OEM vista eller RETAIL?

Permalänk
Medlem

Lade precis en beställning på Home Premium 64bitars OEM hos JME (1095kr). Bara hoppas det funkar när man får det då...

Permalänk
Medlem

samma här hehe men jag tror det :), kommer komma drivrutiner för Nvidia grafikkort på Nvidias hemsida den 3 januari eller 1a februari. men som sagt allt funkar! annars skulle dom inte släpt något som är 80%-98% osäkert.

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk
Medlem

OEM så kan man byta hårdvara och installera om hur många gånger man vill.. det är exakt vad jag har gjort med min Windows XP Home OEM version.

Jag tänker köpa OEM versionen av Vista Premium då jag endast tänker byta grafikkort ofta, moderkort kommer jag inte byta på runt 2 år så då räcker OEM för mig. Hoppas bara att Vista's OEM fungerar lika som mitt XP OEM

Permalänk
Medlem

Eh, det är just det man INTE kan med OEM av Vista. Det är knutet till hårdvaran, mycket mer än vad XP är.

Retail däremot, ska man kunna installera om fast man bytt hårdvara. Därför det är dyrare. De är inte dumma Mikrosoftarna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

nja.. hittar inget där det står att det är mer knutet än vad XP.. på olika forum skriver folk att det är som XP's OEM. Dessa "regler" är lite oklara verkar det som..

Permalänk
Medlem

Skickade ett mail till Microsoft sent igår.

Fick svar tidigt i morse, där han svarade ungefär såhär:

OEM: Får installeras på en dator som inte haft något operativsystem tidigare, får installeras hur många gånger som hellst på denna dator. Om man byter vissa vitala delar i datorn eller byter dator får man inte använda samma licens igen.

Retail: Får installeras på max EN dator samtidigt dock får du ominstallera det hur mycket du vill och du får installera det på vilken annan dator du vill med kravet att det avinstalleras från den första datorn först. (Ingår också 2 supportärenden under de nästkommande 5 åren)

När man ominstallerar Vista måste man ringa deras aktiverings center och få en ny kod (020 nummer = gratis) oavsätt OEM eller Retail.

För mig blir det Retail då jag byter dator oftare än vart 5:e år och därför räcker det med att köpa en retail licens en gång!

Visa signatur

// eV1Te

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eV1Te
Skickade ett mail till Microsoft sent igår.

Fick svar tidigt i morse, där han svarade ungefär såhär:

OEM: Får installeras på en dator som inte haft något operativsystem tidigare, får installeras hur många gånger som hellst på denna dator. Om man byter vissa vitala delar i datorn eller byter dator får man inte använda samma licens igen.

Retail: Får installeras på max EN dator samtidigt dock får du ominstallera det hur mycket du vill och du får installera det på vilken annan dator du vill med kravet att det avinstalleras från den första datorn först. (Ingår också 2 supportärenden under de nästkommande 5 åren)

När man ominstallerar Vista måste man ringa deras aktiverings center och få en ny kod (020 nummer = gratis) oavsätt OEM eller Retail.

För mig blir det Retail då jag byter dator oftare än vart 5:e år och därför räcker det med att köpa en retail licens en gång!

Bra att du skrev hur det är, ingen tror ju på mig... Tror du dom gör det nu?

Det är väl märkligt att så många medlemmar här på sweclockers lägger ut tusentals kronor på hårdvara år ut och år in men när ett nytt operativ släpps då är man beredd att mer eller mindre stjäla det och kringå licensreglerna för att få det så billigt som möjligt.

Det tycker jag är märkligt...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eV1Te
Om man byter vissa vitala delar i datorn eller byter dator får man inte använda samma licens igen.

Moderkortet anses tydligen som "vitalt".

Tex grafikkort får du byta tills du ledsnar.

Permalänk
Medlem

xplane_uppsala: är väl inte märkligt att folk stjäl mjukvara? Eftersom det är möjligt, folk hade nog stulit hårdvara i samma grad om det hade varit lika lätttillgängligt.

Och bara för att en sak är så som ni påstår med OEM licensen, innebär det fortfarande inte att man KAN ringa MS och få ett nytt install ID.
Utan att ens behöva prata med någon fysisk person.
Detta kommer inte ändras i Vista, det skulle MS aldrig läga pengar på.

Ni förstår väl innebörden av det? Om de skulle haft en fysisk person för varje ny installation som görs.. komer inte ske.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Och bara för att en sak är så som ni påstår med OEM licensen, innebär det fortfarande inte att man KAN ringa MS och få ett nytt install ID.
Utan att ens behöva prata med någon fysisk person.
Detta kommer inte ändras i Vista, det skulle MS aldrig läga pengar på.
[/B]

Jo det är självklart sant, men efter att man har installerat om windows 10 gånger kanske den automatiska tjänsten nekar att ge en ny aktiverings kod...

Då kanske man får problem.

Visa signatur

// eV1Te

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eV1Te
När man ominstallerar Vista måste man ringa deras aktiverings center och få en ny kod (020 nummer = gratis) oavsätt OEM eller Retail.

Om detta stämmer så är det inte värst vidare praktiskt av Microsoft, tänk hur himla många telefonsamtal de kommer att få från folk som inte har ändrat något i sina datorer, själv brukar jag åtminstonde installera om Windows åtminstonde en gång inför varje termin. Med tidigare versioner av Windows har man inte behövt ringa annat än då det blir något problem.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eV1Te
Jo det är självklart sant, men efter att man har installerat om windows 10 gånger kanske den automatiska tjänsten nekar att ge en ny aktiverings kod...

Då kanske man får problem.

Jag vet inte vart gränsen går.. men om du inte bytar ut ngn hårdvara (primär hårdvara, som CPU, moderkort) så kan du registrera din licens hur många gånger som hellst.

Det är först när du ändrar någon primär del i datorn som du behöver återaktivera din nyckel via nya installationsID som man får genom att ringa MS automatiska tjänst.

Mvh

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

blir ingen vista för mig ännu, XP än så länge, blir Vista om ett halvår

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk

Imorgon lägger jag beställningen på Vista Home Premium...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Beställde min från InWarehouse. Använd koden "fritt07" för gratis frakt.

Nu har dom tydligen höjt priset! Jag betalade 2831 kr.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

La precis beställning på Vista Home Premium OEM 32-bit Engelska. 1095kr med gratis frakt på JME Data. Riktigt fint pris!

Permalänk
Medlem

Köpte mej en Vista ultimate OEM 32 bitars idag för 1900:- gick välldigt smidigt att instalera och det mesta funka på en gång. Dock har jag en "okänd enhet" under enhetsaktiveraren som jag inte vet hur jag ska lösa eftersom det inte står va det e lol

Någon som har nått bra tips på hur jag ska lösa det?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

T-Birds.. kolla vilket Enhets ID den har.
Tex: VEN_10DE&DEV_0193 är tex Nvidia 8800GTS..

Sök på google så hittar du nog vad detkan vara..

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
T-Birds.. kolla vilket Enhets ID den har.
Tex: VEN_10DE&DEV_0193 är tex Nvidia 8800GTS..

Sök på google så hittar du nog vad detkan vara..

ok tack ska kolla det

*edit* Det e tydligen en gameport eller game midi sak som vista inte har stöd för. Googla lite nu och mycket folk har problem med detta tydligen, värkar inte finnas någon drivare heller som löser problemet. Vista har tydligen tagit bort stödet för dom gamla gamepads som finns.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Så vad bör man skaffa? Home premium eller Ultimate? Jag vill inte gärna köpa home premium retail och upptäcka om 2 år att vissa viktiga saker fattas som bara finns i ultimate.

Permalänk
Medlem

insats: den frågan har besvarats i många andra trådar.. även i denna.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Så vad bör man skaffa? Home premium eller Ultimate? Jag vill inte gärna köpa home premium retail och upptäcka om 2 år att vissa viktiga saker fattas som bara finns i ultimate.

Som sagt har besvarats förr. Dessutom så har du vista any upgrade (antar jag fungerar i Sverige också) så du kan uppgradera över internet för en penningsumma, så du köper inte något helt i onödan. Om det blir samma pris som att köpa det helt nytt vet jag inte (iaf antagligen inte billigare).

Jag litar inte helt på Paul Thurrott men här är en jämförelse från november:
http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp
Och en äldre:
http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PostID=5922...

Och så finns ju Microsofts ganska intentsägande jämförelse:
http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions/defau...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om man byter ut ett trasigt moderkort t.ex. Slutar en OEM-licens att funka då? Låter ju sjukt.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Japp, tyvärr så fungerar OEM licenserna så i Vista. Licensen blir bunden till moderkortet (tydligen), byter man ut den så är det nog omöjligt att behålla samma licens... därför OEM är såpass billigt. Konstiga är att med XP's OEM så kan man byta moderkort hur mycket man vill.

Permalänk

Vista Ultimate OEM blev det för min del i alla fall. Får väl se hur det blir då jag brukar installera om varje månad

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Tjenixen!

Lånar tråden lite. har en Xp installation nu och väntar på min OEM licens av Vista. Nu antar jag att det inte går att installera OEM på min burk eftersom den inte accepterar att det finns ett os på disken sedan innan. Så min fråga är hur formaterar jag disken lämpligast innann jag kör i Vista skivan?
Formatera via Vista installationen kommer ju inte fungera då den reagerar på att det finns ett os på disken. Precis som XP OEM gjorde.

Jag har ingen floppy. Så en Boot-cd av något slag skulle ju behövas. Tips?

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iaken
Tjenixen!

Lånar tråden lite. har en Xp installation nu och väntar på min OEM licens av Vista. Nu antar jag att det inte går att installera OEM på min burk eftersom den inte accepterar att det finns ett os på disken sedan innan. Så min fråga är hur formaterar jag disken lämpligast innann jag kör i Vista skivan?
Formatera via Vista installationen kommer ju inte fungera då den reagerar på att det finns ett os på disken. Precis som XP OEM gjorde.

Jag har ingen floppy. Så en Boot-cd av något slag skulle ju behövas. Tips?

Sätt in din XP skiva och formatera?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Köpte mej en Vista ultimate OEM 32 bitars idag för 1900:- gick välldigt smidigt att instalera och det mesta funka på en gång. Dock har jag en "okänd enhet" under enhetsaktiveraren som jag inte vet hur jag ska lösa eftersom det inte står va det e lol

Någon som har nått bra tips på hur jag ska lösa det?

Och vart köpte du det? Release är ju 2007-01-30..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jfqvist
Och vart köpte du det? Release är ju 2007-01-30..

med dom rätta kontakterna går allt

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Drog ner Vista Business idag genom MSDNAA, de flesta högskolestudenter kan ju få det genom sin högskola om den är med i MSDNAA programmet.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410