CSS: Skriva "ovanpå" någonting?

Permalänk
Medlem

CSS: Skriva "ovanpå" någonting?

Är det möjligt att med CSS göra så att en div "ignoreras", dvs. så att om man skriver text i dess container så hamnar texten ovanpå?

Försöker göra en div med halvtransparant bakgrund, men vill inte att texten ska vara transparant...

Har därför kodat ungefär såhär:

<div id='div_med_text'> <div id='halvtransp'> </div> <p>Text jag vill ska ligga ovanpå halvtransp</p> </div> #div_med_text { border: 1px solid #000; width: 200px; height: 200px; } #halvtransp { width: 200px; height: 200px; filter:alpha(opacity=50); -moz-opacity: 0.5; opacity: 0.5; }

...och vill få det inom <p>-taggen att landa ovanpå halvtransp-divven. Går det?

[Edit]
..eller jag är ju dum, texten blir ändå halvdold under halvtransp-divven. Så blir konstigt ändå. Hmm, någon som har en lösning?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Gör tvärtom.

<div class="halvtrans">
<div class="text">
Text....
</div>
</div>

Borde nog fungera.

Permalänk
Medlem

Är inte säker, men kan det vara så att transparens ärvs ner till underliggande element? I så fall, sätt transparens = 0 på P-elementet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manpower
Gör tvärtom.

<div class="halvtrans">
<div class="text">
Text....
</div>
</div>

Borde nog fungera.

Provade det, men som Drenmi säger blir även underliggande element transparanta när dom ligger i ett transparant lager...

Lyckades dock komma förbi det genom följande, vet dock inte om det är någon vacker lösning. Och funkar bara i IE, i FF verkar transp-lagret hamna överst.

[edit]
Kunde lösas genom att göra untransp till relative (även ändrat i koden nedan)... men lösningen är väl ganska ful?

<div id='div_med_text'> <div id='halvtransp'> </div> <div id='ejtransp'> <p>Text jag vill ska ligga ovanpå halvtransp</p> </div> </div> #div_med_text { border: 1px solid #000; width: 200px; height: 200px; } #halvtransp { width: 200px; height: 200px; background-color: #FFF; filter:alpha(opacity=50); -moz-opacity: 0.5; opacity: 0.5; #ejtranp { position: relative; margin-top: -200px; width: 200px; height: 200px; }

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Z-index ?

Visa signatur

Besatt.

Permalänk
Medlem

jag brukar ha två fält som ligger ovanpå varandra med z-index, det fungerar bra. Men vad jag vet finns det tyvärr ingen snygg lösning för det där. Alltså om man vill ha transparent bakgrund med opak text på. Fast å andra sidan har jag inte alls satt mig in i vad det finns för PNG-knep i dagsläget.

Ni kan kolla betan på min firmasite, www.deserveit.se om ni vill se ett rätt snyggt exempel med transparens.