Permalänk

Nätagg till x1950pro

Tja!

Vad borde man ha för nätagg till ett ATI x1950pro ?
Jag har ett 400w med två +12V-kanaler, 18A på vardera.
Räcker det?

Visa signatur

Tja.

Permalänk
Medlem

Ditt nätaggregat bör räcka. Själva kortet drar inte särskillt mycket. Ett X1950PRO är det rekommenderat 24 Ampere, varav jag rekommenderar själv 26A, men 18A på 2 kanaler ska ge mer än nog för det kortet.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad dina andra enheter drar.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk

vad är det för märke på nätagget?

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk

Mina andra grejer drar nog inte så mycket.
Har bara två hddiskar och enamd64 3000+

Det är ett sånt jag har
http://www.inet.se/artikel/6308286

Visa signatur

Tja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^ReSkAmRaT^
Mina andra grejer drar nog inte så mycket.
Har bara två hddiskar och enamd64 3000+

Det är ett sånt jag har
http://www.inet.se/artikel/6308286

Det där agget är nog det mest prisvärda som finns..visst finns det bättre, men inte mer prisvärda..funkar säkert..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Jag sitter på ett tagan i X-eye 420 Watt och det funkar utmärkt datorn I sign.

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem

De går ej till ett 350w nätaggregat då? 18-20A typ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
De går ej till ett 350w nätaggregat då? 18-20A typ..

Tyvärr så är det inmte att rekommendera alls med 20A på 12V+ linan. Kanske ifall resten av delarna var sunkiga, men då är det nästan inte värt att skaffa ett X1950PRO.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Cooler master extreme power duo 600W.
Vet någon om det är ok till ett saphire x1950 pro agp?

Jag har sökt men kan inte hitta ampere osv på nätagget.

Permalänk

Har du inte läst föregående svar? Om t ex mitt agg på 420w klarar ett x1950pro varför skulle då ditt 600w klara det!?

Think...

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem

Varför inte prova först o sen köpa ett nytt om det behövs?
Det är en sådan nätaggs hysteri här på sweclockers. Allt fixas med ett nytt nätagg.
Har du ett någorlunda nytt/modernt nätagg så är chansen stor att det funkar.

En bra regel: Köp inte A om du inte har råd med B om B skulle behövas till A.

BTW.. är det ingen som använder prudukters support längre?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Varför inte prova först o sen köpa ett nytt om det behövs?
Det är en sådan nätaggs hysteri här på sweclockers. Allt fixas med ett nytt nätagg.
Har du ett någorlunda nytt/modernt nätagg så är chansen stor att det funkar.

En bra regel: Köp inte A om du inte har råd med B om B skulle behövas till A.

BTW.. är det ingen som använder prudukters support längre?

Du tycker alltså att man ska se ifall krotet överlever påfrestningen eller ej? Korten kan faktiskt ta stor skada ifall man inte ger dom tillräckligt med ampere som de kräver, så det är bättre att fråga.

Nånsin hört ordspråket "Better safe then sorry"?

Permalänk
Medlem

... Hm..en kommentar om nätagg...visst känns det surt att lägga ett papp eller mer på ett agg som man eg tycker ingår i grejorna..man köper ju inga extra saker till en Tv eller en stereo osv...

MEN ett kvalite agg är ngt man kan ta med sig i flera uppgraderingar av datorer..och är tillsamannans med ett bra mobo själva kärnan och grunden i en dator...

Ett dåligt agg kan skapa massor av MYCKET svårsökta problem, som försvinner när man fixar ett kvalite agg...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag såg att ett 420W troligtvis funkar, men jag vet också att ett nätagg kan vara dålig kvalitet och ett 600w kan teoretiskt sett mindre A än ett 420W av bra kvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ett dåligt agg kan skapa massor av MYCKET svårsökta problem, som försvinner när man fixar ett kvalite agg...

Exakt. har själv haft stora problem med datorer jag ägt pga att jag inte brydde mig om aggregatet. Aggregat som aggregat tänkte jag då.

Permalänk

jag har ett nätagg. på 250watt o två 12V linor, en på 8A o en på 14A. resten av datorn står i sign. tror ni de nättagget klarar x1950pro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Exakt. har själv haft stora problem med datorer jag ägt pga att jag inte brydde mig om aggregatet. Aggregat som aggregat tänkte jag då.

Sen pladdrar du väldigt mycket i nattmössan också: "Jag själv rekommenderar 26A minst, medans ATI själva rekommenderar 24A på 12V" - Rent och skärt BS.

Enligt Xbitlabs mätningar förbrukar kortet drygt 66W vid full load. P=U*I och vi räknar likspänning. 66=12*I ger I=66/12 = 5,5A för grafikkortet.

Sen kan du lägga till resten (av komponenterna i datorn) och räkna ut det egentliga strömbehovet. Behöver jag bevisa ännu fler gånger att det är överrekommendationer? Dina egna nonsensrekommendationer tror jag gott vi klarar oss utan. Tack.

EDIT: tobbe_x90, nu däremot börjar du närma dig gränsen för när det är dags att skaffa nytt nätagg. En P4, speciellt Prescottmodellerna har en ganska hög effektförbrukning, och du bör nog se dig efter ett nytt nätagg, även om det möjligen fungerar så kommer ditt nätagg att känna sig väldigt "ansträngt".

EDIT2: För att tillägga, enligt ett test där de använder en X2 4600+, 2GB RAM, etc drar hela systemet 200W i vägguttaget. Vi säger att effektiviteten ligger runt 70-80% i nätagget, vilket ger att komponenterna i runda slängar förbrukar runt 150W. Om nu all effekt skulle ligga på 12V linan, skulle det innebära 150/12 = 13A.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

EDIT: tobbe_x90, nu däremot börjar du närma dig gränsen för när det är dags att skaffa nytt nätagg. En P4, speciellt Prescottmodellerna har en ganska hög effektförbrukning, och du bör nog se dig efter ett nytt nätagg, även om det möjligen fungerar så kommer ditt nätagg att känna sig väldigt "ansträngt".

//fog [/B]

okej hur är det med ett 7600GT? har tänkt mej de som ett alternatv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
okej hur är det med ett 7600GT? har tänkt mej de som ett alternatv

Jag använde det kortet i en beställning jag satte ihop, det drar betydligt mindre ström, låter inte mycket idle, och kostar inte mycket alls jämfört med X1950Pro. Jag skulle nöjt mig med det kortet.

Som referens fungerade följande konfig på ett 300W nätagg utan problem.

Athlon 64 3000+ (en av de första modellerna), 1GB ram, 6800GT (effektätare), 2st HDDs, ett par chassifläktar. Tyvärr kan jag ju inte garantera dig något, men det borde inte vara några större bekymmer..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Sen pladdrar du väldigt mycket i nattmössan också: "Jag själv rekommenderar 26A minst, medans ATI själva rekommenderar 24A på 12V" - Rent och skärt BS.

Enligt Xbitlabs mätningar förbrukar kortet drygt 66W vid full load. P=U*I och vi räknar likspänning. 66=12*I ger I=66/12 = 5,5A för grafikkortet.

Sen kan du lägga till resten och räkna ut det egentliga strömbehovet. Behöver jag bevisa ännu fler gånger att det är överrekommendationer? Dina egna nonsensrekommendationer tror jag gott vi klarar oss utan. Tack.

EDIT: tobbe_x90, nu däremot börjar du närma dig gränsen för när det är dags att skaffa nytt nätagg. En P4, speciellt Prescottmodellerna har en ganska hög effektförbrukning, och du bör nog se dig efter ett nytt nätagg, även om det möjligen fungerar så kommer ditt nätagg att känna sig väldigt "ansträngt".

EDIT2: För att tillägga, enligt ett test där de använder en X2 4600+, 2GB RAM, etc drar hela systemet 200W i vägguttaget. Vi säger att effektiviteten ligger runt 70-80% i nätagget, vilket ger att komponenterna i runda slängar förbrukar runt 150W. Om nu all effekt skulle ligga på 12V linan, skulle det innebära 150/12 = 13A.

//fog

Men nu var det inte HELA kortet jag sagt som drar 24 ampere -_- tror ingen vill höra sådana kommentarer, och precis som du sa "det klarar vi oss utan, tack."....

Jag sa desutom att JAG SJÄLV tycker man borde ha mer än vad som rekommenderas FÖR ETT STABILT SYSTEM. Jag vet inte vad du har för problem, men du behöver inte ta ut det på mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Men nu var det inte HELA kortet jag sagt som drar 24 ampere -_- tror ingen vill höra sådana kommentarer, och precis som du sa "det klarar vi oss utan, tack."....

Jag sa desutom att JAG SJÄLV tycker man borde ha mer än vad som rekommenderas FÖR ETT STABILT SYSTEM. Jag vet inte vad du har för problem, men du behöver inte ta ut det på mig.

Återigen, jag har inte påstått att du sagt att enbart kortet kräver 24A, jag skrev att kortet kräver runt 5A, plus resten (menade resten av komponenterna i datorn såklart, kunde varit mer tydlig iofs). De var för att påvisa att rekommendationerna är överdrivna. Din rekommendation om att ha ett nätagg som pallar minst 26A är rent nonsens, då det inte finns någon som helst grund för det.

Att folk söker sig till Sweclockers för hjälp istället för Onoff och liknande butiker finns det en anledning till, den största borde vara att kunskapsnivån där är skrämmande låg. Det vore skönt om det kunde hållas en hög standard här, vilket det inte gör när folk börjar "anta" saker och sedan förmedlar vidare.

Hajjar du poängen?

EDIT: En kul liten fråga bara, Vad grundar du det här på?

Citat:

Du tycker alltså att man ska se ifall krotet överlever påfrestningen eller ej? Korten kan faktiskt ta stor skada ifall man inte ger dom tillräckligt med ampere som de kräver, så det är bättre att fråga.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
EDIT: En kul liten fråga bara, Vad grundar du det här på?

Först för jag själv inte trodde på det, men efter hjälp från Sapphire's supportforum underströk en support där att för lite ampere till kortet kan leda skador, samt ett 9600XT jag kört på ett allt för svagt aggregat (mycket gammalt aggregat jag hade liggande) som dog efter ett kort tag efter att ha varit kopplad med det aggregatet.

Vad är det för dåligt med att jag endast rekommenderar mer ampere förresten? Är det inte bara BRA att ha ett bra aggregat, speciellt för framtida uppgraderingar!? Och dessutom för full stabilitet??
jag sa endast vad jag SJÄLV TYCKER, emn jag sa att kortet rekommenderas att köras på en 24A lina........... sa aldrig att personen MÅSTE köra på min rekommendation -_-

Permalänk
Medlem

Märker att detta med nätagg är en het debatt...;)

Tänkte själv beställa ett x1950Pro AGP och sitter med ett Antec Smartpower 350W, 2 12+V linor, en på 10A och en på 15A...nu den lite besvärande frågan...får jag problem?

Abit IC7, prescott 4:a 3GHz, 1,5Gb RAM, 1(2?)ljudkort, nätverkskort, och 2 DVD brännare...

mvh
Abbe

Permalänk
Medlem

bah .. http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

fyll i och sen va glada..
nätaggregatet kommer klara det ni vill ha ...

själv sitter man på...
klockad 2400+
6 diskar, 2 dvdbrännare, floppy, mus, feting tgb, blinkande skit i burken osv... 9800"xt"
och jag klarar mig fint på mitt 400w zalman..

sen är detta rätt fel forumsdel och diskutera nätagg.. även om det nu ska vara "Nätagg till x1950pro" ...

Kolla här först . --> Forumindex > Hårdvara > Chassin och nätaggregat > Köparens guide till nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abbe1001
Märker att detta med nätagg är en het debatt...

Tänkte själv beställa ett x1950Pro AGP och sitter med ett Antec Smartpower 350W, 2 12+V linor, en på 10A och en på 15A...nu den lite besvärande frågan...får jag problem?

Abit IC7, prescott 4:a 3GHz, 1,5Gb RAM, 1(2?)ljudkort, nätverkskort, och 2 DVD brännare...

mvh
Abbe

har du inga hårddiskar? ;D
ne men kör psucalculatorn jag länkade till så ska nog allt ordna sig

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Entusiast

har en liknande fråga,

mitt system har en Atrix 520W, med 25A på +12V.

3200+
Asus A8N-E
1 hårddisk, hitachi deskstar 160GB sata-2
1 gammal DVD spelare

klarar agget ett Sapphire X1950pro 256mb? med tanke på att jag inte har alls mycket annat i datorn som kräver ström va tror ni?

förövrigt så är inget överklockat.

Kortet ligger på posten å ska hämta ut det imorgon så fick jag reda på all dessa nätaggs problem vissa har.. så visst blir man orolig.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Du tycker alltså att man ska se ifall krotet överlever påfrestningen eller ej? Korten kan faktiskt ta stor skada ifall man inte ger dom tillräckligt med ampere som de kräver, så det är bättre att fråga.

Nånsin hört ordspråket "Better safe then sorry"?

Ett grafikkort eller vilken elektronik som helst tar inte skada av för låg strömtillförsel, däremot kan agg när dessa går över sitt max ge ström och volt spikar om det inte finns skydd mot det och DET kan skada komponenterna.

Sen är faktiskt nätaggs diskutionerna riktigt överdrivna här på swec, t.ex kör jag ett 7900GTO med 5 diskar och en överklockad Amd64 3200+ på 120nm på ett gammalt 420W med 18A på 12V och det fungerar helt utan problem.
Problemet är igentligen att folk har skaffat ett q-tec 450W och sen märkt att det inte klarar driva sin dator och sen rekommenderar dem ett agg på 600W eller mer när det igentligen ofta räcker med ett 350W agg av bra kvalitet.

Grejen är den att visst, du kan köpa ett agg som klarar flera uppgraderingar av datorn men effekten som det kan ge minskar med åldern och drifttiden pga. material förändringar vilket gör att du kanske måste köpa ett nytt agg iallafall.
Dessutom kostar 600W och mer aggen såpass mycket att man kan köpa ett 450W nu och sen ett nytt om 1 år med högre spec för samma pris.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Nätaggstillverkarna älskar er mer än något annat eftersom många här har rätt konstiga uppfattningar.

Men för all del. Kom ihåg att om ni överbelastar ert nätagg så kommer grafikkortet att dö. Datorn brinner upp, huset likaså. Det finns även risk att skåne lossnar och flyter över till danmark.

Det som händer om man överbelastar är att nätagget stänger av sig. Skulle det brinna upp, så uppfyller det inte ens kravet för att få säljas här från första början, och skulle lika gärna kunna bränna din dator utan att vara överbelastat.

En kompis hade ett 400W codegen-nätagg i sin dator. Det brände moderbordet x2, grafikkortet, processorn och en sticka minne. Han bytte till ett 300W nätagg, nya komponenter och ett kraftigare grafikkort och som genom ett under - fungerade allt!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden, men jag håller med föregående personer om att det är en enorm hysteri angående nätdelar och grafikkort här på swec. Ett FSP 400w funkar säkert alldeles förträffligt, och skulle det inte göra det tror jag att du märker det i form av instabilitet, och inte att hela datorn går upp i rök.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!