Permalänk
Medlem

razer habu problem

när jag installerat razerconfig och startar får jag upp detta felmedelandet

http://img168.imageshack.us/my.php?image=probwf2.png

är det någon som har en habu eller alternativt en copperhead som haft samma problem som vet vad man ska göra för att åtgärda det?

har även stött på ett till problem. när jag försöker installera nyaste firmwiren så får jag upp denna rutan

http://img338.imageshack.us/my.php?image=firmwirexb0.png

har rebootat burken utan att det hjälpt.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, fungerar MS IntelliPoint för Habu?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

om att det är razer som har tillverkat optiken så tror jag dom kommer sköta drivrutinerna. är iaf så just nu

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam om detta problem. Det går att få musen att funka. Fick samma problem men lyckades få igång musen efter några avinstallationer av Razer drivrutiner. Vad som dock inte gick att ändra till var 500/1000hz på musen. 125hz och ryckigt då man spelar. Lämnar tillbaka skiten där den kom ifrån. Köp inte denna mus!!

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Vad som dock inte gick att ändra till var 500/1000hz på musen. 125hz och ryckigt då man spelar.

Låter trist - är detta verkligen sant? Kan någon mer bekräfta detta problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem. Dock tror jag inte riktigt på bennyfax lösning

Uppdaterade drivrutinerna men den vill inte vara med ändå.
När jag försöker köra firmwareuppgraderingen så klagar den på i princip samma sak.

Säg gärna till om ni hittar någon lösning.

edit: Fick av razersupporten veta att det inte är de som har hand om supporten iaf (fastän det är de som gör drivrutinerna/firmware?). men på microsoft hardware finns ingen supportkategori för Habun, jävligt lysande.

Permalänk
Medlem

fyfan. det är ju hos razer problemet ligger. och att byta varan när man öppnat allt som öppnas kan och när det är köpt på internet är inte det lättaste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jensHAHA
fyfan. det är ju hos razer problemet ligger. och att byta varan när man öppnat allt som öppnas kan och när det är köpt på internet är inte det lättaste.

Hah, nädu, det är inte ens värt att försöka känns det som. Men jag gillar musen, upplever inte alls några ryck som folk pratar om. Man skulle bara vilja komma åt och ändra poll-raten också så vore det prima. Tror jag ska testa installera musen på min andra dator senare ikväll, se om det blir någon skillnad. Om man får in nyaste firmwaren där kanske den går att configga även på denna.

Bara microsoft inser att de faktiskt säljer en mus vid namn Habu så kanske allt går smidigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jensHAHA

Err. Det verkar faktiskt som att det är Microsoft som är ansvariga. Hur blir det Razers fel? Det är Microsoft som säljer musen vad jag kan se. Rätta mig om jag har fel.

Det går att köpa musen via Microsofts sida, men inte via Razers?

Edit/ Eller, det spelar kanske ingen roll, har dom kommit överens om vem som har ansvaret så har dom.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats trimma min Habu till 500hz. Utan några uppdateringar av Firmware och andra nyare drivrutiner. BTW: Kan någon skicka länk till fräshare Firmware's + Drivers.

Permalänk
Medlem

Här finns en lösning för poll rate-problemet, Razer Blueprints.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixXor
Jag har lyckats trimma min Habu till 500hz. Utan några uppdateringar av Firmware och andra nyare drivrutiner. BTW: Kan någon skicka länk till fräshare Firmware's + Drivers.

http://www.razersupport.com/index.php?_m=downloads&_a=view&pa...

någon som testat köra med copperheadfirmware/drivers och sedan flasha tillbaks till nyaste Habu?

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna musen idag, o för mig fungerar den som en dröm iallafall. iom att jag redan har ställt in polling frequency på 1000 hz på allt genom regedit i windows, så har jag inte haft nåra problem med den biten i drivrutinerna heller...
Synd att många verkar ha problem med musen, efterssom jag tycker det är den bästa musen på länge (dvs, när den fungerar!)
Den passar min hand perfekt!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Jag köpte denna musen idag, o för mig fungerar den som en dröm iallafall. iom att jag redan har ställt in polling frequency på 1000 hz på allt genom regedit i windows, så har jag inte haft nåra problem med den biten i drivrutinerna heller...
Synd att många verkar ha problem med musen, efterssom jag tycker det är den bästa musen på länge (dvs, när den fungerar!)
Den passar min hand perfekt!

Vilka reg-nycklar är det man ska ändra på?
Hittar bara massa om ps/2 refresh raten, men den bör väll inte förändra något för en usb-mus? (läste nånstans att om man ska ändra refresh-raten för usb måste det förändras i drivrutinerna)?

Permalänk
Medlem

faktiskt kommer jag inte ihåg, iom att jag numera använder en nLited windowsversion, där jag ställer polling frequency för USB på 1000 Hz redan innan jag installerat XP.
Däremot har jag för mig att man kan ändra det med programmet TweakXP (är dock ej säker)

Visa signatur

Permalänk

Lite offtopic, men hur ter sig den musen i verkligheten? Den ser ut som en MS Laser 6000 i formen fast lite "gamingfierad", någon som kan svara på om det är en förädlad sådan?

Permalänk
Medlem

Köpte en idag.
Den funkar, men varken Razer-konfiguratorn eller Firmwareuppdateraren hittar musen. Användarinstruktionerna gav olika förslag på hur man skulle installera med. Antingen installera musen först och sen drivrutinerna, men på sladden satt det en lapp att man måste installera drivrutinerna först...oh well.

Får väl rycka ut alla USBtillbehör och se om datorn hittar musen då.

Permalänk
Medlem

Prova att installera drivrutiner, o sen koppla in musen i en ny USB-port
Jag har alltid vart tvungen o installera om drivisar efter USB-ports byte med Diamondbacken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installerade om windows (inte pga musen), efter nya installationen gick drivisarna in hur bra som helst...

Permalänk
Medlem

OK, det var intressant. Jag har valt att köra med Copperheads firmware + drivrutiner och det fungerar mycket bra. Så fort Razer har fått upp farten med ny firmware för Habun så byter jag tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://razerblueprints.net/index.php?option=com_smf&Itemid=96...

Sådär fick jag min att funka. Riktigt nöjd med den nu...

Permalänk

Hm synd som katten, tänker önska mig en ny mus i jul. Och det hänger väl mellan en Habu och en MS 3.0 (nya).. så nu blir det nog en 3.0 eller någon tråk logishit.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

idag så kom det upp nya drivrutiner & firmware till musen. är på jobbet har ingen möjlighet att testa det, men ni kanske kan.

Microsoft Habu Driver/Firmware v2.01 07 Dec 2006 03:15 AM

den finns här:

http://www.razersupport.com/index.php?_m=downloads&_a=viewdow...

Visa signatur

-= TeknikMonstret.com =-

Permalänk
Medlem

Eldar snart upp skiten!!! Har försökt med alla Habu drivisar även den som kom igår och endå känner drivisarna inte av musen..... det går inte att uppdatera Fw heller..eftersom den inte känner av musen! jag har bytt mellan usb portarna och fifflat med mjukvaran och försökt välja drivrutinerna manuellt.... inget funkar! Har en laptop..... kan det va så att musplattan på laptopen stör på nått vis? ... Dåligt skräp.... en mus e en mus som e en mus och ska funka! ...det är ju inte allt för avancerad elektronik i en mus! Bör tilläggas att musen fungerar... men jag kan inte ändra några inställningar i Razermjukvaran!

Permalänk
Medlem

Bidrar gärna med tändstickor !

Jag vill ha grejer som är lätta att installera och bara att sätta in i vilken USB port som helst !

Jäkla datorer och dessa drivrutiner.....tror jag läser en bra bok i stället för att bråka mer.

Over and out

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Hittat lösningen! OBS, ha Musen inkopplad från början!

Det man ska göra är såhär

1. Först och främst avinstallera alla drivrutiner till HABU och starta om datorn.
2. Koppla in musen till datorn så den funkar.
3. Installera drivrutinera från CD-Skivan man får med!
4. Starta om datorn.
5. Installera Firmware update v2.01 (alltså den senaste som finns på hemsidan)
http://www.razersupport.com/index.php?_m=downloads&_a=viewdow...

6. Koppla ur din HABU mus, koppla in den igen till datorn.
7. Avinstallera dem gamla drivrutinera till HABU
8. installera dem nya drivrutinera v2.01, sen omstart

sen ska det funka ! Gjorde för mig !!

det som är viktigt är att musen ska vara inkopplad första gången du installerar drivrutinerna från skivan!

lycka till !!

Visa signatur

-= TeknikMonstret.com =-

Permalänk
Medlem

Hej !

Va kul att du fick det att fungera.

Jag har också en mus som numera funkar, tack vare en på Microsoft support( tack Martin )

Däremot, när jag skulle installera de nya rutinerna, så sket det sig igen, med att hitta musen i porten och hålla på med att lägga in de nya rutinerna med en annan mus osv.....

Nu kör jag med de drivrutiner som medföljde skivan och jag kan nu ställa in dpi och diverse saker . Verkligen bra när man inte vill ha en känslig setting vid annat än spel, bara att trycka upp eller ner, så ändras det mellan 400-2000 dpi.

Gillar ju musen alltmer jag använder den. Jag tror jag släcker tändstickan för att tag nu.

God Jul på er alla

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

verkar vara en bra mus om man gillar o pilla med grejer

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Hehe, gillar denna mus skarpt. Allt funkade direkt... inget strul.

Visa signatur

i7 930 | Corsair H50 | Gigabyte X58A-UD3R | 3x2GB Corsair XMS3 | Gigabyte 9800GT Silent Cell | Fractal Design R3 | Seasonic S12 | Samsung 226 BW | HS Habu | G15 v2 | Win7 Ultimate |

Permalänk
Medlem

hmmm...

Min funkar med drivrutinerna som följde med..

men kan inte uppdatera FW hur jag än GÖR!
blir helt galen på det här... vill ha 1000mhz oxå!
det finns inte i V 1.0.

Det står .. going into ICP mode.

så stänger den av musen.

sen ...så står den så i 15 sek ...sen står det driver failed osv.
restart your computer.

måste dra ur o sätta i musen igen ...å då funkar allt igen.

men kan ICKE uppdatera FW .. tips?

inget av det ovan funkar alls.

EDIT: Nu funkar det.

Sitter på vista på denna dator. Men har sett att musen ska vara "gjord" för vista oxå på flera ställen, så tänkte inte mer på det.

Sagt o gjort, satt HELA kvällen o försökte mig på allt möjligt..men icke ...så fick jag ..bättre sen än aldrig ...iden att sätta in den i min flickväns dator bredvid "XP" ..och körde in cd drivisarna...sen tankade ner updatesen..... Körde in FW ...och det FUNKADE!
så ...tillbaka med musen till min dator ..och in med 2.01 Drivisarna. ..och nu är allt frid o fröjd! slutet gott allting gott.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.