Microsoft lanserar äntligen Vista

Permalänk
Medlem

Säger bara så här. Va EXAKT lika livat när XP kom.. det va alla möjliga fel mm mm det tog mycket resuser å folk klaga som alldrig förr.

Ja ni ser ju hur det är nu

6-7 mån så kommer 90% av windowsfolket här inne å harva runt i Vista.

jag kör det redan och tycker det funkar bra, jag lär alldrig mer går tillbaka till XP på min huvuddator iallafall.

Och som med allt annat som är NYTT ge det lite TID innan ni sitter och klankar ner på det.

Det är väll alltid problem med nya saker. kolla i bilindustrin bara så får ni se någon

Tycker att MS har faktis lyckas gjort ett bra jobb nu, iallafall än så länge vad jag ser, alla mina program som jag körde i XP funkar i Vista förutom två småproggs.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

OEM VS retail igen..

någon sa att man kan formatera OM hårddisken, men kan man då inte byta UT hårddisken och formetera, och installera OM fast på en ny hårddisk?

eller blir aktiveringen baserad på Moderkortet och cpu komponenter?

JAg kommer Inte byta moderkort eller CPU, dock kommer jag byta både hårddisk och gpu några gånger, kan man köra med OEM då??

eller måste man använda SAMMA hårddisk hela tiden när man väl akriverat och fått en kod från Microsoft?

Tack, men vill gärna veta INNAN man spenderar tusentals kronor fel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
OEM VS retail igen..

någon sa att man kan formatera OM hårddisken, men kan man då inte byta UT hårddisken och formetera, och installera OM fast på en ny hårddisk?

eller blir aktiveringen baserad på Moderkortet och cpu komponenter?

JAg kommer Inte byta moderkort eller CPU, dock kommer jag byta både hårddisk och gpu några gånger, kan man köra med OEM då??

eller måste man använda SAMMA hårddisk hela tiden när man väl akriverat och fått en kod från Microsoft?

Tack, men vill gärna veta INNAN man spenderar tusentals kronor fel

Om du verkligen vill veta, ring Microsoft då?

Det är alltför många här på forumet som säger sig veta exakt vad man får och inte får göra. Men har någon verkligen kollat upp vad som gäller hos Microsoft... Jag har men vem tror på vad jag skriver...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Jag har en fråga angående bytet från XP till Vista. Det är såhär att jag har delat upp min 320Gb hårddisk i 2st patroner, där jag har en patron på 50 Gb där jag har Windows, och alla andra program/spel installerade.

På den andra patronen har jag allt annat (Filmer, Serier, Musik, med mera). Kommer jag enkelt och smidigt kunna formatera patronen med Windows på, och installera in Vista på den, utan att behöva vara orolig för att allt på den andra patronen ska försvinna?

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Jag har en fråga angående bytet från XP till Vista. Det är såhär att jag har delat upp min 320Gb hårddisk i 2st patroner, där jag har en patron på 50 Gb där jag har Windows, och alla andra program/spel installerade.

På den andra patronen har jag allt annat (Filmer, Serier, Musik, med mera). Kommer jag enkelt och smidigt kunna formatera patronen med Windows på, och installera in Vista på den, utan att behöva vara orolig för att allt på den andra patronen ska försvinna?

ja

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Jag har en fråga angående bytet från XP till Vista. Det är såhär att jag har delat upp min 320Gb hårddisk i 2st patroner, där jag har en patron på 50 Gb där jag har Windows, och alla andra program/spel installerade.

På den andra patronen har jag allt annat (Filmer, Serier, Musik, med mera). Kommer jag enkelt och smidigt kunna formatera patronen med Windows på, och installera in Vista på den, utan att behöva vara orolig för att allt på den andra patronen ska försvinna?

Vill inte vara gnällig, men det heter "partition"

Permalänk

Ok, tackar för ett snabbt och enkelt svar!

Hehe, nåväl, ni listade ändå ut vad jag menade. Men jag ska lägga det på minnet.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk

Jag skulle kunna tänka mig att köpa Vista innom en snart framtid när det finns mer program och spel som stöder DirectX 10. Just nu känns det bara som att man förlorar prestanda. Halo 2 är något som jag längtar efter och då är det troligen time att uppgradera. Bara min dator i vårt hus som klarar Vista så man kan troligen inte räkna med någon sponsoring av päronen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Vista är inte alls illa. Har precis installerat det och det funkar utmärkt. Visst det kräver lite mer resurser men det håller inte på å segar som XP när man startar upp program mm...mycket bättre flyt.

Upplevelse hittills: mycket positivt

Det är säkert bara det första intrycket du har innan du hittar alla problem med Vista. Jag har inte testat Vista själv så jag ska väl kanske inte säga nåt, men fel lär du garanterat hitta förr eller senare

För dom som säger att Ultimate verionen är den enda vettiga så håller jag inte med. Jag jämförde vad som skiljer mellan Basic och övriga versioner. Basic skulle räcka för min del (om jag skaffar Vista) eftersom det mesta som följer med dom dyrare versionerna inte var nåt som jag behövde. Att betala så mycket extra för så lite tillbehör skulle jag aldrig göra. Windows börjar bli ett OS för rika personer, så tydligen vill väl Bill Gate tvinga fattiglappar att gå över till Linux

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Jag har däremot testat det ett tag och det första intrycket man får när man ska installera är hur fantastiskt många drivrutiner som ingår. Den hittat min RAID 0 driekt utan att jag behövde använda disketter och den skulle lika gärna kunna installera Vista på en av mina externa hårddiskar på USB 2.0. Det första intrycket i själva operativsystemet var väll sådär, den där "gadget" saken med en odigital klocka och skit får datorns skrivbord att se ut som något från Win 95. dåligt dåligt...

Om man går över till spelen sedan så blir det lätt FPS-dropp och man ser tydligt med hjälp av programmet "Fraps" att man inte längre har lika många FPS som tidigare i sitt favoritspel.
dåligt dåligt...

Sedan en sak som jag inte gillade var att några av mina favoritprogram/spel som tex. Microsoft Word och ett stort antal Sonic the Hedgehog spel inte gick att installera pga. okänt operativsystem.
dåligt dåligt...

- Men det kanske är något att köpa iallafall? Jag tänker aldrig i livet köra Vista på en renformaterad hårddisk utan vill kunna starta upp gamla goda XP Pro när jag vill ta det lite lugnt.

/Sonic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det här har tagits upp många gånger här på forumet men alla har inte förstått det än. Vistas minnesanvändning är annolunda jämnfört med XP. Istället för att ta ram när det behöver det så tar Vista redan ramet från start. Det gör att det svappas mindre och program startas snabbare. Och om ngt program/spel behöver ramet "så släpper vista till". Tro mig om om du suttit mer än 5 min med OS:et så skulle du själv uppleva det som väldigt rappt jämnfört med XP.

Så Vista kräver inte speciellt mkt ram det ser bara ut som det gör det. Varför har en massa ram som bara ligger och inte används? Jag köper inte en hårddisk för att ha den tom.

Och vaddå 500 mb som grund? XP drar väl ungefär det också.

Att jämnföra Linux med Windows är som att jämnföra äpplen med bananer.

Jag testade systemet i c:a en halvtimme, samtidigt som jag ställde en del frågor till en person från HP som var i närheten.

Jag håller med om att systemet känns rappt jämfört med XP, men det är fortfarande en bit kvar till vad jag är van vid i andra system (läs *nix).

Den typ av minnesanvändning du beskriver låter som en något simplare variant av minnesanvändning i Linux, där swap enbart används när minnet är fullt, samt delar av hårddisken cachas in i "överblivet" minne för att få upp hastigheten om detta behöver nås.

Vad gäller mängden minne som krävs baserar jag det på vad jag såg. Datorn jag stod vid använde ~50% av 960 MB, vilket jag med ett grov avrundning får till 500 MB, detta utan AV och dylika program. När jag öppnade fler program fick jag lätt upp minnesanvändningen över 70%. De XP-system jag använder drar c:a 200 + övriga program. Orsaken till mina klagomål är att jag inte har lust att köpa extra minne bara för att kunna använda systemet (nej, jag spelar inte särskilt mycket).

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad gäller mängden minne som krävs baserar jag det på vad jag såg. Datorn jag stod vid använde ~50% av 960 MB, vilket jag med ett grov avrundning får till 500 MB, detta utan AV och dylika program. När jag öppnade fler program fick jag lätt upp minnesanvändningen över 70%. De XP-system jag använder drar c:a 200 + övriga program. Orsaken till mina klagomål är att jag inte har lust att köpa extra minne bara för att kunna använda systemet (nej, jag spelar inte särskilt mycket).

Men du, kan du inte bara läsa och förstå vad Gambit_2k skriver och sedan tänka efter lite? Vista SKA göra så med minnet. Skulle du använda många tunga program samtidigt kommer Vista att precis som sina föregångare börja swappa mot hårddisk men så länge det bara går så försöker det hålla allt i ramminnet. Skillnaden du beskriver, 500mb mot 200mb är just detta. Det ska vara så. Du kommer klara dig bra på 1024mb ram även med Vista!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Du kommer klara dig bra på 1024mb ram även med Vista!

- Kul det kommer blir att lira något nytt STORT spel som bara laddas från SWAP eftersom RAM-minnet redan är använt av operativsystemet? Det kommer lagga bäver!

- Eller har jag fel?

Permalänk
Avstängd

Jag tror du har fel.
Tanken är iaf att Vista ska laddas ur minnet vid t,ex spel. Hurvida det fungerar eller ej är bättre att fråga någon som har suttit med Vista en längre tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
2good4you: Ta inte illa upp nu men det kött på benen som du hävdar att du har verkar mest vara ruttet.

1. Du har suttit med betor av olika slag och därför sågar du ett helt operativsystem som släpptes på riktigt idag.

2. UAC är en medveten feature i Vista. Gillar du den inte, stäng av den och du är tillbaka där jag tror du vill ha det, mer eller mindre åtminstone.

3. Vista SKA dra snormycket minne. Det är, precis som med UAC, en medveten feature - och den ska uppskattas (UAC kan jag förstå att man inte vill ha)

4. Haka upp sig på att bak/fram knapparna ligger för långt åt vänster...högerklicka och välj Back så slipper du flytta musen alls. Eller skaffa ett skin med större ikoner

1. Och jag har suttit med final rätt länge också så det var snack

2. Vet redan, dock bör UAC inte vara på by default, det jag menar.

3. Där har du fel, ju mindre resurskrävande något är, ju bättre är det.

4. Världens sämsta bortförklaring. IE7 är värdelös, och den som ingår i vista, likaså gäller den medföljande mediaplayern.

Försvarar vista till punkt och pricka, i stort sett en stor kopia av macos med den gamle XP kernelt och lite features... haha

Detta är Vista... Sorligt men kul att se på, lyckat av Microsoft. hahaha

http://www.youtube.com/watch?v=QT6YO30GhmQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Som sagt så släpptes det officiellt idag så det är inte direkt rättvisst att göra en bedömning än. Angående codecs så kör jag med FFDshow och det funkar fint, jag kan spela upp alla filmer man slänger åt det. TROTS att det inte stödjer Vista än så länge. Även K-Lite Mega Codecs och Ace Mega CodecS. Och om du har problem med codecs varför inte köra VLC?

UAC Kan du stänga av, problem löst.

Och inget Vsync i OpenGLbaserade spel? Det har inte så mkt med Vista att göra som med drivrutiner. Jag kan säga att Ati fixade det där för ett bra tag sedan. Vad provade du med för kort och drivrutin?

Sökverktyget är ju överlägset det i XP enligt mig. En av de bästa grejerna jag märkte. Och så mkt snabbare en sökning tar på det också.

Internetexplorer 7.0 håller jag med om på alla punkter, det är det första som åker när en skarp version av nLite Vista kommer. Men egentligen hur många installerar ett OS och kör bara med de program som följer med det? De flesta av oss entusiaster installerar tredjepartsprogram. Det gäller ALLA OS, inte bara Vista. Större delen av tiden man spenderar efter att ha installerat ett OS är ju att installera de program man vill använda vilket 90% av dem inte följer med ändå (Kommer bara på att jag använder calculatorn av de program som medföljer Windows XP).

Så gillar man inte internetexplorer så ladda ned firefox eller nån annan browser. Problem löst, de är båda gratis.

Suttit på betor, dvs sett hur det utvecklats till det bättre, och nu i slutet final.

Som jag skrev, den mappen med klipp, den fungerar i XP, inte i Vista. Det räcker!

UAC borde inte vara på by default då det kan få en normal människa att slå sönder hela systemet.

Körde med ATi's senaste driver för Vista

Alltid kört IE och tyckt att 6.0 var ett bra jobb av MS. 7.0 är det som ingår default och jag ser på helheten av OS'et ur användarsynpunkt och inte en typ av användarsynpunkt som en av dom är entusiaster.

http://www.youtube.com/watch?v=QT6YO30GhmQ

Lyckat...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag tror du har fel.
Tanken är iaf att Vista ska laddas ur minnet vid t,ex spel. Hurvida det fungerar eller ej är bättre att fråga någon som har suttit med Vista en längre tid.

- Joo visst men, blir inte det lite svårt om redan allt minne är använt?
Det kanske är därför man borde använda lite mer än 1024MB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men du, kan du inte bara läsa och förstå vad Gambit_2k skriver och sedan tänka efter lite? Vista SKA göra så med minnet. Skulle du använda många tunga program samtidigt kommer Vista att precis som sina föregångare börja swappa mot hårddisk men så länge det bara går så försöker det hålla allt i ramminnet. Skillnaden du beskriver, 500mb mot 200mb är just detta. Det ska vara så. Du kommer klara dig bra på 1024mb ram även med Vista!

Nu är väl swapen inkluderad i den minnesanvändning som rapporteras i XP?

Dessutom är jag van vid att swapande undviks, se min kommentar om *nix-system.

Vidare har jag bara 512 MB, som dessutom delas med grafikkortet, i den enda dator jag kunde tänka mig ha Vista på. Nu blir det istället till att fullborda migreringen till Kubuntu när jag ger upp XP.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd

Du kan ju inte på allvar mena det du skriver?
UAC är väl ett självklart val att ha på by default - att man kan stänga av det är väl bara bra.

Vista och program i dag använder mycket resurser för att det är kraftfulla verktyg som vi har tillgång till. Sitter man och bantar saker så kommer man till slut att bli tvungen swappa in det från hårddisk när det väl behövs. Det om något är onödigt. Jag tycker det ska få använda alla resurser det bara kan, så länge Windows och program/spel flyter som det är tänkt.

XP och Vista är väl väldigt långt ifrån varandra när det gäller kernel?

Om du nu inte gillar ökad säkerhet och tabbar i IE7 utan bara hakar upp dig på att back-knappen är fel och att vissa sidor inte fungerar (kommer säkerligen återgärdas) så kanske det helt enkelt inte är för dig? Firefox är en bra ersättningswebläsare.

Om du inte gillar Mediaplayer11, varför måste du använda den? Det kommer väl en vista-version utan Mediaplayer och IE också om du är intresserad av den.

IE6 var väl helt okay men det läckte ju säkerhetshål om den. Det är bara du som är så enormt van vid hur det såg ut tidigare. Lite öppenhet mot nya saker så kommer man långt.

Annars har du ju alltid OS X eftersom du redan sneglar mot det

Computerville: Visst är mer än 1024mb ram att rekommendera, men så har det ju varit de senaste två åren.

Talavis: Jag förstår precis vad du menar. Men Vista och även XP är ju operativsystem som ska fungera till så mycket mer och vara vänligt sinnade mot användare och allt det där. Därför kräver det också mer resurser.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Säger bara så här. Va EXAKT lika livat när XP kom.. det va alla möjliga fel mm mm det tog mycket resuser å folk klaga som alldrig förr.

Ja ni ser ju hur det är nu

Flera av klagomålen är denna gång annorlunda än när XP introducerades. Flera av Vistas funktioner är ett steg frammåt, något som XP användare säkerligen välkomnar. Problemet är att när du väl lyfter på locket så är de största förändringarna i Vista gjorda i förbindelse med DRM, vilket påverkar ljud, bild, och systemets prestanda överlag. Tyvärr är inte Vista en särskilt nyskapande produkt; mer hype än verklighet, och det kan göra en användare som jag besviken. I arbetet har jag ärligen inget försvarbart skäl att uppgradera. Många rutiner på företaget är bundna till Windows kompatibel mjukvara.

Citat:

6-7 mån så kommer 90% av windowsfolket här inne å harva runt i Vista.

Inte för att argumentera, men de 90 % kommer i så fall att till störst del bestå av nyinköpta system med förinstallerat operativ system. Jag vet inte hur stor del av marknaden datorentusiasterna upptar, men i denna kategorin kommer övergången att gå relativt långsamt och på företagsnivå kanske än långsammare:
- "Själviskt" kommer majoriteten att invänta hur svensson-användare hjälper MS att hitta buggar och säkerhetshål...

Hur som är detta egentligen ett sorgligt konstaterande om hur fattig och efterbliven den här marknaden är vad gäller konkurrens.

Citat:

jag kör det redan och tycker det funkar bra, jag lär alldrig mer går tillbaka till XP på min huvuddator iallafall.

Och som med allt annat som är NYTT ge det lite TID innan ni sitter och klankar ner på det.

Jag är glad för din skull! Om du gillar produkten så är det jättebra.

Däremot är en missnöjd men tigande konsument dumsnäll om han accepterar allt säljaren erbjuder. Så om jag inte är nöjd med MS val, ja då måste jag gnälla, eller elegantare uttryckt: göra min röst hörd. Till skillnad från t ex Linux användare, så har en MS kund rätt att kräva vissa ting pga. att han betalat för tjänsten; jag har rätt att få den valuta för pengarna som jag anser skälig (fria Linux distron är helt i händerna på utvecklarna och gruppen, där ingen köpt sig rättigheten att kräva något).

Citat:

Det är väll alltid problem med nya saker. kolla i bilindustrin bara så får ni se någon

Honda, Subaru, Volvo, Saab, Ferrari, GM... valen är många och tillverkarna känner smärtsamt av ifall de gjort en dåligt jobb, eller försöker få ut pengar för något som kunden inte vill ha.

Eller så har vi ett tråkigt sammanträffande vad gäller Sovietunionen: som trogen medborgare var det bara att acceptera och tycka att "LADA är minsann världens bästa bil".

Citat:

Tycker att MS har faktis lyckas gjort ett bra jobb nu, iallafall än så länge vad jag ser, alla mina program som jag körde i XP funkar i Vista förutom två småproggs.

Det har du din fulla rätt att tycka. MS har utvecklat flera utmärkta produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Flera av klagomålen är denna gång annorlunda än när XP introducerades. Flera av Vistas funktioner är ett steg frammåt, något som XP användare säkerligen välkomnar. Problemet är att när du väl lyfter på locket så är de största förändringarna i Vista gjorda i förbindelse med DRM, vilket påverkar ljud, bild, och systemets prestanda överlag. Tyvärr är inte Vista en särskilt nyskapande produkt; mer hype än verklighet, och det kan göra en användare som jag besviken. I arbetet har jag ärligen inget försvarbart skäl att uppgradera. Många rutiner på företaget är bundna till Windows kompatibel mjukvara.

Klart klagomålen e anulunda nu när det gäller andra saker. Men i det hela stora så klagas det ibland bara för det ska klagas. Spec när det e saker från MS. Många sitter ju här och klagar fast dom inte har testkört systemen äns.Skulle vara roligt om någon skulle je sej på att skriva ett eget os

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Inte för att argumentera, men de 90 % kommer i så fall att till störst del bestå av nyinköpta system med förinstallerat operativ system. Jag vet inte hur stor del av marknaden datorentusiasterna upptar, men i denna kategorin kommer övergången att gå relativt långsamt och på företagsnivå kanske än långsammare:
- "Själviskt" kommer majoriteten att invänta hur svensson-användare hjälper MS att hitta buggar och säkerhetshål...
[/B]

Kommer alltid finnas buggar och säkerhetshål i mjukvara oavsett vem som gör dom. Och det är väll ganska bra om svensson tar reda på dom än att större företag kanske ska få databaser eller liknade raderade för en bugg. Lättare att rädda en dator istället för 250st på ett företag som värkligen har info som dom kanske måste ha kvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hur som är detta egentligen ett sorgligt konstaterande om hur fattig och efterbliven den här marknaden är vad gäller konkurrens.
[/B]

Ja jag tycker det e helt vridet att det bara finns Windows att tillgå om man vill ha det enkelt och ett ok OS, jag har testat linux som desktop flera gånger men där har dom lång väg kvar innan det kommer i närheten av tex windows. För övrigt kör jag flera linuxservrar som funkar utmärkt, men då just till som server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag är glad för din skull! Om du gillar produkten så är det jättebra.
[/B]

Än så länge gillar jag den helt klart och det e ju en stort steg i rätt rikning för MS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Däremot är en missnöjd men tigande konsument dumsnäll om han accepterar allt säljaren erbjuder. Så om jag inte är nöjd med MS val, ja då måste jag gnälla, eller elegantare uttryckt: göra min röst hörd. Till skillnad från t ex Linux användare, så har en MS kund rätt att kräva vissa ting pga. att han betalat för tjänsten; jag har rätt att få den valuta för pengarna som jag anser skälig (fria Linux distron är helt i händerna på utvecklarna och gruppen, där ingen köpt sig rättigheten att kräva något).
[/B]

Det som skulle behövas för detta är ett OS som liknar windows e lika lätt att hantera och att skolor datotek eller liknade ställen börjar köra annat än windows, Jag gick ett datortek för några år sen och dom satt med windows 95/98 på datoerna dom hadde utbildningen på. Vilket skämt, varför inte söka kanske nyare saker som gäller i dagsläget eller varför inte ha ett tillval på kursena som säger att du kan få lära dej linux eller något annat. Som det är nu så snurrar ju allt runt Windows. Skulle mer folk börja använda tex suse och folk skulle sätta lite press så skulle du se att det skulle nog fan börja rulla på lite där åsså

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Honda, Subaru, Volvo, Saab, Ferrari, GM... valen är många och tillverkarna känner smärtsamt av ifall de gjort en dåligt jobb, eller försöker få ut pengar för något som kunden inte vill ha.

Eller så har vi ett tråkigt sammanträffande vad gäller Sovietunionen: som trogen medborgare var det bara att acceptera och tycka att "LADA är minsann världens bästa bil".

Det har du din fulla rätt att tycka. MS har utvecklat flera utmärkta produkter. [/B]

säger bara LADA vilket skämt till bil. haha Det fattas ju helt klart konkurens i dagens sammahälle på OS frånten.. Men jag tycker MS lyckas ganska bra tanke på att dom e själva nästan på OS fronten

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Om du verkligen vill veta, ring Microsoft då?

Det är alltför många här på forumet som säger sig veta exakt vad man får och inte får göra. Men har någon verkligen kollat upp vad som gäller hos Microsoft... Jag har men vem tror på vad jag skriver...

JAG tror gärna på vad du skriver om du skrev något?! eller missade jag det??
hur som helst, funderar jag på att ringa MS, det är ju synd att ingen TESTAT men att folk verkar veta allt annat om Vista hehe.. vilken version använder de???? hmmm..

nåja, min fråga var ju enkel.. kan man installera om på samma HD, eller byta OS HD tex.? kan man byta cpu, MB eller GPU??

om någon vet, så tror jag på vad de skriver hehe!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
JAG tror gärna på vad du skriver om du skrev något?! eller missade jag det??
hur som helst, funderar jag på att ringa MS, det är ju synd att ingen TESTAT men att folk verkar veta allt annat om Vista hehe.. vilken version använder de???? hmmm..

nåja, min fråga var ju enkel.. kan man installera om på samma HD, eller byta OS HD tex.? kan man byta cpu, MB eller GPU??

om någon vet, så tror jag på vad de skriver hehe!

Lättast är nog att ringa Microsoft ska du nog se.

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

hehe ok.. trodde bara någon redan lört med oem men nåja söker vidare.

Permalänk

Varför ska man ha Ultimate? Kostar ju bara mer samt att det följer med en massa dynga som man ändå inte använder som bara slöar ner datorn. Är det något i Ultimate som man absolut behöver så kan man väl lika gärna installera det i efterhand.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Jag har däremot testat det ett tag och det första intrycket man får när man ska installera är hur fantastiskt många drivrutiner som ingår. Den hittat min RAID 0 driekt utan att jag behövde använda disketter och den skulle lika gärna kunna installera Vista på en av mina externa hårddiskar på USB 2.0. Det första intrycket i själva operativsystemet var väll sådär, den där "gadget" saken med en odigital klocka och skit får datorns skrivbord att se ut som något från Win 95. dåligt dåligt...

Om man går över till spelen sedan så blir det lätt FPS-dropp och man ser tydligt med hjälp av programmet "Fraps" att man inte längre har lika många FPS som tidigare i sitt favoritspel.
dåligt dåligt...

Sedan en sak som jag inte gillade var att några av mina favoritprogram/spel som tex. Microsoft Word och ett stort antal Sonic the Hedgehog spel inte gick att installera pga. okänt operativsystem.
dåligt dåligt...

- Men det kanske är något att köpa iallafall? Jag tänker aldrig i livet köra Vista på en renformaterad hårddisk utan vill kunna starta upp gamla goda XP Pro när jag vill ta det lite lugnt.

/Sonic

Klart du tappar spelprestanda när Nvidia inte har releasat optimerade drivrutiner än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Klart du tappar spelprestanda när Nvidia inte har releasat optimerade drivrutiner än.

- Hmm... Då är bara frågan om jag ska tolka det där som något bra... eller dåligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
- Hmm... Då är bara frågan om jag ska tolka det där som något bra... eller dåligt?

Dåligt förmodligen. Men så fort Nvidia samt ATI släpper bättre drivrutiner så blir det nog mycket bättre. Man kan ju inte direkt förvänta sig så mycket av helt nya drivrutiner för ett (helt) nytt operativsystem.

Det släpptes väl trots allt bara igår?

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

"But Microsoft could face a backlash from consumers over its pricing plans - with the cost of Vista versions in the US roughly half the price of equivalent versions in the UK.

Prices for the OS in the UK range from about £100 for an upgrade version of the Basic package to £249 for a copy of the upgrade to the Ultimate version of Vista.

In the US prices start from $100 (£52) for an upgrade of Vista Home basic to $249 (£127) for the equivalent Ultimate version.

Mr Gates defended Microsoft's pricing plans: "We try to keep our prices largely in line from country to country... but with price you do generally get some things that get a bit out of alignment as currencies go up and down.

"Our goal across our product line is to largely have a global way of looking at things." "

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6313981.stm

Riktigt löjligt. 249$=249£. Får Sverige Ultimate för 249 kronor då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad

Mr Gates defended Microsoft's pricing plans: "We try to keep our prices largely in line from country to country... but with price you do generally get some things that get a bit out of alignment as currencies go up and down.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6313981.stm

Riktigt löjligt. 249$=249£. Får Sverige Ultimate för 249 kronor då?

"currencies go up and down"... ehh betyder detta att för att dollar går upp och ner skall vi i Europe alltid betala 10-30% MER??
Ner var det någon var billigare i EU än usa?? Verkar underligt.. det skulle vara mer ärligt att säga att EU har högre tranport, samt skatte kostnader vilket leder till minst 15-25% högre kostnader.. men men.

Permalänk

Programvara licensierad under MSDN Academic Alliance kan laddas ner och användas gratis av all undervisande personal och studenter på Chalmers. Detta inkluderar bland annat:
Windows Vista Business
Visio Professional 2007
Visual Studio .NET Professional
MSDN Library (Visual Studio .NET)
SQL Server Enterprise Edition
+ mycket annat

Man kanske borde ladda ner och testa

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA