Returfrakt - TFT Komplett?

Permalänk
Medlem

Returfrakt - TFT Komplett?

Vad kostar det att returnera en TFT om man lämnar den i hämtbutik i GBG?
Är det 29kr som för leveransen då?

Samt, man får öppna förpackningen och testa? En bildskärm är aldrig plomberad?

Permalänk
Medlem

Re: Returfrakt - TFT Komplett?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foppah
En bildskärm är aldrig plomberad?

Det kan de mycket väl vara - många företag plomberar skärmkartongerna.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

ok, men får jag öppna den då och sedan returnera om jag inte är nöjd? (Distansavtalslagen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foppah
ok, men får jag öppna den då och sedan returnera om jag inte är nöjd? (Distansavtalslagen)

Det borde du få, du kan ju alltid höra med butiken?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

det kostar 29kr enligt en kompis.. om man lämnar den själv

Permalänk
Medlem

Det kostar inget att lämna in den i hämtbutiken

Permalänk
Hedersmedlem

En mycket klurig fråga faktiskt. Enligt Distansavtalslagen kan man läsa följande:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick.

Hur man tolkar "väsentligen oförändrat skick" är en annan femma. Butiker tolkar detta generellt enligt min erfarenhet att förpackningen inte får öppnas, medan användare tolkar det som att man får öppna och testa. Jag har för mig att det finns en paragraf någonstans i lagen som säger att man får testa en vara, men hittar inte den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Du vill alltså köpa hem en skärm, kolla om du får 100 fps i cs och sen skicka iväg den om du inte är nöjd?

Tycker sånt är trams, det är en butik inget biblioket.

Permalänk
Medlem

Snarare köpa en skärm, starta den och kolla om den har några döda/trasiga pixlar. Lämna igen den om den har det. Skulle då jag vilja göra och anser att det följer lagen också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Snarare köpa en skärm, starta den och kolla om den har några döda/trasiga pixlar. Lämna igen den om den har det. Skulle då jag vilja göra och anser att det följer lagen också.

Med dagens pixelgaranti så känns det som ett lotteri, jag funderar på att skaffa en tft skärm och just problemet runt döda pixlar känns avskräckande. Så kontentan är att jag gärna skulle vilja veta vad som egentligen gäller, visst man kan förstå affären, vad ska de göra med alla returnerade skärmar (om man nu får returnera dem med distansavtalslagen, vilket vi ju inte vet om man får eller inte) annat än att försöka sälja dem igen, problemet ligger väl hos skärmtillverkarna.

Antalet skärmar med pixelgaranti är också aningens begränsat på marknaden. (Även om jag har hittat ett par)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Lösningen är väl enkel: Gå till en affär och be att få titta på just det exemplar du är intresserad av.

Men just det, det är väl ingen som har lust att betala affären för deras service, utan billigt ska det vara, och tillbaka åker den som begagnad vara om den inte duger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
En mycket klurig fråga faktiskt. Enligt Distansavtalslagen kan man läsa följande:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick.

Hur man tolkar "väsentligen oförändrat skick" är en annan femma. Butiker tolkar detta generellt enligt min erfarenhet att förpackningen inte får öppnas, medan användare tolkar det som att man får öppna och testa. Jag har för mig att det finns en paragraf någonstans i lagen som säger att man får testa en vara, men hittar inte den.

Var nog detta du saknade från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm :

-----------------------------
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
------------------------------

Så visst får du packa upp varan och testköra den och om den inte är till belåtenhet så tillbaks med den men räkna med strul då inte alla affärer följer detta så kolla först i deras avtalsvillkor och/eller fråga för att slippa så mycket som möjligt av strul för det är något somman klarar sig utan :p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Var nog detta du saknade från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm :

-----------------------------
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
------------------------------

Så visst får du packa upp varan och testköra den och om den inte är till belåtenhet så tillbaks med den men räkna med strul då inte alla affärer följer detta så kolla först i deras avtalsvillkor och/eller fråga för att slippa så mycket som möjligt av strul för det är något somman klarar sig utan :p.

Undersöka innebär inte automatiskt att man generellt har rättighet
att bruka varor, utan att man har rätt att öppna och undersöka att varan
är den man beställt och inget annat, fel färg osv.

Utvecklingen har lett åt det hållet att vi som kunder tänjer mer och mer
så att vi anser vi har rätt att demoköra allt.

I sista änden får ändå vi som kunder betala det butikerna förlorar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Undersöka innebär inte automatiskt att man generellt har rättighet
att bruka varor, utan att man har rätt att öppna och undersöka att varan
är den man beställt och inget annat, fel färg osv.

Utvecklingen har lett åt det hållet att vi som kunder tänjer mer och mer
så att vi anser vi har rätt att demoköra allt.

I sista änden får ändå vi som kunder betala det butikerna förlorar.

Helt rätt observerat. Folk anser sig ha rätt att returnera varor som de facto är begagnade efter deras testkörning, men jag slår vad om att de själva aldrig skulle acceptera en vara som någon annan rört vid innan.

Permalänk
Medlem

jag skulle inte ha något problem med att köpa en testkörd vara, det är ju inte som så att folk rutinmässigt köper saker, ollar dem eller kortsluter delar och sedan skickar tillbaka dem med hänvisning till distansavtalslagen.

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att man får lov att test köra produkter (nu säger jag INTE att man får lov att göra detta då jag fortfarande inte har fått någon klarhet i det utan detta är rent hypotetiskt) så lär det med stor sannolikhet vara så att de flesta produkter som skickas tillbaka är något konstigt med, exempelvis pixel fel, mycket backlight bleeding eller liknande. Jag skulle absolut inte köpa en skärm som någon haft ute och "testkört".

Det är synd att det finns så få skärmar med fullständig pixelgaranti, hmm...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Om det nu är så att man får lov att test köra produkter (nu säger jag INTE att man får lov att göra detta då jag fortfarande inte har fått någon klarhet i det utan detta är rent hypotetiskt) så lär det med stor sannolikhet vara så att de flesta produkter som skickas tillbaka är något konstigt med, exempelvis pixel fel, mycket backlight bleeding eller liknande. Jag skulle absolut inte köpa en skärm som någon haft ute och "testkört".

Det är synd att det finns så få skärmar med fullständig pixelgaranti, hmm...

Finns det alls skärmar (med human prisnivå) som har fullständig pixelgaranti?

De relativt låga priserna är väl vad jag vet satta just utifrån att skärmar som är ok enligt pixelgarantin är att betrakta som fullgoda...
Det är ju inte så att tillverkarna inte skulle kunna upptäcka det mesta i pixelfelsväg och skrota de LCD-panelerna direkt, det är det att panelerna med småfel är tillräckligt många enheter för att göra påtaglig skillnad prismässigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Finns det alls skärmar (med human prisnivå) som har fullständig pixelgaranti?

De relativt låga priserna är väl vad jag vet satta just utifrån att skärmar som är ok enligt pixelgarantin är att betrakta som fullgoda...
Det är ju inte så att tillverkarna inte skulle kunna upptäcka det mesta i pixelfelsväg och skrota de LCD-panelerna direkt, det är det att panelerna med småfel är tillräckligt många enheter för att göra påtaglig skillnad prismässigt.

Svar: jag tror det, någon form av pixel garanti verkar det vara på nedanstående skärm (se länk), men jag har inte läst på tillräckligt vad garantin på följande skärm egentligen innebär, det kan hända att det finns en massa om och men i det finstila, har bara läst vad som står på elgigantens hemsida:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Svar: jag tror det, någon form av pixel garanti verkar det vara på nedanstående skärm (se länk), men jag har inte läst på tillräckligt vad garantin på följande skärm egentligen innebär, det kan hända att det finns en massa om och men i det finstila, har bara läst vad som står på elgigantens hemsida:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Ja, det verkar ju vara så. Det är ju i så fall en positiv utveckling...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna för bl.a SUMITOMO att jag köpt varor som varit som ni säger begagnade till fullpris eftersom jag själv har testkört varor och sedan lämnat tillbaks därför att dom inte varit bra enligt mina kriterier.

Kan ju vara väldigt svårt att upptäcka att en vara inte är "bra" då det är väldigt subjektivt och i köpladorna kan de ibland vara väldigt svårt att få nån vidare hjälp men Elgiganten tillhör iaf mina favoriter då det aldrig varit något tjafs utan man har tagit hem en vara och om den inte passat lämnat tillbaks den i så bra skick som möjligt inkluderande kartongen.

Sen vad gäller distansavtalslagen så tillåter den faktiskt att du testkör och om varan inte duger skickar tillbaks den för hur ska jag annars kunna se om en vara duger enligt mina kriterier då det är väldigt svårt att "klämma" på en vara som köps på distans:

Sen finns det även affärer som inte ens har nån demovara uppackad och då blir det ännu svårare att bedöma om en vara duger men då hoppas iaf jag att man som kund går till en annan affär för det har ju vad jag vet även hänt att när kunder frågat om dom kunnat packa upp t.ex en skärm o koppla in den har vägrat? Tror det var JME nere i södra svedala som det gällde men inte riktigt säker?