Nätaggregat på 2000 watt

Permalänk
Medlem

Bara för att falla in på klagandet på onödigt hög effekt dom smäller in i nätaggregaten så är jag mer än nöjd med mitt 430W aggregat, vilket använder som mest 160W hittills. Anledningen till att jag tog ett lite kraftigare aggregat var dock för att få ner temperaturen en aning, ett 430W aggregat behöver ju inte jobba lika mycket som ett 230W för att ge ut samma effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Den som väljer ett nätagg för ett datorsystem som tangerar 2 kW i förbrukning torde vara en helidiot. Ingen redundans och därtill ett felknullat datorsystem.

Ord! Jag skulle hellre lägga pengarna på ett vettigt redundant agg. Dustin verkar ha ett rätt bra: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080932. Borde gå att montera in i ett väl tilltaget chassi

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
du får åka runt i små cirklar.

Är det inte det dom redan gör dom som har moppe? Iaf på gräsmattan utanför mig... ser skitskoj ut... så jag antar att ekonomiskt skulle det vara effektivare med 2kw "moppedrift"...

Permalänk

Med 160A kan man svetsa mindre elektroder:D

Mvh Rasmus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thefatkid
Med 160A kan man svetsa mindre elektroder:D

Mvh Rasmus

Kanske introducerar en ny marknad. USB-svets någon?

Då kan man svetsa ihop kulspetspennan man råkade knäcka när man blev arg över förlusten i CS.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Från nyheten:

Citat:

På specifikationsklistermärket som finns på nätaggregatet sägs det att det endast har en +12v-linje, vilket är oroande.

Varför är det oroande?

Vad är vittsen med flera linjer?
Jag har fått intrycket att det oftast bara rör sig om samma linje fasst med två eller flera olika säkringar.

Det skapar ju bara problem med att man kan överbelasta ena linjen men ändå ligga långt under vad nätagget klarar av att prestera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Visst är det löjligt, de verkar de flesta hålla med om. Även så jag.

Problemet, om det öht finns något, är att nätagg regulerar dåligt och klarar inte helt rak ström vid rätt spänning för olika laster. Detta är ingalunda något som löses med ett 2000-wattsagg. Lika lite löser man det med ett 2 MW-agg. Det är inte där problemet ligger. Rippel i mV och Hz per uttagen effekt är mer relevant, eller rättare sagt det enda som är relevant. Allt annat är i sak meninglösa siffror. Den som väljer ett nätagg för ett datorsystem som tangerar 2 kW i förbrukning torde vara en helidiot. Ingen redundans och därtill ett felknullat datorsystem. Den, av mina alla, dator som drar mest på sekundärsidan tangerar 120 watt. Men så värdesätter jag ju mina komponenter, fånar mig inte med spel, utan sätter prestandan där den behövs. En jäkla massa hårddiskar har jag också. (För övrigt torde hårddisken vara den komponent som folk mest graverande överskattar förbrukningen på - ofta hör man nonsens som att man ska ha ett kraftigt nätagg just för att ha många diskar. Och "många" i detta fall är sällan mer en fyra. Duh!)

pa1983: Efter fyra år på en "energi linje" bör man kunna stava till energilinje och veta att "effeckt" stavas effekt...

MrFiB: Jupps, det borde man. Man jag skulle ju föredra en riktig svetstransformator då, ett switchagg med en massa finlir inte torde palla med plötsliga, våldsamma, strömuttag...

Varför inte göra tvärt om, använda ett svetsagg som datornätagg? Då kan man få ampere, minsann. Att spänningen inte är stabil märks väl ej...

Som någon sa så har jag dyclexi. Villket min lärare inte visste heller för den delen å fick ungifär samma kommentarer när jag skriv värkstad istället för verkstad på redovisnigen.

Kan ju säga att jag fick MVG i förbränigsmotorteknik utan å skriva ett jota!

Byggde en gasturbin eller jet motor som en del skulle kalla det när den allstrar en jet stråle.
Det utan en beräkning eller annan form av redovisning förutom en 3D model på papper.

Läraren sa ungifär samma sak. Du kan varken räkna eller skriva så kan inte se hur du ska få den att fungera. Är ju lite komplicerade luftflöden mm som man brukar räkna på.

Men tog mig 6 månader att få den färdigbyggd och med en mindre modefickation till flammhållaren så fick jag upp ett stabitl varvtal där turbinen orkade driva kompressorn så att den matade tillräkligt med luft till flamhållaren för att få en stabil färbränning trots att alla sa att det skulle var omöjligt!

Läraren motiverade mit MVG som han gav mig med att även om du inte kan räkna och redovisa saker teoretiskt som man ska så kan du likt förbanat bygga det du tar för dig. Hur vet jag inte men du löser ju problemen ändå så jag ser inte varför du inte skulle klara det när du ska jobba så därför får du MVG.

Så även om jag inte är så, hum bra på att skriva, räkna osv så kan jag ofta uppskata saker och föreställa mig det med betydligt högre nogranhet än många andra.
Dock är jag rätt bra på huvudräkning. Kanske inte mö bättre än andra men bättre på det än tex räkna på papper mm. Har mina knep å det får man oftast när man har dyclexi då man kompenserar med att utvekla andra sidor istället.

Permalänk
Medlem

Snälla, sluta skriva att detta är något dumt, ingen tvingar er att köpa en produkt bara för att den finns. Var glada att det finns överdrivna nätaggregat om ni nu av någon anledning skulle behöva.

Tänk er 4st peltierkylda grymma grafikkort, en processor, ett antal hårddiskar.. och så är vi uppe i rättså stora strömtal, eller som någon sade så kan man koppla in slutsteg eller andra saker som går på 12v.

Permalänk
Avstängd

Visste att folk skulle klaga, va fan klagar ni för. Vill man köpa ett på 2000W så får man göra det. Vill man inte slipper man. Så enkelt är det.
Jag ser ett användningsområde för detta. Fram med peltarna bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Looooooooooooooooooooooooooooooool!

Laugh out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out out loud? Smart.

Permalänk
Medlem

Fan va ballt! Men akta värmeutvecklingen man kommer få om man gör av med 2 kw! Ger ju lika mycket värme som två stora el-element! Nog bäst att skaffa kvävekylning

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
Snälla, sluta skriva att detta är något dumt, ingen tvingar er att köpa en produkt bara för att den finns. Var glada att det finns överdrivna nätaggregat om ni nu av någon anledning skulle behöva.

Tänk er 4st peltierkylda grymma grafikkort, en processor, ett antal hårddiskar.. och så är vi uppe i rättså stora strömtal, eller som någon sade så kan man koppla in slutsteg eller andra saker som går på 12v.

Fast peltarna kopplar man på fördel på ett hemmabyggt agg med en vanligt transformator, bara onödigt att lägga dem på ett switchat agg.

Och som MBY påpekade så spelar rippel väldigt stor roll för komponenterna. Tyvärr var det länge sedan jag såg ett riktigt bra nätaggstest där rippel noterades noggrant med oscillioskåp.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

När kommer 3-fas nätagget i vanlig ATX-form undrar jag

Nä men seriöst.. de lite löjligt.. Behöver man kraft så skaffar man flera nätagg, inte ett stort till allt..

Jag undrar även som pa1983 säger, hur fanken blir dom av med förlustvärmen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Saftig elräkning man lär få! :)...

Så du menar att du får saftigare elräkning om du har det nätagget än ditt nuvarande?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

dr slizer - Alla kan inte bygga ett eget nätagg. Vad är fördelarna med vanlig trafo framför switchad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
dr slizer - Alla kan inte bygga ett eget nätagg. Vad är fördelarna med vanlig trafo framför switchad?

trafo är fan mycket mer pålitlig för det första. Håller nästan för evigt om den inte går för varmt.

Vettig trafo har nog inte heller så satans höga förlsuter som ett swhitchat nätag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
dr slizer - Alla kan inte bygga ett eget nätagg. Vad är fördelarna med vanlig trafo framför switchad?

trafo är fan mycket mer pålitlig för det första. Håller nästan för evigt om den inte går för varmt.

Vettig trafo har nog inte heller så satans höga förlsuter som ett swhitchat nätag.
Dom tål garanterat mycket högra strömar under kortare tider än ett swhitchat agg. En effektransistor eller mosfet bruakr dö reltivt snabbt om den överlastas för mycket. har testat. medans en trafo får börja bli ganska jummen först innan den pajjar villket tar mer tid då det är betligt mer massa som ska värmas upp.

Permalänk
Medlem

pa1983: Men spänningen från en transformator varierar ju enormt. Hade ju inte gått att ta en 230V > 12V , likrikta och skicka rakt in i datorn direkt.

Permalänk
Medlem

Man lär ju bränna huvudsäkringar om man maxbelastar den där :/

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
trafo är fan mycket mer pålitlig för det första. Håller nästan för evigt om den inte går för varmt.

Vettig trafo har nog inte heller så satans höga förlsuter som ett swhitchat nätag.
Dom tål garanterat mycket högra strömar under kortare tider än ett swhitchat agg. En effektransistor eller mosfet bruakr dö reltivt snabbt om den överlastas för mycket. har testat. medans en trafo får börja bli ganska jummen först innan den pajjar villket tar mer tid då det är betligt mer massa som ska värmas upp.

Tja, jag håller inte med om ditt resonemang, anledningen är ganska enkelt.
Spänningen från en transformator som matas med nätspänning kommer att variera ganska kraftigt vilket gör att någon form av reglering behövs för att stabilisera spänningen exempel vis en linjär regulator (mycket vanligt förr) dessutom så behövs lik riktning.

Lite räkne exempel:

önskad spänning 12volt
spännings fall över regulatorn 2 volt
spännings fall över lik bryggan 1,4volt

spänningen från transformatorn bör minst vara 15,4volt

Effektiviteten kommer således vara 12/15,4 ~ 78% lägg till förlusterna i transformatorn och du är nere i 76% verkningsgrad. Ett modernt switchat kan utan större svårigheter komma upp i 90% verkningsgrad.

Så ledes har switchat nätagg andra fördelar som lågt vikt och storlek.

Dessutom så blir inte transformator lösningen "mer robustare" pga den linjära regulatorn som inhåller mosfet eller bjt.

Men det är klart att där man inte behöver så stabil spänning ,vikt och volym så duger transformatorn. Vilket inte riktigt är fallet i dator värden...

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

snacka om onödigt med ett 2kW nätagg, vad är nästa steg? Kanske ett trefas nätagg på 6kW kanske?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

alla säger att intel och amd försöker sänka ström förbukningen MEN det tycks inte fungera så bra eller hur?
jag tror att 2KW agg inte kommer vara så ovanligt inom en snar framtid, vi får fler kärnor fler grafik kort och snabbare klockhastigheter och det drar helt enkelt mer ström...inget är gratis det gäller även effekt ökning vilket ofta kostar en del energi.
ska länka till den här tråden när vi alla sitter på 10+KW agg

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inte?
Pentium 4 satte taket för intel.

Thunderbird/Palomino var väl taket för AMD.
(lite osäker, tar det från minnet)

Sen dess så har man satsat på betydligt vettigare lösningar och man sitter på processorer med flera kärnor och mycket högre frekvenser som drar mindre ström.

Alla planer på framtiden visar också lägre strömkrav. Kortsiktligt verkar det även som grafikkorten i och med denna och kanske nästa generation slår i taket. Sen blir det nog bättre på den sidan också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad hundan ska man med en massa grafikkort till i en server?

men hursomhelst finns det som du säger mycket bättre lösningar än denna PSU för det bruket.

Dammit!!! you caught me again DR!!

nej seröst, jag tänker mer på en MONSTER video redigerings burk...
TÄNK.. TVÅ skärmar a' 30 tum, med full HD redigering.. då behövs nog 2 8800 kort, och ett gäng hårddiskar..

men men, som sagt, 2 bra agg har ju väldigt hög effekt grad, så 2x700 kan vara nästan som 2000 nja.. nästan

Permalänk
Medlem

Njae, grafikkort används väl inte mycket alls vid videoredigering?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
Snälla, sluta skriva att detta är något dumt, ingen tvingar er att köpa en produkt bara för att den finns. ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visste att folk skulle klaga, va fan klagar ni för. Vill man köpa ett på 2000W så får man göra det. Vill man inte slipper man....

Det är inte i första hand klagan. Det gäller att varna andra för att köpa en stendum produkt samt att yttra saklig kritik kring den samme. Det måste alltid få finnas en debatt. Kritiken är dessutom saklig: Vill/behöver man rekordeliga effekter så är man i allmänhet också beroende av redundans. Har man en vanlig PC som behöver i närheten av så mycket som 2 kW så har man valt komponenter helt galet. Extrapris på PCI-E-strömshuntar?

Precis som pa1983 och andra påpekat är det ju också något knasigt med ett 2kW-agg i en låda som bara är något större än ett vanlig nätaggs. Var tar förlusterna vägen? (personligen tror jag dock att nätagget vid stora stömuttag har en verkningsgrad som är mycket bättre än föreslagna 80% - det är inte omöjligt. Dessutom går det visst att kyla 500 watt med konventionella fläktar. Det är _alltid_ frågan om temperaturdifferenser som avgör kylningens effektivitet i första hand.)

Priset per watt är ju rätt högt också. 2 000 watt för 4 100 kr motsvarar mer normala 350 watt för ungefär 720 kr. Edit: Det är värre än så. Priset 4 100 kr är utan moms!

Jag vet att det finns så dyra nätagg men det är något relativt nytt och ett symptom på något generellt fel i datorbranchen. Nätagg var över huvud taget ingen komponent man lade speciellt mycket vikt vid för persondatorer på 70-, 80- och 90-talen.

Idag har en så simpel pryl som nätagg blivit en statuspryl. Detta nätagg är ett exempel på en statuspryl. "Min dator drar 500 watt!", "Ha, min dator drar 750 watt!", "min pappa är polis!", "stjärnstopp!"

pa1983: Ingen klandrar dig för läs- och skrivsvårigheter, men även en dyslektiker kan "hårdkoda" in rätt stavning inom sitt egna område. Således kan du inte ligga till last för att skriva t.ex. plaelntogi när du menar paleontologi, men jag tvivlar på att du inte skulle kunna lära dig att skriva "effekt". Nåja, vi är alla barn i början, men nu vet du det: inga "c" i "effekt".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

"Nätagg var över huvud taget ingen komponent man lade speciellt mycket vikt vid för persondatorer på 70-, 80- och 90-talen."

Sant, men anledningen till detta beror nog mycket på att det först är på senare tid som företag börjat göra riktigt urkassa produtker som helt enkelt inte håller måttet.

Antar att det är dagens konkurrens och prispress som sätter käppar i hjulen för kvalitén, marginalerna tillåter nog inte lika mycket längre.

Märken som codegen eller no-name nätagg fungerar ju ofta inte alls att ha i en dator. Tror det är mycket därför som folk tittar så mycket på nätagg idag, för det rykte som dåliga nätagg har.
Men håller med om att det gått till överdrift. Men hellre att folk lägger onödigt med pengar på nätagg än för lite - inte roligt att felsöka nätaggs-symptom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Fast peltarna kopplar man på fördel på ett hemmabyggt agg med en vanligt transformator, bara onödigt att lägga dem på ett switchat agg.

Och som MBY påpekade så spelar rippel väldigt stor roll för komponenterna. Tyvärr var det länge sedan jag såg ett riktigt bra nätaggstest där rippel noterades noggrant med oscillioskåp.

Börja läsa SPCRs nätaggstester och Xbitlabs tester. SPCR norerar ripple vid några olika belastningar, samt vid vilken effekt maximal ripple uppnåddes samt hur stor den var. Xbitlabs visar hela bilden från oscilloskopet!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

När jag började med datorer hette de nixdorf å vax och man pluggade in 3 fas uttag och vattenkylning med 2"rör rakt in i burken.

Att maskiner med 3-4 grafikprocessorer, lika många huvudprocessorer, en handfull fysikprocessorer och 10-20 raidade diskar skulle behöva den kraften är nog inte konstigt. Ska man ha det hemma? Knappast, men som cad stationer och andra beräkningsintensiva företags-"desktops" är det nog ingen omöjlighet om 2 år. De här är helt enkelt först.

När tror ni det kommer datorer med passiva bakplan som man bara pluggar in så många processorkort, grafikkort, minneskort, fysikkort, krypteringskort, whatever, man behöver på.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Njae, grafikkort används väl inte mycket alls vid videoredigering?

jag sa att om man använder sig av TVÅ (alltså TVÅ DVI skärmar på 30" var med full upplösning) behöver man MER än ett kort.
Sedan har faktiskt flera kort real time render i adobe etc.
men, och vill man ha component in och ut, då får du lägga ett stort kort till..
hur som helst, videoredigering drar även nytta av nvidias kretsar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erixon
Tja, jag håller inte med om ditt resonemang, anledningen är ganska enkelt.
Spänningen från en transformator som matas med nätspänning kommer att variera ganska kraftigt vilket gör att någon form av reglering behövs för att stabilisera spänningen exempel vis en linjär regulator (mycket vanligt förr) dessutom så behövs lik riktning.

Lite räkne exempel:

önskad spänning 12volt
spännings fall över regulatorn 2 volt
spännings fall över lik bryggan 1,4volt

spänningen från transformatorn bör minst vara 15,4volt

Effektiviteten kommer således vara 12/15,4 ~ 78% lägg till förlusterna i transformatorn och du är nere i 76% verkningsgrad. Ett modernt switchat kan utan större svårigheter komma upp i 90% verkningsgrad.

Så ledes har switchat nätagg andra fördelar som lågt vikt och storlek.

Dessutom så blir inte transformator lösningen "mer robustare" pga den linjära regulatorn som inhåller mosfet eller bjt.

Men det är klart att där man inte behöver så stabil spänning ,vikt och volym så duger transformatorn. Vilket inte riktigt är fallet i dator värden...

jag vet vad en likricktarbrygga mm är. Grundlägande elektronik.

Men sedan var det ju snack om peltier mm. Där duger an tex en 300VA trafo utmärkt att bygga på med en likricktar brygga och lite kondingar.

Sedan kan du ju fundera på varför förstärkare ha trafo och inte swhtichad nätdel.... fins dom som har men dom ska då inte vara bättre i alla fall.

Ringtransformatorer är rätt trevliga saker dom med.

har för den delen byggt ett swhitchat agg också dock för att leverera 16000V eller mer ut från 12V DC.

Igen expert på nåt av dom men byggt lite av varge.

Sedan har jag inte sett ett nätag som kommer upp i 80% verknigsgrad. Det annonseras ofta om upp till 80% eller högre verknigsgrad men det utlåvas inte. Mosfet swhtichade nätag har i regel en max verknigsgrad på 80% och transistor swhitcahde max 60%.