Microsoft lanserar äntligen Vista

Permalänk
Medlem

Eh. Nu har jag letat i tio minuter och jag har fortfarande inte hittat hårdvarukraven för de olika versionerna. Bara en "upgrade advisor" men den funkar ju bara på Windows XP som jag inte har.

Edit: Hittade dem.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Vilka är dom nuvarande säkerhetshålen i Vista?

Hehehe, vänta en vecka eller två.
En nylanserad Windowsversion utan säkerhetshål är en större sensation än Molotov-Ribbentrop-pakten.

S.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarMan Hollow
Är hdd kravet 40gb??? det e ju helt sjukt ffs?!

Vista tar upp 6-7gb vid standard installation, men tydligen behöver man ca15gb ledigt. 40gb är iallfall överdrivet. Men microsoft har kanske slutit nån pakt med hårddiskförsäljare, eller så vill de bara förvissa sig om att ingen kommer och gnäller i efterhand. :]

Själv tycker jag inte det är anmärkninigsvärt, speciellt då det inte går att köpta hårddiskar under 40gb. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarMan Hollow
Är hdd kravet 40gb??? det e ju helt sjukt ffs?!

15GiB tyckte jag läste någonstans.

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Eh. Nu har jag letat i tio minuter och jag har fortfarande inte hittat hårdvarukraven för de olika versionerna. Bara en "upgrade advisor" men den funkar ju bara på Windows XP som jag inte har.

Någon annan som har hittat hårdvarukraven?

Home Basic:
http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvist...

Home Premium:
http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvist...

Ultimate:
http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvist...

Business:
http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvist...

Bara att välja systemkrav fliken, inte så svårt att hitta infon

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Ah, där var de ju. Måste vara blind eller nåt.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

det ända jag undrar över är vilka antivirus som fungerar med vista? samma som xp eller måste man han något speciellt vista antivirus?

EDIT: hittade detta på youtube http://www.youtube.com/watch?v=M4suTsIIBWo&eurl=

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men blir det inte fel här? Om jag inte missminner mig så är det filmföretagen som pressat både Intel och Microsoft på att implementera DRM och HDCP.

Med tanke på Intels och Microsofts ställning på marknaden så behöver de inte känna sig pressade av någon. De har pga. sin unika ställning i mycket kunnat, när det så vill, strunta i att följa direktiv om handelsavtal och konkurrensöppnande internationella beslut.

Så länge som bl a MS inte verkställer sina hot - eller om det nu endast är Steve Ballmer som glömmer att ta sin medicin - gentemot privatpersoner, företag och stater som väljer andra operativ system bryr jag mig faktiskt inte om detta. MS är varken bättre eller sämre än andra vinststinna giganter.

Det jag vill ha sagt är att varken Intel eller MS är i den utlämnade situationen att bli pressade av annat än sina egna mål. Intel tjänar pengar på att ha utvecklat en hårdvara som nu blir standard för all MS godkänd hårdvara; MS förstärker sin position genom att göra Vista till det enda valet och utestänga andra.

Jag tror ingen behöver tycka synd om MS.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Damodred har helt rätt, MS har haft stort tryck på sig från mediaindustrin och deras lakejer att skapa ett operativsystem med skydd för bl.a HD-media. Men jag såg att någon redan har knäckt DRM-skyddet för HD-media så snart kanske Vista blir användbart, vem vet...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Jag blir också lite orolig för det där med hårddiskkrav på 40 GiB, enligt Mycom.
Men, jag har haft det installerat, och sett att det tar upp ~15 GiB.
Men, ptja, man blir lite tveksam. Tråkigt om det inte går att installera Vista på en 36.6 GiB Raptordisk! ;-/

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

storleken på OSet är ett resultat av att många drivers redan finns inbygda i vista. och på M$ hemsida står det 15gb rekomenderat.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Inaktiv

Jag ser att Microsoft väcker starka känslor som vanligt !

Antingen så står Gates för Messias återuppståndelse , ELLER så är han FAAN själv.

Själv tror jag säkert att Vista är ett hyfsat OS. Men kom igen 3KKR-5KKR för ett OS !!!!! och detta i tider när man kan få en laptop för samma peng.

Ja jag vet att OEM kostar mindre men OEM går inte att installera om på "annan" dator än original. Vad som avses med annan dator vet bara MS själva men det lär väl bli uppenbart så småningom. (Mitt tips MOBO och/eller CPU)

Så OEM lär ju falla bort för det stora flertalet på detta forum.

Permalänk

inte nödvändigtvis

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Jag gillar Vista men jag skulle aldrig få för mig att köpa det i dagsläget.

Permalänk

vad är det som gör att oem versionen kostár mindre än fullversionen? är det något som är begränsat?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

OEM-begränsningarna gällde XP också tror jag.

Mitt XP är en OEM-version och det godkände en uppgradering av allt utom hårddisken.

Visa signatur

Nexus NX-4090 | Abit A8N Ultra | AMD 64 3500+ Venice | 512 Mb Kingston PC2700,
| Sapphire X800 XL Ultimate | Seagate Barracuda 120 Gb ATA | Lian Li PC60

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Vista tar upp 6-7gb vid standard installation, men tydligen behöver man ca15gb ledigt. 40gb är iallfall överdrivet. Men microsoft har kanske slutit nån pakt med hårddiskförsäljare, eller så vill de bara förvissa sig om att ingen kommer och gnäller i efterhand. :]

Själv tycker jag inte det är anmärkninigsvärt, speciellt då det inte går att köpta hårddiskar under 40gb. ^^

Gör det inte?

https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakim
OEM-begränsningarna gällde XP också tror jag.

Mitt XP är en OEM-version och det godkände en uppgradering av allt utom hårddisken.

Hade samma situation en gång ... bytte allt utom hårddisk. I mitt fall gick det dock sämre

Man vad är officiell ståndpunkt från MS ?

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla inlägg men efter 1 och en halv sida hade fortfarande ingen förklarat den stora skillnaden mellan OEM och en Retail version.

Med OEM kan du installera operativsystemet en gång på en specifik dator. Du kan sedan inte använda denna nyckel för att installera på någon annan dator, du kan däremot formatera om samma dator hur många gånger du vill och det kommer fungera. Byter du ut 2 major hårdvaruenheter så kommer inte operativsystemet fungera eftersom det då klassas som att du har bytt hårdvara.

OEM är till för att säljas tillsammans med en komplett dator och finns i datorbutikerna för de som ska köpa helt nya datorer. Oftast byter vanliga hushåll ut hela datorn och håller inte på att uppgradera.

Köper du däremot en Retail version så kommer du kunna installera den på olika datorer men du kommer endast kunna ha nyckeln aktiv på en dator åt gången.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Orkar inte läsa alla inlägg men efter 1 och en halv sida hade fortfarande ingen förklarat den stora skillnaden mellan OEM och en Retail version.

Med OEM kan du installera operativsystemet en gång på en specifik dator. Du kan sedan inte använda denna nyckel för att installera på någon annan dator, du kan däremot formatera om samma dator hur många gånger du vill och det kommer fungera. Byter du ut 2 major hårdvaruenheter så kommer inte operativsystemet fungera eftersom det då klassas som att du har bytt hårdvara.

OEM är till för att säljas tillsammans med en komplett dator och finns i datorbutikerna för de som ska köpa helt nya datorer. Oftast byter vanliga hushåll ut hela datorn och håller inte på att uppgradera.

Köper du däremot en Retail version så kommer du kunna installera den på olika datorer men du kommer endast kunna ha nyckeln aktiv på en dator åt gången.

Tack Fredrik !

Rådet blir alltså:

UNDVIK OEM !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Faktum är att det by default är extremt störande med alla dess frågor om din tillåtelse trots adminrättighet eller självaste admin i sys. Systemet skall hålla käft om man har 100% behörighet.

Även hulda 90år som installerat sin Vista är admin på sin installation gör det att hon vet vad hon håller på med?

Grejen med alla varningar finns där för att 99.9% av marknaden har egentligen inte en aning om vad de håller på med.

Och om man själv är ett allvetande orakel så vet man exakt hur man skall göra för att stänga av alla dessa varningar. (tar bara några sekunder)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Orkar inte läsa alla inlägg men efter 1 och en halv sida hade fortfarande ingen förklarat den stora skillnaden mellan OEM och en Retail version.

...

Mer info här: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17682718

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

hur förklarar man mer flyt i program om man bara har 200 mb kvar till dem :S, om man går efter vistas krav dvs

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks

Och om man själv är ett allvetande orakel så vet man exakt hur man skall göra för att stänga av alla dessa varningar. (tar bara några sekunder)

Och då får man i sann MS anda en varning om att man har stängt av varningar.....

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är dåligt av Nvida att de inte har releasat rejäla drivrutiner till Vista än?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Är det bara jag som tycker att det är dåligt av Nvida att de inte har releasat rejäla drivrutiner till Vista än?

Jag håller med dig fullständigt, nu får de ta och skärpa sig.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att ta i Vista ens med tång så länge som DRM samt Palladium finns med!

Hatar DRM och Palladium över allt annat!

Microsoft ska hålla fingrarna borta från min dator!

Permalänk

Riktigt skoj! Blir Business-versionen för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
Tack Fredrik !

Rådet blir alltså:

UNDVIK OEM !

Ja det borde vara det ultimata för de flesta på sweclockers.

Jag kommer själv köpa en Ultimate Retail och Ultimate OEM för min nästa laptop där den licensen passar utmärkt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC