Permalänk
Medlem

SCART-adapter

Jag har precis köpt en digitaltv-box och har nu 3 SCART-kablar men bara 2 portar i TV'n. Jag vet att det finns att köpa en förgreningsdosa men jag vill gärna lösa det på ett annat sätt. Som det är idag så har jag alla mina prylar (xbox, dvd och datorns ljud och bild) inkopplat till förstärkaren, sen går en compositekabel mellan förstärkaren och TV'n till en SCART-adapter som är ställd på IN. För att sedan få TV'ns ljud till förstärkaren måste jag ha en till SCART-adapter ställd på UT och koppla in två RCA-kablar på den till förstärkaren.

Finns det någon adapter där man kan ha Video IN och Audio UT samtidigt? Så frigör jag ju en SCART till min digitaltv-box. Det går ju att löda en egen eftersom det bara handlar om att ha RCA-portarna kopplade till rätt pinnar på SCART-uttaget, men det vore smidigt om det fanns nåt färdigt att köpa. Är det någon som vet av nån som säljer en sådan adapter?

Permalänk

Uh, du vet att komposit är det kassaste du kan ha?
Köp en sån här, http://www.webhallen.com/prod.php?id=21917, skaffa RGB-kabel till xboxen, fullkopplad scart till dvdn samt digitalbox, koppla alla dina enheter till joytechen, sen kopplar du den till den av scartkontakterna på TVn som har RGB, antagligen ettan.

Xboxen kopplar du förslagsvis optiskt till förstärkaren, dvd-spelaren och digitalboxen ansluter du digitalt på det sätt som passar. Sen kan du fortsätta ha din scart-adapter med ljud-ut i tvn, även om det inte finns någon anledning längre om du skaffat digitalbox.

Permalänk
Medlem

huvva... jag vill bara ha en scart-adapter för 100kr, jag tänker inte köpa nån kontrollbox för 600 spänn. Det har jag varken plats med eller lust att ha. Jag vet att composite är kasst, men om jag kör med SVideo mellan förstärkare och TV så måste jag ha det in i förstärkaren också och det går inte med xboxens originalkabel för det första.. jag har inte så höga krav, jag tycker jag har bra bild. Finns det nån sån smidig adapter att köpa? Annars knäcker jag upp en av mina "vanliga" och löder om den..