ6 och Lian Li PC201. Visst hade jag loss heatpipelösningen och bytte till AS5 men jag tror inte det spelar så stor roll annat än för mitt ego.

Edit: Syns ju inte bra, men du vet antagligen hur ett DQ6 ser ut (samma kylning som DS4). Enligt Everest ligger moderkortet på 22C just nu, vet dock inte om det är nordbryggan eller nån helt annan sensor. Heatpipsen går från PWR-flänsarna till sydbryggan och från PWR-flänsarna till nordbryggan.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Hmm, nu blevjag någotkluven i frågan :S, någon annan som har någon erfarenhet av liknande lösningar?? väldigt tacksam för svar..

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk
Inaktiv

Så som jag har hört spelar det inte så stor roll för heatpipe konstruktionen vilken väg du monterar dem.

Permalänk
Avstängd

Njae borde väl inte spela så jättestor roll, värme inte bara stiger, har du en vätska fördelas värmen ofta jämnt i den.. Därför funkar heatpipse (oftast) även upp och ner.

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk

sist jag kollade fungerade heatpipesna så att vätskan i dem förångas -> det blir kallt på stället vätskan förångas, ångan ----> stiger <---- upp där den kyls ner av omgivningen och blir vätska igen som rinner ner.

Därmed bör heatpipes inte fungera uppochner, ni vet jag inte vilket chipset det sitter på DQ6 men är det nF4 så har den ingen intern tempsensor utan "mobotempen" är värmen hos mosfetarna.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
sist jag kollade fungerade heatpipesna så att vätskan i dem förångas -> det blir kallt på stället vätskan förångas, ångan ----> stiger <---- upp där den kyls ner av omgivningen och blir vätska igen som rinner ner.

Därmed bör heatpipes inte fungera uppochner, ni vet jag inte vilket chipset det sitter på DQ6 men är det nF4 så har den ingen intern tempsensor utan "mobotempen" är värmen hos mosfetarna.

Det var sist du kollade. Moderna heatpipes fungerar något annorlunda, vätskan förångas och expanderas men kan sedan dras mot gravitationen med hjälp av kapilläreffekten. Insidan är inte helt slät utan har mängder av veck och liknande.

Vissa hävdar att det fungerar, andra att det inte gör det. Jag antar att det beror på vem man pratar med, hur pass nära 180 graders vinkel du är, samt vilken typ av heatpipe det är.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.