Permalänk

Rätt minnen till mig = ?

OK, en aningen egocentrisk tråd, men den kanske kan hjälpa någon annan också.

Min processor, A64 3800+ "venice" (single core), är lite av en flaskhals i mitt system, särskilt med tanke på att jag planerar att utöka från ett till två X1900XT, alltså köra crossfire. Därför vill jag klocka upp den lite.

Problem
Jag har av någon anledning inte lyckats klocka upp processorn det minsta. Jag kör på stock 2.4 GHz - försöker jag med 2.41 GHz så bootar inte burken!

Orsak?
Jag tror, rätta mig gärna om jag har fel, att mina minnen är för dåliga för att jag ska kunna överklocka. Jag har 2st Corsair 256 MB PC3200 (CAS 2.5) plus 2st Corsair "Value Select" 512 MB PC3200 (CAS 2.5). (Alltså totalt 1.5 GB.) Jag kör dessa minnen i timings 2.5-3-3-6-T2, om jag minns rätt (jag är lite n00b på detta, så jag ber om ursäkt för eventuella konstigheter!).

Info
Moderkort: ASUS Asus A8R32-MVP Deluxe. Nätagg: SeaSonic S12 600W. Processorkylare: Zalman 7000B-Cu

Fråga
Vilka minnen tycker ni att jag bör skaffa, för att kunna klocka upp processorn till minst 2.6 GHz? 2 GB bör räcka till de program (spel) jag kör, så två stavar á 1 GB är bäst antar jag. Men vilka?

- Bör jag satsa på bättre DDR400 minnen med låga timings (exempelvis Corsair 3200C2-PRO)?

- Eller satsa på snabbare minnen, typ DDR550 (som Corsair 4000PT)?

- Eller borde det räcka med lite billigare minnen (typ TwinMOS PC3200 CL3) för att kunna klocka till 2.6 GHz, bara jag ser till att inte ha fler än två minnesstavar i datorn samtidigt?

TACK FÖR ALLA SVAR!!!

Permalänk

Har du provat att sätta divider på minnena?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk

Ursäkta en n00b, men med "divider", menar du att köra minneshastigheten asynkront mot FSB, eller?

Vad jag vet finns det ingen inställning för "divider" på mitt moderkort, däremot går det att ställa minneshastigheten på ett ställe och FSB på ett annat, alltså bör de vara helt oberoende av varandra? I vilket fall som helst har jag testat att klocka ner minnerna ordentligt, har för mig att jag testade 166 MHz, men även då är det kört att öka FSB över 200 MHz - datorn piper bara och säger "Overclocking failed!". Jag har även testat att öka minnestimings, hjälper inte. Liksom att öka spänningen. Någon enstaka gång har jag lyckats få upp FSB till 205 MHz eller så, minns inte exakt hur, men det blev fasktiskt sämre frame-rate, och Windows låste sig vid ett par tillfällen. (Nej, processortempen var inget problem, den låg kvar runt 45 C.)

Jag vore väldigt tacksam om någon som har samma eller liknande moderkort som jag (ASUS A8R32-MVP Deluxe), kunde berätta vilka inställningar i BIOS det är jag ska fippla med, och vilka inställningar som borde funka med min processor och mina minnen. Jag är medveten om att det är väldigt individuellt vad som fungerar och vad som inte fungerar, men det känns som att någonting måste vara fel (min gissning är alltså minnerna, men det kanske inte stämmer), när det inte går att överklocka ALLS.

Det finns även ett par olika typer av förinställningar för överklockning på mitt moderkort, typ "Overclock 10%". Man tycker ju att någon av dom borde kunna funka hjälpligt i alla fall, även om det givetvis inte är optimalt på något sätt. Men inte ens "Overclock 2%" fungerar: Datorn bootar inte, utan piper bara några gånger, boootar om och säger "Overclocking failed!"

De överklockningsguider som jag har läst verkar vara baserade på något annat BIOS, där inställningarna har helt andra benämningar och fungerar på andra sätt...

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du absolut bör flasha till det senaste bioset, du verkar ha ett buggigt tidigt bios. Det borde kunna göra underverk, för den där processorn ska du kunna få upp i ca. 2,7GHz åtminstone.

edit. och köp inga dyra minnen, då är det bättre att sänka multiplier, höja fsb och köra minnena med divider. Då kan du använda standardminnen och prestandaförlusten är minimal mot att använda höghastighetsminnen med Athlon 64. 2-3 sekunder i SuperPi 1M som allra mest. Ingenting som man kan märka när man använder datorn.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det verkar som att du absolut bör flasha till det senaste bioset, du verkar ha ett buggigt tidigt bios.

Det tänkte jag också, så det är redan gjort, men det hjälpte tyvärr inte.

Men det är skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att någonting måste vara väldigt fel någonstans.

Citat:

Det borde kunna göra underverk, för den där processorn ska du kunna få upp i ca. 2,7GHz åtminstone.

Ja, innan jag uppgraderade sa alla jag pratade med att A64 3800+ "vennice" klockar mycket bra (särskilt den revision som jag skaffade, vilken det nu var), och att det här moderkortet är bland de bästa CF-moderkorten som finns. Just nu skulle jag bli jättenöjd om jag bara fick upp processorn till 2.6 GHz, men jag har alltså inte sett mer än 2.45, och då gick det som sagt både långsamt och instabilt.

Citat:

edit. och köp inga dyra minnen, då är det bättre att sänka multiplier, höja fsb och köra minnena med divider. Då kan du använda standardminnen och prestandaförlusten är minimal mot att använda höghastighetsminnen med Athlon 64. 2-3 sekunder i SuperPi 1M som allra mest. Ingenting som man kan märka när man använder datorn.

Tack, jag tolkar detta som att OM jag tvingas skaffa nya minnen så bör jag satsa på exempelvis TwinMOS CL3 snarare än Corsair C2-PRO, och lägga den sparade tusenlappen på något roligare.

Men det låter som att ni tror att det inte är minnena som strular för mig? Eller kan det faktum att jag har fyra minnesstavar ha något att göra med att det inte går att överklocka? När jag kommer hem (ja, jag jobbar trots att det är söndag) ska jag testa att rycka ut två av stavarna och se om det hjälper. Om det inte heller hjälper så kanske det vore dumt att lägga 2-3000 kr på nya minnen...

Slutligen: Om du som läser detta har ett Asus A8R32-MVP Deluxe moderkort, snälla snälla snälla berätta för mig om du har eller har haft några problem att överklocka med det. Om inte, berätta vilka inställningar du har ändrat i bios, samt vilken bios-version du använder!

Permalänk
Medlem

Här är några fina ledtrådar, tex måste man boota om några ggr tom kallboota innan de nya överklockningsinställningarna "tar". Har du inte gjort det förstår jag varför du inte kommit någonstans ...

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/asus_a8r32...

edit. skriv Asus A8R32-MVP Deluxe review i Google-sökrutan , det ovan var första svaret

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||