Val av ISP inom Helsingborg stadsnät?

Permalänk

Val av ISP inom Helsingborg stadsnät?

Skapade en tråd för flera månader sedan om hur ni tyckte BB2 var i Helsingborg men nu börjar de närma sig flytt och vill veta vad ni tycker om dessa ISP'er:

----------------------------------

HELSINGBORG STADSNÄT

ADAMO:

100/100Mbit - 249:-
100/10Mbit - 199:-

BREDBAND 2:

100/100Mbit - 123:-

BAHNHOF:

100/100Mbit - 245:-
100/10Mbit - 195:-

BLIXTVIK:

100/100Mbit - 245:-
100/10Mbit - 195:-

----------------------------------

BB2 är ju lätt billigast, men huvudsaken är att man får en stabil lina enligt mig, så vilken tycker ni?
Dom som har nån av dessa tjänster får gärna säga vad ni tycker.

Tack på förhand

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

Var det inte Bredband 2 som hade problem med kapacitet i Helsingborg? Tyckt jag läst det i andra trådar?

(kan ha väldigt fel)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Var det inte Bredband 2 som hade problem med kapacitet i Helsingborg? Tyckt jag läst det i andra trådar?

(kan ha väldigt fel)

Har också läst det (därför de är så billigt tro? ) och det är därför ja gjorde tråden delvis

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof 100/10 för 249:- /mån. Jag bad Bahnhof uppgradera mig till 100/100 eftersom de nu erbjuder det. Men icke sa nicke. Jag sa att om det gick att fixa så kanske jag eventuellt skulle ta tillbaka min uppsägning. Det lovade mig att fixa det men det är över 1 mån sedan och jag har fortfarande inte fått det. Jag får väl vänta till uppsägningen träder i kraft för då får jag BB2 istället. Bahnhofs kundservice är inte mycket att hänga i julgranen. Välj något annat om ni kan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa66
Jag har Bahnhof 100/10 för 249:- /mån. Jag bad Bahnhof uppgradera mig till 100/100 eftersom de nu erbjuder det. Men icke sa nicke. Jag sa att om det gick att fixa så kanske jag eventuellt skulle ta tillbaka min uppsägning. Det lovade mig att fixa det men det är över 1 mån sedan och jag har fortfarande inte fått det. Jag får väl vänta till uppsägningen träder i kraft för då får jag BB2 istället. Bahnhofs kundservice är inte mycket att hänga i julgranen. Välj något annat om ni kan.

Intressant att du ska välja BB2 när dom verkar vara sämst i H-Borg

Nån med Blixtvik eller Adamo som kan berätta lite hur de går för er?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

BB2 ska ju ev. bannas lite överallt i piratvärlden om de inte fixar kapacitetsproblemen (på DC iaf). Ska du bli pirat ska du nog inte välja BB2.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Skulle ha valt Bahnhof.. Har själv Adamo i Järfälla och det fungerar hyfsat men kunde ha vart bättre, kan också bero på att vårat stadsnät är lite överbelastat..

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

är ni helt efter? det finns typ 4 trådar om Helsingborgs Stadsnät.

Permalänk

Tack för era tips, nu fattas bara någon med Blixtvik

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

Du har babblat om dessa ISPer i månader nu och du har inte ens en lägenhet här. Tänk om du inte får tag i en lägenhet med stadsnätet?

För den delen har ingen i Helsingborg Blixtvik eftersom de börjar leverera den 1/12.

Välj själv det är inte så svårt att byta men det känns hugget som stucket.

Har haft bahnhof 100/10 som i verkligheten var en 6/2 lina.
Har haft webtech (adamo) som ströp trafik till höger och vänster och kånrlgade med fakturor utav bara den.
Blixtvik var säkerligen bra tills NO-IP som de kör genom skippade sitt peeringavtal med Telia.

Jag kör på BB2 och är fortsatt nöjd, visst märker man av lite problem men jag är inte så rabiat att tycker att man ska kunna uppgradera ett helt nationellt nät på några veckor. För den delen så har min dator tuffat på 11,71MB/s ut sedan 17:30 idag (och gör med enkelhet så varje dag) och gör det fortfarande, ja fy vad dåligt. (och ja det är extern trafik, inte inom stadsnätet).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funfviertel
Du har babblat om dessa ISPer i månader nu och du har inte ens en lägenhet här. Tänk om du inte får tag i en lägenhet med stadsnätet?

För den delen har ingen i Helsingborg Blixtvik eftersom de börjar leverera den 1/12.

Välj själv det är inte så svårt att byta men det känns hugget som stucket.

Har haft bahnhof 100/10 som i verkligheten var en 6/2 lina.
Har haft webtech (adamo) som ströp trafik till höger och vänster och kånrlgade med fakturor utav bara den.
Blixtvik var säkerligen bra tills NO-IP som de kör genom skippade sitt peeringavtal med Telia.

Jag kör på BB2 och är fortsatt nöjd, visst märker man av lite problem men jag är inte så rabiat att tycker att man ska kunna uppgradera ett helt nationellt nät på några veckor. För den delen så har min dator tuffat på 11,71MB/s ut sedan 17:30 idag (och gör med enkelhet så varje dag) och gör det fortfarande, ja fy vad dåligt. (och ja det är extern trafik, inte inom stadsnätet).

Vad för trafik ströp adamo?

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funfviertel
Du har babblat om dessa ISPer i månader nu och du har inte ens en lägenhet här. Tänk om du inte får tag i en lägenhet med stadsnätet?

För den delen har ingen i Helsingborg Blixtvik eftersom de börjar leverera den 1/12.

Välj själv det är inte så svårt att byta men det känns hugget som stucket.

Har haft bahnhof 100/10 som i verkligheten var en 6/2 lina.
Har haft webtech (adamo) som ströp trafik till höger och vänster och kånrlgade med fakturor utav bara den.
Blixtvik var säkerligen bra tills NO-IP som de kör genom skippade sitt peeringavtal med Telia.

Jag kör på BB2 och är fortsatt nöjd, visst märker man av lite problem men jag är inte så rabiat att tycker att man ska kunna uppgradera ett helt nationellt nät på några veckor. För den delen så har min dator tuffat på 11,71MB/s ut sedan 17:30 idag (och gör med enkelhet så varje dag) och gör det fortfarande, ja fy vad dåligt. (och ja det är extern trafik, inte inom stadsnätet).

Låter skitbra. Man ska nog inte lyssna så mycket på det som aldrig har haft BB2.

Permalänk

Opox: jag vill inte säga Adamo för det vore kanske orättvist med tanke på att de bytt ägare. men all P2p trafik var strypt, mest pinsamt var att dc++ hade ett stopp på 4mbit men det vet jag att adamo inte har kvar.
Däremot har jag en bekant som bekräftar att adamo är slöare på torrents än BB2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funfviertel
Opox: jag vill inte säga Adamo för det vore kanske orättvist med tanke på att de bytt ägare. men all P2p trafik var strypt, mest pinsamt var att dc++ hade ett stopp på 4mbit men det vet jag att adamo inte har kvar.
Däremot har jag en bekant som bekräftar att adamo är slöare på torrents än BB2.

Mycket skumt. Måste vara nått för ert stadsnät isåfall. Sitter själv på adamo i Karlskrona. Bytte från Bredband2 i förra veckan. Tankade precis hem lite via torrent, pilade på i 9.8Mb/sek. Med mitt Bredband2 vid denna tiden skulle jag vara glad om man kom upp i 1Mb/sek.

Någon stypning av trafik har jag inte märkt av. Använder dc, torrent och ftp till filöverföringar.

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

Har adamo(hade även webtech)i hbg och jag har aldrig haft någon strypning på mina tankningar...har legat på 11.5MB/S sedan uppstarten av abbonemanget 2005.Dock när webtech var ansvariga för linan så var nätet lite darrigt ibland, så fort adamo tog över så har det funkat galant 24/7.Kan rekommendera adamo till er som bor i hbg och som har svårt för att välja en isp, i andra stadsnät vet jag inte hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Torrent verkar vara det enda som fungerar i BB2's nät i Helsingborg, vanlig trafik gick ju riktigt kasst dagtid & nattetid gick det fint.

Ett litet filter på torrent trafik hade nog fått rättsida på kapaciteten i Hbg, men då lär väl alla pirater skrika sig hesa

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Jag har Banhof 100/100 tjänst i hbg. Jag är mycket nöjd med hastigheten ligger oftast mellan 80-100 mbit både upp och ner. Kund tjänsten har jag aldrig haft några problem med. När det gällde att uppgraderar från 100/10 - 100/100 så sa dem att det skulle ta ca en vecka och det gjorde det med.

Visa signatur

ROG Crosshair VIII DARK HERO | AMD 5950x@4.7GHz |Ripjaws V 32GB @3600 MHz|
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | Corsair AX1600i | Phanatek Enthoo 719|Predator XB321HK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funfviertel
Du har babblat om dessa ISPer i månader nu och du har inte ens en lägenhet här. Tänk om du inte får tag i en lägenhet med stadsnätet?

För den delen har ingen i Helsingborg Blixtvik eftersom de börjar leverera den 1/12.

Välj själv det är inte så svårt att byta men det känns hugget som stucket.

Har haft bahnhof 100/10 som i verkligheten var en 6/2 lina.
Har haft webtech (adamo) som ströp trafik till höger och vänster och kånrlgade med fakturor utav bara den.
Blixtvik var säkerligen bra tills NO-IP som de kör genom skippade sitt peeringavtal med Telia.

Jag kör på BB2 och är fortsatt nöjd, visst märker man av lite problem men jag är inte så rabiat att tycker att man ska kunna uppgradera ett helt nationellt nät på några veckor. För den delen så har min dator tuffat på 11,71MB/s ut sedan 17:30 idag (och gör med enkelhet så varje dag) och gör det fortfarande, ja fy vad dåligt. (och ja det är extern trafik, inte inom stadsnätet).

Grattis!!!!
Du är nog ensam om den hastigheten dygnet runt
visst inom stadsnätet men fan inte utanför
ursäkta men det låter som BULLLLLLLLLL!!!!!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjosse
Grattis!!!!
Du är nog ensam om den hastigheten dygnet runt
visst inom stadsnätet men fan inte utanför
ursäkta men det låter som BULLLLLLLLLL!!!!!!!!

Som jag skrev, ibland märker man av vissa problem.
Och nej det är inget bull alls, tro vad du vill.

Permalänk

Håller med funfviertel att i det stora hela funkar BB2 mycket bra.
Sen att man bara orkar sitta och gnälla här i ett forum är ju otroligt.
Nä man byter leverantör om man inte är nöjd......så enkelt är det.

Permalänk
Medlem

För mig funkar bb2 dåligt.

Vart i hbg bor ni? vilken hyresvärd bor ni hos?

Tror lite på var i hbg man bor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minstingen
Håller med funfviertel att i det stora hela funkar BB2 mycket bra.
Sen att man bara orkar sitta och gnälla här i ett forum är ju otroligt.
Nä man byter leverantör om man inte är nöjd......så enkelt är det.

eller så gör man både och

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
För mig funkar bb2 dåligt.

Vart i hbg bor ni? vilken hyresvärd bor ni hos?

Tror lite på var i hbg man bor.

Riksbyggen, vad jag vet är det ett av de första husen som anslöts till nätet.
FÖ: 22:01 visar min klocka och utgående trafik ligger på 9,8MB/s (fortfarande handlar det inte om trafik inom stadsnätet).

Klagar fortfarande inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funfviertel
Riksbyggen, vad jag vet är det ett av de första husen som anslöts till nätet.
FÖ: 22:01 visar min klocka och utgående trafik ligger på 9,8MB/s (fortfarande handlar det inte om trafik inom stadsnätet).

Klagar fortfarande inte.

vad är det för typ av trafik?
lär knappast vara ftp med en session, lär vara torrent

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

Bor nere på planteringen och vi blev anslutna för någon månad sedan, h-hem

bb2
torrent. ner:2,5-3MB/s upp:100KB/s

Skall byta till adamo.

Pratade med en kille på ett företag som jag levererar varor till och hans svåger bor nere på miatorp h-hem med bb2 och han får 80% av 100Mbit/s

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Bor nere på planteringen och vi blev anslutna för någon månad sedan, h-hem

bb2
torrent. ner:2,5-3MB/s upp:100KB/s

Skall byta till adamo.

Pratade med en kille på ett företag som jag levererar varor till och hans svåger bor nere på miatorp h-hem med bb2 och han får 80% av 100Mbit/s

80% via vad....tptest?isåfall säger det inte mycket det får ju alla.
jag bor på norr i h-hem och här är det inte bra iaf. beror på vad man kräver iofs jag kräver vad dom säljer 100/100 full duplex.
funfviertel`s lina verkar ju funka bra men även riksbyggen går ju via stadsnätet.
all fxp, torrent. messenger m.m i samma stad går ju via stadsnätets lina(om andra sidan oxå har stadsnätet i jacket)men det har han väl koll på kan jag tänka mig.
BB2 är ju en ny isp i hbg så jag kan ju inte tänka mig att dom bara har fått rätt på linan hos riksbyggen.
ang minstingens utalandet, snacka om att det är många som klagar och mejlar ner deras support om problemet
saken är ju den betalar man för en 100/100 FULL DUPLEX tjänst, då vill man ha det oxå.jag kommer att klaga på all isp tills jag får det
detta forumet är ju en bra ventil, brukar ju smyga in div personer ifrån isp:)

Permalänk
Medlem

Kan berätta om mina erfarenheter i Helsingborgs stadsnät... Jag har haft bb2 och visst fungerade det bra, OM man körde torrents.. kunde utan större problem komma upp i 8-10MB/sec i ul. MEN, kör man någon vettig trafik som krävde en connection så var det helt katastrofalt dåligt. Nu har jag en närliggande ISP som jag anser fungerar mycket bättre, kanske lite sämre p2p (BT och dyl.) men ftp och entråds kommunikation fungerar varjefall mer än dugligt.

Permalänk

Djjosse: inte för att vara sån men tycker du verkligen att du betalar för 100mbit full duplex? Visst kommer man upp i grymma hastigheter.. men att påstå att man anser att 245:- är ett rimligt pris för en 100lina verkar inte precis jordnära.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjosse
80% via vad....tptest?isåfall säger det inte mycket det får ju alla.
jag bor på norr i h-hem och här är det inte bra iaf. beror på vad man kräver iofs jag kräver vad dom säljer 100/100 full duplex.
funfviertel`s lina verkar ju funka bra men även riksbyggen går ju via stadsnätet.
all fxp, torrent. messenger m.m i samma stad går ju via stadsnätets lina(om andra sidan oxå har stadsnätet i jacket)men det har han väl koll på kan jag tänka mig.
BB2 är ju en ny isp i hbg så jag kan ju inte tänka mig att dom bara har fått rätt på linan hos riksbyggen.
ang minstingens utalandet, snacka om att det är många som klagar och mejlar ner deras support om problemet
saken är ju den betalar man för en 100/100 FULL DUPLEX tjänst, då vill man ha det oxå.jag kommer att klaga på all isp tills jag får det
detta forumet är ju en bra ventil, brukar ju smyga in div personer ifrån isp:)

http://www.danasoft.com/sig/djjosse1.jpg

80% Av 100Mbit/s med tp test. men han jag prata med är inte så haj på nätverk och så...

Jag få definitivt inte 100mbit med tptest. max jag fått är 30mbit/s

Jag betalar för en tjänst upp till 100Mbit/s och jag tycker att 80% av den skall man få.

nä skall skicka in till adamo i morgon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får inte 80mbit via tptest från helsingborg till ip-performance. Inte om du inte har tweakat dina tcp-fönster. Det går helt enkelt inte

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof